HTML

TComment

A Totalcar kommentblogja, nem csak trolloknak.

Friss topikok

Belsőség

Nincs megjeleníthető elem

Jajj, de csúnya!

Nincs megjeleníthető elem

Racingdream

Nincs megjeleníthető elem

Rallyedream

Nincs megjeleníthető elem

Reklámarchivum blog

Nincs megjeleníthető elem

Robogóblog

Nincs megjeleníthető elem

A sebesség oltára

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

02 (1) 03 (1) 05 (1) 07 (1) 08 (1) 10 (1) 10.rész (1) 100 (1) 11 (1) 111 (1) 117 (1) 12 (1) 120 (1) 121 (1) 127 (1) 1275 (1) 128 (2) 13 (1) 133 (1) 139 (1) 14 (1) 154 (1) 16 (1) 17 (1) 19 (1) 2011 (2) 2012 (10) 2013 (9) 208 (1) 22 (1) 23 (1) 24 (1) 26 (1) 27 (1) 3 (1) 3008 (1) 300 ehuf (1) 301 (2) 302 (1) 308 (1) 31 (1) 32 (1) 320d (2) 320i (1) 33 (1) 34 (1) 35 (1) 36 (1) 38 (1) 39 (1) 4 (1) 41 (1) 42 (1) 44 (1) 45 (1) 47 48 (1) 4runner (1) 4x4 (2) 50 (1) 508 (3) 51 (1) 58 (1) 7-es (1) 71 (1) 75 (1) 76 (1) 77 (1) 79 adás (1) 7 rész (1) 80 (1) 81 (1) 850 (1) 87 (1) 88 (1) 911 (3) 93 (1) 94 (1) 97 (1) 99 (1) a3 (2) a6 (3) a8 (1) abroncs (1) accord (1) adac (1) adás (4) adás-vétel (1) adás-vételi (1) adatbázis (1) adó (3) adócsaló (1) alfa (1) alfa romeo (1) alkatrészek (1) alkohol (1) állam (1) allroad (1) amarok (1) amerika (2) ampera (2) amts (1) anglia 2014 (1) angry (1) árak (1) árverezés (1) assur (2) aston (1) astra (4) ásványi (1) átírás (3) átjelentkezés (1) átverés (2) audi (14) Audi (1) autó (1) auto2 (1) autóbérlés (1) autódiagnosztika (1) autók (1) autóklub (2) autópálya (4) autópiac (1) autósiskola (2) autóvásárlás (2) autózás (2) Avant (1) avensis (1) aygo (1) az év autója (1) b125 (1) bajor porn (1) baleset (5) balesetmegelőzés (1) balesetveszély (1) bank (2) becsületsértés (1) bedőlt (1) beetle (1) behozatal (1) bejárás (1) belváros (1) bemutatás (1) benzin (6) benzinkút (1) bfr (1) bicikli (5) biciklis (1) bioetanol (1) birds (1) bíró márk (2) bírság (5) bírságok (1) biturbo (2) biznisz (1) bizományi (1) biztosítás (4) bkk (2) bkv (3) black cell (1) blog (1) blues brothers (1) bme (1) bmw (18) bogár (1) böp (1) bőr (1) boss (1) botrány (2) boxter (1) bringa (1) bruno (1) budapest (9) bullitt (1) bullshit (1) büntetés (3) bürokrárcia (1) busz (1) buzikék (1) camaro (1) can (1) capri (1) car of the year (1) cayenne (1) céda (1) ceed (2) check engine (1) chevrolet (3) cigánykerék (1) cigi (1) Címkék (1) citadella (1) citigo (1) Citroen (1) civic (1) co2 (1) comment (1) connect (1) cooper (1) corsa (1) corvette (1) coty (3) cougar (4) country (1) credo (1) critical mass (1) csalás (5) csaló (1) csapatás (1) csapda (1) csekk (3) csere (2) cserhalmi (1) csikós (2) csikós zsolt (2) csökkentés (1) csúnya (1) cx5 (1) dacia (3) daewoo (2) Daihatsu (1) deauville (1) debrecen (1) demó (1) detomaso (1) de tomaso (1) diagnosztika (4) díj (1) dízel (7) dögkeselyű (1) dokker (1) dokkolás (1) dömsödi (1) dömsödi gábor (1) drága (1) ducati (1) dudálás (1) dugattyú (1) dugó (2) dupla (1) dzsudzsák (1) e85 (1) ecoboost (1) econell (1) égésétér (1) égéstér (118) egester (5) Égéstér (5) égéstér78 (1) égő (1) eladás (2) elantra (1) elkúrtuk (1) ellenőrzés (1) első (2) első autó (1) eredetvizsga (1) esküvő (1) esztergom (1) eu (2) év autója (2) extra (2) ez kellett (1) f1 (1) fabia (1) facelift (1) fagyálló (1) fail (1) famin (1) fejegység (1) feljelentés (1) felkészítés (1) fellebezés (1) felni (2) félretankolás (1) fényszóró (1) ferenciek tere (1) férgek (1) ferrari (1) festés (1) fesztivál (1) fiat (5) fidesz (1) fiesta (2) figyelem (1) fluence (2) focus (4) fogyasztás (3) ford (16) fordulatszám (1) forgalom (1) forma-1 (1) forma 1 (2) formula (1) fotelfizikus (1) frankfurt (1) frt (1) fűtés (1) fx45 (1) gáz (1) gázolás (1) generátor (1) genf (1) geochallenge (1) ghosn (1) GLT (1) golf (4) golfos (1) gran coupé (1) gs (1) gt (1) gt86 (2) gtc (2) gts (1) gumi (1) gyalogos (5) gyarapodás (1) gyászhír (1) gyorshajtás (3) gyúrás (1) h4 (1) hajtókar (1) halott (1) hamis (2) hang (1) hangszóró (1) hangyász (1) háromkilós autó (1) használt (1) használtautó (5) hasznaltautó (1) használtteszt (1) hátsókerékhajtás (1) ház (1) hazugság (1) helló (1) heves (1) hho (2) hibák (1) hidegindítás (1) hidrogén (1) hifi (1) hirota (1) hitel (4) hitelkárosult (1) hóhelyzet (1) honda (3) horgász (1) hülye (1) hurok (1) hybrid (3) hyumdai (1) hyundai (5) i30 (1) i40 (3) ibiza (1) ideiglenes (1) igo (1) illegal (1) illeték (2) ilyen volt (1) importőr (1) india (2) induktív (1) infiniti (1) ingyen (1) insignia (3) isuzu (1) ittas (1) izé (1) izomauto (1) jaguar (1) japán (4) japánautó (2) japanese (1) javítás (2) jeep (1) jimny (1) jobbik (1) jogosítvány (1) jogszabály (1) jogtalan (1) jövő (1) jubileum (1) juke (1) juke-r (1) ka (1) kabrió (1) kamera (2) kamion (3) kamuvétel (1) kangoo (1) karbantartás (2) kárfelmérés (1) karosszéria (1) karotta (5) kathi béla (1) kátyú (4) kávé (1) kekkh (1) kérdezz felelek (1) kéregető (1) kerékpár (4) kerékpáros (1) kerékpározás (1) kerékpártartó (1) kerékpárút (1) keresés (1) kereskedő (2) kereszteződés (1) késés (1) kesjár csaba (1) kgfb (1) kia (2) kidob (1) kigurulás (1) kilenc (1) kilométeróra (1) kilométeróra-állás (1) kína (5) kínai (1) kisautó (1) kőbájker (2) ködölés (1) koenigsegg (1) koldus (1) költség (1) kombi (1) komment (2) kommentelő (1) kommentposzt (1) korando (1) korupció (1) kötelező (2) középső ujj (1) közlekedés (5) közlekedési (1) közterület (1) közvetlen befecskendezés (1) kresz (3) kretén (1) kukásautó (1) külföldi (1) kupa (1) la (2) lada (4) lámpa (2) lancia (1) laplander (1) launch (1) lebukás (1) legenda (1) legendák (1) legolvasottabb (1) legszebb (1) leno (1) leterelés (1) letol (1) levorg (1) lexus (3) lézerblokkoló (1) licit (1) linea (1) lodgy (2) logan (1) long beach (1) lop (1) lopás (3) los angeles (1) lotus (2) ls (1) luxus (1) m550d (1) m7 (1) maffia (1) magasember (1) magyar (3) mahindra (1) mak (1) malibu (1) margit utca (1) márk (1) márkaszerviz (1) matrica (2) matt (1) mazda (7) Mazda (1) megalázás (1) megane (1) megatököm (1) megunt (1) mercedes (4) méret (1) michelisz (2) micra (1) mini (4) miss sixty (1) mitsubishi (2) Mitsubishi (1) mkii (1) mobileye (1) mondeo (3) morgan (1) mosógép (1) motor (2) motordiagnosztika (1) motordoki (1) motorfék (1) motorolaj (2) motoros (1) motorozás (2) mozgáskorlátozott (1) mozgássérült (1) murano (1) mustang (2) műszaki (1) műszaki vizsga (2) násznép (1) nav (2) navigáció (3) neper (1) nepper (11) nepperűző (1) név (1) ngm (1) nismo (1) nissan (10) nkh (3) nng (1) nostalgiccar (1) nosztalgia (1) novoth (2) novoth tibi (1) novoth tibor (2) nsu (1) nyárigumi teszt (1) nyomaték (1) obb (1) obd (1) octavia (2) okmányiroda (3) okos (1) oktatás (1) olaj (2) olajcsere (1) olajnyomás (1) olcsó (2) oldtimer (1) Omega (1) omm (1) öngyilkos (1) önvezérlő (1) opc (1) opel (14) Opel (1) óratekerés (2) öreg (1) összehasonlító (1) outlander (1) ozora (1) p-rendszám (1) pályanap (3) panamera (1) panda (2) pandúr (1) pánik (1) pára (1) párátlanítás (1) parkolás (7) pba (1) perkupa (1) peugeot (10) phaeton (1) pickup (1) piros (1) plakát (1) plug-in (1) podcast (36) politikus (1) pontiac (1) porsche (7) prémium (1) prince (1) prius (4) próba (1) p rendszám (1) q3 (1) q5 (1) qashqai (1) qoros (1) quattro (1) r8 (1) rabló (1) rádió (1) rágalmazás (1) rakpart (1) rali (3) rally (1) range (1) ranger (1) red bull (1) régen (1) regisztráció (1) reklám (2) reklamáció (1) remake (1) renault (7) rendészek (1) rendőr (3) rendőrség (11) rendszám (8) rendszámkamu (1) rendszámtábla (1) repülők (1) részeg (2) részegek (1) ro80 (1) robogó (3) rollsroyce (1) róma (1) román (1) románia (1) romok (1) roncs (2) roncsok (1) ronda (1) rózsadomb (1) rs (1) RS4 (1) rs6 (1) rxh (2) s3 (1) s6 (1) s7 (1) s8 (1) s80 (1) saját (1) sajtóutak (1) samara (1) scenic (1) seat (2) sebességkorlázozás (1) sértés (1) sérült (1) sharan (1) shiro (1) shitgun (1) skoda (4) skyactive (1) smart (1) sofőrszolgálat (1) sos (1) Space (1) spacestar (1) spam (1) spórolás (1) sport (3) ssanngyong (1) st (1) steve mcqueen (1) student (1) subaru (3) sunny (1) suv (4) suzuki (7) svájc (1) sw (1) swift (5) szabálysértés (1) szállítási sérülések (1) szar (1) szemetelés (1) szenteste (1) szerelés (2) szerszám (1) szerviz (2) szervizkonyv (1) szerződés (1) szilveszter (1) szintetikus (1) szíria (1) szívócső (1) szlovák (2) szonda (1) szöveges (1) szövet (1) tábla (1) találkozó (2) talán (1) tannis (1) tannistest (1) tartós (1) taxi (2) TC-vel árkon-bokron át (1) tclotta (1) tcomment (1) tctv (1) tc flotta (1) td4 (1) tdci (1) techday (1) tehén (1) TEK (1) tek (2) tekerés (2) telefon (1) téli (1) terep (1) területi (1) tesla (1) teszt (3) thema (1) tiguan (1) tiz (1) tolvaj (1) top10 (1) törés (1) törésteszt (1) törvény (1) törvénybetartás (1) totalcar (20) totálkár (1) totem (1) tourer (1) toyota (11) toyotafest (1) toyota 2000 GT (1) trackday (3) traffic (1) traffipax (2) transit (1) troll (1) trükk (1) tsi (2) tudatlan vásárló de okos (1) túlkapás (1) tunexcom (1) tuning (2) turbó (3) tűzoltóság (1) twingo (1) ubul (1) ügyintézés (1) ügyvéd (1) újautó (2) unalmas (1) uno (1) up! (2) usa (1) út (1) útdíj (3) útlezárás (1) útszéli (1) üzemanyag (1) üzlet (1) v10 (1) v6 (1) v60 (1) v70 (1) v8 (1) vag (1) vagyonszerzés (3) vak (1) vakteszt (2) választás (1) vallomások (1) Váltók (1) vámkezelés (1) varga cigány (1) város (1) vásárlás (2) vásárló (1) verseny (2) versenyzés (1) veszély (1) vétel (2) veterán (1) vfr (1) videóteszt (1) villanyautó (1) vino (1) virago (1) visszahívás (2) visszavett (2) víz (1) vizsga (1) vizsgabiztos (2) vizsgadíj (1) volkswage (1) volkswagen (13) Volvo (1) volvo (4) vonulás (1) vredestein (1) vw (9) Wagon (1) wayteq (1) williams (1) winkler (2) wrx (1) wtcc (1) x-trail (1) x3 (1) x6 (1) xdrive (2) xedos (1) xenon (1) youngtimer (2) zafira (2) zebra (1) zöld (2) zsiguli (1) Címkefelhő

Újratöltve, már led lámpával is

2012.01.19. 06:21 Tcomment

A halogén izzó a múlté, a xenon HÍD égő zsákutca volt, aki trendi akar lenni, az leddel világít. Pár év múlva a xenon még ritkább lesz, mint a halogén izzó.

106 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tcomment.blog.hu/api/trackback/id/tr123588613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.19. 07:29:17

Azért annyira nem vagyok benne biztos, hogy egy power LED annyit disszipálna, mint egy 55W izzó :S Mondjuk az tény, hogy hűtés hiányában elhalálozik, de ezzel a LED lámpás dologgal úgy vagyok, hogy végre valami előrelépés.
Kéne fundálni olyan LED modulokat, amik H4 helyére berakhatók... ;) Gondolom az óccó kici kínaiak rajta vannak a dolgon :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.19. 07:31:13

@ColT: Persze ha valaki linkel mérést egy auzós LED fényszóró melegedéséről, akkor elhiszem.
Csak az a fura, hogy a LED fényhasznosítása kb. 10x a hagyományos izzóhoz képest, szóval egy 55W körül disszipáló LED durva fényerőt is nyújtana :)

Shadowbull 2012.01.19. 07:33:49

Ezekben a LEDes cuccokban az a vicc, hogy bar onmagukban kevesebbet fogyasztanak, az aktiv hutessel egyutt bizonyos esetekben megis tobbet mint a sima xenon.

sb

mad823 2012.01.19. 07:36:32

Szerintem még véletlenül sem oragnic, azaz OLED. Nincs ebben egy deka szerves vegyület sem, ráadásul annak az élettartama és fényereje sem lenne alkalmas fényszóróba...

BUBISBUBLEK 2012.01.19. 07:39:20

hát, nem tudom. nekem ez megint egy felesleges valami csilivili izémizé.
pedig hát nem tartom magam egy maradi embernek. ha még olcsó lenne ,,, de hát az sem.akkor meg minek.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.19. 07:49:39

@mad823: Khm, tényleg.

@BUBISBUBLEK: Próbálj ki egy jó LED izzót asztali lámpába.

Amit itt írtam :
logout.hu/bejegyzes/hcl/nagy_led_meglepodes/hsz_1-50.html

Ezt azóta is nagy megelégedéssel használom.

Na most ez az autós lámpa meg egy eléggé kezdetleges dolog. Lesz ez jobb is, nyugi. Meg nagy tömegben gyártva olcsóbb lesz, mint a xenon.

gigabursch 2012.01.19. 08:34:29

Én várom, hogy végre tömegessé váljon, utángyáertott termékként.

Persze azt is várom, hogy farokarcú jogszabályalkotók végre egyszer valaminek az előnyét és ne a hátrányát lássák - bár ez eleve reménytelen

gigabursch 2012.01.19. 08:45:12

@ColT:
Nekem ugyanez a tapasztalatom.
5 év után a 7 év garis philips energiatakarékosak meghaltak. Vettem gyakrolatilag 2000 Ft/db-ért 3.3 W-os szobai lámpákat, selyemfényű bűrával. Jobbak olcsóbbak. Remélem kibírnak legalább ö évet.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.19. 08:51:15

@gigabursch: Ja, nekem az energiatakarékosak közül az egyik meghótt, a másik meg eltört, szóval nem olyan rossz az arány. De 7W/kb. 100lm, vagy 2W/210lm, hát nem nehéz választani :D

BUBISBUBLEK 2012.01.19. 08:57:29

@ColT: igen ilyen GU10 es foglalatba én is vettem 60 ledes izzót ("izzó") kb. egy év után a fele kialudt. aztán a másik fele is. dobozra valami 40e óra volt ígérve. hát jó indulattal sem ment 1000 órát :) 3600huf volt az ára. a fénye tényleg jó volt! a színhőmérséklete is 4000Kelvin környékén volt tehát kellemes meleg fénye volt nagyjából ez elmondható róla. kissé nehezteltem az élettartalmát illetően mert hát gondoltam egy 3 évet csak kihúz. nekem ez nem elég meggyőző még így. autó villamosságot is javítok és hát van hogy megkeresnek olyannal hogy ledet ide meg oda amit meg is csinálok de szoktam mondani hogy hiába teszek én bele szűrőt hogy ne menjen rá tű impulzus meg stb, de hát van hogy egy év után tönkre megy a led. szép meg jó de még egyenlőre kissé kezdetlegesnek tartom a technológiát. természetesen ez változni fog és nyilván jönnek jobbak komolyabbak. olcsóbbak is lesznek. de addig marad a jó öreg izzószál mint olcsó megoldás. amúgy ha kiforr a technológia és tényleg olcsó lesz,az mindenképp jót tesz az energia felhasználás környezetvédelmi és üzemeltetési dolgokat nézve. ledes közvilágítás otthoni ledes megoldások ,stb. mondjuk úgy ez a jövő. ez kétségtelen.

gigabursch 2012.01.19. 09:04:10

@BUBISBUBLEK:
Már előkerült a fogalom - mi az a tűimpulzus, és az milyen módon károsít?

gigabursch 2012.01.19. 09:06:40

@BUBISBUBLEK:
Az ilyen H4-es foglaltba most is kapható ledes izzókról milyen tapasztalatok vannak nálad, másonál

gigabursch 2012.01.19. 09:10:32

@ColT:
linkem nincs, de ismerek olyan embereket, akik éjszakai futáshoz, sífutáshoz stb használnak ledes fejlámpát, és azt mondják, hogy az 5 W-os ledes izzó úgy melegszik, hogy a homlokukat égeti egy idő után.

Persze fényük annyi, hogy csak na, de érdekességnek mindenképp érdekes.

Persze ez a hűtés is csak idő kérdése, hogy jól fejlesszék

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.19. 09:13:58

@BUBISBUBLEK: Sima 220-ról megy a Realm lámpám, az jól brja. Pedig annál nem sok noname-bb van.
3600-ért az életben nem vennék ledest :D

Most gondolkodok Dealextreme-s E27-es LED lampion rendelésen, $4-5 ért, de azok még nagyon gagyik, nem hiszem, hogy értelme lenne.

peter3374 2012.01.19. 09:16:01

@ColT: nem arról van szó, hogy többet disszipál-e el mint egy halogén, hanem arról, hogy amíg a halogén, xenon hűtés nélkül kibírja a saját maga által termelt hőt, addig a led az nem, és egy teljesítmény led hűtés nélkül azonnal elhalálozik.
Nem véletlen, hogy pl. az audi korábbi led-es lámpáiban volt pár ventilátor is.
Ez akadályozza a led-es lámpák terjedését, mind az autóiparban, mint a sima világításban, hogy jelenleg még túl nagy hűtés kell nekik.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.19. 09:16:45

@gigabursch: Érdekes, mondjuk nekem biciklis LED lámpám van, az nem melegszik különösebben (mondjuk nem is egy űrtechnika).

Tűimpulzus : hirtelen feszültségugrás, ami áramkörök ki-be kapcsolásakor, áramszünetkor, stb. jelentkezik. Autóban pl. egy rosszul szűrt gyújtás, és hasonlók tudnak ilyet okozni, amire én tudok gy gondolni.
Ez gyak. egy pillanatnyi túlfeszültség, azt meg a LED nem szereti.
Monjuk az a fura, hogy ilyenből a 220-as hálózaton szerintem több akad...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.19. 09:17:39

@peter3374: Akkor a cikkben volt rosszul fogalmazva, mert az egy más dolog, hogy mihez képest kell nagy hűtés...

peter3374 2012.01.19. 09:21:34

@gigabursch: a led nem nagyon szereti a túlfeszültséget, míg az izzószálas vagy a kompakt rövid távon gond nélkül elviseli.
gondolom erre értették a tűimpulzust, bár kizárt, hogy egy háztartásban előforduló ilyen tűimpulzusok tönkretegyenenk... de egy kicsit hosszabb túlfesz már igen.
Amúgy a ledes lámpákban ugyanaz lesz a hiba mint a kompaktoknál, hogy minél olcsóbban gyártják minnél szarabb alkatrészekből gyártják és az elektronika nem fogja bírni.

Rocko- 2012.01.19. 09:22:52

je, megint egy nagyon cikk!
még ilyeneket!

gigabursch 2012.01.19. 09:23:46

@peter3374:
AZ világos, hogy nagyosbb teljesítményű fényforrás több hőt generál, az is, hogy ha élből kiveszik az IR és UV tartományt a világítási spektrumból, akkor két (belső) hőforrást is kizárnak, de mi az oka annak, hogy a hőt nem lehet csak úgy elvezetni?

Rocko- 2012.01.19. 09:24:05

@Shadowbull: de kevesebbet, mint a H4?
menetszéllel nem megvalósítható a hatékony hűtés?
mennyi hőt termelnek ezek?

Shadowbull 2012.01.19. 09:30:14

@Rocko-: nade nem mindig van menetszel.

Konkretan nem tudom az ertekeket.

sn

EzVan:) 2012.01.19. 09:38:04

@gigabursch: tűimpulzus - néhány milliszekundumig, amíg a meghajtó áramkörben levő induktivitások és kapacitásokban a kedzeti tranziens jelenségek végbemennek (a kondenzátor feltöltődik, a tekercs körül kialakul az elektromágneses mező) az áramfelvétel sokszorosa az üzemi értéknek.

Jó egyébként a cikk, csak jó pár műszaki pontatlanság van benne, ezért lenne jó, ha nem marketinganyagokból lenne átvéve az ilyesmi. :)

Parabolatükör nincs, csak paraboloid forgástest tükör. De ha free-form a tükör, akkor az már nem éppen "parabola", hiszen pont az a lényeg, hogy a paraboloid tükröt véges számú, egyenként tervezett fényvetésű tükördarabra bontjuk fel. (nem ide tartozik, de ez miatt is keletkezik az a jelenség, ha a H7 izzó szála kimozdul a megtervezett fókuszhelyzetből, akkor a FF fényszóró összevissza világít, de leginkább a szembejövők képébe)

A nappali fény összetételéhez pont, hogy az izzólámpa fénye áll a legközelebb, hiszen nem csak a színhőmérséklet számít, hanem a fény spektrális eloszlása is, ebben pedig a napsütés izzó fényét az izzólámpák izzószálai követik a legjobban.
A LED (és nem oled, ahogy fent már valaki említette) leginkább csak bizonyos, fix frekvenciákon tud fényt emittálni (korábban jellemzően csak egy frekvencián), épp ezért a nappali fény spektrális eloszlását csak különféle trükkökkel tudják közelíteni.

P12_dCi 2012.01.19. 09:42:58

A cikk jó, de a xenont szerintem kissé alaptalanul lebecsüli a szerző. A Primerában 7 éve, és 140 ezer km óta nem kellett még kicserélni a xenon izzókat, a BMW-ben pedig lassan 330 ezer km van, ebből szűk 70-et töltött nálam, de ez idő alatt én nem cseréltem izzót benne, és feltételezem az eladó sem az utolsó pillanatban.

peer 2012.01.19. 09:57:30

Mi köze ennek az OLED-hez?
Az OBD miért ÖNdiagnosztika?

andorka 2012.01.19. 10:23:27

@EzVan:): Melyik izzó áll közel a napfényhez? Ezzt a színhőmérséklet (Kelvin) adja meg, az hagyományos izzók 2700K vagy 3000K (melegfehér).
A 4000K az már hidegfehér (sokaknak erről az irodai "neonfénycső" fénye juthat az eszébe).
Az igazi napfény 6000-6500K (ez kb a nyári napsütés színhőmérséklete), illetve lehet akár 8000K-es fényforrást is készíteni, ez már a trópusi égöv napsütését szimulálja.
@ColT: A LED-ek ma még nem járnak ott hatékonyságban ahol a HID lámpák. A legjobb LED-ek is kb 100W/lm környékén vannak (mivel ez egy dinamikusan fejlődő iparág, mire leírom, már elavult lesz ez a tudás), a HID-k pedig 130-nál (környékén)
@Rocko-: A hagyományos halogén izzók meleg fényt sugároztak, ahol a hőtől pl a foncsort kellett óvni, nehogy tönkretegye (ezért sem ajánlott az 55/60W -os H4 izzó helyére 90/100W-osat cserélni). A LED fénye hideg, az a foncsort nem károsítja. Sokkal inkább a nyák hátulja felé kell vezetni a hőt, ehhez kell a fényforrás méretéhez (pár négyzetmilliméter) képest nagy (több négyzetcentiméteres) felületű hűtőborda. Nem egy nagy esemény, csak a formatervezők furmányai miatt trükkösen kell kialakítani...

amatőr 2012.01.19. 10:23:38

@ColT: Egy 55W teljesítményfelvételű LED-modul már tényleg durva. Léteznek már csarnokvilágításra használatos LED lámpatestek, 100W körüli teljesítménnyel, akár az 500 Wattos higanygőzlámpák kiváltására is alkalmasak.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.19. 10:29:42

@andorka: Nemtom, mindenhol másképp olvasni...

@amatőr: Ott dolgoztam, ahol a Philips ilyeneket gyártott ;)
Pont ezért nem gondolnám, hogy annyira durván disszipál. Azok a lámpák nem voltak épp atom hűtéssel szerelve.

reckless 2012.01.19. 10:36:21

Nem ártott volna kicsit jobban elmélyülni a fényforrások világában, vagy lektoráltatni a cikket.
Javaslom a tisztelt Szerkesztőknek, hogy ha legközelebb fényforrásokról szeretnének írni. legalább lektorálás céljából vegyék fel a kapcsolatot a Világítástechnikai Társasággal.

amatőr 2012.01.19. 10:38:36

Kedves Motordoktor! A cikk végén a blogposztra mutató link valamiért nem működött, csak a tcomment főoldalról tudtam bejönni.

Én vagyok béna, vagy másnak sem ment?

EzVan:) 2012.01.19. 10:41:30

@andorka: Ne csak a színhőmérsékletet nézd. Ez jól mutat a katalógusban, ezért lovagolnak ezen a marketingesek is (érdekes, hogy ezt mégiscsak tudják). Legalább ennyire lényeges a spektrális eloszlás.

A hideg-meleg fény elnevezés az a színhőmérséklettel kapcsolatos, nem pedig a fényforrás által disszipált hővel.
Minden félvezető melegszik az átfolyó árammal arányosan, tehát a led is. Sajnos a nyomtatott huzalozású lemez elég rossz hővezető, ezért ezek a led-ek nem is arra vannak szerelve, hanem sokkal jobb hővezetésű anyagokra, mint pl alumínium vagy egyéb fémötvözetek.

EzVan:) 2012.01.19. 10:55:14

@ColT: lehet, hogy a fényforrás led nem disszipál annyit, de a meghajtó áramkörök még kilőhetnek sokat. Fogalmam sincs, hogy milyen paraméterekkel megy most egy autós teljesítmény led, de nyilván azt +12V-ról meghajtva, még elég sok hőmennyiséget el lehet disszipálni, főleg, ha költséghatékonysági okokból a meghajtó áramkört modulba tervezték a fényforrással

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.19. 10:56:33

@EzVan:): Na az igaz, hogy nem csak olyan, hogy bedugod a 12V-ba, oszt' megy, főleg, ha PWM is van rajta.
De annak a hűtését már egyszerűbb azért megoldani.

tomnemtom 2012.01.19. 10:58:23

nem az a baj a LED-el, hogy fajlagosan több hőt adna le, mint a többi fényforrás, hanem az, hogy amint Doktor is írja, 2x2mm-en adja le a kb. 10W hőt. ami lássuk be, qrvasok, még ebben a válságban is.
a tűimpulzusok meg nem nagyon jutnak el a LED-ig, hiszen mint írva vagyon, PWM táplálása van, ami kontrollált kimeneti feszültségű, nagyjából függetlenül a bemeneti feszültségtől. általában még a dédnagymamája sem tudja rávenni cserszömörcelekvárosbuktával sem ezeket a tápláló áramköröket, hogy áteresszék a betápoldali ingadozásokat.
téleg, @Shadowbull: az újabb BMW-kbe van valami programozva, hogy amennyiben elalszik az egyik tompítottjuk, kapcsoljanak fel azonos oldali ködlámpát ? mert egyre több ilyet látok és nem hiszem, hogy "így sikerült" kiégniük.

EzVan:) 2012.01.19. 11:00:20

@reckless: na iegn, és mindemellett az is gáz, h gyakorlatilag fényforrásokban még elég jók vagyunk világszinten is - igaz, most már General Electric révén - de világszintű tudás van itt is bőven, kár már megint a németeket isteníteni. (mondom ezt úgy, hogy kevés közöm van a világítástechnikai iparhoz)

A lektorálással pedig teljesen egyetértek. Nyilván akadna csomó ember, aki pusztán szívességből technikailag korrektre hozná ezeket a cikkeket, és akkor műszakilag adekvát ismeretek terjednének, a színvonal jelentősen nőhetne. Úgy látszik nem csak nekem mániám a pontosság: ha tudunk adekvát információt is átadni, akkor ne legyünk már olyan igénytelenek, hogy ezt nem tesszük meg.

Incho77 2012.01.19. 11:00:22

Kiraly a cikk!
A lezeres fenyszorokrol is lesz szo?
Tavalyi IAA-nal nagyon nyomta a BMW, de azota nem sokat hallani rola.

rooklin 2012.01.19. 11:01:17

@EzVan:): Vicces, de a hidegnek-melegnek nevezett fény színhőmérséklete az elnevezésükhöz képest fordított, tehát a köznyelvi meleg fény az alacsony 2-3000K körül van, a hideg fény pedig a magas színhőmérsékletű 6000K+.

andorka 2012.01.19. 11:01:44

@ColT: egyébként a hatékonyság is relatív, pl alacsonyabb áramnál (350mA) lehet hatékonyabb egy LED, míg magasabb áramnál (900mA) kevésbé hatékony...A marketing gépezet a leghatékonyabb értéket írja a katalógusba, míg jellemzően a nagyobb fényerő miatt magasabb áramot adnak a LED-re, ahol ugye kevésbé hatékony...
@EzVan:): kérdés, hogy a napfényt mennyire akarod szimulálni? mert azt ugye lehet tudni, hogy egy fehér LED általában a 470nm-nél (kék) és az 550nm-nél (sárga) produkál csúcsokat (kialakításukból fakadóan), míg a napfényben van emberi szemmel nem látható sugárzás is (Infravörös, ultraibolya stb). Ezeket miért kellene egy fényszórónak is tudnia, amikor ezek teljesen fölöslegesek (és még károsak is többek özött a műanyagokra)?

peter3374 2012.01.19. 11:07:06

@gigabursch: nem az a probléma, hogy nem lehet elvezetni a hőt, hanem az, hogy ez mennyibe kerül és mennyi helyet foglal.
De amúgy ez sem egy nagy összeg, a led sem drága, az elektronika sem.
Ez az egész autós led-es cucc azért drága mert prémium termék.

reckless 2012.01.19. 11:07:23

@EzVan:): Tudom, ott dolgoztam ;)

poteka 2012.01.19. 11:10:09

Egybe integrált foncsor, led, lámpatest, rosszabb esetben hűtés és elektronika.

Kétségkívül ez fejlődés útja és nem a gyertyaláng meg a karbidlámpa, de amíg ez is hasonló árszinten lesz, mint most a H4-H7 izzó és környéke, addig rengeteget fogunk szívni. Én nagyon örülnék, ha valami nem akkor terjedne el, mikor technikailag már éppen lehetséges, hanem mikor megbízható és nem jelent gazdasági totálkárt egy koccanás, mint ahogy a szerző is írja.

Vessetek meg, de nekem még mindig H4-et használó autóm van és nem érzek akkora problémát a látással és láthatósággal, pedig rendszeresen járok éjszaka kivilágítatlan olasz hegyi szerpentineken meg európai autópályákon is.

7 éve vettem a szekeret, azóta nem cseréltem fényszóróizzót benne. Ezalatt kiégett 1 helyzetjelző és műszakin lecseréltették a 4 sarkán a sárga irányjelző-izzókat, mert meg voltak fakulva. Ködlámpa van elöl-hátul, de mivel csak ködben használom, nem minden kanyarban, ezért nemigen használódik.

EzVan:) 2012.01.19. 11:12:55

@andorka: akarja a halál szimulálni... de ha a nappali fényhez hasonlót állítanánk elő, akkor azt a spektrumot kell közelíteni. A led tűszerű spektrumképe elég messze van ettől.

Ráadásul az egy dolog, hogy a fényforrásokat mérve milyen hasonlatosságokat lehet megállapítani, de mivel a látás is szubjektív, ezért azt a láthatósági függvénnyel (vagy hgy hívják, V(lambda)) is súlyozni kell, hogy a keletkező szubjektív érzést számszerűsíteni lehessen, de majd jönnek a világítástechnikusok és megmondják, hogy van pontosan.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.19. 11:14:34

@andorka: Igen, a marketingeseket "szeretjük".

peter3374 2012.01.19. 11:15:02

@amatőr: 500W-os higanygőz lámpa nincs, de rossz példa mert a higanygőznek amúgy is szar a hatásfoka, nem nehéz egy led-es lámpának jobban világítania...
A ledek, még, nem a leggazdaságosabb lámpák, valahol a fénycsövek szintjén vannak, de a kisnyomású nátriumtól még messze vannak.

EzVan:) 2012.01.19. 11:17:06

@poteka: enyém H7-es, de tapasztalatom szerint erősen gyártmányfüggő az élettartam.

közel 200000 km alatt csak a H7-esek szálltak el, meg mellette a kicsi 5W-os.
Ami gyorsan kiégett: Philips (néhány órát bírt csak valamelyik), Hella, Lucas, olcsó kínai noname (berakás után fél órával...)
Ami sokáig tart: sima H7 Tungsram. Mást nem is veszek.

andorka 2012.01.19. 11:27:56

@EzVan:): És miért kellene a nappali fényt ivsszadni a maga spektrumával egy fényszóróban? Nem értem a problémádat... Nem növényt akarnak a fényszóró előtt növeszteni, hogy a teljes látható (és azon kívül eső) tartományban is sugározzon a világítótest. Azt hogy egy LED a fehér fényt pl kettő csúccsal oldja meg, már írtam: technológiából eredő sajátosság.

poteka 2012.01.19. 11:28:10

@EzVan:): Na most eddig összesen 3 autóm volt, mind H4-es, összesen mentem velük néhány százezer km-t. Fogalmam sincs, hogy melyikbe milyen márka volt, nem is emlékszem, hogy magamnak fényszóróizzót cseréltem volna - azaz azzal adtam el őket, amivel vettem.

Ehhez képest a H7, ahogy írod, már többször kiég, nem mindegy, mit teszel bele, a xenon és társaihoz pedig a felhasználó már hozzá sem tud szólni.

Értem, hogy a biztonságra mennek (látni és látszani), de én a H4-essel egy métert sem mentem kiégett izzóval, míg te (és még sokan) a H7-tel már biztosan megtettél néhány km-t félvakon, a műhelyt igénylő megoldásokról nem is beszélve.

Mi lesz, ha két kilóba fáj majd, hogy működjön újra a világítás és ez az autó élettartama alatt többször előjön? Hányan fogják halogatni a javítást?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.19. 11:33:33

@poteka: Ó, az autógyártóknak az a jó, ha gazdaságtalan a javítás... :D

EzVan:) 2012.01.19. 11:37:48

@andorka: pedig egyszerű: mert az a természetes a szemnek.

amatőr 2012.01.19. 11:48:38

@peter3374:
Bocsánat, legközelebb pontosan utánanézek, hogy milyen teljesítményű higanygőzlámpa kapható. 400 W teljesítményű már van, így jó lesz? :)

A kisnyomású nátriumlámpa kétségtelenül jó hatásfokú, de az az egy szem 590 nanométeres hullámhosszú tüske a színképében nem teszi általános felhasználásra alkalmassá, nincs színvisszaadása.

amatőr 2012.01.19. 11:56:14

@EzVan:): Egy kapcsolóüzemű DC-DC konverternek ma már illik 80-85% fölötti hatásfokkal dolgozni. A LED disszipációjához képest elenyésző az áramköré. Tapasztalatom: a ledes tolatólámpa izzóimba inkább vettem egy-egy kész kapcsolóüzemű áramgenerátor modult. Csak a ledek megfelelő hűtése okozott gondot, az inverter panel elvolt mindenféle extra hűtés nélkül.

P12_dCi 2012.01.19. 12:48:46

@tomnemtom: Nem kizárt, mert a helyzetjelző kiégése esetén például az index világít halványan elöl.

Házas motoros 2012.01.19. 13:03:02

Nem akarok túl egyszerűnek tűnni, de a cikket és a kommentek többségét is csak nagyjából értem. Mondjuk, ennek az oka lehet a nem kevés általam soha nem hallott szakkifejezés. Nem gondolom, hogy egyedül vagyok a dologgal, de sztem' megérte volna egy szak-magyar szótárt betenni a végére, ami Tescóbajáróskrumplievős MAGYARRA fordítja a szakkifejezéseket. Gondolok itt pl. EZ VAN :) magyarázatára. Ami biztosan tökéletes, de egy szót sem értek belőle. Tudom, hogy az én hibám, de lehet, ezzel sem vagyok egyedül. Egyébként az autóknál mindenkinek vannak "gyengéi". Nekem többek között a világítás az. Kicsit jobbá szebbé szeretném tenni. Annak ellenére, hogy a cikk nagyon komolynak és összeszedettnek tűnik (már amit értek belőle), nem hiszem, hogy bármiben is előbbre jutottam volna tőle. Gondolom, nem is ez volt a cél, hanem egy általános összefoglaló a világítástechnika jövőjéről. Így jártam...

EzVan:) 2012.01.19. 13:13:00

@poteka: van még egy két H4-esem a pincében, ha kell, szólj :)

Szerencsére az enyémben még könnyen cserélhető az út szélén is a H7, ha kiég, egyből ki is cserélem, mert utálom, ha nem látnak mások, és félhomályban sem szeretek vezetni (tompított pótló ködfényszóróm meg nincs, szándékosan)

EzVan:) 2012.01.19. 13:16:43

@amatőr: biztosan így van, de nekem még nem volt kezemben gyári bontott elektronika, ki tudja, h mi a rák van még mellette, meg mennyire méretezték rendesen.

amatőr 2012.01.19. 13:38:06

@EzVan:): Tervezett élettartamra biztosan méretezték :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2012.01.19. 13:54:56

A drágább a xenon égő című sorra jegyezném meg, hogy 8 Euróért (per PÁR) rendeltem utánpótlást Hong Kongból. Aki azt hiszi, a többi nem ott készül, azt megvezették...

Ja, egyébként egy halogén H7 izzó is bármelyik autósboltban szintén 8 Euró. Darabja...

Szóval megy a xenon a ködlámpába is, a helyzetjelzőből meg most készülök mentejelzőt csinálni, vannak szép 0,5 Wattos ledek, lencsével, hűtőbordával a célra, olcsóért (van nagyobb teljesítményű led chip is, de az túl erős lenne a célra.) :)

peter3374 2012.01.19. 14:34:34

@amatőr: utánanézhetsz, de a higanygőz lámpa ettől még egy fos, ennyi erőből egy gyertyához vagy egy sima izzóhoz is hasonlíthatod a led-eket...

Eliot Vance 2012.01.19. 14:35:27

@KuKori:
Az izzó ára egy dolog, de ha tönkremegy a szintszabályozás, vagy adaptívnál a vízszintes és fókusz állítás, vagy bármi más bizbara, akkor nem biztos, hogy OEM-et tudsz rendelni hozzá. És valószínűleg csak egyben kapható, nem alkatrészenként. Mindegy, hogy hol gyártják, de lehet, hogy csak az autógyár alkatrészellátásán keresztül szerezhető be.

Egyébként a xenon nagyságrenddel jobb, biztosabb fényt ad. Pl. egy több órás esti országúti vezetésnél jóval kevésbé fárasztó, mint a halogén. Akkor vettem főleg észre (a jót könnyű megszokni), amikor az új xenonosból visszaültem a régi H7-es izzós autómba, és csak hunyorogtam. A sokak által utált ködlámpát két év alatt egyszer sem kapcsoltam be, mert nem volt még rá egyszer sem szükség.

peter3374 2012.01.19. 14:39:08

@KuKori: Azt csak hiszed, hogy ugyanazt kapod meg a noname kínaiba mint a márkás fényforrásban.
Az lehet, hogy kínában készül m mindegyik, de mind megbízhatóságra, mind fényteljesítményre a noname mint a márkás.
Még az egyszerű sima vonalizzóban sem, mts szórtuk ki a reflektorokban a noname barkácsáruházas kínait és cseréltük philipsre, elég nagy a különbség.
És ez fémhalogénekre, pláne igaz, mert azt még precízebben kell gyártani.
Elég megnézni, hogy a gyári xenonos kocsik, mennyit bírnak, és mennyit az utolóagos occó xenonok.

Rocko- 2012.01.19. 14:52:15

@Shadowbull: igen, ezért kérdeztem, hogy hatékonyan.
az tiszta sor, hogy dugóban, városban aligha hűt.

Shadowbull 2012.01.19. 14:54:37

@Rocko-: es akkor van a legtobb gond a toltessel. motor alacsony fordulaton dolgozik, generator alig tolt, a juzer meg hallgatja a hifit, szellozteti az ulest, massziroztatja a golyoit, hatul a gyerek nezi a DVDt...

sb

KuKori · http://ireland.blog.hu 2012.01.19. 15:24:22

@peter3374: Nézd, ha ennyibe kerül, akkor az utólagos is jó. Teszem hozzá, ITT (nem foglalkozik se a rendőr, se a többi közlekedő vele, sőt, műszakin is átmegy, ha a kivetített képe megfelelő és a színe is (4300K, 5000K, a 6000K már nem. Amit egy sima projektoros lámpatestben teljesít is.).

Egy halogén izzó, ha rendesen használod is, mondjuk, hogy kibír kb. két évet. A kínai xenon is (3. évesen kezdett elbaszódni az egyik oldali, ezért rendeltem hozzá égőt) kibír legalább ennyit. De fele annyiba kerül az égő és ha a fényereje nem is egyezik meg egy gyári rendszerével, jelentős a javulás még így is, olyan 100% plusz fényerő.

Aztán meg szépen kiderülget ám a gyári rendszerekről is, hogy nem fogja hozni azt az élettartamot, amit kellene neki, szóval 1-1...

A legmodernebb kanyar, meg mindent állító vacakok mechanikai alkatrészei nyilván elfáradnak majd, hiszen folyamatosan dolgoznak, ezért én is a led-ben látom a következő fokozatot, csak az a fránya túlmelegedés... Mert elvileg egy led minimum tudna 10000 üzemórát, de egészen 100000 üzemóráig megy a skála, típustól függően. Igen ám, csak négyszögjellel túlhajtva ez nyilván erősen csökken, bár a fényerő nő. Meg a led-chipek nem fognak annyit bírni az eleve nagy melegedés és a túlhajtás miatt, szerintem. Szóval majd erről is kiderül pár éven belül az igazság.

De addigra talán fejlesztenek annyit rajtuk, hogy már tartósabbak lesznek. (vagy csak olcsóbban gyárthatóak és extra profitot termelnek majd - a gyáraknak.)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2012.01.19. 15:38:56

@ColT: Elolvastam a bejegyzésedet :) Egyszer én is vettem ilyen Tescós Realm, vagy hasonló vacakot (kompakt fénycsövet), valami 299 Ft volt. Nem bíztam benne, így csak kettőt, próbának. Hát volt meglepi. Ugye 7W-ot fogyasztott. Csak a fényerő is ugyanannyinak felelt meg... Ráadásul szép, kék, műtőszínű fénnyel :)

Aztán egy év múlva akciós volt a Tungsram. Ugyanannyiért, de az valós fényerőt is adott :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2012.01.19. 15:43:02

@peter3374: Egyébként erre meg annyit tudnék mondani, hogy kb. ezer éve kapható a 78xx, 79xx stabkocka sorozat, tudnak 1 Ampert stabilan (kis áramkörrel és pár teljesítménytranzisztorral felvihető egészen nagy áramokig. Kis szűrés még a bejövő ágra és kész is :)

Csak ugye az egy jó stabil egyenáram, nem pedig 5 Voltos négyszögjel, amivel tolják ezeket a szerencsétlen eleve túlmelegedős teljesítmény led-chipeket.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2012.01.19. 15:52:40

@EzVan:): Na jó, de a bézik Hella 700 Ft-ba is kerül :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2012.01.19. 15:59:07

@Eliot Vance: Nekem a ködlámpa a vidéki utakra kell, mert olyan szinten kanyargós és szűk, hogy ott bizony elkél kis segítség. Majd lövök képet ilyen utakról, úgy egyből megbocsájthatóvá válik az itthon lincselést kiváltó ködlámpa használat :) Étvágygerjesztőnek:

80-as tábla az olyan úton, ahol két kocsi úgy fér el egymás mellett, hogy nem tennéd be a pöcsödet a két tükör közé. Nincs padka, hanem 5 cm gaz és rögtön kétoldali kőkerítés, vagy méteres sövény. A kocsik bal oldala úgy is néz ki ettől :)

..és akkor jön szembe a busz, vagy a teherautó :)

Rocko- 2012.01.19. 15:59:17

@Shadowbull: jep.
utálom a dugókat, mondtam már? :)
gondolom a túloldal se szereti, fejleszteni rá.

peter3374 2012.01.19. 16:57:24

@KuKori: Én nem azt mondtam, hogy használhatóak az utólagos xenonok, hanem azt, hogy van a márkás meg a gagyi között minőségbeli eltérés.
A gagyiknál nem ritka az egy évnél jóval kevesebb élettartam sem.
A xenonok mellé ugye kötelező a automatikus magasságállítás és a fényszórómosó ez dobja meg az árat.
De az utólagos xenonokkal nem is az a bajom, hogy nincs benne magaságállító, hanem az, amikor a nem projektoros lámpatestbe teszik be és vakítanak mindenkit...

mehemed 2012.01.19. 16:59:14

@KuKori: a led-ekhez nem feszültség stabilizátor kell, hanem áramstabilizátor. a stabkocka amit emlegetsz nem ilyen. egy 50W-os led táp olyan 3000ft és a led modul is kb ennyi. ha kinából veszed akkor a kettő együtt 3k.

peter3374 2012.01.19. 16:59:29

@KuKori: neked nagyon nincs fogalmad, a ledekről, ha szerinted azért melegszenek mert 5V-os négyszögjelet kapnak....

Negrogo 2012.01.19. 17:38:43

Szep es jok ezek a lampatestek de nem tudom mit kezd vele majd az ember ha megveszi hasznaltan az autot netan 10 evesen es vmi baja lesz. Nevetek mikor vki nem tud szoszerint kicserelni egy izzot mert celszerszam kell meg muhely ahoz, h a sima helyzetjelzot vagy a hid-es tompitottat kiszedje.

Nekem sima H7 van bar most 100-as van benne(sicc) 1 eve. Ha kieg kb. 30 mp mire kicserelem.

BUBISBUBLEK 2012.01.19. 17:52:15

@Shadowbull: meg megy a klíma ,és hölgyeknél még az ablakfűtések is olykor :D

(egyszer egy most nem mondom hogy szőke de az volt ,arra panaszkodott hogy nem világít a szép sárga lámpája a műszerfali egyik kapcsolóján,na mi volt az? hát az biza a hátsó ablak fűtés volt ugye :D mondom mind ezt nyáron tolta neki :D )

BUBISBUBLEK 2012.01.19. 18:03:32

@ColT: aztán az is lehet hogy néha a gagyi jobb :) vicces de jártam így már autóalkatrésszel is....

BUBISBUBLEK 2012.01.19. 18:06:26

@gigabursch: az egy show car kiállításra tuti jó is lehet de használhatatlan valami amúgy :)

(egy kuncsaftom rendelt honkongi valami oldalról H1 ledes izémizét hogy ezt most ezt de rögtön tegyem be neki :D nahhh másnap jött hogy meg van még a régi izzója?? :D jót nevettünk :)de hát én mondtam neki előre .... )

BUBISBUBLEK 2012.01.19. 18:18:25

@gigabursch: így végig olvasva többen is leírták szóval nem ismételnék :)
találtam hirtelen egy kis oldalkát ahol ügyesen dolgozgatnak pár dologgal. érdemes bele kukkantani :) (szép iskolai évek ahol ilyenekkel is vacakoltunk ejj de rég volt )
k-forum.extra.hu/print.php?plugin:forum.1188

BUBISBUBLEK 2012.01.19. 18:24:29

@mennyi?husz!: na ezért kell vigyázni a régi technikára ;) azok még menni fognak. ja, ha lesz benzin/gázolaj/gáz .... :(

lwcolors 2012.01.19. 18:53:34

Érdekes fejlesztés az biztos, de az is érdekes, ha egy koccanásnál milliós kár lesz abból, mert kiment egy lámpa...
Egyik autóvillamossági szerelő ismerős manapság gyakorlatilag abból él, hogy xenonos autókat alakít vissza hagyományos halogén lámpásra. Jópár mai autóban évente, félévente kell xenonégőt cserélni, meg nagyfesz egységet. Van elég sok ember, aki ezt nem tolerálja.
Én direkt nem a xenonos verziót választottam vásárláskor, nekem nem jön be a fénye. A halogén fényereje meg viszonylagos, vezettem ugyanazon autótípust xenonnal és halogénnel is, a világított területben nem volt különbség, csak a színben. A H7 hátránya, hogy évente kiég, előnye, hogy 700 ft és 2 perc a csere, szerszám sem kell hozzá.

BUBISBUBLEK 2012.01.19. 19:25:59

@ColT: olvastam néztem képeket ! látszik a dolog ! jó áron még vennék is.

LAPoska 2012.01.19. 20:42:48

Ja... en is szeretem ezeket a LED lampakat... mindig ha jon velem szembe egy uj A8-as automatice kapcolom ra a tavfenyt, mert a pofamba vilagit az a szar... rosszab, mint a kodlampa... van meg mit tajta faragni...

tomnemtom 2012.01.19. 21:46:43

P12_dCi, Shadowbull :
na, most hazafelé láttam egy nem BMW-t, ami ugyanígy világított.
valami ötajtós volt, ovális ködlámpával.
hátul magasan volt a helyzetjelzője.
hadd ne tudjam, milyen autó, az biztos, hogy valami alsó-középkat, de nem fókusz és nem asztra.
nekem ez már karmám, ezt fogom figyelni egész életemben.

min 2012.01.19. 23:29:31

Ehhez a cikkhez mit lehetne írni? mindent elmondott. A led nagyon jó, remélhetőleg hamar lecsúszik az alsóbb kategóriákba is. A közeli lámpatest fotók pedig jók.

8001A 2012.01.20. 00:50:00

@lwcolors: "Egyik autóvillamossági szerelő ismerős manapság gyakorlatilag abból él, hogy xenonos autókat alakít vissza hagyományos halogén lámpásra. Jópár mai autóban évente, félévente kell xenonégőt cserélni, meg nagyfesz egységet."

Ugye jól sejtem, hogy a te autódban nincs xenon, azért hordasz össze ilyen ökörségeket?

KuKori · http://ireland.blog.hu 2012.01.20. 01:43:06

@mehemed: Ezért írtam, hogy stabil egy ampert nyomnak, a névleges feszültséggel, ami kell. Az két 0,5W-os teljesítmény led áramszükséglete éppen, az alapján, amit írnak róluk (500 mA az ideális áramuk, 3,6 volt betáp mellett). Tudom, hogy áramgenerátoros elven kéne hajtani a ledeket.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2012.01.20. 01:58:25

@peter3374: Volt egy tippem, mert ez lenne szemét olcsó megoldás. És ezt ki is nézném az autógyárakból...

KuKori · http://ireland.blog.hu 2012.01.20. 02:04:03

@KuKori: Ja, a melegedésről. Egy teljesítmény alkatrész mindig is melegedni fog legyen az egyenirányító dióda, led, tranzisztor, ic. Nem ez volt a lényege a mondókámnak, hanem hogy egy eleve melegedő (kis felületre, rossz hőelvezetés mellett -nyák lemezke- erősen integrált teljesítmény alkatrészek) alkatrészt még jól túl is hajtunk, na, az de jó lesz és tartós.

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2012.01.20. 11:18:09

Az új ledes égőknek hála remélem megszűnik a sok sufni xenon is! Óriási tudása van az audi lámpáinak, mégse olyan zavaró!

Motordoktor 2012.01.20. 11:27:06

@Házas motoros: Nehéz ezt úgy megírni, hogy mindenkinek fogyasztható legyen. Nézd meg, még a parabolatükör kifejezésbe is belekötnek. Szerintük paramétereznem kellett volna a paraboloid forgástestet, vagy az alkotót egyenleteit leírni, illetve mellékelni a cnc programot, amivel a mesterdarabot gyártották.

Motordoktor 2012.01.20. 11:46:24

@peer: OLED javítva.
Azért öndiagnosztika, mert hibajelzést küld mindenféle egyéb beavatkozás nélkül is a vezetőnek, ha a rendszerben meghibásodás van.
Az ODB önmagában nem öndiagnosztika.

pizsama 2012.01.20. 19:23:45

Ma láttam egy 120-as Skodát, aminek az első fényszórói alatt egy LEDsor volt. Viccesen nézett ki! :D

papa33 2012.01.20. 21:33:51

Szerintem meg zavaró az Ódi nappali fénye, dehát ez jelzőfény. Mindenki tudja, drága autóban nincs index...
Nekem semmi bajom a hagyományos h4-gyel, de manapság sokan mahinálnak minden ócska égővel, 10-ből 8 autó nem jól világít/vakít, pont ma magasabb járdán állva a kocsisorból 3 vakított... nem igaz nem veszi észre hogy az úton előtte nincs fénnyaláb.

papa33 2012.01.20. 21:35:26

A VW led hátsó lámpa egy sz.r. Nem jó utána menni.

stellaz1 2012.01.21. 07:50:59

hmm.... nekem mikor kiégett az autóban elöl szinte egyszerre az összes hagyományos izzó, akkor elővettem tartalék izzó készletet és megoldottam a MÜPA mélygarázsában ill. a ház előtt

tartalék izzókat utána azt hiszem 450 Ft-os darabáron vettem az autósboltban

egyébként nem a lámpák fényerejét kellene fokozni, hanem megoldani, hogy a szembejövők ne vakítsanak el, mert attól nem lehet semmit se látni

amúgy van itthon cree ledes zseb ill. bringa lámpa. Elemes lámpához képest nagyon erősek, felhasználási területre sokkal alkalmasabbak a halogén lámpánál, de köszönőviszonyban sincsenek mondjuk egy 40-60 wattos mezei izzóval, és színképük sem olyan kellemes

amúgy a fénycsöves megoldás nem lenne jó az autóba? az olcsó is, nem is megelegszik túlzottan, és keveset is fogyaszt

Pepejoe 2012.01.21. 15:24:45

Be kell menni a Homasitába, venni H akármi foglalatú izzót 120 LED-el és máris olyan a fényszóród, indexed, féklámpád, meg amit csak akarsz, oszt'jóvan. :D

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2012.10.04. 23:23:12

Én motoromba projektoros xenont raktam, hogy ne vakítsa a szembejövőket.
És még olcsó is volt, ingyen házhozhozták:

www.ktautopart.com/product/product.php?lang=en&class1=7

NperA 2012.10.05. 17:40:43

@Rocko-:

Hill climb with heavy trailer és aztán egy kis hot soak. Ha ezt bírja Death Valleyben, akkor már alakul.

didyman 2015.02.23. 16:16:38

"hogy a led túlságosan pontszerű fényforrás, a kiterjedése kisebb, mint bármilyen apró, izzószálas, szabvány 55 wattos izzónak"

Urak, ez nem igaz, messze nem ez a probléma, illetve ennek ellenkezője inkább probléma! Egy maibb COB modulon a fény forrása egy nekünk alkalmas teljesítményű, 5-10 W-os LED-nél kb. 5*5 mm-10*10 mm. Ezzel szemben egy 55W-os halogén izzószála egy kb. 1 mm átmérőjű, és mintegy 5 mm hosszú henger, míg egy HID lámpa ívkisülése ennél is rövidebb, technológiától függően. A fő gond a LED-ekkel a hűtés volt, a mai napig az a legnagyobb bajuk. Ahhoz, hogy tartós legyen, nem szabad, hogy tartósan 100 fokon üzemeljen. Ez egy motortérben meg elég combos történet tud lenni, de ez egy másik sztori.
süti beállítások módosítása