HTML

TComment

A Totalcar kommentblogja, nem csak trolloknak.

Friss topikok

  • cliftony77: Évente újra és újra elolvasom - és minden alkalommal megkönnyezem. (2020.09.10. 17:39) A zöld Merga titka
  • fosdapass: @Rerealist: 84től voltam kisiskolás, tényleg rém sivár volt a kgst autótömeg. Nálunk minden szoci ... (2020.07.04. 17:31) Ennyit ért az AFIT profizmusa
  • Mercel: @Megszeppent kisgyerek: Teljesen igazad van, Drew Barrymore belengetésére bármit birtokolnék tut... (2020.02.05. 00:09) Nemet mondanál Steve McQueennek?
  • Rádi Csaba: Csak azt nem értem mitől lesz olyan bődületes nyomatékom alacsony fordulaton? Hiszen az adott ford... (2019.11.28. 06:51) A nyomaték öl, nem a fordulat
  • Bőhm Richárd: megvulkanizálja tejeszacskóval - ez annyira megfogott, hogy muszáj megkérdeznem :D milyen művelete... (2019.10.10. 11:55) A magyar autóvásárló hülye 3. rész

Címkék

02 (1) 03 (1) 05 (1) 07 (1) 08 (1) 10 (1) 10.rész (1) 100 (1) 11 (1) 111 (1) 117 (1) 12 (1) 120 (1) 121 (1) 127 (1) 1275 (1) 128 (2) 13 (1) 133 (1) 139 (1) 14 (1) 154 (1) 16 (1) 17 (1) 19 (1) 2011 (2) 2012 (10) 2013 (9) 208 (1) 22 (1) 23 (1) 24 (1) 26 (1) 27 (1) 3 (1) 3008 (1) 300 ehuf (1) 301 (2) 302 (1) 308 (1) 31 (1) 32 (1) 320d (2) 320i (1) 33 (1) 34 (1) 35 (1) 36 (1) 38 (1) 39 (1) 4 (1) 41 (1) 42 (1) 44 (1) 45 (1) 47 48 (1) 4runner (1) 4x4 (2) 50 (1) 508 (3) 51 (1) 58 (1) 7-es (1) 71 (1) 75 (1) 76 (1) 77 (1) 79 adás (1) 7 rész (1) 80 (1) 81 (1) 850 (1) 87 (1) 88 (1) 911 (3) 93 (1) 94 (1) 97 (1) 99 (1) a3 (2) a6 (3) a8 (1) abroncs (1) accord (1) adac (1) adás (4) adás-vétel (1) adás-vételi (1) adatbázis (1) adó (3) adócsaló (1) alfa (1) alfa romeo (1) alkatrészek (1) alkohol (1) állam (1) allroad (1) amarok (1) amerika (2) ampera (2) amts (1) anglia 2014 (1) angry (1) árak (1) árverezés (1) assur (2) aston (1) astra (4) ásványi (1) átírás (3) átjelentkezés (1) átverés (2) audi (14) Audi (1) autó (1) auto2 (1) autóbérlés (1) autódiagnosztika (1) autók (1) autóklub (2) autópálya (4) autópiac (1) autósiskola (2) autóvásárlás (2) autózás (2) Avant (1) avensis (1) aygo (1) az év autója (1) b125 (1) bajor porn (1) baleset (5) balesetmegelőzés (1) balesetveszély (1) bank (2) becsületsértés (1) bedőlt (1) beetle (1) behozatal (1) bejárás (1) belváros (1) bemutatás (1) benzin (6) benzinkút (1) bfr (1) bicikli (5) biciklis (1) bioetanol (1) birds (1) bíró márk (2) bírság (5) bírságok (1) biturbo (2) biznisz (1) bizományi (1) biztosítás (4) bkk (2) bkv (3) black cell (1) blog (1) blues brothers (1) bme (1) bmw (18) bogár (1) böp (1) bőr (1) boss (1) botrány (2) boxter (1) bringa (1) bruno (1) budapest (9) bullitt (1) bullshit (1) büntetés (3) bürokrárcia (1) busz (1) buzikék (1) camaro (1) can (1) capri (1) car of the year (1) cayenne (1) céda (1) ceed (2) check engine (1) chevrolet (3) cigánykerék (1) cigi (1) Címkék (1) citadella (1) citigo (1) Citroen (1) civic (1) co2 (1) comment (1) connect (1) cooper (1) corsa (1) corvette (1) coty (3) cougar (4) country (1) credo (1) critical mass (1) csalás (5) csaló (1) csapatás (1) csapda (1) csekk (3) csere (2) cserhalmi (1) csikós (2) csikós zsolt (2) csökkentés (1) csúnya (1) cx5 (1) dacia (3) daewoo (2) Daihatsu (1) deauville (1) debrecen (1) demó (1) detomaso (1) de tomaso (1) diagnosztika (4) díj (1) dízel (7) dögkeselyű (1) dokker (1) dokkolás (1) dömsödi (1) dömsödi gábor (1) drága (1) ducati (1) dudálás (1) dugattyú (1) dugó (2) dupla (1) dzsudzsák (1) e85 (1) ecoboost (1) econell (1) égésétér (1) egester (5) Égéstér (5) égéstér (118) égéstér78 (1) égő (1) eladás (2) elantra (1) elkúrtuk (1) ellenőrzés (1) első (2) első autó (1) eredetvizsga (1) esküvő (1) esztergom (1) eu (2) év autója (2) extra (2) ez kellett (1) f1 (1) fabia (1) facelift (1) fagyálló (1) fail (1) famin (1) fejegység (1) feljelentés (1) felkészítés (1) fellebezés (1) felni (2) félretankolás (1) fényszóró (1) ferenciek tere (1) férgek (1) ferrari (1) festés (1) fesztivál (1) fiat (5) fidesz (1) fiesta (2) figyelem (1) fluence (2) focus (4) fogyasztás (3) ford (16) fordulatszám (1) forgalom (1) forma-1 (1) forma 1 (2) formula (1) fotelfizikus (1) frankfurt (1) frt (1) fűtés (1) fx45 (1) gáz (1) gázolás (1) generátor (1) genf (1) geochallenge (1) ghosn (1) GLT (1) golf (4) golfos (1) gran coupé (1) gs (1) gt (1) gt86 (2) gtc (2) gts (1) gumi (1) gyalogos (5) gyarapodás (1) gyászhír (1) gyorshajtás (3) gyúrás (1) h4 (1) hajtókar (1) halott (1) hamis (2) hang (1) hangszóró (1) hangyász (1) háromkilós autó (1) használt (1) hasznaltautó (1) használtautó (5) használtteszt (1) hátsókerékhajtás (1) ház (1) hazugság (1) helló (1) heves (1) hho (2) hibák (1) hidegindítás (1) hidrogén (1) hifi (1) hirota (1) hitel (4) hitelkárosult (1) hóhelyzet (1) honda (3) horgász (1) hülye (1) hurok (1) hybrid (3) hyumdai (1) hyundai (5) i30 (1) i40 (3) ibiza (1) ideiglenes (1) igo (1) illegal (1) illeték (2) ilyen volt (1) importőr (1) india (2) induktív (1) infiniti (1) ingyen (1) insignia (3) isuzu (1) ittas (1) izé (1) izomauto (1) jaguar (1) japán (4) japánautó (2) japanese (1) javítás (2) jeep (1) jimny (1) jobbik (1) jogosítvány (1) jogszabály (1) jogtalan (1) jövő (1) jubileum (1) juke (1) juke-r (1) ka (1) kabrió (1) kamera (2) kamion (3) kamuvétel (1) kangoo (1) karbantartás (2) kárfelmérés (1) karosszéria (1) karotta (5) kathi béla (1) kátyú (4) kávé (1) kekkh (1) kérdezz felelek (1) kéregető (1) kerékpár (4) kerékpáros (1) kerékpározás (1) kerékpártartó (1) kerékpárút (1) keresés (1) kereskedő (2) kereszteződés (1) késés (1) kesjár csaba (1) kgfb (1) kia (2) kidob (1) kigurulás (1) kilenc (1) kilométeróra (1) kilométeróra-állás (1) kína (5) kínai (1) kisautó (1) kőbájker (2) ködölés (1) koenigsegg (1) koldus (1) költség (1) kombi (1) komment (2) kommentelő (1) kommentposzt (1) korando (1) korupció (1) kötelező (2) középső ujj (1) közlekedés (5) közlekedési (1) közterület (1) közvetlen befecskendezés (1) kresz (3) kretén (1) kukásautó (1) külföldi (1) kupa (1) la (2) lada (4) lámpa (2) lancia (1) laplander (1) launch (1) lebukás (1) legenda (1) legendák (1) legolvasottabb (1) legszebb (1) leno (1) leterelés (1) letol (1) levorg (1) lexus (3) lézerblokkoló (1) licit (1) linea (1) lodgy (2) logan (1) long beach (1) lop (1) lopás (3) los angeles (1) lotus (2) ls (1) luxus (1) m550d (1) m7 (1) maffia (1) magasember (1) magyar (3) mahindra (1) mak (1) malibu (1) margit utca (1) márk (1) márkaszerviz (1) matrica (2) matt (1) mazda (7) Mazda (1) megalázás (1) megane (1) megatököm (1) megunt (1) mercedes (4) méret (1) michelisz (2) micra (1) mini (4) miss sixty (1) mitsubishi (2) Mitsubishi (1) mkii (1) mobileye (1) mondeo (3) morgan (1) mosógép (1) motor (2) motordiagnosztika (1) motordoki (1) motorfék (1) motorolaj (2) motoros (1) motorozás (2) mozgáskorlátozott (1) mozgássérült (1) murano (1) mustang (2) műszaki (1) műszaki vizsga (2) násznép (1) nav (2) navigáció (3) neper (1) nepper (11) nepperűző (1) név (1) ngm (1) nismo (1) nissan (10) nkh (3) nng (1) nostalgiccar (1) nosztalgia (1) novoth (2) novoth tibi (1) novoth tibor (2) nsu (1) nyárigumi teszt (1) nyomaték (1) obb (1) obd (1) octavia (2) okmányiroda (3) okos (1) oktatás (1) olaj (2) olajcsere (1) olajnyomás (1) olcsó (2) oldtimer (1) Omega (1) omm (1) öngyilkos (1) önvezérlő (1) opc (1) opel (14) Opel (1) óratekerés (2) öreg (1) összehasonlító (1) outlander (1) ozora (1) p-rendszám (1) pályanap (3) panamera (1) panda (2) pandúr (1) pánik (1) pára (1) párátlanítás (1) parkolás (7) pba (1) perkupa (1) peugeot (10) phaeton (1) pickup (1) piros (1) plakát (1) plug-in (1) podcast (36) politikus (1) pontiac (1) porsche (7) prémium (1) prince (1) prius (4) próba (1) p rendszám (1) q3 (1) q5 (1) qashqai (1) qoros (1) quattro (1) r8 (1) rabló (1) rádió (1) rágalmazás (1) rakpart (1) rali (3) rally (1) range (1) ranger (1) red bull (1) régen (1) regisztráció (1) reklám (2) reklamáció (1) remake (1) renault (7) rendészek (1) rendőr (3) rendőrség (11) rendszám (8) rendszámkamu (1) rendszámtábla (1) repülők (1) részeg (2) részegek (1) ro80 (1) robogó (3) rollsroyce (1) róma (1) román (1) románia (1) romok (1) roncs (2) roncsok (1) ronda (1) rózsadomb (1) rs (1) RS4 (1) rs6 (1) rxh (2) s3 (1) s6 (1) s7 (1) s8 (1) s80 (1) saját (1) sajtóutak (1) samara (1) scenic (1) seat (2) sebességkorlázozás (1) sértés (1) sérült (1) sharan (1) shiro (1) shitgun (1) skoda (4) skyactive (1) smart (1) sofőrszolgálat (1) sos (1) Space (1) spacestar (1) spam (1) spórolás (1) sport (3) ssanngyong (1) st (1) steve mcqueen (1) student (1) subaru (3) sunny (1) suv (4) suzuki (7) svájc (1) sw (1) swift (5) szabálysértés (1) szállítási sérülések (1) szar (1) szemetelés (1) szenteste (1) szerelés (2) szerszám (1) szerviz (2) szervizkonyv (1) szerződés (1) szilveszter (1) szintetikus (1) szíria (1) szívócső (1) szlovák (2) szonda (1) szöveges (1) szövet (1) tábla (1) találkozó (2) talán (1) tannis (1) tannistest (1) tartós (1) taxi (2) TC-vel árkon-bokron át (1) tclotta (1) tcomment (1) tctv (1) tc flotta (1) td4 (1) tdci (1) techday (1) tehén (1) tek (2) TEK (1) tekerés (2) telefon (1) téli (1) terep (1) területi (1) tesla (1) teszt (3) thema (1) tiguan (1) tiz (1) tolvaj (1) top10 (1) törés (1) törésteszt (1) törvény (1) törvénybetartás (1) totalcar (20) totálkár (1) totem (1) tourer (1) toyota (11) toyotafest (1) toyota 2000 GT (1) trackday (3) traffic (1) traffipax (2) transit (1) troll (1) trükk (1) tsi (2) tudatlan vásárló de okos (1) túlkapás (1) tunexcom (1) tuning (2) turbó (3) tűzoltóság (1) twingo (1) ubul (1) ügyintézés (1) ügyvéd (1) újautó (2) unalmas (1) uno (1) up! (2) usa (1) út (1) útdíj (3) útlezárás (1) útszéli (1) üzemanyag (1) üzlet (1) v10 (1) v6 (1) v60 (1) v70 (1) v8 (1) vag (1) vagyonszerzés (3) vak (1) vakteszt (2) választás (1) vallomások (1) Váltók (1) vámkezelés (1) varga cigány (1) város (1) vásárlás (2) vásárló (1) verseny (2) versenyzés (1) veszély (1) vétel (2) veterán (1) vfr (1) videóteszt (1) villanyautó (1) vino (1) virago (1) visszahívás (2) visszavett (2) víz (1) vizsga (1) vizsgabiztos (2) vizsgadíj (1) volkswage (1) volkswagen (13) Volvo (1) volvo (4) vonulás (1) vredestein (1) vw (9) Wagon (1) wayteq (1) williams (1) winkler (2) wrx (1) wtcc (1) x-trail (1) x3 (1) x6 (1) xdrive (2) xedos (1) xenon (1) youngtimer (2) zafira (2) zebra (1) zöld (2) zsiguli (1) Címkefelhő

Nem mindegy, mire húzzuk fel a gumit

2013.04.09. 10:14 Tcomment

Címkék: felni választás

Alu, acél, széles, keskeny, pöttöm vagy malomkő - felniből millióféle van. Melyik lesz nekem a legjobb?

Kapcsolódó cikkünk kommentposztja.

51 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tcomment.blog.hu/api/trackback/id/tr695212997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mennyi?husz! 2013.04.09. 10:53:02

Jo kis ossszefoglalo de kicsit elvesztem azert:)

Ha jol ertem akkor pl egy 8.5JX18 ET:10 felni felfogatasi ponta ugyanot van kb. mint egy 8JX18 ET:20 felninek? Vagy rosszul ertem?

adam910 2013.04.09. 11:00:41

Sziasztok
Egy kérdésem lenne, a váltóméreteket azért fel lehet rakni, ami katalógus szerint a váltómérete??

Luighi 2013.04.09. 11:06:02

col szerintem ragozatlanul nincs! Helyesen zoll/inch avagy a méret szám és a macskaköröm jel 14" 15" stb Vagy ragozva colos/colra/stb. :-)

A cikk jó.Én a gyári méreteket preferálom. Ha valakinek nem tetszik a "nyamvadt virsli" szerintem meg se vegye a járművet vagy azzal együtt adjon túl rajta.
Egy "pöcsköszörű" inkább muris mint "sportos" már akár 175mm széles "cipőkben" ami abban a kategóriában már lehet "acélorrú bakancs" látványú.És mindez valami "városjárón"! Szerintem.

bedo911017 2013.04.09. 11:13:57

Hátha valakinek hasznos lesz: www.willtheyfit.com/
Itt nagyjából látni lehet hogy a felni hogy passzol.

Idén nyárra én is vettem alufelnit... Szolid 13" os 5,5" széles gyári Alfa felni... Amint igazi tavasz lesz felrakom... :D

Luighi 2013.04.09. 11:19:42

@mennyi?husz!: majd a "specialisták" megmondják, de ahogy olvastam at ET az "eltolás" mértéke a középvonaltól ami a te általad felvetett esetekben 10 és 20 (mm-t) jelent felninként, ha úgy tetszik kerekenként. Ami rengeteg, vagyis a teljes felfüggesztést elhangolná, ezzel a kormány és a felfüggesztés jelentősen nagyobb terhelést kapna. Olyankor kezdi "enni" a jármű a kerékcsapágyat is többek közt. Az elképzelhető ,hogy még belefér? Én nem gondolom,már csak a "csapterpesztés" talajjal való képzeletbeli döféspont eltolódás miatt sem.

karlmann 2013.04.09. 11:29:35

@adam910:

Igen. Az utolsó két bekezdés, ha némiképp virágnyelven is de pontosan erről szól. A gyártó is azért adja meg a váltóméretet, mert az még megadja azt a pluszt, ami még egyértelműen pozitív, de nincs semmilyen negatív, káros hatása. Ja és ilyenkor új autó esetében a garancia sem vész el, mivel ez a gyártó által elfogadott, ajánlott méret.

mennyi?husz! 2013.04.09. 11:44:56

@Luighi: Ez egy valos eset mar. Az ET20-as egy gyari BMW M felni parametere az ET10-es meg egy BBS felni az amivel mar 6. eve jarok azota, hogy az auto megvan. Sot mivel a felni evjarata es a kocsie megegyezeik ezert feltetelezheto, hogy mar a kezdetektol ez a felni volt az auton ujkoratol ennek ellenre tobb szazezret kibirak a futomu alkatreszek es mindossze 1db kerekcsapagyat kellett eddig cserelnem meg az is az eredeti volt.

titkosgyilkos 2013.04.09. 11:46:22

@mennyi?husz!

Lehet, hogy nem teljesen értem a kérdést, de a felfogatási pont (sík) fix - a kerékagy felfekvési síkja. Ezért pl. ha a 8JX18 ET20 helyett 8.5JX18 ET10 raksz az autóra, akkor a kerék 10mm-t "kifelé" tolódik, a plusz szélesség ehhez még ~6mm-t hosszátesz (0.5" fele kifelé is, befelé is).

Az ET-számot szokták a leglazábban variálni a nagyfelnis installációknál, pedig a futóműgeometria érzékeny dolog, ha pl. a kormánylegördülési sugár változik, alapvetően más lehet az autó viselkedése bizonyos szitukban (pl. első defekt, juzer megijed, ráfékez).
A hazai viszonyokat tekintve, egy jó állapotban levő futóművel (lengéscsillapító, szilentek) többet tehet az ember a jó úttartásért, mint a "közvetlenebb kormányreakcióval", ezért nem is erőltetem a nagyfelni-peres gumi kombót. Esztétikusabb, jobb kiállású tőle az autó, de más, gyakorlati haszna kevés, a /65-ös gumival is elég ritkán keresgélem a tapadáshatárt.

haku 2013.04.09. 11:46:31

Amatőr kérdés, de a szélesebb abroncs nem növeli meg a fogyasztást?

Luighi 2013.04.09. 12:05:04

@mennyi?husz!: A ET20 helyett ET10 es felnit felrakva, a csapágyterhelést inkább csökkentetted, ha a 20-as valóban a gyári értékű felni. Az átmérőn jelentkező 1/2" méretnövekedés meg talán segített a már említett "döféspont" gyárihoz közelihez maradásán.

Azt tudja valaki, hogy nem gyári felnimérettel lehet-e, méginkább tudnak-e a futóművesek AKTUÁLIS kerékgeometriát mérni?

Mert ha igen akkor akár meg is éretheted, hogy a mostani csapterpesztésed hogy viszonyul a gyári értékhez.

PepeXVI 2013.04.09. 12:23:08

Nagyon jó írás!

Nekem is tetszenek a hatalmas, ködölt gumis felnik, ámde...

- nem tartom magam okosabbnak a gyári mérnököknél
- nem tudok futóművet tervezni
- azért a vizeskancsós összefüggést megértem
- magyar utakra tök felesleges a malomkerék

...ezért a használt autók között is csak gyári alufelnis jöhet szóba. Amelyik boyracer feltette rá a nagy felnit, már nem is nézem. Biztos van köztük is olyan, aki számolgatott, de szerintem nem sokan...

:)

mennyi?husz! 2013.04.09. 12:33:15

@titkosgyilkos: De hat, hogy ha az ET minnel kisebb akkor a kerekagy felfekvesi sikja beljebb kerul. Ha nagyobb akkor kintebb. Total elvesztem:) Le is irjak es meg igy se zold.

@Luighi: A 20-as a gyari felnikre vonatkozik. 16 es 18 colosnal is ez az ET van merettol fuggetlen.

mennyi?husz! 2013.04.09. 12:40:14

Igazbol csak kivancsisag az egesz mert gond nelkul jarok igy. De miertjet jo azert tudni. Nem kellett evente lengokarokat cserelnem. Ez a gyari legnagyobb felni meret. A BMW gyari felnije szint ugy BBS valojaban mint ahogy ez is BBS ami most van. Maradtam a gyari gumimertnel is csak a felninel ebben a plussz 1/2J szelesegben es az ET10 vs ET20-ban van a kulombseg.

Szkotti 2013.04.09. 13:18:36

@mennyi?husz!: A kerékagy felfekvési síkja nem megy sehová, az fix ;o)
Rajzold le magad elé, úgy a legkönnyebb megérteni.
A 8/ET20 felni középpontja és a felni széle között 101,6mm van (8*25,4 / 2)
Ettől kifelé mérve 20mm-re van a felfekvő felület(ET: +20mm). A felfekvő felülettől kifelé 81,6mm-re van a felni széle (101,6 - 20mm), befelé 121,6-ra.

8,5/ET10-nél ugyanezek:
107,95 (8,5*25,4 / 2) ; 10mm ; 97,95mm ; 117,95
Tehát, ha a szélesebb, és kisebb ET-jű felnit felteszed, a szélességkülönbség a következőképpen oszlik el: külső oldalon +16,35, belső oldalon -3,65mm.

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2013.04.09. 13:24:41

Jó ez a cikk, szerintem sokan most hallanak először az ET számról és már vettek felnit használtan. :)

Egyébként nem kell félni, a legnagyobb magyar új alufelniket áruló cégek eléggé tisztában vannak ezzel, legalábbis ahol én vettem, figyeltek mindenre.

Ha valaki használtan vesz felnit, megpróbálom összefoglalni neki kb mire kell figyelni(coltól függetlenül):

- Lyukak száma, osztókör . Itt szigorúan ragaszkodjunk a gyári értékekhez.

- Felni szélesség, ebben lehet minimális eltérés, szerintem autó függő hogy mennyi.

- ET szám, katalógusok is engednek +- 3 mm eltérést.

- Központosító gyűrű, központi lyuk méret. A felnin lehet nagyobb a lyuk mint a gyári, de kisebb ne legyen mert értelemszerűen nem megy fel rá. Ha nagyobb akkor kell a központosító gyűrű, párszázforintos tétel.

- Csavarok, jobb ha adnak a felnihez csavarokat, mert darabja 600- 1000Ft körül van, ha beszorozzuk 16-al jelentős költség. Legjobb ha a gyári csavarokkal felmegy a felni, de ez gyakran nem igaz.

- Kerékpróba, a nagyobb fékkel rendelekző, általában első féktárcsához befér-e. Ezt még a felnisek is próbával csinálják. Ne felejtsd el rászámolni a ragasztott súlyok méretét is, jártam úgy hogy az már nem fért be, ezért a peremre kellett rakni súlyt ami ronda.

- Ezek után jön a gumikérdés ha más méretű a felni, itt jön képbe a váltóméret.Ehhez használjunk váltóméret kalkulátorokat, van több fent neten.

Dr.Beverneki 2013.04.09. 14:29:51

A szépségnek mindig ára van!Kompromisszumot kell kötni a kényelem és a praktikum oltárán.Ez van....

dzsoo 2013.04.09. 15:04:59

Kikérem megamnak és hozzám hasonló sorstársaimnak.
Attól, hogy nem rajongok az alufelniért, még igenis "tökös" gyerek vagyok.
Szép, szép az alu..
De: nem praktikus.
Drága, költséges a fenntartása a magyarországi útvonalhálózaton.
Kátyukár esetán ott maradunk az út szélén, pláne, ha csak tömítőfolyadékunk van pótkerék helyett (p4picasso).
Kösz, NEM.

Dzoo

rbalint88 2013.04.09. 15:14:23

@mennyi?husz!:
kapsz két linket, ami segít.
www.autogumibolt.hu/autogumi/gumiszerviz/etkalkulator
www.autogumibolt.hu/autogumi/gumiszerviz/valtomeret
neked főleg az első.
a cikkhez annyit, hogy a nyomtávszélesítő minőségétől is sok függ, anyag, megmunkálás mind mind sokat számít.
nekem a gyári méretem 7x16 et35 volt, ehelyett lett 7,5x18 et54, elől 15mm, hátul 20mm szélesítővel. utánaszámoltunk, el is fért, jó is lett. alutömbből mart nyomtávszélesítőkkel, így erős és könnyű is volt (és persze drága is, naná) pont jól mutatott az autó alatt is és viselkedésben is jó volt. a futóműve meg amúgy is érzékeny, szóval mondhatni ez már nem számított neki. a szekérfíling viszont tényleg erősebb lett a peres gumival (205/55r16 helyett 225/40r18)
de amúgy mindenki rakjon fel szép kereket az autójára, mert az jó!!! ÉS VEGYEN HOZZÁ KERÉKŐRT, különben mást fog boldogítani a szép felni.

na-ki 2013.04.09. 15:15:00

Azért tessék vigyázni, ha olyan országba utaznak nem gyári, vagy gyár által megjelölt vátlóméretű keréktárcsával, gumiabronccsal szerelt kocsival, ahol a rendőrök képzettsége kicsivel is erősebb a hazaiaknál. Meglepetésként érhet egy parkolóban történő ellenőrzés során. A német rendőr (is) minden adatot tud, akár lekérdezéssel is a kocsinkról.
Nem megy el szó nélkül a kisebb sebességindex, a kisebb teherbíróképesség mellett sem. A nem a kocsira való felni látványa azonnali intézkedésre sfogja késztetni. A járművünket a közlekedésre veszélyesnek nyilvánítja. A nem kevés bünti mellett felvezető járműként elkísér az első szakműhelybe, ahol helyreállítják az engedélyben szereplő méreteket a járművön. Csak azután lehet továbbmenni. Megéri egy csere?

TaaT 2013.04.09. 15:58:44

A Karotta írásának hatására elővettem a 16-os acél pótkereket és lemértem (korábban a nyári 18-as kerékkel is ezt tettem), meglepett az eredmény :)

18.9kg
img337.imageshack.us/img337/992/img0511b.jpg

18.7kg
kepfeltoltes.hu/121109/P1050597_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Gubo77 2013.04.09. 16:33:40

A cikk jó! Gumidokitok ki van már erre is képezve? Múltkor az első mondatánál Alt+F4-ben gondolkodtam...
totalcar.hu/tanacsok/gumidoktor/2013/01/17/et_szam_mizeria/

karlmann 2013.04.09. 17:02:41

@TaaT:

Igen, ez van akkor, ha rendes könnyűfém felnit veszel. Nem olcsó, cserébe tényleg jó! Tavaly ugyanezt megettem a főnököm autójával. A téli gumi 17-es gyári könnyűfém felnin van, a nyári szintén gyári de 18-as és speciális alumínium-titán-nemtommi ötvözetből van. Eredmény: a 18-as 2,5 kilóval lett könnyebb, mint a 17-es.

Johnny_D 2013.04.09. 17:31:21

A könnyűfém felni általában merevebb mint az acél. Érezhető a jobb úttartás, közvetlenebb kormányreakció (unagyanazon gumik mellett).
Amig nem próbáltam, én sem hittem el.
Erről van-e véleménye a szakembernek?

pedaz 2013.04.09. 17:42:22

Jó cikk, annyit hiányoltam, hogy ki legyen jelentve, hogy teljesen felesleges ugyanolyan átmérőben szélesebb felnit és ezzel együtt szélesebb gumit használni, ha az esztétikai hasznától eltekintünk. Meg hogy érdemes számolgatni, mert szélesebb felni ugyanolyan ET-vel simán beleér egy szűkebbre tervezett futóműbe.

Egy elképzelt világban elmélkedve pedig: A jelenlegi sebességhatárok betartása mellett ki az akinek több tapadásra van szüksége az autóján? Bármilyen keskeny, apró, jó állapotú gumi alkalmas a normális közlekedésre.

nouka 2013.04.09. 17:56:01

Jó a cikk, sok okosság van benne!

Akiben bárminemű kétség merülne fel,annak kis bíztatásként:

17"x7-ről váltottam 18"x8-ra,215/40-es gumikkal.
ET50-ről ET35-re.(szélesebb felni+nyomtávszélesítő)
40mm-es ültetéssel és 60%-kal keményített gátlókkal.

Havonta 1x-2x végigmegyek a kátyúiról híres, és az Indexen is sokat emlegetett 37-es számú főúton Miskolctól Sátoraljaújhelyig (néha 3-4 személlyel).

165000 km van eddig az autóban,a futóműnek eddig semmi baja.
A beltérben sem zörög semmi. Az autóval elérhető kanyarsebesség meghaladja az én tűrőképességemet és félelemérzetemet.

Ennek az az ára,hogy az ember figyelmesebben és lassabban kell hogy közlekedjen.

Aki tényleg "könnyű" könnyűfém felnire vágyik és az anyagiak is rendelkezésre állnak,az találhat olyan 20"x8,5" felnit is ami 10,09 Kg-ot nyom. Ára kb. 650€ darabonként.

Ciri 2013.04.09. 19:09:12

@TaaT:
Nem is olyan régen megemeltem egy viszonylag régi Alpina BMW 18-as gyári felnijét. Majdnem eldobtam olyan könnyű volt :)

Rocko- 2013.04.09. 19:33:17

@rbalint88: a legjobb, ha a 4 csavar négyféle kerékőr. :D

laverdasfc 2013.04.09. 19:44:57

Jó cikk, azonban hozzátenné pár dolgot:

1. A felni szó használata szerintem ok, mert nem nagyon van rá jobb. A keréktárcsa szigorúan véve csak egy része az alkatrésznek (van ahol szét is szedhető), a másik a pánt. A felni szó egyébként a Felge német szóból származik, ami pontosan ennek az alkatrésznek felel meg.

Amerikai autókon (pl. Ford)lehet látni ET helyett OS (Offset) jelölést, ami ugyanaz. Tulajdonképpen a felni (abroncs) középvonala és a kerékagyi felfekvési felület közötti távolság. Ha pozitív, akkor a középvonal kijjebb van mint az agy felfekvési síkja.

2. További nagyon fontos tényező a központosító furat (áttörés) mérete és kialakítása, mert ha ez nem passzol az agyhoz, akkor a felni radiális irányban elmozdulhat, vagy fel sem fekszik az agyra.

3. Én az ET-számhoz ragaszkodnék, mert a futóműgeometria érzékeny dolog, illetve sok drága alkatrészt lehet túlterhelni ha piszkáljuk.

4. Szélesebb abroncs = nagyobb deformálódó gumitömeg = nagyobb gördülési ellenállás = nagyobb fogyasztás.
Szélesebb abroncs = nagyobb tehetetlenség = rosszabb gyorsulás (persze jobban megtapad, ami pedig előny).
Szélesebb abroncs = kisebb talajterhelés + hosszab út a víznek a harántirányú csatornákban = nagyobb esély aquaplaningra.
Én nem tennék az előírtnál szélesebb felnire adott abroncsot, mert ezzel egyrészt túlterhelem az abroncsot és lerövidítem az élettartamát, másrészt nem fogja hozni a megfelelő teljesítményt pl. kanyarban, valamint ha túlzásba viszem, még a megfelelő légzáróság is veszélybe kerül egy gyorsabb kanyarodáskor, ami elég komoly következményekkel járhat.

5. A kódok: A J a felniszarv alakjára utal (tipikus személygépkocsi-felni), a H2 pedig egy dupla-humpos pántváll-kialakítás (a hump akadályozza meg az abroncs lefordulását a kerékről forszírozott kanyarmenet és alacsony nyomás esetén).

6. Nem minden felninek adják meg zollban az átmérőjét (ami egyébként a névleges peremváll-átmérő, és nagyjából megegyezik a gumiabroncs legkisebb peremátmérőjével), például egyes defekttűrő abroncsoknál, melyek aszimmetrikus felnit használnak, mm-ben van megadva, és teljesen más is a jelölési rendszere (pl. Bugatti Veyron).

7. A 185/195/205 kérdéshez: nem túl ismert dolog, de simán előfordulhat, hogy egy 195-ös névleges szélességű abroncs szélesebb egy 205-ösnél. Ezért is butaság a "rakjál télen eggyel keskenyebbet mert az kisebb eséllyel úszik fel". Ha valóban keskenyebb, akkor (azonos mintázat mellett) igen. De ezt csak lemérve lehet megállapítani.

tiger1342 2013.04.09. 19:51:30

Nahát, pedig régen mennyit gondolkodtam 13 helyett 15 colos keréken a Mazdára! Végül megmértem húzós mérlegen a kerekeket: gyári 13x5 lemezfelni+gumi 17 kg, ATS 13x6 alufelni 14 kg ugyanazokkal a méretű gumikkal. :)
Most a téli 155-ös gumi még nincs lemérve, de lehet kb ugyanott van. Szépen feszül a 175-ös gumi is a 6 colos felnin, max 185-öt vennék rá. Amilyen utak vannak, örülök, hogy anno nem volt zsé a nagyobb felnikre. :)

Andrew460T 2013.04.09. 20:10:55

Én most váltok a gyári 14"-os alufelniről egy német, márkás 15"-ra. Főként az optika miatt, nekem jobban tetszik a most vásárolt peremes mint a gyári. Nem mellékesen mivel elég nagyok a kerékjárati ívek, így 14"-on, a gyári 185 széles gumik esetén nem igazán érdemes /65-nél kisebb oldalfalú gumikat használni, mert irtó bután néz ki, csak jelentős ültetéssel lehet kiküszöbölni a dolgot, ami szerintem még problémásabb dolog, mint egy nagyobb felni használata. Viszont 5.5" széles felnin a 185/65-ös gumi igencsak "kúszik", legalábbis én érzem hogy a kocsim futóműve bőven jobban teljesítene "peresebb" gumival
A másik dolog viszont egyértelműen optikai. Gyárilag ET37-es és ET35-ös felnikkel jött ki ez a típus, az enyém az előbbivel lett szerelve. Mivel elöl és hátul (de főként) elöl igencsak domború kerékjárati íveim vannak, nagyon bután néznek ki az amúgy sem vastag gumik, mivel kb 4-5cm-el beljebb vannak mint a perem belső oldala. És itt jön képbe a kisebb ET-vel rendelkező és szépelebb felni, amivel az ET kalkulátor szerint közel 31mm-el jön kijjebb a felni külső pereme az agyhoz képest. Ez az érték 7"-os szélességű felni esetén jött ki.
Hogy ez hogyan s miként fogja befolyásolni a futómű geometriát, az majd kiderül használat során. Ha jelentősen rosszabb lesz ,akkor mennek is vissza a gyári felnik, és beletörődöm a rosszabb kinézetbe...

TurboRudi 2013.04.09. 20:33:13

Egyszer valahol leírtam, hogy az alufelni nehezebb, mint az acél. Mit kaptam érte...

lokids 2013.04.09. 21:05:08

Nekem alapból 6.5/17" -os a gyári felni. Ráadásul majd 10kg. Ehhez 195/45R17 a gyári gumi méret. Annyira elb.tt, hogy alig van választék. Ezt cserélem le 205/40r17-re. Elvileg ehhez kéne már a 7" szélesség. De egy jó felni, pl oz ultraleggera ami alig több mint 7 kg ebben a méretben 80K darabja. Annyit meg nem adok ki egy felniért. :P

vasgyuszi 2013.04.09. 21:48:36

Annyit beszéltek róla, hogy én is le fogom mérni, hiszen úgyis itt van a csere ideje, ahogy elnézem az időjárásjelentést.

Mondjuk pusztán kíváncsiságból, mert a kocsin mind a téli, mind pedig a nyári garnitúra gyári és ráadásul megegyező méretű, márkájú. Most már tényleg kíváncsivá tettetek! :)

vasgyuszi 2013.04.09. 21:53:23

Még annyit, hogy mérés nélkül is tudom, hogy b_szott nehezek a kerekek, mert mire átcipelem a lakáson, az erkélyről a folyosóra, hogy ott rátegyem a húzoskocsira, elszaródik a derekam ;) pedig 215/65R16-os kispolgári méretről van szó...

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.04.09. 22:33:30

Igyan mar. Minden boyracer tudja hogy egy tizenoteves clio az 235 os gumival a legjobb :D

A cikk jo! Mondjuk az ET minuszosaga es plusszosagat neha forditva adjak meg, de ha ranezel azt tudod egybol.

A millimeteres gumikon egyszer mar kivitatkoztuk magunkat, meg ha jol emlekszem " mennyi is az egy inch" halas temakoret is kibontottuk ( nemet zoll kontra imperial inch )

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.04.09. 22:35:48

@vasgyuszi: a gyari 17-es alukerek nyom annyit gumival mint csak a 20as maya kromfelnik. Csak az erti meg igazan a dolog sulyat ( ez a kifejezes most nagyon passzol ide :) aki cipelt mar fel erkelyre ilyet. " konnyufem, mi???"

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.04.09. 22:37:47

@TurboRudi: pedig igaz. Gondolom a fotel szakertok ekeztek erte.

A 18 as kereknel van az a gazdasagi hatar szerintem ahol egyszerubb venni 15 felnit es venni ra teligumit mint a 18 as ( vagy nagyobb ) felnire teligumit

laverdasfc 2013.04.10. 00:16:09

Helyesen: Ha pozitív, akkor a középvonalnál kijjebb van az agy felfekvési síkja.
Még jó hogy itt forgatom magam előtt a szabványt...

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.04.10. 01:00:16

Én csak annyit szeretnék kérni, hogy aki megveszi a 18-20-22 collos vonatkerekeket, annak telljen már rá rendes autógumira is, ne csak ilyen Wanli/Linglong/Nangkang stb "csúcstermékekre" fussa...Biztosabb lesz mindenkinek a hazatérése...Köszönöm.

A cikk télleg jó, de mintha nemrég lett volna egy ugyanilyen, nem?

Rocko- 2013.04.10. 07:00:11

@geegee.: a tapadásossal kevered?

froton 2013.04.10. 08:43:09

"Nem férfi, aki legalább a gondolatig nem jutott el, hogy kéne egy alufelni a kocsira."
Nemá....én pl nem gondolkodtam rajta (épp a fent említett okok miatt) oszt még sem vagyok búza...:))
Magyar utakra tök felesleges. Gyári mérettel is be tudom venni 50-el a körforgalmat (205/55R16), talán gyorsabban is sikerülne, de nekem ez is bőven elég és a futómű korlátai/autó jellege miatt sem lenne értelme növelni a tapadás határát. Magyarul: ésszerű mértékű anyagi ráfordítással szebb lesz az autónk de rosszabb (tehát már nem is ésszerű, mert arra költünk el pénzt, hogy rosszabb legyen valami), ha szebb is nem is rosszabb, akkor meg ráköltjük a havi magyar átlagkereset dupláját egy olyan dologra, amit naponta 2 percig látunk és csodálhatunk, reggel mikor munkába indulunk és este, mikor hazaérünk. A kocsiban ülve úgy sem látjuk, hogy más megnézi-e, az meg kit érdekel...Viszont ha ez a cél, az meg nem több puszta magamutogatásnál...

froton 2013.04.10. 08:46:43

folytatás: "Viszont ha ez a cél, az meg nem több puszta magamutogatásnál..." de az meg inkább női tulajdonság, úgyhogy aki alufelnit vesz az bu.zi (főleg, ha még akváriuma sincs...) :DDDD

bigpond 2013.04.10. 09:39:34

Es az szerintetek normalis ha a gyari alufelnit ( ami egyebkent mindenkinek tetszik ) lemezfelnire szeretnem cserelni, mert nekem az jon be?

Szerintem a gyari alufelnik 70%-a ocsmanyul nez ki, de biztos bennem van a hiba.

Üregi nyúl (törölt) 2013.04.10. 10:29:46

"Nem férfi, aki legalább a gondolatig nem jutott el, hogy kéne egy alufelni a kocsira."

Ahogy froton kolléga már írta, mi hetero férfiak a férfiasságot abban mérjük, hogy nőre feláll-e, nem pediglen alukerékre.

Hun_Fighter 2013.04.10. 13:18:35

Nem érzem magam terminológia-jakuzának, de azért az alapvetés, hogy a felninek nem "palástja" van, hanem azt úgy híják, hogy kerékpánt. És annak nem magassága van, hanem úgy híják, hogy pántátmérő. Mint volt szakmabeli azt is tudom, hogy a méreteket hol kell mérni, nem a gyártók titka. Ha a jövőben ilyesmi témájú cikk megírásához kell segítség, nagyon szívesen állok rendelkezésetekre.

toncsi64 2013.04.10. 14:13:06

Természetesen értem a cikket, de azért azt gondolom a helyzet nem olyan "tragikus" mint ahogy azt itt többen is leírták. Ha megnézzük pl. a gyári tuningcégek (AMG, Brabus, Hamann, stb) felnikinálatát egy adott modellhez, akkor láthatjuk az eltéréseket pedig nyílván ott is értenek hozzá. Sőt, adott esetben még a gyári garancia is érvényes, ergo az eltérő méretű kerék is "rávaló" ?!

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.04.11. 00:42:49

@Rocko-: Jaja, az lesz az...kösz.

@froton: Maximális egyetértés.Én is úgy vagyok vele, hogy majd nézegetem a mások alufelnijeit, épp elég az nekem is... :D
Családi kombival úgysem a kanyarsebesség a lényeg, főleg, hogy lusta lennék a gyerek rókáját takarítani a kocsiból...

bakonyibetyarbandi81 2013.06.11. 23:32:08

ha Et kalkulátor alapján 6-6mm a külső belső differencia az még jó?

Tibor Otrosinka 2016.07.04. 00:15:13

Az alátét "pogácsákkal" az a baj, hogy nagyon sokan legyártatják egy esztergályossal. Ezzel még nem is lenne baj. A bajok ott kezdődnek, hogy a dinamikus kiegyensúlyozást már nem végzik el. Na ilyenkor ráz, üt a futómű, illetve eszi a gumit a kocsi.