HTML

TComment

A Totalcar kommentblogja, nem csak trolloknak.

Friss topikok

Belsőség

Nincs megjeleníthető elem

Jajj, de csúnya!

Nincs megjeleníthető elem

Racingdream

Nincs megjeleníthető elem

Rallyedream

Nincs megjeleníthető elem

Reklámarchivum blog

Nincs megjeleníthető elem

Robogóblog

Nincs megjeleníthető elem

A sebesség oltára

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

02 (1) 03 (1) 05 (1) 07 (1) 08 (1) 10 (1) 10.rész (1) 100 (1) 11 (1) 111 (1) 117 (1) 12 (1) 120 (1) 121 (1) 127 (1) 1275 (1) 128 (2) 13 (1) 133 (1) 139 (1) 14 (1) 154 (1) 16 (1) 17 (1) 19 (1) 2011 (2) 2012 (10) 2013 (9) 208 (1) 22 (1) 23 (1) 24 (1) 26 (1) 27 (1) 3 (1) 3008 (1) 300 ehuf (1) 301 (2) 302 (1) 308 (1) 31 (1) 32 (1) 320d (2) 320i (1) 33 (1) 34 (1) 35 (1) 36 (1) 38 (1) 39 (1) 4 (1) 41 (1) 42 (1) 44 (1) 45 (1) 47 48 (1) 4runner (1) 4x4 (2) 50 (1) 508 (3) 51 (1) 58 (1) 7-es (1) 71 (1) 75 (1) 76 (1) 77 (1) 79 adás (1) 7 rész (1) 80 (1) 81 (1) 850 (1) 87 (1) 88 (1) 911 (3) 93 (1) 94 (1) 97 (1) 99 (1) a3 (2) a6 (3) a8 (1) abroncs (1) accord (1) adac (1) adás (4) adás-vétel (1) adás-vételi (1) adatbázis (1) adó (3) adócsaló (1) alfa (1) alfa romeo (1) alkatrészek (1) alkohol (1) állam (1) allroad (1) amarok (1) amerika (2) ampera (2) amts (1) anglia 2014 (1) angry (1) árak (1) árverezés (1) assur (2) aston (1) astra (4) ásványi (1) átírás (3) átjelentkezés (1) átverés (2) audi (14) Audi (1) autó (1) auto2 (1) autóbérlés (1) autódiagnosztika (1) autók (1) autóklub (2) autópálya (4) autópiac (1) autósiskola (2) autóvásárlás (2) autózás (2) Avant (1) avensis (1) aygo (1) az év autója (1) b125 (1) bajor porn (1) baleset (5) balesetmegelőzés (1) balesetveszély (1) bank (2) becsületsértés (1) bedőlt (1) beetle (1) behozatal (1) bejárás (1) belváros (1) bemutatás (1) benzin (6) benzinkút (1) bfr (1) bicikli (5) biciklis (1) bioetanol (1) birds (1) bíró márk (2) bírság (5) bírságok (1) biturbo (2) biznisz (1) bizományi (1) biztosítás (4) bkk (2) bkv (3) black cell (1) blog (1) blues brothers (1) bme (1) bmw (18) bogár (1) böp (1) bőr (1) boss (1) botrány (2) boxter (1) bringa (1) bruno (1) budapest (9) bullitt (1) bullshit (1) büntetés (3) bürokrárcia (1) busz (1) buzikék (1) camaro (1) can (1) capri (1) car of the year (1) cayenne (1) céda (1) ceed (2) check engine (1) chevrolet (3) cigánykerék (1) cigi (1) Címkék (1) citadella (1) citigo (1) Citroen (1) civic (1) co2 (1) comment (1) connect (1) cooper (1) corsa (1) corvette (1) coty (3) cougar (4) country (1) credo (1) critical mass (1) csalás (5) csaló (1) csapatás (1) csapda (1) csekk (3) csere (2) cserhalmi (1) csikós (2) csikós zsolt (2) csökkentés (1) csúnya (1) cx5 (1) dacia (3) daewoo (2) Daihatsu (1) deauville (1) debrecen (1) demó (1) detomaso (1) de tomaso (1) diagnosztika (4) díj (1) dízel (7) dögkeselyű (1) dokker (1) dokkolás (1) dömsödi (1) dömsödi gábor (1) drága (1) ducati (1) dudálás (1) dugattyú (1) dugó (2) dupla (1) dzsudzsák (1) e85 (1) ecoboost (1) econell (1) égésétér (1) égéstér (118) egester (5) Égéstér (5) égéstér78 (1) égő (1) eladás (2) elantra (1) elkúrtuk (1) ellenőrzés (1) első (2) első autó (1) eredetvizsga (1) esküvő (1) esztergom (1) eu (2) év autója (2) extra (2) ez kellett (1) f1 (1) fabia (1) facelift (1) fagyálló (1) fail (1) famin (1) fejegység (1) feljelentés (1) felkészítés (1) fellebezés (1) felni (2) félretankolás (1) fényszóró (1) ferenciek tere (1) férgek (1) ferrari (1) festés (1) fesztivál (1) fiat (5) fidesz (1) fiesta (2) figyelem (1) fluence (2) focus (4) fogyasztás (3) ford (16) fordulatszám (1) forgalom (1) forma-1 (1) forma 1 (2) formula (1) fotelfizikus (1) frankfurt (1) frt (1) fűtés (1) fx45 (1) gáz (1) gázolás (1) generátor (1) genf (1) geochallenge (1) ghosn (1) GLT (1) golf (4) golfos (1) gran coupé (1) gs (1) gt (1) gt86 (2) gtc (2) gts (1) gumi (1) gyalogos (5) gyarapodás (1) gyászhír (1) gyorshajtás (3) gyúrás (1) h4 (1) hajtókar (1) halott (1) hamis (2) hang (1) hangszóró (1) hangyász (1) háromkilós autó (1) használt (1) hasznaltautó (1) használtautó (5) használtteszt (1) hátsókerékhajtás (1) ház (1) hazugság (1) helló (1) heves (1) hho (2) hibák (1) hidegindítás (1) hidrogén (1) hifi (1) hirota (1) hitel (4) hitelkárosult (1) hóhelyzet (1) honda (3) horgász (1) hülye (1) hurok (1) hybrid (3) hyumdai (1) hyundai (5) i30 (1) i40 (3) ibiza (1) ideiglenes (1) igo (1) illegal (1) illeték (2) ilyen volt (1) importőr (1) india (2) induktív (1) infiniti (1) ingyen (1) insignia (3) isuzu (1) ittas (1) izé (1) izomauto (1) jaguar (1) japán (4) japánautó (2) japanese (1) javítás (2) jeep (1) jimny (1) jobbik (1) jogosítvány (1) jogszabály (1) jogtalan (1) jövő (1) jubileum (1) juke (1) juke-r (1) ka (1) kabrió (1) kamera (2) kamion (3) kamuvétel (1) kangoo (1) karbantartás (2) kárfelmérés (1) karosszéria (1) karotta (5) kathi béla (1) kátyú (4) kávé (1) kekkh (1) kérdezz felelek (1) kéregető (1) kerékpár (4) kerékpáros (1) kerékpározás (1) kerékpártartó (1) kerékpárút (1) keresés (1) kereskedő (2) kereszteződés (1) késés (1) kesjár csaba (1) kgfb (1) kia (2) kidob (1) kigurulás (1) kilenc (1) kilométeróra (1) kilométeróra-állás (1) kína (5) kínai (1) kisautó (1) kőbájker (2) ködölés (1) koenigsegg (1) koldus (1) költség (1) kombi (1) komment (2) kommentelő (1) kommentposzt (1) korando (1) korupció (1) kötelező (2) középső ujj (1) közlekedés (5) közlekedési (1) közterület (1) közvetlen befecskendezés (1) kresz (3) kretén (1) kukásautó (1) külföldi (1) kupa (1) la (2) lada (4) lámpa (2) lancia (1) laplander (1) launch (1) lebukás (1) legenda (1) legendák (1) legolvasottabb (1) legszebb (1) leno (1) leterelés (1) letol (1) levorg (1) lexus (3) lézerblokkoló (1) licit (1) linea (1) lodgy (2) logan (1) long beach (1) lop (1) lopás (3) los angeles (1) lotus (2) ls (1) luxus (1) m550d (1) m7 (1) maffia (1) magasember (1) magyar (3) mahindra (1) mak (1) malibu (1) margit utca (1) márk (1) márkaszerviz (1) matrica (2) matt (1) mazda (7) Mazda (1) megalázás (1) megane (1) megatököm (1) megunt (1) mercedes (4) méret (1) michelisz (2) micra (1) mini (4) miss sixty (1) Mitsubishi (1) mitsubishi (2) mkii (1) mobileye (1) mondeo (3) morgan (1) mosógép (1) motor (2) motordiagnosztika (1) motordoki (1) motorfék (1) motorolaj (2) motoros (1) motorozás (2) mozgáskorlátozott (1) mozgássérült (1) murano (1) mustang (2) műszaki (1) műszaki vizsga (2) násznép (1) nav (2) navigáció (3) neper (1) nepper (11) nepperűző (1) név (1) ngm (1) nismo (1) nissan (10) nkh (3) nng (1) nostalgiccar (1) nosztalgia (1) novoth (2) novoth tibi (1) novoth tibor (2) nsu (1) nyárigumi teszt (1) nyomaték (1) obb (1) obd (1) octavia (2) okmányiroda (3) okos (1) oktatás (1) olaj (2) olajcsere (1) olajnyomás (1) olcsó (2) oldtimer (1) Omega (1) omm (1) öngyilkos (1) önvezérlő (1) opc (1) Opel (1) opel (14) óratekerés (2) öreg (1) összehasonlító (1) outlander (1) ozora (1) p-rendszám (1) pályanap (3) panamera (1) panda (2) pandúr (1) pánik (1) pára (1) párátlanítás (1) parkolás (7) pba (1) perkupa (1) peugeot (10) phaeton (1) pickup (1) piros (1) plakát (1) plug-in (1) podcast (36) politikus (1) pontiac (1) porsche (7) prémium (1) prince (1) prius (4) próba (1) p rendszám (1) q3 (1) q5 (1) qashqai (1) qoros (1) quattro (1) r8 (1) rabló (1) rádió (1) rágalmazás (1) rakpart (1) rali (3) rally (1) range (1) ranger (1) red bull (1) régen (1) regisztráció (1) reklám (2) reklamáció (1) remake (1) renault (7) rendészek (1) rendőr (3) rendőrség (11) rendszám (8) rendszámkamu (1) rendszámtábla (1) repülők (1) részeg (2) részegek (1) ro80 (1) robogó (3) rollsroyce (1) róma (1) román (1) románia (1) romok (1) roncs (2) roncsok (1) ronda (1) rózsadomb (1) rs (1) RS4 (1) rs6 (1) rxh (2) s3 (1) s6 (1) s7 (1) s8 (1) s80 (1) saját (1) sajtóutak (1) samara (1) scenic (1) seat (2) sebességkorlázozás (1) sértés (1) sérült (1) sharan (1) shiro (1) shitgun (1) skoda (4) skyactive (1) smart (1) sofőrszolgálat (1) sos (1) Space (1) spacestar (1) spam (1) spórolás (1) sport (3) ssanngyong (1) st (1) steve mcqueen (1) student (1) subaru (3) sunny (1) suv (4) suzuki (7) svájc (1) sw (1) swift (5) szabálysértés (1) szállítási sérülések (1) szar (1) szemetelés (1) szenteste (1) szerelés (2) szerszám (1) szerviz (2) szervizkonyv (1) szerződés (1) szilveszter (1) szintetikus (1) szíria (1) szívócső (1) szlovák (2) szonda (1) szöveges (1) szövet (1) tábla (1) találkozó (2) talán (1) tannis (1) tannistest (1) tartós (1) taxi (2) TC-vel árkon-bokron át (1) tclotta (1) tcomment (1) tctv (1) tc flotta (1) td4 (1) tdci (1) techday (1) tehén (1) TEK (1) tek (2) tekerés (2) telefon (1) téli (1) terep (1) területi (1) tesla (1) teszt (3) thema (1) tiguan (1) tiz (1) tolvaj (1) top10 (1) törés (1) törésteszt (1) törvény (1) törvénybetartás (1) totalcar (20) totálkár (1) totem (1) tourer (1) toyota (11) toyotafest (1) toyota 2000 GT (1) trackday (3) traffic (1) traffipax (2) transit (1) troll (1) trükk (1) tsi (2) tudatlan vásárló de okos (1) túlkapás (1) tunexcom (1) tuning (2) turbó (3) tűzoltóság (1) twingo (1) ubul (1) ügyintézés (1) ügyvéd (1) újautó (2) unalmas (1) uno (1) up! (2) usa (1) út (1) útdíj (3) útlezárás (1) útszéli (1) üzemanyag (1) üzlet (1) v10 (1) v6 (1) v60 (1) v70 (1) v8 (1) vag (1) vagyonszerzés (3) vak (1) vakteszt (2) választás (1) vallomások (1) Váltók (1) vámkezelés (1) varga cigány (1) város (1) vásárlás (2) vásárló (1) verseny (2) versenyzés (1) veszély (1) vétel (2) veterán (1) vfr (1) videóteszt (1) villanyautó (1) vino (1) virago (1) visszahívás (2) visszavett (2) víz (1) vizsga (1) vizsgabiztos (2) vizsgadíj (1) volkswage (1) volkswagen (13) volvo (4) Volvo (1) vonulás (1) vredestein (1) vw (9) Wagon (1) wayteq (1) williams (1) winkler (2) wrx (1) wtcc (1) x-trail (1) x3 (1) x6 (1) xdrive (2) xedos (1) xenon (1) youngtimer (2) zafira (2) zebra (1) zöld (2) zsiguli (1) Címkefelhő

Hogyan tudom, melyik szervizbe menjek?

2012.03.29. 06:15 Tcomment

Címkék: szerviz

Újszerű autót márkaszervizbe viszek, eddig rendben. De hova menjek, ha már nem köt röghöz a garanciafüzet?

Kapcsolódó cikkünk kommentposztja

334 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tcomment.blog.hu/api/trackback/id/tr1004346997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MaCS_70 2012.03.29. 15:40:08

@protézisesh:

A töréses történetek hátterében szent meggyőződésünk szerint pusztán annyi áll, hogy a jó autót használták donornak. Szimpla alkatrészcsere -- ha nem süt épp úgy a nap akkor, talán sose tűnik fel. (A kocsi utána nem volt törve.)

Üdv: MaCS

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.03.29. 15:44:32

@petrócselly: mielőtt kikerültünk, aszittem lesz majd 15-16, ehhez képest nem rossz... nekem olyan 20-21 a minimum, ami kell, az is csak akkor játszik, ha van erős napsütés :-)

MaCS_70 2012.03.29. 15:48:47

@Schütii:

Csak apróságok vannak -- ennyi is több, mint elég ahhoz képest, hogy nem az autóiparban dolgozom.

BMW motor. Márkaszervizes revízió után nyomja ki az olajat a kardán.
A teljesen kézenfekvő házi diagnózis szerint szimering.
Hát nem. A szervizben vélhetően úgy cseréltek olajat, hogy a régit nem eresztették le , így kétszeres mennyiség maradt bent (legalábbis jóval a feltöltési mennyiség fölött jött ki belőle) -- nyilván nyomta kifele...

Barátaim egy viszonylag egzotikus motortípussal nyomulnak. Nem igazán extra, szalonban forgalmazták anno, de kevés ment el belőle.
Kicsit tesztelték a hazai márkaszervizeket egy beugratós, ám műszakilag nem elhanyagolható kérdéssel, és egyetlen helyet sem találtak, ahol tudták volna, hogy cserénél három helyen kell leereszteni a régi olajat, de volt, ahol csak egy leeresztőlyukat ismertek. Így aztán az ebből a típusból márkakereskedésbe járók mindig egy csomó fáradtolajat használtak, ami egy kihegyezett motornál, ahol ugye a kuplung is az olajban fut, nem feltétlenül előny.

Üdv: MaCS

Szabványok 2012.03.29. 15:50:22

@livengood: Alapvetően igazad van. Nekem is van 20 éves autóm, tudom milyen könnyű fenntartani, ha van jó szerelő hozzá.
Persze tényleg jó szerelő kell hozzá. Aki tud hozzá alkatrészt szerezni. Aki nem azt mondja, 20 éves, tehát ez ilyen, ne akarjak jobbat. Aki hajlandó rászánni az időt és rendesen kitisztítani, szétszedni, megjavítani, összeszerelni. Nemcsak kiszedni az ABS lámpát, hogy ne világítson. Aki a 20 éves autóba is megfelelő minőségű olajat, fékfolyadékot tesz.
Aki becsületes, nyugodtan benne hagyhatsz az autóban akármit, nem kell felírnod a km állást.
Én hajlandó vagyok megfizetni az ilyen szerelőt, mert hosszú távon megéri. Nyugalomban, üzembiztonságban, paraméterekben, de még anyagilag is.

De azért jó tudni, hogy van egy másik világ is:
Bemész egy autókereskedésbe, veszel egy autót, furikázol vele és nem romlik el semmi, nem kell szervizbe vinni. Ha meg évente (de manapság már inkább két évente) kell, akkor megcsinálják, Neked azt sem kell tudni, mit csinálnak. Sok autóra van 3...7 év garancia, szinte minden autóra lehet venni különböző garanciákat, karbantartási szerződéseket.
Törésre, lopásra meg ott a Casco!

(Az viszont igaz, hogyha este egy pesti mellékutcában kell hagyni az autót, mert pl. színházba megyünk, akkor szívesebben megyek én is a 20 éves Forddal. Merthogy hétköznapi használatban nem sok különbség van egy új BMW és egy 20 éves Ford Sierra között.)

Vidia 2012.03.29. 15:59:42

@geegee:
Akkor miért nem költözöl haza ha itt jobb ???

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.03.29. 16:06:05

@Vidia: Nem, nem mondtam ilyet, hogy jobb otthon.Csak annyit, hogy nyugaton a szolgáltatás, úgy en bloc kurv@ drága.

Szabványok 2012.03.29. 16:06:08

@MaCS_70: Alapvetően valóban így van, ma már online programmal történik a szerviz. Nincs is külön dokumentáció, 2009 óta olyan, hogy TIS (Technical Information) külön nincs, WDS, vagyis kapcsolási rajz nem létezik.
Van a hálózatos, mindent tudó, pilótavizsgás csodaprogram, ami mindenen végigvezet, mindent megmond, a szerelő csak engedelmeskedik a gép parancsának. Az onlineságban van jó is, mert ezek bárhol beviszed a BMW szervizbe, látszik a szerviztörténet.
Persze on-lineság mellett, helyben is kell pár ezer EUR-nyi cucc, de bármelyik EU-s adószámmal rendelkező cég előfizethet, akár egy órára is erre a szolgáltatásra. (Ha jól emléxem nagyságrendileg 30EUR egy óra, 10000EUR egy évre?)

Alapvető versenyelőírás, hogy a gyáraknak biztosítania kell az autóik független szervizben történő karbantarthatóságát.
Azt viszont, hogy mennyiért, milyen tudásigénnyel, szakértelemmel kell rendelkezni nincs megkötve.

Mindazonáltal elérhetők a legújabb BMW szoftverek is offline változatban. Persze, ha Neked régebbi szervizszoftvered van, mint ami az autóban van, akkor bukott a mutatvány...
Ha valamit elcseszel, akkor pl. egy laza áramkimaradással holt vasdarabbá változtathatod a méregdrága BMW-t.

eXDub 2012.03.29. 16:09:27

Hát testvérem Ford márkaszervízben dolgozik Budapesttől jó messze, reggel 8-től du. 5ig, 6ra hazaér átöltözik és megy a garázsba tovább szerelni egy munkatársával. 5éve nem nyúlt a fizetéséhez amit a Fordnál keres, mert a fusimunkából megél egész szépen, egy lakásra már összejött a lé. Hetente 7-8 autó áll az udvarunkban nagyrészt renault+ford, én azt látom simán meg lehet élni ebből, csak kurvára kll szeretni a munkádat, ahhoz hogy este még nekiálljál szerelni, műszakira felkészíteni..stbstb.

livengood 2012.03.29. 16:11:56

@dr. Szabványok: Utolsó két mondatodban a rögvalóság.

Szabványok 2012.03.29. 16:12:58

@MaCS_70: Nem lehetne tudni, melyik ez a szerviz?
Mert akkor nekünk jobb lenne, mert nem mennénk oda, a szerviz pedig büntetve lenne kuncsaftmegvonással.
Így csak rettegést ültetsz a lelkembe, amikor legközelebb viszem az autómat, tán éppen ide viszem.

gabóapó 2012.03.29. 17:09:42

Sok minden jogos a cikkben,de van jópár eszement nagy tévedés is. Közel húsz éve foglalkozom alkatrészekkel,ismerek jópár szervizt az itt felsorolt verziókból.
Az első,és legfontosabb: 2004 NOVEMBERE ÓTA MAGYARORSZÁGON SEM KELL GARANCIA MEGŐRZÉS MIATT MINDENÁRON MÁRKASZERVÍZBE VINNI A VASAT!!!!! KÉRETIK VÉGRE MEGTANULNI,MEGJEGYEZNI,UTÁNA NÉZNI,HOGY AMENNYIBEN A BEÉPÍTETT ANYAG,ÉS A TECHNOLÓGIA MEGFELELŐ,A GARANCIA NEM (!!!!) VÉSZ EL ATTÓL,HOGY NEM MÁRKASZERVÍZ CSINÁLTA A KOCSIT!!!!
Jellemzően egy kötelező éves/időszakos átvizsgálásnál alaphelyzetben olajat,meg szűrőket cserélnek. És persze mindenhol UGYANAZT sz olajat,szűrőt teszik bele,sok esetben még a doboz,felirat is stimmel.
Milliomodszorra hangzik el,hogy ugye senki nem gondolja,hogy a Ford (VW,FIAT,Opel,bárki) nekiáll féket kuplungot,szűrőt vagy (az agyam itt mindig eldobom!) olajat gyártani?! Naná,hogy nem!
Megeszik a szűrő,fék,kuplung,olaj gyártó cégektől,max a saját márkanevük szerepel a dobozon. Vagy éppen semmi...
De ha egy vadiúj autót néz meg az ember,akkor rendre lát olyan feliratokat,hogy Bosch, Gates,Contitech,NGK,TRW,Sachs,és baromi hosszan lehetne sorolni. Pont azokat a neveket,amiket a cikkíró olyan szellemesen csak "Unixbárdiláng" néven jellemzett. Merthogy kérem ezeket árulják ők is.(persze van minőségi különbség a különféle gyártók között,de ez általában az árban is megmutatkozik. De a "gyári",és a "gyári minőségű utángyártott" két dologban különbözik mindössze:az árában,és a dobozában. Semmi másban!!!! Mivel jópárszor volt alkalmam saját szememmel meggyőződni ennek az igazáról, SOHA,SENKI,SEMMILYEN MÓDON nem fog meggyőzni ennek az ellenkezőjéről sem. A régi szöveg az,hogy "ok,ok,de a minőségellenőrzés..." Nos kérem manapság a "gyári minőségű utángyártott" is ugyanazon a rendszeren megy keresztül,(hiszen ugyanaz,mint a "gyári"!)vagyis egyes gyártóknál 100% (!!!) az ellenőrzés,vagyis minden (!!!) darabot ellenőriznek.
Amúgy valóban: a szervizek általában a rezsióradíjakból maximum a fenntartásukat tudják fedezni,az alkatrészeken tudnak némi hasznot termelni. De!
Tudja valaki,hogy mennyibe kerül egy CO-gép? Vagy,hogy mennyi egy Bosch KTS (Delphi,Guttmann,stb) diagnosztikai műszer? (én tudom) De ez még semmi,ezért csak a hardvert vette meg,és folyamatosan súlyos összegeket kell kifizetni a szoftver csomagokért. Ugyanis ha nem frissítik (tipustól függően) egyszercsak megáll,és ha újra kell "élesíteni",visszamenőleg büntetik a szervizt!
És akkor még nem beszéltünk az elkopó szerszámokról,új centírozó,emelő,stb. gépekről,műszerekről...
Higgyétek el,iszonyatos költségek ezek,amik SOHA nem térülnek meg! Önmagában e diagnosztika szinte soha nem termeli meg a saját bekerülési költségeit,(jópár számítást csináltam már ilyet,valós számokkal)viszont kell,mert ma már nem lehet elküldeni munkát azzal,hogy "bocs,de ezt nem tudom megcsinálni,nincs hozzá gépem).
Ugyanis akkor az autós legközelebb a mezei olajcserére is máshová viszi a kocsiját,márpedig (tetszik,vagy sem) ezekből és az ilyenekből tudja egy szerviz fenntartani magát.
Tehát: pusztán garancia (szavatosság) miatt már rég NEM kell márkaszervizbe vinni a kocsit,(kivétel:ha a vásárláskor kiegészítő garanciát vettünk,helyesebben "sóztak a nyakunkba"!)egy máshol elvégzett (szakszerű,jó anyagokkal!!!) munka mellett a gari tovább él!
Mindez immáron lassan nyolc ((!) éve,de még mindíg kevesen tudják.
Ajánlom hozzá: www.figiefa.com
Ez egy EU-szervezet,ami pont a verseny tisztasága miatt azt ellenőrzi,hogy a technológia,információ szabad áramlása ne legyen törvényi eszközökkel (EU-n belül) bármilyen módon akadályozva. Vagyis a garimegvonás az egyik legsarkalatosabb példa erre.

Rendsz3r 2012.03.29. 17:11:08

Örülök, hogy nem az lett a vége, hogy a sufniszerelők csakis és kizárólag azért élnek, hogy egy korrekt állapotú autót azonnal a bontóba tolhassunk mihelyt "megszerelte".
Szerintem teljesen korrekt képet adott a mai helyzetről.

Szabványok 2012.03.29. 18:19:16

@gabóapó: "2004 NOVEMBERE ÓTA MAGYARORSZÁGON SEM KELL GARANCIA MEGŐRZÉS MIATT MINDENÁRON MÁRKASZERVÍZBE VINNI A VASAT!!!!!"
Igen, ez így van. Természetesen akkor, ha a szervizelés a gyár által előírt technológiával történt. Ha a gyár azt írja elő, hogy az olajszűrőt három szűz lánynak, platinából készült nyomatékkulccsal kell meghúzni, akkor ezen előírások megsértése a garancia elvesztésével járhat.

Azzal a nézeteddel viszont, hogy a nem gyári felirattal ellátott pótalkatrész is épp olyan jó, nem értek egyet. Természetesen lehet olyan jó. Sőt akár jobb is.
De.
De én ilyennel nem nagyon találkoztam még, az ellenkezőjével viszont nem egyszer. Kérem ugyanez a gyár gyártja a gyári légszűrőt is! Érdekes módon a nem gyári emblémás dobozban lévő légszűrőnek kisebb volt a papírfelülete, szignifikánsan kevesebb cikk-cakk volt benne.
A másik - szerintem fontos - tény pedig az, hogy ha gyári emblémásat, megadott cikkszámút teszek, tetetek bele, akkor biztosra mentem. Az tuti. Az meg, hogy Pista bácsi megesküszik a szerszámkészletére, hogy a FIAMM szállítja a légszűrőt a BMW-nek is és ezért ami a FIAMM katalógusban negyed áron van az ugyanolyan jó, azt vagy elhiszem vagy nem. Persze van olyan, amikor kockáztatok, de van amikor nem. Mondhat nekem akárki, akármit én inkább kifizetek picit többet a fékbetétekért, tárcsákért, minthogy higgyek Pista bácsinak, hogy "Ez ugyanaz, én csak tudom!" "Sőt ez még jobb is!"

Természetesen lehetnek kivételek is. Akinek van kedve kísérletezni, kísérletezzen. Nekem legfeljebb akkor van, ha tudom, hogy a gyárinál jobb alkatrész kerül bele, adott céllal, világos műszaki tartalommal.

Buntmetall 2012.03.29. 18:28:36

Sajnos Magyarország eleve a lehúzásra van beállítva, legyen az márkaszerviz, maszek szerelő, étterem, vagy bármilyen szolgáltatást végző cég... Mindegy, mind csak arra megy hogy az ügyfelet minél jobban lehúzza. Schmeckeria. Jobb innen elmenni olyan országba ahol nem rettegsz hogy a pénzedért cserébe csak tákolást, szar minőséget, és átbaszást kapsz. Igen, kedves magyarok, ez nem mindenhol így megy mint itthon. Szánalmas...

kamionmentés · http://www.kamionmentes.hu/ 2012.03.29. 19:38:43

@MaCS_70:
Igaz, hogy én teherautó márkaszerviz vezetője voltam és onnan van tapasztalat, de azért nem ég és föld a kettő...

Anglia:
Ügyfél kimegy, verda elromlik, mi fizetési garanciát vállalunk.
Kérem a kintiek, hogy állapítsák meg a hibát és küldjenek árajánlatot. (Akkor nálunk kb. 7.000. Ft volt az óradíj, ott 29.000.-....)
Nem győz meg arról az árajánlat, hogy ez tényleg megszüntetné-e a hibát, ezért nem fogadom el. De van egy minimum, ameddig elmehetnek, ilyen ez a fizetési garancia...
3 nap alatt a kismillió indítással tönkretettek 2 akkumlátort és a végén kiszámláztak 4 napi tárolási díjat + a két kicserél akksit, meg az addigi, semmiresemjó munkát. A kamion ugyan ott tart, mint legelején.
OK, faszfejek, akkor most hazahozatom a költségetekre. (Kurvanagy cirkusz lett belőle a két ország gtenerál importőrei közt.)
Kamiont hazahozzák a telephelyünkre, majd 1(!!!!) óra múlva saját "lábán" távozik a műhelyünkből.

Szóval: kismillió külföldi példát lehet hozni a faszságokról..

kamionmentés · http://www.kamionmentes.hu/ 2012.03.29. 19:48:09

@V12 Power:
Mondjuk keres a márkaszerviz az alkatrészen 50%-ot (az én tapasztalataim szerint amúgy: nem)
Mikor fogjátok már ebből levonni az ÖSSZES költséget?
Fától az erdőt?

Sayniqua (törölt) 2012.03.29. 20:10:21

A fő témához visszatérve, nekem az 1-4 ig verzióra megvan az emberem, és érdekes módon a 4-es verziójú ember (sufniszerelő) a legjobb/okosabb/lelki ismeretes/precíz/kreatívabb az összes közül. Érdekes.

V12 Power 2012.03.29. 20:16:16

@kamionmentés: Neked sem a szövegértés az erősséged, ugye?:-)

ratsche (törölt) 2012.03.29. 20:26:17

@dr. Szabványok: "Alapvetően valóban így van, ma már online programmal történik a szerviz."

Baromság. Az online diagnosztika azoknak a független szervizeknek van kitalálva, akik nem tudják/akarják megvenni a teljes rendszert 15-17 millióért, csak csak a fejet ennek a töredékéért, és emellé időalapú hozzáférést kapnak. Nekik ez elég tetemes megtakarítás, pláne, hogy csak akkor kell fizetniük, ha használják a rendszert. Ha nem használják, nincs költség. Teljes offline rendszert pedig továbbra is vásárolhatsz.

"Nincs is külön dokumentáció, 2009 óta olyan, hogy TIS (Technical Information) külön nincs, WDS, vagyis kapcsolási rajz nem létezik."

Hogyne lenne, Pistike, csak legfeljebb te nem tudod elwarezolni, mert az intraneten osztják szét a márkaszervizeknek. Mégis hogy képzelted azt a baromságot, hogy egy szervizben kapcsrajz meg szerelési dokumentáció nélkül javítanak elektronikát?

Shadow55 2012.03.29. 20:34:59

Én a 10ezer Ft/l feletti olajár miatt hagytam ott a márkaszervízt. Akármelyik gyártó profeszionális olaját megveszem féláron.. Külön megveszem a szűrőket és elviszem egy olyan szervízbe ahol állok a kocsi mellett a csere idejére, már elfogyott a bizalmam a szervízeknél.
Először nem árkérdést csináltam, hanem abban nem voltam biztos megcsinálták e amit leszámláztak, de most olcsóbban megvan az egész mint akkor csak az olajdíj..

Pipas 2012.03.29. 20:45:51

Az autószerelő olyan mint a prostituált. Azt hazudja a férfinak, hogy ő különleges és ezért jó kezekbe került a szerszáma.

Aztán a férfi elmegy egyszer az életében egy igazi szakemberhez és megböbben, ráébred, hogy az igazi szakember csodát bír művelni és nem kell, hogy ő különleges legyen és elmeséljék neki a tuti sztorit a műszerről.

Persze optikai kábelt nem lehet kőműveskalapáccsal megbuherálni, akkor sem, ha a szaki atomprofi, így aztán a férfiember felnőttkorára megtanulja, hogy miképpen lehet egy pillantással felmérni a helyzetet.

Ebből következik, hogy a férfinak ugyanarra van szüksége a prostinál is mint az autószerelőnél: tapasztalt szem és zsé. Bármelyik hibádzik biztos a kudarc. :)

nagyiWRX 2012.03.29. 20:52:54

Hozzánk jár egy srác aki BMW cuccokat árul németországból hozza van valami kapcsolata és az eredeti német piacra szánt cuccokat mert amit a bp motorsban vagy a wallisban veszel az már egy osztályozott minőségű áru ami a keleteuropai piacra érkezik :) tiszta vicc amúgy annyi történetet lehetne anekdotálni hogy reggelig irhatnék :)

Pipas 2012.03.29. 20:56:39

@nagyiWRX: Ebay? Én egy ideje már a ruhát is onnan veszem, amikor nem, akkor mindig megbánom...

karikaV43 2012.03.29. 21:02:22

@MaCS_70: haha karosszéria,az egyik ismerős vett egy ÚJ!!! (ez hangsúlyos)fekete Octáviát, az alföldön talált jó áron egyet. A kocsival semmi baj nem volt,de mivel nem lakott közel a helyhez ahol vette másik szakszervibe vitte 15eures szervizre.
Nos ott a motor és alvázszám alapján megállapították, hogy az adott kocsi 3éves majd 200000km van benne és totálkárosra volt törve a gyári színe fehér.
Az ember ott őszült meg a műhelybe,aztán persze az ügy elsimítása végett kapott egy tényleg újat,de azt valaki használja most is.
Magyarország én így szeretlek!

Pipas 2012.03.29. 21:05:46

@karikaV43: Ki a fene adott neki egy új autót 'az ügy elsimítása végett'? A Bencések? :)

Ottopappa 2012.03.29. 21:06:10

Én az öreg kockával a 2-es verzióba járok, de 3-as verzió áron (ez persze lehet, hogy csak a Lada miatt van). De mindenkinek ajánlom Kis-Jakab Zoltánt Szegeden, a Szivárvány utca elején. Korrektek, nem drágák, és mindig precíz munkát adnak ki a kezükből.

karikaV43 2012.03.29. 21:08:37

@Pipas: nem az a kereskedő akinél vette,mivel dokumentumokkal bizonyítható volt az okosság. Elég sok pénz bukta,meg börtön jár érte.

Pipas 2012.03.29. 21:11:48

@karikaV43: Áááhhh, most már kezdem érteni. :)

Vidia 2012.03.29. 21:38:40

@geegee:
Én ezzel egyetértek. De azért szerintem sokan szeretnék megfizetni ezeket a drága szolgáltatásokat.

Opelfan 2012.03.29. 21:45:00

Tökéletes cikk volt. Teljesen egyet kell értenem!
Mindig magam szerelem az autómat, azonban nem régiben a Lanciámmal adódott egy kicsi probléma... kormányszerelés után a légzsák lámpám világítani kezdett. Hibakódot nem tudom otthon kiszedni, megpróbáltam mindent, nem ment... Innen-onnan hallottam egy jó szakiról hogy "hódmezőre vidd el az autót a Varga Jóska szervizébe az ért minden ilyesmihez". Ez egy általános szerviz, elmegyek, mondom megkérdezem tud-e neki "ártani" valamit. Az ügyfélváróban köszöngetek, végül valaki a raktárból fogadja a köszönésem, be nem szabad menni a raktárba kint van a tábla, az ürge vagyis "Varga Jóska" ácsorog a szgép előtt, nem jön oda, de elmondhatom mit akarok, végül is szemkontaktus nélkül... Erre nem tud semmit mondani, lehet hogy megtudják csinálni majd megkérdez egy szerelőt, kb hallottam mit beszéltek jó volt a visszhang... visszajött nekem mást mondott mint amit hallottam, "olyan 3-5000Ft lesz ha megtudjuk csinálni de jöjjön vissza ebéd után". Köszönöm szépen, nem mentem vissza, maradjatok a Swiftnél meg az F Astránál a faék egyszerűség való nektek, ne kalamoljál bele a kocsimba inkább -gondoltam-. Telefonáltam... majd autóztam még 70km-t a Békéscsabai FIAT szervizig ott úgy fogadtak, hogy "a Lanciás úr megérkezett" 8000 pénz volt +1000 borravalót adtam a fiatal srácnak aki foglalkozott a kocsival meg válaszolt minden kérdésemre, illetve együtt átnéztük az autót, felemeltük alul is felmértük a gépet, kérdeztem válaszolt, teljesen korrekt volt az egész cég...
Egy biztos, hogy többet az életben nem fordulok általános szervizhez ha ennyi pénzel kérnek csak többet a szakavatottak, arról nem is beszélve, hogy emberként kezelnek és nem egy darab szarnak néznek, aki majd az ajtóból beordibálja hogy mit akar... nekem ez megéri a többlet költséget.

Uzipeti 2012.03.29. 21:50:40

@novothauto: De a Gábor egyszer már használta!)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.03.29. 21:57:18

@Vidia: Most erre mit mondjak?Aki rugalmas, alkalmazkodóképes és eléggé tele van/lesz a t*ke az otthoni dolgokkal, az úgyis elkezd keresgélni külföldi meló után.Persze ezt se szabad eszetlenül (ááá, kimegyek, azt majd lesz valahogy...) csinálni.Az otthoni állapotok maguktól jobbra fordultában bízni sztem nem érdemes; még vagy 30 évig.Én legalább is nem adnék ezért egy lyukas garast se.Sajnos.

LanciaBacci 2012.03.29. 22:36:58

@bontottcsirke: hm, szerintem személyeskedni nem elegáns, de hagyom is, ne izgasd fel magad ennél jobban.

B.GY. 2012.03.29. 22:41:18

Én a munkámból kifolyólag nagyon sok márkaszervízben megfordulok.Azt sem hiszem el nekik,ha köszönnek:)

Opelfan 2012.03.29. 22:41:54

Külföldi árakkal kapcsolatban:
Németországban élek jelenleg, a munkáltatóm lányának volt egy Fiestája, azt hiszem 2000-res kiadású, tip-top állapotút lehet kapni 800EUR-ért, ennek most jár le a műszakija nyáron, és 2000EUR-ért vállalják hogy rendbe teszik. A listán van a felhólyagosodott hátsó sárvédőív, 4 fék és egy hátsó ablaktörlőmotor. Most napi árfolyamon átszámolva 600.000Ft :D. Itt nálunk 2 jó állapotú nem kerül ennyibe. Végül eladta 500-ért és engem kérdezgetett aggódva, hogy ugye jó üzletet csinált??? Másik illetőnek 2005-ös Fiestája van, légzsák lámpa világít. 450EUR egy új légzsák hozzá + munkadíj márkaszervizben. Ha az ember nem tudja megcsinálni maga akkor itt lehetetlen autót fenntartani mondjuk egy árufeltöltői fizuból kb ugyanaz a helyzet mint otthon.

Pizza zabáló 2012.03.29. 22:49:04

@bürokraták rémálma: Nem tudom. Lehet. Viszont magyarországon csak egyszer voltam szakszervízben, de nagyon rossz tapasztalataim vannak. Németben járok szervízve. (BMW)

Pizza zabáló 2012.03.29. 22:52:19

@petrócselly: Swift meg kia? Mik ezek a szarok. Nekem BMW-m van.

KariKa 2012.03.29. 23:00:18

Az a majdnem 30 eurós óradíj, az egyáltalán nem annyira kevés.
Konkrét német, belga és holland számokat tudok mondani. A 30 júró _nyugat-európai_ szintű óradíj, ha tetszik, ha nem.

Ez a cikk nagyon hamis képet fest.

Ahogy előttem is mondták többen, a szerviz kiszámlázza a beépített alkatrészeket, tehát "havi 1,2-1,5 guriga" az a szerviz által használt kopó szerszámok pótlása lenne?
Elkopik az villáskulcs, vagy mi a franc? :)

Tudom, mi mennyi, nem nagymellényűség, félre ne értsétek, csak azt akarom mondani, hogy nem kanapéhuszár vagyok. Kis családi cégben az évek alatt megtanulja az ember az arányokat.
Nincs ennyi fix költség. Fele sem igaz.

Öngól ez a cikk...

Nem az első a tc-n.

Ez volt az első és utolsó hőbörgésem. :)

Már egy ideje antipátiával figyelem a tc háza tája körüli történéseket.
Kezdődött a dzsimkhanával, hogy csak a drift, megmondóemberek lettek, egyre kevesebb háttérrel.
Még azok is brutálisan mellé lőnek néha, akit amúgy nagyon szerettem.

Orrbaszájba jön a reklám, bújtatva, kicsit szégyenkezve, de a kassza csilingel.

Én a magam részéről elköszönök, a továbbiakban nem fogom olvasni a totalcart.

Távozásommal viszont az égvilágon semmit nem veszít a tc közönsége, ezt is tudom. :))

bye

ratsche (törölt) 2012.03.29. 23:26:44

@Opelfan: Legközelebb vedd le az akkusarut kormányszerelés előtt, és megspóroltad a pénzt. De ezt gondolom a Fiat-szervizben is elmondta a srác, ha beszélgettetek.

Blackblood 2012.03.30. 00:21:59

Én is azok közé tartozok, aki magam szerelem az autómat - alkatrészek megvannak unixbárdilángnémetwebshop vonalon nagykeráron, egy szervízlátogatás árán egy kazal alkatrészt lehet venni.
Öreg autó tartás így gazdaságos.

kitiltott, de seráfütty 2012.03.30. 00:44:12

Mennyire romantikus képzavar a sufniszerviz leírásánál a második kép, ahol egy Csikós-féle Pontont szakértenek éppen :)

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2012.03.30. 06:02:18

@novothauto: A tesztfolyadekok MSDS-t nezve konnyen kitalalhatok, miket tartalmaznak (ha tippelek, nagyreszt 2-propanolt es egyeb szerves oldoszereket)

Ezeket hazai vegyianyag forgalmazoktol is be lehet szerezni, toredek aron.

zérex 2012.03.30. 08:05:53

És ami még kimaradt a cikkből, bár nagyon fontos tényező a szervizek megitélésében, az a kellmetlen vevő. Az okos, akinek semmi sem elég jó, de minden nagyon drága és meg van róla győződve, hogy őt átverik (az élet minden területén), ő nézi át a tesco pénztárnál tételesen a km hosszú blokkot, majd beleköt, hogy a vizes zsemle 13-ért lett számlázva, holott az akciós újságban 12-ért hirdetik).
Ő az aki megkarcolja az új szűrőt és visszajön, hogy előzetesen megjelölte és lám, nem lett lecserélve, így nyilván az olaj sem, és követel egy új szűrőt meg egy kanna olajat. Bár tudod, hogy ki lett cserélve (mutatod a kihúzott nívó végén a frissen csillogó olajat)mégis felajánlod neki, hogy lecseréled még egyszer a szeme előtt az már nem jó, ő el akarja vinni és máshol betöltetni. Viszlát, tudni kell ügyfelet veszíteni. Ezt megcsinálja az összes szervizben, és van ahol bejön. Akkor boldog.
Ugyan ez gumival. Az ő autóján nem uniroyal volt, hanem michelin. Már ott tartunk, hogy a gumi típusát is fel kell írni a munkalapra és egy ilyen barom miatt a többi normális ügyfél érzi úgy, hogy őt itt gyanakodva kezelik (mint amikor a sarkadban van a biztonsági ember a dm-ben, kellemetlen na.)
Meg amelyik szerviz után leszedeti az ajtókárpitokat, mert biztosan jeladót tettek mögé és követik majd ellopják az autót a szerelők.
Meg amelyik átveszi az autót, majd másnap visszajön, hogy itt a szervizben lelopták róla a dísztárcsákat. Jó nézzük vissza a biztonsági kamerák felvételét, hogyan hagytad el a telephelyet? Dísztárcsákkal... Még azt sem mondja, hogy elnézést. Ugyan ez horpadással, antennával, karcolásokkal. Néha bepróbálkoznak.
Meg hogy volt egy húszezres a kesztyűtartóban.
De a legjobb amelyik azt hallucinálta, hogy ez nem az ő autója. Az jobb állapotban volt, biztosan kicseréltük az alváz-és a motorszámot, ez egy szerviz, itt meg vannak hozzá az eszközeink...

Szóval kétoldalú a dolog.

Dr_utcai_arcos 2012.03.30. 08:35:36

Még kicsit sok a hsz és nem olvastam végig, de saját tapasztalat. Leengedett az egyik gumim, nem tudtam mi a baja. Megálltam a "márkaszervíznél", kiírt díjszabás minden megkezdett félóra 3000ft. Plusz a munkadíj. Kiderült csak a szelep volt szar. A szomszéd gumis leszedte, megnézte, kicserélte, felfújta. 300Ft, erre adtam egy 5-öst neki. A "márkaszervízben" ugyanez 3300Ft lett volna. Akkor most kit nézünk madárnak?

zérex 2012.03.30. 09:04:30

@Dr_utcai_arcos: A cikket végigolvatad? Hogy miért 3300 a márkaszerviz, és miért cserélte ki 300-ért nyilván számla nélkül a szomszéd gumis? Hogy miért jelennek meg egyik napról a másikra gumihegyek az erdőszélen? Na itt (is) a különbség 300 és 3300 között.

fidesz = házmesterek pártja 2012.03.30. 09:36:25

Nem tudom, mit vagytok kiakadva. Minden szerviz hasonló óradíjakkal dolgozik, nem csak az autósok. Legutóbb két éve járt itt egy mosógép szerelő, szétszedte a gépet, megállapította, hogy nincs nála alkatrész, de a csere közel annyiba kerülne, mint egy új gép, összerakta, zsebrevágott több, mint tízezer forintot és távozott.

fidesz = házmesterek pártja 2012.03.30. 09:37:38

@KariKa: fizikailag lehet, hogy nem kopik a szerszám, de könyvelésben szerepel az amortizáció...

Opelfan 2012.03.30. 09:41:55

@ratsche: Nem az volt a gond, hogy nem vettem le a sarut, amikor szereltem hanem az, hogy nem volt középen a kormány, amikor egyenesen ment a kocsi, így aztán már harmadik szerelés alkalmával nem tettem vissza a légzsákot és mentem egy kört vele (persze elfelejtettem, hogy előjön a kód), utána pedig nem aludt már el a kis lámpa hiába tettem a helyére a légzsákot. Gondoltam majd megcsinálom házilag aztán találtam is egy viszonylag bonyolult megoldást... inkább elvittem szervizbe, gyorsabb, egyszerűbb volt.

zuulululu 2012.03.30. 10:19:48

"Az a majdnem 30 eurós óradíj, az egyáltalán nem annyira kevés.
Konkrét német, belga és holland számokat tudok mondani. A 30 júró _nyugat-európai_ szintű óradíj, ha tetszik, ha nem."

HAHAHHAHAHAHAH :DDDDDDDDDDDDD
2007, Chrysler markaszerviz (bennuk megbizok), Rotterdam, 100 euro/ora + 19% btw.
Azota sem lett olcsobb, bar nagyon nem ment fel (valsagnak is van jo hatasa).

Vezermuszijat csereltettem anno (+vizpumpa+feszitok), 1200 euro.

zuulululu 2012.03.30. 10:21:59

@KariKa:
Meg mindig nevetek az irasodon.
A sarki kinai 50/oraert dolgozott, hutocsere Igaz most a -17ben megfagyott a kulso korben a folyadek. Makom volt h csak ott.
Elvittem ismet a chryslerhez (mint mondtam ok vegeznek egyedul rendes munkat), 120 euroert kicsereltek a hutofolyedekot. Ez 35.000 Ft.

gn 2012.03.30. 10:29:35

Nagyon jó cikk, de még jobbak a képek, 6-21 , ig, még nézegetnék sok ilyet

karlmann 2012.03.30. 10:31:37

Szerintem ez kettős probléma. Mert azon túl, hogy a márkaszerviz drága, sok esetben gond van a szakértelemmel is. Viszont van sok márkaszerviz, ahol a magas költséghez egészen kiváló szaktudás is társul, na oda bőven megéri menni, mert bár nem olcsó de a sok próbálkozás és kísérletezés helyett -ami a bosszúságon és a magasabb költségen túl még időrabló is- megéri oda vinni. A baj csak az, hogy egynek sincs a homlokára írva, hogy "ide gyere vazze", vagy "menekülj innen gyorsan".

A másik fele a kis cégek. Ott is van rengeteg kókler, viszont vannak olyanok is, mint Novoth elvtárs, viszont az ő homlokukra sincs ráírva semmi. Okosban, olcsón is sok minden megoldható, de ehhez is kellenek infók és épp itt a baj. Mert mire valaki eljut ahhoz, aki tényleg segíteni tud, az néha egyenlő egy anyagi csőddel.

zérex 2012.03.30. 10:47:40

@zuulululu: Ez így van, az hogy a nyugat-európai márkaszervizek azonos vagy olcsóbb áron dolgoznak mint a magyarok, városi legenda, jellemzően olyanoktól akik hallották vagy olvasták valaki olyantól aki szinén... A két napja a használtautók újbóli magyarországra özönléséről szóló cikket, miszerint azért landol nálunk a sok rom, mert a nyugati óradíjak mellett a javításra gondolni sem éri meg, jótékonyan elfeledkeznek. Már írtam korábban, hogy angliában 108 fontért cserélték le a defektes kerekünket a pótkerékre. nem új gumit kapott az autó, csak a pótkereket rakták fel ennyiért. Munkalap nyitással és számlázással együtt 10 perces melóról beszélünk. Franciaországban úgy 3-4 éve első fékbetéteket 94 euró anyagárban és 230 euró munkadíjért cseréltek (skoda octavia).

gabóapó 2012.03.30. 10:48:36

@dr. Szabványok: Igazad van,ugyanakkor nem teljesen.
Én sem azt mondtam(írtam),hogy minden egyes "utángyártott" cucc egyenlő a gyárival. Hanem azt,hogy az autógyár NEM gyárt alkatrészt,(igazából autót sem,csak összeszerel)hanem megveszi az erre szakosodott gyártóktól.
Namármost nem biztos,hogy Pista bácsi az igazán illetékes forrás az eldöntésére,hogy mi felel meg "gyári minőségűnek",és mi nem. A komolyabb gyártók ezt igazolják is magukról,pont az adott márka (BMW,VW,stb.)gyártójától kapott HIVATALOS elismeréssel. Természetesen óriási szórás lehet utángyártott és utánygyártott között. Ugyanúgy,ahogy autó és autó között is.
De!
Amit állítottam,(és továbbra is esküszöm rá bárki/bármi előtt!) az az,hogy a gyári minőségű utángyártott és a "gyári eredeti" között NINCS technikai,műszaki különbség.
Amikor gyári szűrőről beszélünk, ne az általad felhozott márkát vegyük ide,hanem egy MANN Filtert,egy MAhlet,egy Knechtet, egy VIC-et. EZEK (és még jópár) valóban megegyeznek a gyári alkatrésszel.
Jó tudni,hogy az Európában gyártott szűrők több mint 90%-a ugyanabból a három gyárból származó papírt használja. Mégis van különbség,mert a papír az egy dolog,de hogy mennyi kerül bele (és ezáltal mekkora a szűrőfelület),milyen tömítéseket használnak, olajszűrőnél milyen,hány nyomástartó szelepet tesznek bele, stb. na az már tényleg nem mindegy.
DE!
(elméletileg)az EU-ban,és így Magyarországon is,csak bevizsgált,és típusengedéllyel rendelkező cikkeket lehet forgalmazni. Tehát elvileg mindegyik megfelel a technikai-műszaki előírásoknak. Ettől még nem biztos,hogy pont ugyanazt tudják,de a gyári beszállítóként működő alkatrészgyártók (kevés kivétellel)ugyanazt a minőséget adják. Ahol nem,ott a korrektebbek (lásd:Jurid/Bendix pld.) ezt meg is jelölik,így az ember tudhatja,hogy mit vesz meg.A forgalmazók korrektebbje ezt szintén feltünteti a saját katalógusrendszerében. (nem csinálnék reklámot nekik,de pld. a négybetűs,U-val kezdődő tipikus példa erre,ott egy fékbetétnél adott gyártói márkán belül különbséget tesznek a minőségek között)
Ezzel együtt hiszem azt,hogy egy-egy utángyártott cikk lehet akár jobb minőségű is,mint a gyári és erre is már láttam számtalan példát.
Összefoglalva:Örök igazság,hogy az aftermarket piacon igenis lehet ugyanolyan,vagy akár jobb minőséget is találni,mint amit a gyárban betettek az autóba eredetileg,csak éppen a forrást kell ismerni,vagyis meg kell bízni "Pista bácsi" ezirányú szakértelmében és abban,hogy nem akar átvágni.
Ha ez,ezek nincsenek meg,ott kell hagyni Pista bácsit,jó szívvel tudok ajánlani olyan szervizeket, ahol ez nem lehet kérdés.

Szabványok 2012.03.30. 12:45:26

@gabóapó: Neked is igazad van, de Neked sem teljesen. Hanem elméletileg.
Gyakorlatban én azt mondom, az az egyszerűbb, ha gyári cuccot teszek bele. Az _biztos_ jó. Ha viszont nem gyári cuccot teszek bele, akkor az _lehet_ jó. Itt utána járni, ott utánanézni, ez a szakértő ezt mondja, ezen rajta van egy pecsét. (Mire nem tudnak akármilyen pecsétet tenni? Láttam én már hamisított olajat(!) is.)
Én azt mondom, inkább fizetek egy picit többet a biztonságomért, nyugalmamért. Ha megbízható forrásból, gyári cikkszámm alapján, gyári alkatrészt veszek, akkor az lehet, hogy kicsit többe kerül, de nincs kockázat, nincs utánjárás.

"A komolyabb gyártók ezt igazolják is magukról,pont az adott márka BMW,VW,stb.)gyártójától kapott HIVATALOS elismeréssel."
Mit értesz ez alatt? Hogy olyan olajat töltenek be neked, amin rajta van, hogy "BMW LL-01" bevizsgált? Honnan tudod (Magyarországon!), hogy ez nem egyszerű átverés? Másrészt attól, hogy "BMW LL-01" (sikeresen) bevizsgált, attól még nem jelenti azt, hogy _ugyanolyan_, mint a BMW olaj. Lehet, hogy a bevizsgálásnak nem része az, hogy mennyi rákkeltő adalékot tartalmaz és ugyan megfelel a BMW LL-01-nek, de bőrrákot kapsz, ha a kezedre csöppen.

Tényleg rengetegszer találkoztam már olyannal, hogy igen hasonló, csak épp hosszú használat után derül ki, hogy mégsem pontosan ugyanolyan.
Mi hátránya van az eredetinek? Sokszor alig kerül többe. Vegyél Láng féktárcsát jó és olcsó, 18000Ft. És mennyi az eredeti Toyota? 20000Ft. Nekem megér 2000Ft-ot, hogy eredeti legyen.

zérex 2012.03.30. 12:53:17

@dr. Szabványok: Mondjuk a bmw (és más autómárka sem) nem gyárt olajat, valamelyik nagyvállat szállítja nekik. Amiről sokan tudják, hogy hamisítják, az a GM olaj (ezért kezdték el hologramos címkékkel is ellátni, de már azt is hamisítják), és mégis megveszik 3700-ért az ötliteres kiszerelést.

csakazértistotalcar 2012.03.30. 13:08:14

Márkaszervíz márkakereskedés+használt autó kereskedés nélkül? Mert azt a bizonyos fogadóhelységet ahol a szervízre bejelentkezőket kell "vakítani" (nem pejoratív értelemben!) ott bizony eladás is folyik. Vagyis ez a költség megoszlik.
A használt autók eladásából befolyt haszonról nem is beszélve.
Szóval mindjárt sajnálni kezdem a márkaszervízeket.

zérex 2012.03.30. 13:24:42

@BUBISBUBLEK: asszem total vagy esso gm-es flakonban.

BUBISBUBLEK 2012.03.30. 13:49:05

@zérex: sajnos azza tettek van belole gagyi .itt baj forrasa. :(

etwas kultur muss sein 2012.03.30. 13:53:49

A kommenteket olvasva lehet, hogy én 3 éve igen olcsón megúsztam Németországban egy defektet. Pótkeréken érkeztem a gumishoz, csomagtartóban a defektes kerékkel. Megjavította a gumit, majd lecserélte a pótkereket. 21 eurót fizettem.

Piet 2012.03.30. 14:54:20

Én 1x vittem el egy ajándék díjmentes átvizsgálásra de az előírt műveleteknek csak egy részét végezték el. Ennyit a márkaszervizről, de ha jól tudom időközben az értékesítési jogot is visszavonták tőlük. No comment!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 15:09:35

@protézisesh: Figy, én akárhányszor jártam az említett villamosságisnál, mindig kaptam számlát és munkalapot. Nemtom hogy csinálja akkor...

Az óradíjról meg annyit, hogy tudtam, hogy sok lesz, kifizettem volna. De nm is azzal kezdte, hogy figyelj, biztos akarod, mert kurva drága lesz - ezt sejtettem, amúgy, hogy drága lesz, mert nem tűnt egyszerű hibának - de a hozzáállás, hogy ő tkp. dolgozni nem akar...

Amúgy ahol meg tudták oldani, 2-3 órát szaroztak az autóval max., mert volt agyat a szerelőnek. Meg tudta használni az oszcilloszkópját.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 15:11:24

@protézisesh: Nem mondtam, hogy rendben lenne a rendszer. Másban sincs. De azért ne emeljük már normál szintre az adócsalást.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 15:12:18

@protézisesh: Jah, másik. Egyszer mentem Ford márkaszervízbe a járgánnyal.
Az egy vicc volt.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 16:16:01

@protkova: Semmilyet, de már elegem van azokból a vállalkozókból, akiket ismerek. Nyínak, hogy jaj adó, meg nem megy a bolt, de minden évben van pénze óllinkluzív nyaralásra, 2-3 autót fenntart, meg vesz a gyerekének kocsit, meg 2 lakása van, hát akkor valami nem kerek, ha "csak" adót nem tud fizetni. És nem 1-2 ilyet ismerek.

corpus alienum 2012.03.30. 17:32:24

@zeddez: nekem ma húzták le a lökhárítómat, de még olyan cetlit se hagytak ott, hogy "hát így jártál bazmeg" :(

Amúgy nem értem a népeket. Előző kocsimon is lehúzták a lökhárítót, kérdi a srác, mennyit kérek érte. Mondom, hogy ötezret, a múltkor is annyiért javították. Azt mondja, legyen háromezer. Jó, mondom, biztosítózzuk KGFB alapon. A kárszakértő kissé benézte a dolgot, kihozott 48e Ft.-t, ki is fizették. Nem egyszerűbb lett volna elintézni egy ötössel?

A mai károkozónak nem ért meg a becsülete egy ötezrest.

Szabványok 2012.03.30. 17:46:23

@ratsche:
"Alapvetően valóban így van, ma már online programmal történik a szerviz.""Baromság."
Nem mondom, hogy mindent látok, de amit látok, abból általánosítva egyértelműen ez az irány.

"Az online diagnosztika azoknak a független szervizeknek van kitalálva, akik nem tudják/akarják megvenni a teljes rendszert"
Érdekes én pont a nagy márkaszervizekben látok on-line, vagyis a gyárral összekötött rendszereket. Logisztikailag is, QM-ben is, folyamatszervezésben is összekötve a gyárral. Te is említed, hogy intraneten kapcsolatban vannak a gyárral. Igen. Ha kicserélik a fékbetétem, akkor azt le lehet kérdezni Párizsban is.

"csak csak a fejet ennek a töredékéért, és emellé időalapú hozzáférést kapnak."
A BMW is megéri a pénzét, mert két évente kihozza az újabb interfészt, amihez súlyos EUR ezrekét veheti meg a maszek az egyre újabb és újabb fejet, mert a két éves fej már nem jó a mai autóhoz. (GT1, OPS, OPPS, ICOM.) Ki az a maszek, aki ezt bírja? (Ja meg a BMW által jóváhagyott eszetlenül drága tápegység.)

Valóban bárki vehet időalapú hozzáférést (ha jól emléxem 30EUR/h), sőt nem is kell diag fej, elég csak egy PTT. (Az más kérdés, hogy ezzel mit lehet és mit nem megcsinálni.)

""Nincs is külön dokumentáció, 2009 óta olyan, hogy TIS (Technical Information) külön nincs, WDS, vagyis kapcsolási rajz nem létezik.""
"Hogyne lenne, Pistike,"
Tamás volna a becsületes nevem!

"Mégis hogy képzelted azt a baromságot, hogy egy szervizben kapcsrajz meg szerelési dokumentáció nélkül javítanak elektronikát?"
:-) Tisztázzunk két félreértést!
a) Elektronikát nem javítanak. Az kéne még csak! Pl. hogyan lehetne műhelykörülmények között megfelelő minőségű forrasztást végezni??
b) Félreértetted/rosszul fogalmaztam. Nem azt mondtam, hogy nem létezik kapcsolási rajz. Hanem azt, hogy nem létezik külön kapcsolási rajzgyűjtemény, hanem az egyes folyamatoknál meg lehet jeleníteni az ahhoz tartozó kapcsolási rajzot.
Konkrétan a BMW-nél nincs WDS a 12-es verzió után. Márkaszervizek sem. Az ISID-ben éred el mindig a megfelelő részt.

Összefoglalva:
Elméletileg lehet korszerű prémiumautót szervizelni nem márkaszervizben.
De Magyarországon az itteni forgalommal, árelvárásokkal, humán erőforrásokkal lehetetlen. Hatalmas beruházások, állandó frissítések, folyamatos tanulás, tanfolyamok, idegen nyelv ismeret, informatikai ismeretek kellenének hozzá.
Max. azt tudom elképzelni, hogy egy vagy több ügyes gyerek megpattan a márkaszervizből és pár évig jól élnek az ott szerzett tudásukból, típusismeretükből, gyakorlatukból, kapcsolatrendszerükből(!!), azt le sem merem írni, hogy privatizált eszközökből.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 17:49:37

@dr. Szabványok: "pl. hogyan lehetne műhelykörülmények között megfelelő minőségű forrasztást végezni??"

Pákával. Úgy, ahogy itthon is tudok forrasztani. Ugyanúgy, ahogy a melóhelyen (gyár) forasztanak a megfelelő munkások.
Csak "nem éri meg" elektronikát javítani, meg az minőségbiztosítás szerint nem jó -> persze, többet lehet kaszálni egy új egységen ;)

Szabványok 2012.03.30. 17:50:47

@zérex: "Mondjuk a bmw (és más autómárka sem) nem gyárt olajat, valamelyik nagyvállat szállítja nekik."
Természetesen.
(Nem véletlenül van a BMW használati utasítás minden oldalának az alján a "Castrol" felirat.)

De ebből még nem következik az, hogyha én bemegyek egy boltba és veszek 1l "BMW-hez való LL-01-s BMW minősítéssel rendelkező" olajat, hogy az pontosan ugyanaz az olaj, mint amit megveszek BMW feliratú flakonban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 17:50:50

@ColT: Hozzátartozik persze, hogy alkatrészt beszerezni is elég meredek.

Szabványok 2012.03.30. 18:09:01

@ColT: ""pl. hogyan lehetne műhelykörülmények között megfelelő minőségű forrasztást végezni??"
Pákával."
Juj! Korszerű elektronikát pákával??? Ahhoz, hogy megfelelő legyen a forrasztás a hőmérsékleteket pár fok, az időket másodperc pontossággal kell tartani. Az esetleges kézi forrasztáshoz szükséges eszközök, anyagok nem nagyon vannak meg kis műhelyekben. Forrasz már nekem be egy BGA tokozású IC-t pákával!
Milyen vegyszerekkel tisztítod előtte, milyen ragasztót, folyasztószert használsz, mivel tisztítod, mivel lakkozod? Autóipari elektronikánál alapkövetelmény gyártásnál egy 24 órás hőciklus tesztnek. hogyan ellenőrzöd, hogy a forrasztás kristályszerkezete megfelelő-e? (Ha nem, akkor pár hőciklus, fél év rázkódás után kh-s lesz.) Te gondolom beteszed, ha megy, akkor megy, ha nem akkor még gányolsz egy kicsit.

A korszerű elektronika _gyártás_ nem kis műhelyeknek való. Az elektronika _javítás_ meg senkinek, a mai elektronikák nem javíthatók.
Nem mondom, én is javítottam már meg otthon számítógépet, stb. De tudtam, hogy ez gányolás, pl. környezetállósága, megbízhatósága, élettartama töredéke egy gyárinak. 20-30 éve, a lábasjószágok korszakában, saját magamnak(!), kelet-európai minőségben, kelet-európai autóba én is építettem elektronikákat az autómba.
A régi szép barkácsolós világ áldozatul esett a miniatürizálásnak, az integrálásnak, a költségoptimalizálásnak, a környezetvédelemnek.
(Az utóbbira jó példa, hogy ólommentes forrasztóónnal nagyon-nagyon nehéz még korszerű gyárakban, gyártásnál, 100MFt-s gépeken is a megfelelő minőséget elérni. Javítás, műhelykörülmények között esélyed nincs a megfelelő jellemzők elérésére.)

Szabványok 2012.03.30. 18:12:10

@ColT:
Az alkatrészbeszerzés még a könnyebbik oldal! Mert az alkatrésznek van egyértelmű azonosítója. (Amiben még az is benne van, hogy ez automotive kivitelű-e. Ami tényleg kicsit nehezebben beszerezhető, drágább.)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 18:16:46

@dr. Szabványok: BGA javításra is tudok embert, azt nyilván nem kézzel alkotják. Az is javítható, csak drága. És nem feltétlen a BGA-k szoktak meghibásodni.

Különben ha BGA van manapság az autóelektronikákban, akkor nem csodálkozok, hogy ilyen sz*r minden :D Nem oda való az :) Mondjuk nem sok helyre való.

Amúgy ne misztifikáld túl a gyártást, középiskolás korom óta (15 éve) elektronikai gyárakban dolgozok... Pont tudom, milyen minőségben készülnek a cuccok :) :D

Amúgy nem feltétlen a márkaszervízes elektronikajavításra gondoltam.

ratsche (törölt) 2012.03.30. 18:24:46

@karlmann: "ahol a magas költséghez egészen kiváló szaktudás is társul"

Kiváló szaktudás akkor társul a magas költséghez, ha a kereskedés tulajdonosa nem fillérbaszó a munkabérekkel, és ezért nincs akkora fluktuáció, hogy a munkatársaknak ne legyen ideje beletanulni a műszerekbe/modellekbe.
A hal legtöbbször itt is a fejétől bűzlik.

ratsche (törölt) 2012.03.30. 18:25:39

@ColT: "Különben ha BGA van manapság az autóelektronikákban, akkor nem csodálkozok, hogy ilyen sz*r minden :D Nem oda való az :) "

...miért is?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 18:45:24

@ratsche: Nem bírja a hőterhelést, mechanikai behatásokat. Nem véletlen a mai PC alaplapok hullékonysága sem, és a konzumer cuccok gyártása-javítása során is ezek adják a legtöbb hibát.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 18:46:08

@ColT: Laptopokról nem beszélve, de ott azért nagy a zsúfoltság, és dobálják össze-vissza, szóval nyilván alacsonyabb lesz az élettartama.

ratsche (törölt) 2012.03.30. 18:46:59

@dr. Szabványok: Ez így van, az ilyen kézzel gányolt szarokkal bármelyik gyártó kiröhögne, ha beszállítónak jelentkeznél.

Egy apró kiegészítést hadd tegyek:
"A régi szép barkácsolós világ áldozatul esett a miniatürizálásnak, az integrálásnak, a költségoptimalizálásnak, a környezetvédelemnek."

Természetesen, mint ahogy a foghúzó borbélyok is áldozatul estek a fogorvosoknak és fogtechnikusoknak, a házilagos fogászati beavatkozások ideje lejárt. Cserébe nem kell kihúzni a fogaid felét csak azért, mert van bennük pár lyuk.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 18:51:31

@ratsche: Enyi erővel már autót se javítsunk, mert az is gányolás. Az olajcsere is.

ratsche (törölt) 2012.03.30. 18:53:04

@ColT: "Nem bírja a hőterhelést, mechanikai behatásokat."

Hogyne bírná, ne fárassz már. Mechanikai szempontból még jobb is, sokkal több helyen és egyenletesebben van rögzítve.

"Nem véletlen a mai PC alaplapok hullékonysága sem, és a konzumer cuccok gyártása-javítása során is ezek adják a legtöbb hibát."

Pillanatig se zavarjon, hogy az alaplapoknál a konstans mechanikai feszültség, a paszta kispórolása, és a hőtorlódás kombinációja okozza ezeket, következtesd ki a PC-k alapján bátran, mi fog történni az autóban, annkor is, ha a kettőnek egymáshoz semmi köze.

Azon is gondolkodj el majd, hogy a notiknál miért mindig az olcsó szemetek (pl: Acer) hullanak mint a legyek, a prémium cuccok (IBM/Lenovo, Sony, Apple) meg szinte soha.

ratsche (törölt) 2012.03.30. 18:57:05

@ColT: A gányolás meg a javítás két különböző dolog.
A *szakszerű* javítás értelemszerűen drága, mert drága szerszámok/műszerek/anyagok kellenek hozzá, mint ahogy egy fogorvosi berendezés sem 2 fillér, holott régen elég volt egy harapófogó is, oszt úgy is jó vót.

A pákás taknyolásodra meg inkább nem írok semmit, azon sírni kéne. Szabványok doktor leírt nagyjából mindent, ha érted, érted, ha nem, nem.

Egyébként nem baszogatás- vagy lenézésképpen, de te azokban az elektronikai üzemekben ugye szalag mellett dolgoztál?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 19:28:46

@ratsche: Bocs, hogy bele mertem szólni a magasságos világképedbe. Mit szeretnél, mi legyek? Szerencsére szalag mellett csak tanuló koromban voltam, azóta voltam műszerész, technikus, IT mérnök is ilyen helyeken.

Azt is meg tudod mondani, hogy a PGA tokozású chipekkel szerelt cuccok miért bírnak hosszabb távon magasabb hőmérsékletet? Itt pörög egy asztallal odéb egy P1-es notebook, egy darab BGA nincs benne. 15 éves a rohadék, és gyanítom, még ugyanennyit el fog menni.

Az olcsó szemetek is hullanak, és a drágák is. Részemről ez tapasztlat, elég régóta foglalkozok velük :(
Az olcsó szemétből több van, többet látsz.

"Pillanatig se zavarjon, hogy az alaplapoknál a konstans mechanikai feszültség,"
Autó esetén van rázás is... Az se tesz jót. Cserébe a hőtermelés kisebb (hacsak nem nagyon rossz helyre építik be a cuccot, ahol valami fűti :) )

"Hogyne bírná, ne fárassz már. Mechanikai szempontból még jobb is, sokkal több helyen és egyenletesebben van rögzítve."
Természetesen nem azért szokott sok esetben abból állni a BGA javítás, hogy leveszed, felgolyózod, és visszateszed, mert feljött, hanem csak szeretethiánya van...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 19:36:25

@ratsche: Különben nemtom miből gondolod, hogy az autóelektronika mostanában már csak BGA-ból áll.

És a nem BGA alkatrészeket szerinted a gyárban, a gyártás során a teszteken kiesett termékeket javítók, mivel javítják?

newmin 2012.03.30. 20:18:22

Az időszakos szervizeket mindig Ausztriában csináltatom. na nem azért mert jobbak hanem mert olcsóbbak mint itthon úgyhogy a cikkben van azért csúsztatás rendesen.

Szabványok 2012.03.30. 20:27:13

@ColT:
Ha már a tekintélyérveknél tartunk...
Több, mint 40 éve ha nem is az elektronika gyártásban, de mindig a közelében vagyok.
40 év alatt brutálisat fejlődött az elektronika gyártástechnológia. Egyre újabb és újabb technológiák, méregdrága eszközök jöttek.
Nézd csak meg az irodalomban, hogy mennyi volt egy forrasztás megbízhatósága 40 éve és mennyi ma! Legalább négy nagyságrendnyi a különbség, ami azt jelenti, hogyha 40 évvel ezelőtti technológiával forrasztanának egy mai autót, akkor az első utcasarkon bedöglene az autó.
(Igaz, az ára is csökkent. Ma egy alkatrész beültetésének költsége 10 fillér nagyságrendjében van.)

Gyárban hogyan javítanak? Az esetek döntő többségében sehogy! Egy jobb elektronika gyár 50ppm körüli selejttel dolgozik. Most érdemes ennek kedvéért munkahelyeket, mérőeszközöket, tesztpadokat kialakítani a javításra? Ráadásul nem is 100% eredménnyel!

Másik oldalról sok tapasztalatom van arról, hogy egy pár hónapnál hosszabb mostoha körülmények közötti üzemeltetésben mennyire más egy gyárban gyártott (mért, tesztelt) elektronika megbízhatósága egy kézzel forrasztotthoz képest. (A kézzel forrasztás is profi embereket jelent és pár milliónyi felszerelést!)

A régi autómban 15 év után az ABS egység elektronikáját szétverte a rázkódás. Eszembe nem jutott, hogy megforrasszam, vagy megforrasztassam.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.30. 21:16:36

@dr. Szabványok: Hát, te tudod.

Amúgy nem tekintélyérveknél tartunk, csak a kollega szeretett volna magának némi tekintélyt...

Ahol én dolgoztam, mindenhol volt eddig javítás. Mobiletelfont sem éri meg elvilekben javítani, de érdekes módon a gyártás közben is javították a hibás darabokat, és a garanciából visszajötteket is mi csináltuk. (És egy elég nagy gyártóét.)
Gondolom ott sem volt gazdaságos, csak nem szólt senki a managementnek :D

ratsche (törölt) 2012.03.30. 23:51:25

@ColT: "Különben nemtom miből gondolod, hogy az autóelektronika mostanában már csak BGA-ból áll."

Soha nem állítottam ilyet. Ugyanakkor nem is ritkaság - egy 20 éves és egy mai modul:
tinypic.com/view.php?pic=k0t3ef&s=5
A kép további magyarázatra azt hiszem nem szorul.

"És a nem BGA alkatrészeket szerinted a gyárban, a gyártás során a teszteken kiesett termékeket javítók, mivel javítják?"

Sehogy. Egyrészt a selejt aránya nagyon alacsony, másrészt senki nem árul buherált cuccot. A prototípusok átalakításánál viszont gyakran szednek ki / raknak be IC-ket, forrólevegős állomáson. BGAt cserélni amúgy elég gyors és könnyű, levegőt adsz neki, kikapod, az újat pozícionálod, megint levegőt neki, és a megolvadó fém a helyére szippantja, szabad szemmel látható ahogy elmozdul kb. fél millimétert.

Mármint, ha megvan hozzá az embernek a felszerelése.

MaCS_70 2012.03.31. 00:12:07

@dr. Szabványok:

Halihó!

Másoknak nem szeretnék kellemetlenséget okozni, meg aztán ez éppen egy több éves történet, azóta történtek személycserék, vélhetően emiatt, illetve közös ok alapján minőségi változás is.

Ami akkor nagyok kiverte a biztosítékot, az az volt, hogy olyan prémium márkáról van szó, ami egyébként elképesztően nagy energiákat fordított az árához méltó ügyfélkiszolgálásra.

Egy barátom egyébként éppen az egészen közeli múltban járt egy német szervizükben, és annak dacára, hogy idehaza se éppen a leszakadt szervizekkel van sűrűn kapcsolatban, nem kicsit lepődött meg a kinti történteken.
Történt ugyanis, hogy emlékeim szerint egy extra sárfogót szereltetett fel a kocsijára, ami azért nem egy igazán komoly tétel még abban a kategóriában sem. Igenám, csakhogy valamit elszúrtak, és lett némi zaja az új szerzeménynek. A szervizben utána természetesen bocsánatot kértek, természetesen kijavították a hibát -- és a kellemetlenségért kárpótlásul felajánlották, hogy a következő szerviz ingyen leszen, holott az többszörösen meghaladta az egész akció árát... Csak ők éppen nem ezt nézték, hanem azt, hogy a kuncsaft idejét foglalták és a kuncsaft nem lehet csalódott.

Üdv: MaCS

ratsche (törölt) 2012.03.31. 00:17:44

@ColT:

"Bocs, hogy bele mertem szólni a magasságos világképedbe. Mit szeretnél, mi legyek?"

Nem arról van szó, hogy mi legyél. Hanem arról, hogy miért vannak ilyen szintű tévképzeteid az elektronikáról, ha egyszer elektronikai üzemekben dolgoztál. Ugye sosem gyártottatok autóelektronikát?

"Szerencsére szalag mellett csak tanuló koromban voltam, azóta voltam műszerész, technikus, IT mérnök is ilyen helyeken."

És sosem jutott eszedbe megkérdezni a kollégákat, hogy miért vizsgálják röntgenkamerával a forrasztásokat?

"Azt is meg tudod mondani, hogy a PGA tokozású chipekkel szerelt cuccok miért bírnak hosszabb távon magasabb hőmérsékletet?"

Forrás? Mutass már kérlek egy komponenst, ami többet bír PGA tokozásban, mint TQFPben vagy BGAban. A BGA pont hogy jobban vezeti el a hőt:
en.wikipedia.org/wiki/Ball_grid_array
A further advantage of BGA packages over packages with discrete leads (i.e. packages with legs) is the lower thermal resistance between the package and the PCB. This allows heat generated by the integrated circuit inside the package to flow more easily to the PCB, preventing the chip from overheating.

"Az olcsó szemetek is hullanak, és a drágák is. Részemről ez tapasztlat, elég régóta foglalkozok velük :(
Az olcsó szemétből több van, többet látsz."

Nem, én a prémiumból látok többet. És pont a kevés olcsó szeméttel van több gond, ami a kezem közé kerül. A kb. 20 éves, 256 szinű TFTvel szerelt Toshibám a mai napig megy. A Mac-ek, IBM-ek szintén (ennek megfelelően az árukat is jobban tartják). A pár éves olcsó cuccokkal több baj van.

"Autó esetén van rázás is..."

És gyártóknak nincsenek rázóasztalai szerinted?

ratsche (törölt) 2012.03.31. 00:27:27

Egyébként megbocsáss, de egy IT-snek gyártástechnológiákról osztani az észt kb. olyan, mintha én jelentkeznék recepciósnak egy fogorvoshoz, és másnap már fogászati beavatkozásokkal kapcsolatos tanácsokat osztogatnék az interneten - szóval érted...

MaCS_70 2012.03.31. 00:28:33

@kamionmentés:

Halihó!

Efelől semmi kétségem.
A gondom az, hogy amíg a "mindent csak cserélünk, kerül, amibe kerül, a javításához meg úgysem lehet érteni" filozófiát olyan lelkesen importáljuk, a tisztesség és az ügyfél megbecsülése valahogy lemarad a listáról.

Hülyék, béna szervizek, visszaélések meg mindenhol vannak. Csak nálunk valamiért túl általánosan...

Üdv: MaCS

MaCS_70 2012.03.31. 00:33:46

@Pipas:

Csakis újat adhattak, mivel a bíróság is azt ítélt volna -- meg némi nem kívánatos extrát a kereskedésnek.

Üdv: MaCS

ratsche (törölt) 2012.03.31. 01:07:08

@dr. Szabványok: "Nem mondom, hogy mindent látok, de amit látok, abból általánosítva egyértelműen ez az irány."

Szerintem rossz dolgokat látsz bele. A online diagnózis a megtakarítás eszköze a független szervizek számára, illetve olyankor hasznos, amikor egy mérnöknek kell belenéznie egy távoli autóba. A nagy márkaszervizek továbbra is teljes offline rendszerekkel dolgoznak, a havi adatelosztás és szinkronizálás történik online (kliens-szerver architektúra van a műhelyben, de az összes szükséges komponens helyben van). Azt gondolom nem kell ecsetelni, miért jó, ha egy ma megjelent modell adatai még aznap gombnyomásra átvitelre kerülnek az összes szervizhez.

"Te is említed, hogy intraneten kapcsolatban vannak a gyárral. Igen. Ha kicserélik a fékbetétem, akkor azt le lehet kérdezni Párizsban is."

Igen, de az online kapcsolat nem előfeltétele a te fékbetétcserédnek.

"A BMW is megéri a pénzét, mert két évente kihozza az újabb interfészt, amihez súlyos EUR ezrekét veheti meg a maszek az egyre újabb és újabb fejet, mert a két éves fej már nem jó a mai autóhoz. (GT1, OPS, OPPS, ICOM.) Ki az a maszek, aki ezt bírja?"

Na nee. Hol jött ki az utóbbi 30 évben 15 interfész szerinted?
Volt a GT-1 az ADS/K-Line-os autókhoz, az OPS/OPPS a MOST/DCAN modellekhez, az ICOM meg az Ethernet miatt. Ezek egyrészt hatalmas generációbeli ugrások, másrészt nem kell megvenned mindet, mert visszafelé kompatibilisek. Az ügyfélköröd alapján eldöntöd és kész.

"(Ja meg a BMW által jóváhagyott eszetlenül drága tápegység.)"

2000 eurós Deutronic-okkal dolgozunk. Hadd ne tartsak kiselőadást arról, miért fontos egy erős, programozható, tökéletes egyenáramot produkáló táp flashelés közben, mikor ott lóg rajta az összes vezérlő, és húznak 40-50 Ampert.
Egyébként megnézheted, a specifikációnak megfelelő töltők nem lesznek sokkal olcsóbbak sem a Fronius-nál, sem a Bosch-nál, sem a Voigt & Haeffner-nél, sem az Elektron Bremen-nél.

"Tamás volna a becsületes nevem!"

Oké, bocsánat. Ne haragudj, de ez a blog telis-tele van olyan emberekkel, akik a fotelból osztják az észt, beleestél a szórásba :)

"a) Elektronikát nem javítanak. Az kéne még csak! Pl. hogyan lehetne műhelykörülmények között megfelelő minőségű forrasztást végezni??"

Világos, azt ne is végezzenek. Persze ez is egy olyan dolog, hogy hiába magyarázod egy átlagembernek; a Józsi megjavította (mákja volt), te meg nem, ezért te le akarod húzni (a javítás élettartamáról most ne beszéljünk).

"b) Félreértetted/rosszul fogalmaztam. Nem azt mondtam, hogy nem létezik kapcsolási rajz. Hanem azt, hogy nem létezik külön kapcsolási rajzgyűjtemény, hanem az egyes folyamatoknál meg lehet jeleníteni az ahhoz tartozó kapcsolási rajzot."

De van, és meg is kapja a műhely, csak a grafikus felületet szabták át idiótabiztosra. Ez persze lehet hogy zavarja azokat, akik rutinosan pörgették a WDSt, de ez sajnos a kisebbség.

"Konkrétan a BMW-nél nincs WDS a 12-es verzió után. Márkaszervizek sem. Az ISID-ben éred el mindig a megfelelő részt."

Külön nincs, az ISTA DVDken van. De erre tönnyire azok szoktak panaszkodni, akik nem tudják most már egy DVD letöltésével elwarezolni a kapcsrajzokat.

"De Magyarországon az itteni forgalommal, árelvárásokkal, humán erőforrásokkal lehetetlen."

Ezért érdemes a nagyobb/jólmenő kereskedésekhez fordulni, mert sajnos ez is pénzkérdés.

"Hatalmas beruházások, állandó frissítések, folyamatos tanulás, tanfolyamok, idegen nyelv ismeret, informatikai ismeretek kellenének hozzá."

Ez így van. De tanulni nem lehetetlen. 30 éve sem ráztál ki a csuklódból egy karburátorbeállítást, azt is meg kellett tanulni.

"Max. azt tudom elképzelni, hogy egy vagy több ügyes gyerek megpattan a márkaszervizből és pár évig jól élnek az ott szerzett tudásukból, típusismeretükből, gyakorlatukból, kapcsolatrendszerükből(!!), azt le sem merem írni, hogy privatizált eszközökből."

Részben emiatt is kell egyre több dologhoz alvázszámfüggő nyitókód. Ez nem a gyártók összeesküvése, vagy a függés eszköze; ha az összes ember a te kerteden mászkál keresztül, előbb-utóbb te is megunod, és lakatot teszel a kertkapura.

ratsche (törölt) 2012.03.31. 01:19:51

@dr. Szabványok: Egyébként tápoknál/töltőknél kb a csillagos ég a határ:
www.gossenmetrawatt.com/deutsch/produkte/syskonp15004500.htm
Ezek távvezérelhetőek, és olyan gyorsak, hogy egy autó indítási feszültséggörbéjét is képesek szimulálni.

5000 eurótól indul a legolcsóbb modell.
Ennek tükrében reklamálj a műhelytöltők árai miatt :)

Sosevót 2012.03.31. 05:12:36

Tisztelt post író. Munkámnál fogva igen sokat látott ember vagyok. Művének ugyan van igazságtartalma, de egy közhelyektöl hemzsegö faszság. Már elnézést nyíltságomért. Hogy miért? Sokszor akartam rávenni magam, hogy megírjam, de... mikor itt az ideje le lesz közölve.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.31. 08:36:29

@ratsche: Kösz, hogy megmagyarázod, hogy ahol én dolgoztam eddig - az 3 cég - sosem javítottak semmit. Csak akkor nemtom mit csináltak azok, akik ezzel foglalkoztak :D
Röntgenes ellenőrzés is csak QC (nem minden egyes darab) és hibakeresés során volt.

BGA-zni meg 5 perc - hát, egy idő után azért vált szűkössé a BGA javító kapacitás, mert elég sokáig tartott, mire lecseréltek egyet :)

A selejtarány meg ugyan alacsony, de tömegtermelésnél az is számít...

Hogy IT-ként miért láthatom, hogy mi folyik a gyárban - én nem szobainformatikus voltam, hanem a termelésért felelős. Az időm nagy részét a gyártási területen töltöttem, és elég sok mindnt áláttam. Nem mellesleg elkerülte a figylemed, hogy nem csak informatikus voltam.

Autóiparba mondjuk nem sokat gyártottunk, de akadtak olyan termékek.

PGA-BGA. Elméletben így is van, hogy jobban elvezeti a hőt. Amíg nincs brutális hőtermelése a chipnek, vagy nincs kitéve nagyobb hőmérséklet-változásoknak.
Akkor már tud vetemedni a BGA hordozó NYÁK, meg amire ráültették, az is. Egy PGA-nál ilyen eetben a lábak kimozogják a hőtágulást, a BGA forrasztásai meg elrepedeznek.

Nem véletlen, hogy nálunk is némelyik megrendelő előírja az időszakos nyúlásvizsgálatot egyes munkaállomásokon, azaz hogy az adott berendezés mennyit hajlít a NYÁK-on - pont a BGA hibák miatt vezették ezt be.

ratsche (törölt) 2012.04.01. 13:38:50

@ColT: Pontosan ezt írtam, hogy a BGA problémáit a mechanikai feszültség, a paszta kispórolása, és a hőtorlódások okozzák, de ez NEM a tokozás hibája, hanem a rossz tervezésé és gyártásé.

Ha nálatok kiforrasztotta magát egy BGA IC pár lába / megrepedt pár forrasztás, akkor TI basztatok el valamit, nem a tokozás.
Ha valaki fillérbaszó ahhoz, hogy vegyen/béreljen pár klímakamrát, rázóasztalt, röntgenkamerát, röntgentomográfot, és normális anyagokat használjon a gyártáshoz, az ne csodálkozzon ha minőségi problémái lesznek, és főleg ne hibáztasson másokat a saját hülyeségéért.

Ilyen röntgentomográfokkal analizálják a gyártás forrasztási fázisait a problémák kiszűrése érdekében:
www.ge-mcs.com/de/phoenix-xray/applications/pcbas.html
(a tipikus hibák mellé az okokat is leírják)

Ezek után arról fantáziálni, hogy miért nem forrasztanak kézzel vezérlőket (mikor ez még a robotoknál is egy kis tekergetést igényel, mire jó lesz), minimum vicces.

gabóapó 2012.04.01. 18:29:16

@dr. Szabványok: Amiről te beszélsz,az két különböző dolog.
Egy:Hogy az adott olaj mit tud,azt nagyon komoly vizsgálatok után lehet csak ráírni a dobozára. És ha nem hamisított,(jellemzően NEM a drága olajat hamisítják,hanem megkérdezném én,hogy lehet egy akár alapminőségű olajat is 1000 Ft/liter ár alatt kihozni?! Szerintem sehogy-az egyszerűen szar)akkor az olaj az egyik legegyszerűbb téma. Ugyanis az adott motorhoz (váltóhoz,diffihez,stb.)egy adott műszaki tartalmat kell tudnia a löttynek. NEM az a lényeg,hogy pld.10W-40-es,hanem az,hogy milyen gyártói specifikációnak felel meg. Pld. az általad is jelzett BMW előírás. Azon belül, hogy milyen gyártmány,majdnem (!) teljesen mindegy. Tudnia kell az előírt kategóriát,és kész. Na persze azt viszont télen-nyáron,hóban fagyban-forróságban egyaránt...
A másik téma,az "egyéb" alkatrészek. Azt gondolom,hogy azért sem leszünk soha teljesen egy platformon,mert te (jogosan)a felhasználó szenével nézed,míg én azzal a szemmel,hogy ebből élek sok-sok éve,ezt tanultam,ilyen gyárak,gyártók üzemeiben voltam már több tucatszor is.És láttam,amit láttam.
Szerintem ezt nem kell túl spirázni. Ha te "gyárit" akarsz venni,vagy beletenni az autódba,tedd azt,a szíved joga. Csak annyi,hogy tudd,azt sem az adott autómárka valamelyik üzemében készítették,hanem jó eséllyel ugyanezt a márkát megtalálod "után gyártott"-ként is. Sőt:egyáltalán nem biztos,hogy a márkaszervízben nem "unixbárdiláng"-forrású cikket tesznek bele,mert ők is tudják,hogy nincs különbség,max a dobozolásban,illetve a realizált haszonban.
Persze hangsúlyozzuk sokadszorra is:CSAK a gyári beszállítói minőségű cikkek esetében van így,viszont ilyet minden forgalmazó kínálatában találni.
Összefoglalva:Az alap témám az volt,hogy NEM kell csak a garancia miatt márkaszervízbe vinni az autót,megfelelő technilógiával,és alkatrésszel független szervíz is pecsételhet,azt el kell fogadnia minden szervezetnek. (Magyarországon 2004 november 1. óta) Hogy ezen kívül ki,milyen forrásból származó anyagban hisz,az már az ő dolga.
Ha te a BMW-vel a Budapest Motorshoz jársz,tedd azt,ha bármilyen (minőségi munkát végző) független szervízhez,hát akkor sem jársz rosszul. A te döntésed.
Csak utolsó sztori,és ne tudjak felállni az asztaltól,ha nem igaz:számtalan esetben voltam már tanúja annak,hogy neves márkák neves márkaszervize nem tudta megoldani a hibát,és "fű alatt" elvitték a független specialistához,aki meg tudta csinálni,az általa berakott anyaggal.Utána visszavitték,az ügyfél kifizette,és meg volt győződve,hogy az autója nem hagyta el a műhelyt a javítás alatt,és "gyári" cikk került bele.
Nincs is ezzel baj,a cél teljesült,vagyis az autó jó lett,és megfelelő alkatrész,megfelelő módon került kicserélésre. Nem baj ez,csupán egy jel,hogy a "márkaszervíz-gyári alkatrész" egyáltalán nem olyan mindenható,mint azt esetleg gondolhatja bárki is.
Jó utat!
süti beállítások módosítása