HTML

TComment

A Totalcar kommentblogja, nem csak trolloknak.

Friss topikok

Belsőség

Nincs megjeleníthető elem

Jajj, de csúnya!

Nincs megjeleníthető elem

Racingdream

Nincs megjeleníthető elem

Rallyedream

Nincs megjeleníthető elem

Reklámarchivum blog

Nincs megjeleníthető elem

Robogóblog

Nincs megjeleníthető elem

A sebesség oltára

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

02 (1) 03 (1) 05 (1) 07 (1) 08 (1) 10 (1) 10.rész (1) 100 (1) 11 (1) 111 (1) 117 (1) 12 (1) 120 (1) 121 (1) 127 (1) 1275 (1) 128 (2) 13 (1) 133 (1) 139 (1) 14 (1) 154 (1) 16 (1) 17 (1) 19 (1) 2011 (2) 2012 (10) 2013 (9) 208 (1) 22 (1) 23 (1) 24 (1) 26 (1) 27 (1) 3 (1) 3008 (1) 300 ehuf (1) 301 (2) 302 (1) 308 (1) 31 (1) 32 (1) 320d (2) 320i (1) 33 (1) 34 (1) 35 (1) 36 (1) 38 (1) 39 (1) 4 (1) 41 (1) 42 (1) 44 (1) 45 (1) 47 48 (1) 4runner (1) 4x4 (2) 50 (1) 508 (3) 51 (1) 58 (1) 7-es (1) 71 (1) 75 (1) 76 (1) 77 (1) 79 adás (1) 7 rész (1) 80 (1) 81 (1) 850 (1) 87 (1) 88 (1) 911 (3) 93 (1) 94 (1) 97 (1) 99 (1) a3 (2) a6 (3) a8 (1) abroncs (1) accord (1) adac (1) adás (4) adás-vétel (1) adás-vételi (1) adatbázis (1) adó (3) adócsaló (1) alfa (1) alfa romeo (1) alkatrészek (1) alkohol (1) állam (1) allroad (1) amarok (1) amerika (2) ampera (2) amts (1) anglia 2014 (1) angry (1) árak (1) árverezés (1) assur (2) aston (1) astra (4) ásványi (1) átírás (3) átjelentkezés (1) átverés (2) Audi (1) audi (14) autó (1) auto2 (1) autóbérlés (1) autódiagnosztika (1) autók (1) autóklub (2) autópálya (4) autópiac (1) autósiskola (2) autóvásárlás (2) autózás (2) Avant (1) avensis (1) aygo (1) az év autója (1) b125 (1) bajor porn (1) baleset (5) balesetmegelőzés (1) balesetveszély (1) bank (2) becsületsértés (1) bedőlt (1) beetle (1) behozatal (1) bejárás (1) belváros (1) bemutatás (1) benzin (6) benzinkút (1) bfr (1) bicikli (5) biciklis (1) bioetanol (1) birds (1) bíró márk (2) bírság (5) bírságok (1) biturbo (2) biznisz (1) bizományi (1) biztosítás (4) bkk (2) bkv (3) black cell (1) blog (1) blues brothers (1) bme (1) bmw (18) bogár (1) böp (1) bőr (1) boss (1) botrány (2) boxter (1) bringa (1) bruno (1) budapest (9) bullitt (1) bullshit (1) büntetés (3) bürokrárcia (1) busz (1) buzikék (1) camaro (1) can (1) capri (1) car of the year (1) cayenne (1) céda (1) ceed (2) check engine (1) chevrolet (3) cigánykerék (1) cigi (1) Címkék (1) citadella (1) citigo (1) Citroen (1) civic (1) co2 (1) comment (1) connect (1) cooper (1) corsa (1) corvette (1) coty (3) cougar (4) country (1) credo (1) critical mass (1) csalás (5) csaló (1) csapatás (1) csapda (1) csekk (3) csere (2) cserhalmi (1) csikós (2) csikós zsolt (2) csökkentés (1) csúnya (1) cx5 (1) dacia (3) daewoo (2) Daihatsu (1) deauville (1) debrecen (1) demó (1) detomaso (1) de tomaso (1) diagnosztika (4) díj (1) dízel (7) dögkeselyű (1) dokker (1) dokkolás (1) dömsödi (1) dömsödi gábor (1) drága (1) ducati (1) dudálás (1) dugattyú (1) dugó (2) dupla (1) dzsudzsák (1) e85 (1) ecoboost (1) econell (1) égésétér (1) Égéstér (5) égéstér (118) egester (5) égéstér78 (1) égő (1) eladás (2) elantra (1) elkúrtuk (1) ellenőrzés (1) első (2) első autó (1) eredetvizsga (1) esküvő (1) esztergom (1) eu (2) év autója (2) extra (2) ez kellett (1) f1 (1) fabia (1) facelift (1) fagyálló (1) fail (1) famin (1) fejegység (1) feljelentés (1) felkészítés (1) fellebezés (1) felni (2) félretankolás (1) fényszóró (1) ferenciek tere (1) férgek (1) ferrari (1) festés (1) fesztivál (1) fiat (5) fidesz (1) fiesta (2) figyelem (1) fluence (2) focus (4) fogyasztás (3) ford (16) fordulatszám (1) forgalom (1) forma-1 (1) forma 1 (2) formula (1) fotelfizikus (1) frankfurt (1) frt (1) fűtés (1) fx45 (1) gáz (1) gázolás (1) generátor (1) genf (1) geochallenge (1) ghosn (1) GLT (1) golf (4) golfos (1) gran coupé (1) gs (1) gt (1) gt86 (2) gtc (2) gts (1) gumi (1) gyalogos (5) gyarapodás (1) gyászhír (1) gyorshajtás (3) gyúrás (1) h4 (1) hajtókar (1) halott (1) hamis (2) hang (1) hangszóró (1) hangyász (1) háromkilós autó (1) használt (1) használtautó (5) hasznaltautó (1) használtteszt (1) hátsókerékhajtás (1) ház (1) hazugság (1) helló (1) heves (1) hho (2) hibák (1) hidegindítás (1) hidrogén (1) hifi (1) hirota (1) hitel (4) hitelkárosult (1) hóhelyzet (1) honda (3) horgász (1) hülye (1) hurok (1) hybrid (3) hyumdai (1) hyundai (5) i30 (1) i40 (3) ibiza (1) ideiglenes (1) igo (1) illegal (1) illeték (2) ilyen volt (1) importőr (1) india (2) induktív (1) infiniti (1) ingyen (1) insignia (3) isuzu (1) ittas (1) izé (1) izomauto (1) jaguar (1) japán (4) japánautó (2) japanese (1) javítás (2) jeep (1) jimny (1) jobbik (1) jogosítvány (1) jogszabály (1) jogtalan (1) jövő (1) jubileum (1) juke (1) juke-r (1) ka (1) kabrió (1) kamera (2) kamion (3) kamuvétel (1) kangoo (1) karbantartás (2) kárfelmérés (1) karosszéria (1) karotta (5) kathi béla (1) kátyú (4) kávé (1) kekkh (1) kérdezz felelek (1) kéregető (1) kerékpár (4) kerékpáros (1) kerékpározás (1) kerékpártartó (1) kerékpárút (1) keresés (1) kereskedő (2) kereszteződés (1) késés (1) kesjár csaba (1) kgfb (1) kia (2) kidob (1) kigurulás (1) kilenc (1) kilométeróra (1) kilométeróra-állás (1) kína (5) kínai (1) kisautó (1) kőbájker (2) ködölés (1) koenigsegg (1) koldus (1) költség (1) kombi (1) komment (2) kommentelő (1) kommentposzt (1) korando (1) korupció (1) kötelező (2) középső ujj (1) közlekedés (5) közlekedési (1) közterület (1) közvetlen befecskendezés (1) kresz (3) kretén (1) kukásautó (1) külföldi (1) kupa (1) la (2) lada (4) lámpa (2) lancia (1) laplander (1) launch (1) lebukás (1) legenda (1) legendák (1) legolvasottabb (1) legszebb (1) leno (1) leterelés (1) letol (1) levorg (1) lexus (3) lézerblokkoló (1) licit (1) linea (1) lodgy (2) logan (1) long beach (1) lop (1) lopás (3) los angeles (1) lotus (2) ls (1) luxus (1) m550d (1) m7 (1) maffia (1) magasember (1) magyar (3) mahindra (1) mak (1) malibu (1) margit utca (1) márk (1) márkaszerviz (1) matrica (2) matt (1) mazda (7) Mazda (1) megalázás (1) megane (1) megatököm (1) megunt (1) mercedes (4) méret (1) michelisz (2) micra (1) mini (4) miss sixty (1) Mitsubishi (1) mitsubishi (2) mkii (1) mobileye (1) mondeo (3) morgan (1) mosógép (1) motor (2) motordiagnosztika (1) motordoki (1) motorfék (1) motorolaj (2) motoros (1) motorozás (2) mozgáskorlátozott (1) mozgássérült (1) murano (1) mustang (2) műszaki (1) műszaki vizsga (2) násznép (1) nav (2) navigáció (3) neper (1) nepper (11) nepperűző (1) név (1) ngm (1) nismo (1) nissan (10) nkh (3) nng (1) nostalgiccar (1) nosztalgia (1) novoth (2) novoth tibi (1) novoth tibor (2) nsu (1) nyárigumi teszt (1) nyomaték (1) obb (1) obd (1) octavia (2) okmányiroda (3) okos (1) oktatás (1) olaj (2) olajcsere (1) olajnyomás (1) olcsó (2) oldtimer (1) Omega (1) omm (1) öngyilkos (1) önvezérlő (1) opc (1) opel (14) Opel (1) óratekerés (2) öreg (1) összehasonlító (1) outlander (1) ozora (1) p-rendszám (1) pályanap (3) panamera (1) panda (2) pandúr (1) pánik (1) pára (1) párátlanítás (1) parkolás (7) pba (1) perkupa (1) peugeot (10) phaeton (1) pickup (1) piros (1) plakát (1) plug-in (1) podcast (36) politikus (1) pontiac (1) porsche (7) prémium (1) prince (1) prius (4) próba (1) p rendszám (1) q3 (1) q5 (1) qashqai (1) qoros (1) quattro (1) r8 (1) rabló (1) rádió (1) rágalmazás (1) rakpart (1) rali (3) rally (1) range (1) ranger (1) red bull (1) régen (1) regisztráció (1) reklám (2) reklamáció (1) remake (1) renault (7) rendészek (1) rendőr (3) rendőrség (11) rendszám (8) rendszámkamu (1) rendszámtábla (1) repülők (1) részeg (2) részegek (1) ro80 (1) robogó (3) rollsroyce (1) róma (1) román (1) románia (1) romok (1) roncs (2) roncsok (1) ronda (1) rózsadomb (1) rs (1) RS4 (1) rs6 (1) rxh (2) s3 (1) s6 (1) s7 (1) s8 (1) s80 (1) saját (1) sajtóutak (1) samara (1) scenic (1) seat (2) sebességkorlázozás (1) sértés (1) sérült (1) sharan (1) shiro (1) shitgun (1) skoda (4) skyactive (1) smart (1) sofőrszolgálat (1) sos (1) Space (1) spacestar (1) spam (1) spórolás (1) sport (3) ssanngyong (1) st (1) steve mcqueen (1) student (1) subaru (3) sunny (1) suv (4) suzuki (7) svájc (1) sw (1) swift (5) szabálysértés (1) szállítási sérülések (1) szar (1) szemetelés (1) szenteste (1) szerelés (2) szerszám (1) szerviz (2) szervizkonyv (1) szerződés (1) szilveszter (1) szintetikus (1) szíria (1) szívócső (1) szlovák (2) szonda (1) szöveges (1) szövet (1) tábla (1) találkozó (2) talán (1) tannis (1) tannistest (1) tartós (1) taxi (2) TC-vel árkon-bokron át (1) tclotta (1) tcomment (1) tctv (1) tc flotta (1) td4 (1) tdci (1) techday (1) tehén (1) tek (2) TEK (1) tekerés (2) telefon (1) téli (1) terep (1) területi (1) tesla (1) teszt (3) thema (1) tiguan (1) tiz (1) tolvaj (1) top10 (1) törés (1) törésteszt (1) törvény (1) törvénybetartás (1) totalcar (20) totálkár (1) totem (1) tourer (1) toyota (11) toyotafest (1) toyota 2000 GT (1) trackday (3) traffic (1) traffipax (2) transit (1) troll (1) trükk (1) tsi (2) tudatlan vásárló de okos (1) túlkapás (1) tunexcom (1) tuning (2) turbó (3) tűzoltóság (1) twingo (1) ubul (1) ügyintézés (1) ügyvéd (1) újautó (2) unalmas (1) uno (1) up! (2) usa (1) út (1) útdíj (3) útlezárás (1) útszéli (1) üzemanyag (1) üzlet (1) v10 (1) v6 (1) v60 (1) v70 (1) v8 (1) vag (1) vagyonszerzés (3) vak (1) vakteszt (2) választás (1) vallomások (1) Váltók (1) vámkezelés (1) varga cigány (1) város (1) vásárlás (2) vásárló (1) verseny (2) versenyzés (1) veszély (1) vétel (2) veterán (1) vfr (1) videóteszt (1) villanyautó (1) vino (1) virago (1) visszahívás (2) visszavett (2) víz (1) vizsga (1) vizsgabiztos (2) vizsgadíj (1) volkswage (1) volkswagen (13) Volvo (1) volvo (4) vonulás (1) vredestein (1) vw (9) Wagon (1) wayteq (1) williams (1) winkler (2) wrx (1) wtcc (1) x-trail (1) x3 (1) x6 (1) xdrive (2) xedos (1) xenon (1) youngtimer (2) zafira (2) zebra (1) zöld (2) zsiguli (1) Címkefelhő

A nyomaték öl, nem a fordulat

2012.05.15. 06:00 Tcomment

Címkék: fordulatszám nyomaték

Milyen olajat tegyek a nagy fordulatú motoromba? Majdnem mindegy, mert nem a fordulat számít.

Kapcsolódó cikkünk kommentposztja

277 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tcomment.blog.hu/api/trackback/id/tr904508923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Motordoktor 2012.05.15. 16:06:30

@xenuka: köszönöm a hozzászólásaidat, jó kedvre derítettél. Remélem a mechanika és matek szigorlaton már túl vagy és ez ad okot magabiztosságodra.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2012.05.15. 16:15:27

@Pierr Kardán:

"annál kevesebb munkaütemet végez a motor azonos út megtétele alatt, tehát annál kisebb a fogyasztása"

Sajnos ez nem így van.

Jólfelhúztammagam 2012.05.15. 16:28:12

@Pierr Kardán:
"Könnyen belátható, hogy minél magasabb fokozatban van a sebességváltó, annál kevesebb munkaütemet végez a motor azonos út megtétele alatt, tehát annál kisebb a fogyasztása."

Könnyen belátható, de teljes mértékben téves ez a népszerű nézet.

A fogyasztás nem a fordulatszámmal arányos. Még akkor sem, ha a benzin-levegő arány benzines motoroknál fix. A beszívott levegő mennyisége ugyanis a fojtószeleppel szabályozott, vagyis kisebb fordulaton nagyobb gázpedál állásnál akár több levegőt is szívhat a motor, mint nagyobb fordulatszámon kevesebb gázzal. Erről az "apróságról" nem kéne megfeledkezni.

Aki nem hiszi, üljön be egy pillanatnyi fogyasztásmérővel rendelkező autóba és nézze meg, hogy sima úton, fix sebességgel haladva nincs is akkor különbség az egyes fokozatokban a fogyasztások között.

Egyébként felesleges fordulatszámmal meg levegővel számolgatni. A jármű adott sebességgel történő mozgatásához a motornak adott teljesítményt kell leadnia. Ezt különböző fordulatszámokon különböző hatásfokkal teszi. Ott fogyaszt kevesebbet, ahol jobb a hatásfoka. Ez biztosan nem az alapjárati és nem is a maximális fordulatszáma lesz. Valahol a kettő között.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.05.15. 17:13:03

A kepek horrorisztikusak :) utoljara akkor ereztem igy mikor falusimarianrol lattam kepet furdoruhaban

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.05.15. 17:13:50

@butschq: Jaj, de rühellem is ezért őket.Szerencsére nem "használtam" sokáig a fantasztikus szolgáltatásukat, de egyszer egy ilyen spórolós-ráérős seggfej miatt ment el a vonatom.Sz*phattam utána a pályaudvaron vagy két órát...Aztán meg csodálkoznak, ha mexűnik a járatuk, mivel a jegyeladás is "okosba" megy...

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.05.15. 17:13:58

Amugy ha olaj: Mobil1, rendszeressen cserelve.

Solaren 2012.05.15. 17:22:16

Nekem az egyik ismerősöm jutott eszembe,aki ámerikából vett egy 70-es évekbeli Mustangot.Előélete annyi volt,hogy egy nagyi járt vele a-ból b-be,nagyrészt csak bevásárolni és fix 3-asban volt a váltó,nem használt még rükvercet se.Öröm volt kiszedni belőle,úgy beleállt a fokozatba.Ennyit a vényócakról,annál lehet még nem sikerült jobbat alkotni.A nagyi meg nem ismerte ezeket a csúnya diagrammokat:)

butschq 2012.05.15. 17:48:13

@geegee: ismerős a helyzet... sajnos már nem egyszer késtem le vonatot, mert késében sem volt hajlandó kicsit sietősebre venni a tempót..

antika13 2012.05.15. 17:59:37

@Rocko-: Hahu: 3. dízel 141.ezer km. döglött turbó. Még valami?

Der Milan 2012.05.15. 18:01:32

@Doubledeceker:
"1. Fiat Tipo 1.7 D Csapágyas lett nem megfeleő kenés miatt.
2. Opel Astra F 1.6 benzin hidegen megküldtem, azonnal csapágyas lett."

Fateromnak 1.7D Fiat Dunája van. 7000km-enként van a csereperiódusa ennek a motornak. Jelenleg 420.000km-nél jár az óra csak egy ideig totál tönkre volt menve a km spirál...

Astra F-nél sem lehetett várni 15.000km-t a cserével tudtommal ez már a G Astra csereperiódusa.
Lehet hosszabb életűek lennének a kocsik nálad ha jobban vigyáznál rájuk.

don't 2012.05.15. 18:15:58

-Sok igazsag van a cikkben.Azoknak foleg akik azt probalgatjak hanyadikban megy el alapjaraton az auto./a totalcaron is szerepelt ez a tesztmodszer valamelyik cikkben/
-Nem olvastam el az osszes kommentet,lehet nem csak nekem tunt fel,de de EP adalekolast csak hajtomuolajoknal/esetleg zsiroknal/alkamaznak,GL4;es GL5 szintnel.
-Ha a mtorolajba EP adalek kerulne,/pl.tevedesbol hajtomuolajat ontenek utana/a dugattyugyuruk kornyeken erdekes dolgok tortenhetnek...

Rocko- 2012.05.15. 18:41:39

@antika13: az aztán a statisztika.
ezennel megállapítom: az összes antika seggfej.

novothauto · http://novothauto.hu 2012.05.15. 18:47:37

@antika13:

"Ez a cikk egy nagy baromság"

Nekem úgy tűnik, hogy ez egy része egy sorozatnak, ami a motorolajokkal, és a kopással foglalkozik. Lehet, hogy nem írja le háromszor ugyanazt.

Zsoli · http://prohardver.hu/tema/a_nagy_volvo_topic/hsz_1-50.html 2012.05.15. 18:53:00

@Doubledeceker: „A politikusok hülyék, nem csak a mieink hanem az EU-sok is, de hátha lesz valami fordulat.”

Lesz. A nyomaték öl, nem a fordulat...

Ciri 2012.05.15. 18:53:51

@Rocko-:
Ha még egyszer a géméles címemre küldesz levelet, rád uszítom a gyermekem aranyhalát.
Csak most (ma) olvastam, amit a múltkor küldtél :))

Ciri 2012.05.15. 18:55:02

@antika13:

"Hahu: 3. dízel 141.ezer km. döglött turbó. Még valami?"

Kemény vagy Csoki.

Rocko- 2012.05.15. 18:58:33

@Ciri: értelmes emebr azt használja. :D
akkor freemail?

lótumfaktum 2012.05.15. 19:00:30

Akkor az Én fso-om/1400kg alapból/ pözsó 1,9-el 75Le a cikk cáfolata.5.seb. 1400ford 50km/h sík úton, alapjárat a gyári fölé téve 850-900.
Tudtommal minden motorban van egy olaj gomba amely szerepe,hogy felépítse a szügséges nyomást……,és lengedje,ha túl magas hidegen.
Motorolaj volt már tecskó,ócsen,GM,általában olcsóbb 10w-40-es,periódus 10-15e km ahogy eszembe jut.A cserék között 0.5 litert kell csak utántöltenem,mivel 4,5l megy a motorba,pont ennyi marad.Most harmadik cseréje volt,hogy valami amerikainak mondott fulszintetikust kap nagyker áron 5l 5e alatt.
A motor, a befecskendező még nem volt megbontva,igaz még 3500/f 128km óra szerint fölött még nem mentem vele/1999 dec.-ben vettem/bár 4200-ig lehetne nyüstölni/.
Egy biztos LÁB-FÜL kérdése ,hogy mi lesz a géppel ha jó a konstrukció.
Az olajok biztosan fontos dolgok egy kihegyezett motornál alfa,audi sportoknál vagy az új nagynyomatékúaknál .Kíváncsi leszek 3-5 év múlva mi lesz ezekről a vélemény tartósság szempontjából.Az autómban van üzem óra számláló. érdekes összfüg. lehet az olajjal kapcsolatban,
10000km-t 250 óra alatt teszek meg ez 40km /h átlag sebesség szűk 3 hónap alatt pedig pestet kerülöm a széleiben járok ,ha lehet.Az olaj maffia nem nagyon fejlődött,vagy ha igen abban ,hogy mindent helyettesítenek az olaj helyett adalékokkal.
Bocs,hogy hosszú voltam,ja az autóban 477800km van.
Ui: a népitéletben is benne van

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2012.05.15. 19:14:11

Két dologgal nem tudok egyet érteni a cikkel kapcsolatban:

Az első már önmagában is ellentmondás:
"Lassan elindulok, már 1500-nál felváltok, kímélem a gépet, gondolja a fotelfizikus. Pedig nem, pontosan ellenkezőleg: a kis fordulat öl."
vs.
"A nyomaték öl, nem a fordulat"

Igen a nyomaték öl, de nem feltétlenül a kis fordulatszám, csak ha a KIS FORDULATSZÁM ÉS A NAGY NYOMATÉK EGYÜTT JELENTKEZIK.
Ha csak a kis fordulatszám lenne a gyilkos, akkor álló helyzetben alapjáraton is tönkremenne a motor.
A kis fordulatszám viszont nem feltétlenül jelent nagy nyomatékot, mert azt meg ugye mi szabályozzuk. Ha valaki nem a budapesti tolongásban akar lépést tartani, hanem vidéki kihalt utakon váltogat fel hamar és mellette nem nyomja neki, akkor kis fordulatszám van, nagy nyomaték nincs.

A másik, hogy:
"A leginkább veszélyeztetett fajhoz tartoznak a korszerű, feltöltött, turbódízel motorok, ezekből is a négynél több hengeresek, utánuk szorosan jönnek a kis lökettérfogatú, feltöltött benzinmotorok."

Van valami tény is kicsi turbós benzinesekkel kapcsolatban a tarsolyban, vagy csak riogatás, mert félünk a még ismeretlentől?

Nézzünk egy buta számítást:
1.9 TDI 310Nm nyomatéka arányosan 1.2 literes hengerűrtartalomra vonatkoztatva 196Nm (310 / 1,9 * 1,2)
Ehhez képest egy 1.2 TSI nem 196 Nm-t tud, hanem "csak" 175-öt, vagyis arányában elvileg kevésbé van terhelve a mechanika.
Lehet azt mondani, hogy na de a dízeleknek jobb acélból van a mechanikája, de van erről valakinek információja, hogy tényleg így van-e?

Szerintem egy alumínium, bevonatolt hengerfalú blokk élettartam és a felújíthatóság szempontjából nem olyan jó, mint egy acélhüvelyes.
Szóval egy alu blokkos bevonatolt szívó motor lehet, hogy előbb elhullik és tényleg kuka, mert fúrni sem lehet, mint egy kicsi, de feltöltött motor.

Rocko- 2012.05.15. 19:23:42

@Motordoktor: érettségi előtt szigorlat?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.05.15. 19:30:28

@Solaren: az autómata nem csak P fokozatban indítható?

Phrascarica 2012.05.15. 19:42:15

@Gyurma73: nem, ha meghekkelik, viszont itt nem autómatáról volt szó ;)

antimason (törölt) 2012.05.15. 20:47:24

Lényeg a lényeg, a magyarnak ne akarj megmagyarázni semmit, azt Ő úgyis sokkal, de sokkal jobban tudja...

ommm 2012.05.15. 20:50:06

@xenuka: A nap hülye kommentje díjat ezennel átadom. Gratulálunk!

Der Milan 2012.05.15. 20:54:16

Nagy kérdés, hogy hol adja le a motor a legnagyobb nyomatékot, milyen anyagból készültek az alkatrészek meg az is baromi fontos, hogy milyen olajat öntünk a magas fordulatú motorba. Ott egyébként azért sem mindegy, hogy Tesco félszintetikus olajat vagy valami normális fullszint. olajat teszünk bele mert magas fordulatnál a hitvány olaj rácsszerkezete megváltozik és nem képes olyan hatékonysággal kenni.
Az alapból baromság, hogy a lassú fordulat vagy a nyomaték öli meg a motort, ez inkább csak általánosítás. Az én kocsimban 4000-nél jön a legnagyobb nyomaték, ott már bőségesen van olajnyomás. Egyébként sokszor csinálok olyat is, hogy 5-ösben megyek 20-szal ha belassulnak előttem, de éjjel is felváltok 5-ösbe 20-nál és lehelve gyorsítok tovább. Ki vannak azért találva a motorok, ha pusztán csak alapjáraton menne "napestig" a garázsban akkor tönkremenne? Van ott olajnyomás alapjáraton is. Dieselnél ahol alacsonyan jön a nyomaték és kopott a szivattyú hát lehet hogy van ilyen gond... de azért elgondolkodtatók a lassúfordulatú motorok pl buszokban, teherautókban ahol a 3000rpm már ultra magasnak fordulatnak számít. Ezekkel akkor mi van? Ezen elmélet szerint hamarabb tönkre kellene menniük mint egy személyautó motorjának.

w124 2012.05.15. 21:01:02

A kommenteket nem olvastam. Gratulálok, KIBASZOTT jó a cikk !!!

Ben Franklin 2012.05.15. 21:28:14

@ommm: Mér nem lehet a tanácsokat kommentelni? Nepperüző stb. Sokáig oké volt de egy ideje nem, és nem látszikmás kommentje sem. Köszi.

Pierr Kardán 2012.05.15. 21:41:21

@Jólfelhúztammagam: "Aki nem hiszi, üljön be egy pillanatnyi fogyasztásmérővel rendelkező autóba és nézze meg, hogy sima úton, fix sebességgel haladva nincs is akkor különbség az egyes fokozatokban a fogyasztások között."

Szerintem ezt te sem gondolod komolyan :-))

Próbáld már ki, hogy menj le 80-al a Balatonra, de az egyik esetben végig a második sebességi fokozatban, a másik esetben pedig végig az ötödik fokozatban. Ha nem lesz különbség a fogyasztásban, akkor itt mindenki előtt kijelentem, hogy fizetem a benzinedet oda-vissza.

Ha viszont lesz különbség a fogyasztásban, akkor itt mindeni előtt elnézést kérsz, amiért hülyeséget beszélsz!!!

Ben Franklin 2012.05.15. 21:44:00

@Pierr Kardán: A pillanatnyi fogyasztásmérő tájékoztató jellegü, a legritkáb eetben pontos, sem komolyab tesztben, sem a gyári paraméterek tesztelésekor nem szokták figyelembe venni. Az autók 90%ában egy majomfogó kínai kvarcóra.

Pierr Kardán 2012.05.15. 21:54:32

@Ben Franklin: Valaki mégis arra alapozza a járműgépész doktori disszertációját, hogy mit mutat a pillanatnyi fogyasztásmérő :-))

Doubledeceker 2012.05.15. 21:57:57

@Der Milan:

A dízel buszokban nagy dízzelmotorkban egész más kenési rendszer van, akár több szűrővel extra olajhűtőkel, több nyomásszaályzó szeleppel.

Sőt dízzel mozdonyon láttam elektromos előkenőszívatyút is, amivel indítás előtt lehet "megkenni a csapágyakat".

Ha neked ez jó csináld, de ezzel téyleg kinyirod a motort, ráadásul nem csak a capágysurlódásról van szó, hanem a hengerfalról is.

Ha ilyen kis fordulaton használod a gépet, akkor a kettőstömgeű lendkerék is elég rendesen dolgozik, hamar ki is döglik.

De ne törödj vele, hidd, hogy megsporolsz fél liter anyagot de nem.

Normálisan váltogatva a fordulatott 2 ezer és 3 ezer között tartva tök jól fogyaszt a gép, és jobban is érzi magát.

De jönnek majd egybb problémák is, ha kis szerencséd van és van generátor szabadonfútod az is tönkremegy előbb útobb akrcsak a motortartó bakok.

Semmi de semmi értelme az ilyen sporolásnak.

Magadat szopatod vele.

Doubledeceker 2012.05.15. 22:04:05

@Pierr Kardán:

DE ember nem erről volt szó, hanem arról, hogyha városban 5-ik ben erölteted 50-ela gépet akkorfogyaszt többet, vagy ha 3-asban 4-esben mész.

Gyanítom 3-as 4-es lesz a nyerű. Nem 5-ikről és 2-ikról volt szó.

Ahogy írták feljebb a motor egy bizonyos tartományban dolgozik a legjobb hatásfokkal, egyébként ez a maximális nyomaték környékén van.

Ha ez alatt használod, és nagyon ez alatt akkor a hatásfok rosszabb lesz. Ha felette dettó.

A pillanatnyi fogyasztásmérű többnyire pontos, ugyanis a befecskendezsi időkből számolja a comjúter.

Pierr Kardán 2012.05.15. 22:14:53

@Doubledeceker: Ez innentől nem motorikus, hanem formállogikai kérdés.

Az egyik kommentben azt állították, hogy ha fix sebességgel haladunk, akkor mindegy, hogy melyik fokozatban van a váltó, a fogyasztás ugyanannyi.

Tehát azt állítja, hogy

A = B = C

Én azt mondom, hogy tutti, hogy C > A.

Tehát ha C > A állítás igaz, akkor az előző állítás (A=B=C) már biztosan nem lehet igaz.

Te kiemeled a hosszú egyenlőségből, hogy ez csak úgy igaz, hogy A=B, ill. B=C. Ez viszont ugyanaz, mert ha A=B és B=C, akkor A=B=C.

Tehát nem lehet, hogy fix sebességgel haladva mindegy, hogy hármasban, vagy négyesben van a váltó. Rövid úton nincs különbség, de a Balatonra lemenve mindenki látni fogja a különbséget!

bervas · http://mt10.blog.hu 2012.05.15. 22:15:44

Egyetértek azzal a kommenttel, hogy alacsony fordulatszám és nagy nyomaték együtt a legveszélyesebb. Azonban egy motor kenési rendszere úgy van tervezve, hogy hamarabb fullad le a motor, minthogy a túlterheléstől szárazon fussanak a siklócsapágyak.

Ami veszélyes lehet egy siklócsapágyra, az az alábbi:
- hidegindítás padlógázzal. A csapágy száraz súrlódással indul, majd pár század másodperc után vegyes súrlódásban dolgozik tovább. Legfeljebb fél percen belül már teljesen tele az olajkör, onnantól nem lehet nagy baja. Addig a fél percig azonban illik vigyázni, nem padlózni, hagyni alapjáraton/szivatón ketyegni.
- koszos olaj. Ha az olaj tele van bármilyen apró szemcsékkel, azok vándorolnak és lerakódnak a rendszerben. Eldugítanak furatokat, golyósszelepeket (hidrotőke), eldugott szűrőket, és emiatt lelassul vagy megszűnik hidegen/félmelegen a kenés egyes, a szivattyútól távoli helyeken (vezérműtengely csapágy a hengerfejben). Ekkor alacsony fordulaton valóban lehet nem megfelelő kenés, és miatta károsodás. Az is lehet, hogy szemcsék bejutnak a csapágy és a csap közé, és ott bántják a felületeket, vagy legrosszabb esetben összehegesztik őket. Rendesen karban tartott kenési rendszernél szerintem ilyen probléma nem merül fel.

Ami a turbót illeti, hidegindításnál szerintem nem esik baja. Olyankor, bár nem túl jelentős a kenése az első másodpercekben, a kipufogógáz is hideg, nincs miből jelentős energiát kivenni. Ellenben ha tartós, nagy fordulatú üzem után hirtelen leállítják (autópályázás, pihenő, hirtelen motor leállítás), akkor még forog egy darabig. Az olaj utánpótlás álló motornál nem megy, a maradék ott maradt olaj túlhevül kokszolódik. Ha az ember szerencsés, akkor a következő indítás kimossa a kokszot, bele az olajteknőbe és a szűrőbe. Ha nem szerencsés, beáll a csapágy.

A modern olajok alapolaja vagy ásványi, vagy szintetikus. Ez a két fajta van, nincs más. Ami gyártónként, típusonként eltér, az a hozzátett adalékok mennyisége, milyensége, élettartama. Az olaj élettartamát az adalékok élettartama határozza meg. Az olaj minőségét szintén az adalékok határozzák meg. Valahogy úgy lehet ez, mint a 95-ös teszkós meg a 100-as prémium benzin között a különbség. Az egyszerű autó bármelyikkel elmegy, a kihegyezettebb autónak jobb kell.

papa33 2012.05.15. 22:16:07

@riel: a szívó motor kis fordulaton nem tud olyan nagy nyomatékot adni mint a feltöltött, ezért valóban fokozott terhelést kap a motor: amennyire felépül a feltöltőnyomás, annyira enged hozzá üzemanyagot, (látható a benzinesek nyomatékgörbéjén, hogy a középső, kb 2500-5000 fordulat között vízszintes, motorvédés miatt, mert itt nagyon nagy nyomaték lenne, lekorlátozzák), itt igen jelentősen túlterhelhető a motor: kis fordulat nagy gázon a káros.

Egy szakirodalom szerint a bejáratáskor kerülni kell: a túl kicsi, a nagy fordulatot, a túl nagy gázadást (terhelést), és főként ezek kereszteződését: a túl kicsi és a nagy fordulatot nagy gázzal.
De ez a mindennapi életre is igaz, könnyen belátható:

Pierr Kardán 2012.05.15. 22:20:27

@Doubledeceker: "Nem 5-ikről és 2-ikról volt szó."

Hol látod te az idézett részben, hogy nem 5-ikről és 2-ikról volt szó?

Fix sebességet említett és azt, hogy mindegy, hogy melyik fokozatban van a váltó. Nem zárta ki sem a 2-ikat, sem az 5-iket.

Doubledeceker 2012.05.15. 22:23:23

@Pierr Kardán:

Hú majdnm késő van ehhez, de nem ilyen egyszerű a helyzet.

Ez a dolog nem lineáris, tehát nem is igaz, hogy melyik fokoztban van a váltó.

Mivel írtam fentebb, hogy a motornak van egy maximális hatásfokú pontja vagy több, ami a fordulatszám és terhelé függvénye.

Az a lényeg, hogy egy bizonyos fordulat alatt a hatásfok szar lesz és a motor is krosodik, károsodhat.

Természetesn az álításod lehet igaz is, ha mondjuk 2-esben a motor forog 3500, 3-asban 2800-at, és 4-esben mondjuk 2200 ez esetben mondjuk mindegyik fordulatszám benne van a maximlis hatásfok tartományban.

DE itt az a lényeg, ami már fennt elhangzot, hogy a fordulatszám önmagában nem határozza meg a fogyasztást, több tényező is közrejátszik.

papa33 2012.05.15. 22:34:52

A legjobb hatásfok más mint a legkisebb fogyasztás: ugyanis a legjobb hatásfok a kinyert és a befektetett energia hányadosa, tehát van egy olyan pont, ahol ez a legjobb, a 4 ütemű benzines motornál a nyomatékmaximum fordulatánál, kb 70%-osan nyitott pillangószelepnél. Mert azt ne felejtsük el, benzinesnél, a részterhelés, a valamennyire lezárt pillangószelep ellenállás, és nem javít a hatásfokon.

A legkisebb fogyasztást a legnagyobb fokozatban, ahol könnyedén, motorrángatás nélkül a legkisebb sebességgel megtéve érhetjük el, pl 70-nel haladva. Itt azonban a kinyert energia kevés, mert a sebesség kicsi, a hajtóerő-nyomaték igen kicsi (gondoljunk arra, egyszerűség kedvéért 10 lóerő, kb 40 NM elég lehet ennek tartásához), tehát ehhez képest a kis fogyasztás sem a legkevesebb, az eléggé zárt pillangószelep (kis gáz) miatt nem is lesz jó a hatásfok.
És a kis gáz-kis nyomaték nem árt a motornak.

Úgy emlékszem, a 70-es olajválság hatására születtek módosítások: szélesebb csapágyak, olyan méretezések, hogy a motor minél alacsonyabb fokozatban használható legyen, és nem ártott, jöttek a 4+E, ill 5 sebességes váltók, igen hosszú + vagy 5. fokozattal, több gép a végsebességét is 4.ben érte el... és kb 1 literrel evett egyből kevesebbet, persze megfelelően használva. Tehát ez 40 éve megoldva. Természetesen készakarva minden megölhető.
Ha emlékszik rá az ember, akkor volt hogy páros meg páratlan rendszám, ma micsoda felzúdulás lenne, itt legalábbis. Ugyanis nincs válság...

Pierr Kardán 2012.05.15. 22:37:11

@Doubledeceker: Az teljesen igaz, hogy a fogyasztásban több tényező is közrejátszik, ezért említettem már a legelső hozzászólásomban a kagylógörbéket.

Viszont te is írod, hogy ha mindhárom fokozathoz tartozó fordulatszám valahol benne van a normál tartományban, akkor ne lenne több a motor fogyasztása, ha több mint 50 %-al magasabb (3500/2200) fordulaton forog. A magasabb fordulatszám azt jelenti, hogy sokkal többször kell a dugattyúnak irányt váltania, ráadásul intenzívebb gyorsulás hat rá a le és fel mozgás közben, ez biztosan több energiabevitelt jelent, mint ha kevesebbszer és lassabban vált irányt.

És van még valami: ha adott úton a motor 50 %-al magasabb fordulaton forog, akkor a dugattyúkon lévő gyűrűk 50 %-al többször karistolják végig a hengerperselyt, 50 %-al többször nyomják meg a himbák a szelepeket, stb. stb. Ez azt jelenti, hogy a kopás is nagyobb lesz, mint alacsonyabb fordulaton!

papa33 2012.05.15. 22:37:41

Ha villanyautók lennének, nem lenne olaj, melegítés indulás előtt, bejáratás, stb.

Shadowbull 2012.05.15. 22:44:08

@bervas: "Legfeljebb fél percen belül már teljesen tele az olajkör"

Maximum akkor, ha heteket allt elotte az auto, es leurult az egesz rendszer a visszacsaposzelepeken elszivargott olaj miatt.

Normal esetben nehany motorfordulat utan beall az olajnyomas a normal szintre mindenhol a motorban, stabilizalodik a kenesi rendszer. Szoval ha az ember indit, utana meg bekoti a biztonsagi ovet, utana mar gurulhat is, lesz megfelelo nyomas.

"Ellenben ha tartós, nagy fordulatú üzem után hirtelen leállítják (autópályázás, pihenő, hirtelen motor leállítás), akkor még forog egy darabig."

Mivel par masodperc alatt meg a maximalis fordulatszamarol is leporog a turbo, igy ez nem igazan realis veszely. Padlogazrol kene lefullasztani ehhez. Ha az ember autpalyazik, akkor addig amig a lehajton kimegy a parkoloba, keres egy helyet es megall, szepen leesik a turbofordulatszam.

Persze ettol meg kokszosodhat az olaj, a visszamarado ho miatt, de arra meg ott vannak az elektromos utankeringeto rendszerek.

Pierr Kardán 2012.05.15. 22:44:31

@papa33: És télen mivel fűtenéd fel a kocsi belső terét?

Der Milan 2012.05.15. 22:45:31

@Doubledeceker: Elég sokat tudok vele spórolni nem csak fél litert. 80-90 között közlekedve 2500-on tartom plusz városból ki-be, 7,5-8 literrel eljártam mindig, csak hosszútávon szar úton vittem már le 6,3-ig is a fogyasztását. Egyébként ez egy 2.0 20V Kappa. Munkanélküliként bizony eléggé fogtam a litereket. Kettős tömegű lendkerekem nincs, nem romlik el de azt gondolom nemsokára cserélem a gépet...

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2012.05.15. 22:45:53

@papa33: "a szívó motor kis fordulaton nem tud olyan nagy nyomatékot adni mint a feltöltött, ezért valóban fokozott terhelést kap a motor: amennyire felépül a feltöltőnyomás, annyira enged hozzá üzemanyagot"

világos, csak azt akartam ezzel sugallni, hogy míg az 1.4-es i-VTEC hondánk motorja alu és bevonatolt hengerfalú, addig az 1.2 TSI-nké tudtommal acélhüvelyes és ebben azért jobban bízom élettartam szempontjából. Valamint valószínűleg nem is jutna a gyártó eszébe az, hogy alu és bevonatolt blokkból csináljon feltöltött motort. (dízelt meg pláne nem :-)

Dr_utcai_arcos 2012.05.15. 22:47:31

F@sza...eddig azt olvastam más helyen, hogy pl városban igyekezzünk minél hamarabb 5-ig feltolni a váltót és úgy karistolni 50-el. Itt meg pont nem azt mondjátok. Bár a felét nem értem.SEM.1L-es Swift, télen én is járó motorral kaparom a jeget,mert egyébként befagyna a s--em :).De ha melegebb az idő és melegebb a motor, akkor én is 2000-2500 (ne adj Isten)3000-ig húzom, és csak ott váltok. Swift fórumon azt írják (fene tudja mennyi kamugép van ott,) hogy 4000 alatt nem vált, na most EZ mennyire hihető? Elég meseszerűnek tűnik, mert pályán 110 körül megy olyan 3100 körül.Feljebb nem merem nyomni.Valamit akkor rosszul csinálok? (Egyszer a mogyoródi dombon ment olyan majdnem 4000-el 140-t.)

Pierr Kardán 2012.05.15. 22:50:30

@Shadowbull: "Mivel par masodperc alatt meg a maximalis fordulatszamarol is leporog a turbo, igy ez nem igazan realis veszely. Ha az ember autpalyazik, akkor addig amig a lehajton kimegy a parkoloba, keres egy helyet es megall, szepen leesik a turbofordulatszam."

Szerintem a turbónál valóban nem a fordulatszám csökkenése jelenti a problémát, hanem az, hogy intenzív autópályázásnál a turbó nagyon felmelegszik, sötétben mindenki láthatja, hogy bizony láthatóan izzik. A hirtelen leállítás hatására sajna ez a hő "bennreked" a turbóban, és akár elégetheti az olajat a csapágyakon, ami megragadást is eredményezhet. Ezért kell egy kicsit alapjáraton "hűteni" a turbót, hogy a rajta átáramló levegő lehűtse.

Amúgy ennek valóban semmi köze a motor kopásához, ez a turbó egyéni szocproblémája.

Phrascarica 2012.05.15. 23:10:37

@riel: "alamint valószínűleg nem is jutna a gyártó eszébe az, hogy alu és bevonatolt blokkból csináljon feltöltött motort. (dízelt meg pláne nem :-) "
Azt hiszem egy néhányan már megcsinálták...

Acmee 2012.05.15. 23:11:21

De baszki...

Nekem 1,5dCi-től a 2.8 benzinig miért nem jut eszembe 1500-2000 fordulat alatt gyorsítani? 2.8 benya 2500 felett mm-es gázmozdulatra szépen megy, és nem eszik hozzá annyit, mint köhögtetve...
A kis dízel dettó... 2000 fölé váltok a következővel, ált. 3000-ig forgatva. Autópálya 130, 3000-es fordulat. Átlag: 5,3l/100km (kb. 40% vidéki város (dugó nincs), 20%főút, 40%pálya).

GERI87 2012.05.15. 23:19:41

@Dr_utcai_arcos:

Az nem baj ha negyedgázon csorog lendületből vki 50-el 4, 5 ben, mert alig van terhelés...kenés van, miért ne lenne, ennyi erővel alapjáraton járatva károsodna a motor....a baj az ha visszaváltás helyett innen gyorsítunk, padlózunk....

A cikk úgy látom félreérthető...

Én úgy tudom a modern befecskendező elektronika már nem küldi rá korlátlanul a naftát - magas fokozatban, intenzív gyorsításnál - a dugattyúra és igyekszik szépen felépíteni a dolgot(?)...míg karbis gépeknél jobban kell erre figyelni.

Dr_utcai_arcos 2012.05.15. 23:51:54

@GERI87: inkább csak túl sok adat :).De én is remélem, hogy ésszel közlekedek.Amennyire csak lehet.

egysmás 2012.05.16. 00:06:41

@Doubledeceker: Ez a hatásfok dolog nem függ a terheléstől?

Szóval, lehet értelmezni a legjobb hatásfok fogalmát a terhelés dimenziója nélkül?

Mittomén, leírják, hogy a motor 2600-on adja le a max nyomatékot, ilyenkor a teljesítménye mondjuk hetven lóerő, de én csak 90-nel megyek, így a hetven lóerő helyett csak tízet használok, és ezt a de ezt a tíz lóerőt 2000-es fordulaton hatékonyabban tudná előállítani a motor, mint 2600-on, mert ott nem eszik meg belőle egy rahedli energiát az a plusz 600 ütem jelentette irányváltozás?

@Der Milan: Az én kappám tizenkét litert fogyaszt... Hogy a francba megy a tied el csiganyállal?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.05.16. 06:23:10

@Shadowbull: Na meg ha olyan olajszűrője van, ami nem engedi lefolyni az olajat.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.05.16. 06:26:53

@Doubledeceker: Hát nekem kevesebbet zabál 5.-ben 50-nel, mint 4.-ben...
De csak sík úton, 1-2 személlyel bírja el, és a legkisebb emelkedőnél 4.

Shadowbull 2012.05.16. 06:57:39

@Pierr Kardán: az utolso mondatomban utaltam erre. Allo helyzetben csak az olyan regi turbokat kell jaratni (eros csapatas utan!) amikben nincs utankeringeto elektromos pumpa.

Dizeleket meg egyebkent sem kell.

protézisesh 2012.05.16. 08:07:27

@Ben Franklin: @Pierr Kardán:
a pillanatnyi fogyasztásmérőt régebben a szívócső-depresszióhoz kalibrálták, a karburátoros motorokon ugyanis az szíjja ki a nyálat a karbiból, szóval meglehetősen pontos adatot ad. Az injektoros, ill. elektronikusan vezérelt diesel rendszereknél meg az elektronika egész pontosan tudja, mennyit spriccelt be, így pontosan lehet tudni a pillanatnyi fogyasztást. A pontatlan műszer az átlagfogyasztás-számoló.

Az autóm (C5 HDI, 6os automata) 90nél 6.-ban 1700rpm-en forog (tegnap megnéztem). Ami érdekes: 4-5-6 fokozatban is lehet vele kényelmesen menni 75tel, és ugyanazon az úton, ugyanazzal a sebességgel, rányomott tempomattal haladva a fent említett fokozatokban alig 0,1-0,2L/100km a különbség két fokozat között (75nél 6.ban mutatja a legtöbbet). Pont azért, mert az adott sebesség/motorfordulat kombinációk a motor hasonló hatásfokú tartományába esnek, így csoda sincs. A 6. itt már kicsit hosszú neki (1200prm?) így ott "nagyobb gázzal" megy, mint 4. vagy 5. fokozatban, így ott többet is fog enni.

Az extrém hülyeségeket (2. vs 5. fokozat) meg hagyjuk már, mindannyian tudjuk, hogy a megválasztott sebesség függvényében valamelyik fokozatban a motor már a működési tartománya szélére érne.

Amúgy a belsőégésű motorok ELVI diagramjai a következőképp néznek ki:
a max. nyomatékot a dugattyúra teljes töltés (padlógáz, max. befecskendezés) utáni égés esetén ható nyomás, illetve a forg. mechanizmus geometriája adja meg. Elvi esetben a tökéletes és teljes töltés mindig összejön, ezért a max. nyomaték KONSTANS, minden fordulaton állandó.
A max teljesítmény a max nyomaték és a hozzá tartozó fordulat szorzata, vagyis elvi motorunkban ez egy lineáris egyenes, P=M*n, fajlagos fogyasztásunk (g/kWh) pedig szintén lineáris, mert mindig max töltést érünk el.

A gyakorlati motorokban ez nem jön össze. Eleve leesik a ~800rpm alatti tartomány, ahol a motor nem tud működni. A többi meg valahova optimalizálva van, alatta/felette a szívó/kipufogórendszer akadályozza a tökéletes töltéscserét, emiatt rosszabb lesz a feltöltés, kisebbet "robban", az adott fordulatszámon elérhető nyomaték az elméletinél kisebb lesz.

Ahova a szívó/kipufogó rendszer hangolva (célozva) van, azon a fordulaton lesz a rendszernek a max. nyomatéka, vagyis a valós nyomatékgörbe egy lapos bálnahát lesz, melynek legmagasabb pontja (utcára tervezett motornál) valahol a ford.sz.-tartomány alsó harmadában lesz.

A teljesítménygörbe ugyanúgy púposodni fog, a görbére fektetett, origóból induló érintő pedig pont ott fogja érinteni a telj. görbe púpját, ahol a nyomatéki max. van.

És itt lesz a minimális fajlagos fogyasztás is, mert az a görbe meg "lavór" alakú lesz.

A városi tempóknál (50-60kmh) a 3-4-5 fokozathoz tartozó fordulatszám olyan közel esik egymáshoz, hogy szinte azonos üzemállapotot jelent a motor számára. Emiatt mindegy, hogy melyik fokozatban mész.

A te hülye példád (2-5) viszont valamelyik extrémre tolja a kérdést, emiatt fog máshogy fogyasztani. Menj le a Balatonra 4.ben 60nal és 5.ben 60nal, szinte semmi különbség nem lesz.

@Acmee: Az én autóm (automata) meg hidegen 2200nál vált fel (simogatós gáz, kertvárosból megyek kifelé), melegen simán elrakja a következő fokozatot 1800nál is, ami 1500ra ejti a fordulatot. Normál napi, városi forgalomban (követve a forgalom ritmusát, megyeszékhely) 1500-2000 között dolgozik állandóan. 6.ban 130kmh = 2500rpm. Mivel erre tervezték, gondolom nem árt neki. Mióta nálam van (106ekm) szerintem talán 10x fordult elő, hogy 3500 fölött forgott... És fülre is 1500-2500 között érzi jól magát. (2.0HDi 136LE)

Mondom ezt az Alfa után, 7300nál vette el a gyújtást, 2000 alatt meg se mozdult, illetve 3500-6500 között volt élénk.

protézisesh 2012.05.16. 08:15:39

@egysmás: "Ez a hatásfok dolog nem függ a terheléstől?"

Dehogynem. A közzétett teljesítménygörbe úgy készül, hogy PADLÓGÁZ alapjáraton, majd minden fordulatszámon (mondjuk 10rpm-lépcsőkben) megmérik, hogy PADLÓGÁZ mellett az adott fordulaton mekkora a motor nyomatéka, amiből az oda tartozó teljesítményt számolja a gép. (P=Mn)

Ha ugyanezt a mérést elkövetik 90-80-70-60-stb%-os fojtószelep-állással/befecskendezéssel is, akkor tudják megszülni a már említett kagyló-görbéket. Ezekből (ahogy fent említette vki) az sül ki, hogy 4ütemű, atmoszférikus motor 1 liter benzinből a legtöbb kilowattot 70-75% fojtószelep-állásnál, a maximális nyomatékhoz tartozó fordulatszámon lehet kinyerni. (a feltöltés ezt tologathatja jobbra-balra)

Ez rögtön megmagyarázza azt is, hogy miért képes egy 40t kamion 26L/100km fogyasztásra, miközben az 1,5t szgk 6L/100km-t tud a 0,975 (1,5/40*26) helyett: a kamion mozgatásához annyi energia kell, hogy a motort TARTÓSAN a legkedvezőbb fajlagos fogyasztási pont közelében lehet tartani, míg egy személyautónál az "emelkedőn utánfutót húzunk" eseteket kivéve ez szinte sose fordul elő.

Solct 2012.05.16. 08:19:01

@ferisz.: Szerintem, ez is nagymértékben motor-konstrukció függő. Szívó? Turbós? Kompresszoros? Változó szelepvezérlésű? Nincs egyértelmű válasz :)

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2012.05.16. 08:29:17

@papa33: " a szívó motor kis fordulaton nem tud olyan nagy nyomatékot adni mint a feltöltött, ezért valóban fokozott terhelést kap a motor: amennyire felépül a feltöltőnyomás, annyira enged hozzá üzemanyagot"

Azert arrol sem illene elfeledkezni, hogy itt most az alacsony fordulatszamrol beszelunk, ahol egy turbos motor is annyi nyomatekot tud mint egy szivo. Ritka ha egy turbos benzines 1500 1/percnel mar tolteni tud valamennyire. Az 1.2 tsi papiron 1550 1/perctol ad max nyomatekot, erzetre inkabb 2000-tol. (lattam mert nyomatekgorbet es ott is 2000-nel erte el a 175Nm-t)
Ahogy irtak is, a mernok nem hulye, vagyis ha tudna sem engedne nagy nyomatakekot a mechanikus elemekre megfelelo kenes nelkul, mert az garanciaban vissza is jonne es nem dicsernek meg az extra sokmillio euro garancia koltsegert.

Szoval mitol pusztulna el egy feltoltott kicsi benzines elobb?

NTonee 2012.05.16. 10:15:12

Off...

"Fokozottan igaz ez, ha a motorban van már legalább 150-200 ezer kilométer..."

Magyarországon nincs is ilyen autó. :)

Der Milan 2012.05.16. 13:16:39

@egysmás: Rajtam kívül mástól nem hallottam még, hogy ennyi literekkel tudnának autózni. Tény, hogy nem gyilkolom, van egy Picantom városi használatra, illetve amikor megyek a Kappával akkor szinte semmit sem motorfékezek, hanem üresben gurítom, illetve 90-nél nem megyek vele gyorsabban általában (elég nyugis típus vagyok). Egyébként ha többet mászkálok városban hidegen is akkor 11 körül eszik. Sőt eldicsekszem vele... Februárban tankoltam utoljára, eléggé le vagyok kötve így heti 3km-t tettem bele az utóbbi időkben amikor bevásárolni mentem (ez februártól-májusig értendő mínuszokban is illetve 3km-en 3x indítottam) ilyen használat mellett 36 litert kért 100-on, csodák nálam sincsenek...

Jólfelhúztammagam 2012.05.16. 14:23:12

@Pierr Kardán:

"Próbáld már ki, hogy menj le 80-al a Balatonra, de az egyik esetben végig a második sebességi fokozatban, a másik esetben pedig végig az ötödik fokozatban. Ha nem lesz különbség a fogyasztásban, akkor itt mindenki előtt kijelentem, hogy fizetem a benzinedet oda-vissza."

Ne forgasd ki a szavaimat! Azt állítottam, hogy a fogyasztás nem egyenesen arányos a fordulatszámmal. Nem számítható a fordulatszám x lökettérfogat x benzin-levegő aránnyal, ahogy azt próbálod leegyszerűsíteni.
Leginkább azért, mert a fojtószelep szabályozza a bejutó levegő mennyiségét és ezt tökéletesen kifelejtetted az érvelésedből.
Fogyasztás=Leadott teljesítmény/hatásfok. Akármekkora a köbcenti és akármekkora a fordulatszám.

Macséta 2012.05.16. 14:34:56

Ma ahogy sétáltam a városban, és - nemtom, lehet csak azért mert direkt figyeltem - feltűnt, hogy minden második autós 3000 környékén pörgetve közlekedik sík terepen, 50-es, de inkább 30-as zónákban, ha kell, a piros lámpáig. Ilyen sokan olvassák ezeket az írásokat, és ilyen sokan vannak akiknek gondjai vannak a szövegértéssel? Józan paraszti észről nem beszélve. Bár tudom, ez valószínűleg véletlen egybeesés + a cikk tegnapi olvasása okán némi kognitív fókuszáltság hatása a részemről, ettől függetlenül mulattató volt :)

We make the world a better place 2012.05.16. 17:23:19

Az Mz 5. fokozatban 3000-es fordulaton 50km/h-val halad.
Visszaváltsak 4. fokozatba 3750-es fordulatszámra a motor jobb kenése érdekében, vagy kockáztassam az 1500Ft-os dugattyú és 100Ft-os dugattyúgyűrűk idő előtti kopását? :-DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Der Milan 2012.05.16. 17:36:24

@Macséta: Na erről nekem az jut eszembe, hogy itt Németországban ha nem a saját kocsimmal megyek bevásárolni hanem a szomszédnő visz akkor az Aldi-ig 2-es fokozatban szoktunk menni, általában 60-nal. Ja és ez egy alap Fiesta :). Volt olyan már, hogy 3-asban mentünk 90-nel. Mert végül is minek feljebb váltani ha alacsonyabb fokozatban is megy annyival amihez már 5-ös illene?!

We make the world a better place 2012.05.16. 17:54:21

"A legjobb hatásfok más mint a legkisebb fogyasztás: ugyanis a legjobb hatásfok a kinyert és a befektetett energia hányadosa, tehát van egy olyan pont, ahol ez a legjobb, a 4 ütemű benzines motornál a nyomatékmaximum fordulatánál, kb 70%-osan nyitott pillangószelepnél. Mert azt ne felejtsük el, benzinesnél, a részterhelés, a valamennyire lezárt pillangószelep ellenállás, és nem javít a hatásfokon.

A legkisebb fogyasztást a legnagyobb fokozatban, ahol könnyedén, motorrángatás nélkül a legkisebb sebességgel megtéve érhetjük el, pl 70-nel haladva. Itt azonban a kinyert energia kevés, mert a sebesség kicsi, a hajtóerő-nyomaték igen kicsi (gondoljunk arra, egyszerűség kedvéért 10 lóerő, kb 40 NM elég lehet ennek tartásához), tehát ehhez képest a kis fogyasztás sem a legkevesebb, az eléggé zárt pillangószelep (kis gáz) miatt nem is lesz jó a hatásfok."

Filler szexualasa esetere egy 300 kobcentis, fogyasztasra optimalizalt egyhengeres motornak kell hajtania az autot 50-70km/h kozt, kedvezo g/kWh ertekkel. Tönkremenetel eseten konnyen, olcson javithato, cserelheto.
Ha az akkuk ara nem lenne ennyire magasan tartott, mar reg a villanymotoros hajtas lenne a legelonyosebb gazdasagi szempontbol.

papa33 2012.05.16. 19:41:39

Többször megkérdeztem, de senki sem válaszolt:

mennyi időre

hány kilométerre

tervezünk (új) autót venni?

Illemből én kezdem a választ, 10-12 évre terveztem de lehet 15 év is, és km-ben 100-130 ezer km-t várok, ha eladom, nem igazán érdekel, elmegy-e még egyszer ennyit, de elárulom, stílusom miatt biztosan, az 1.3 benzinesem évi fogyija valamivel 7 alatt...

Az új Focus 1,0 turbósra a gyár 250 ezret ad meg... ... ... ... ...

Még egy gondolat, a Priusok elmennek évi átlagban 5 körüli fogyival, kisebb légszennyezéssel, egy teszt szerint (város, megállás, lehülés, stb, ovi meló stb szimulálva) evett a Prius 5, a következő KIS BENZINES autó 7 körül,

ezért kérem ne zsákutcának nevezni a hibridet.

És tulajdonképpen MINDEN autóban van benzin (dízel**)motor, generátor, villany(indító)motor, akkumulátor, csak más arányban...

** a dízel szgk a szakirodalom szerint hamarosan kiszorul, jelentősen megdrágul, környezetvédelmi okokból, ezért is terjednek a turbós benzinesek.

montecavallo (törölt) 2012.05.16. 21:56:43

@papa33: "Az új Focus 1,0 turbósra a gyár 250 ezret ad meg"

Hol?

montecavallo (törölt) 2012.05.16. 22:02:17

@We make the world a better place: "Filler szexualasa esetere egy 300 kobcentis, fogyasztasra optimalizalt egyhengeres motornak kell hajtania az autot 50-70km/h kozt"

Figyelj Vimek, van neked fogalmad, mennyit fog menni az a motor teljes terhelesen, mire megmozdul a bode? Mi tortenik ilyenkor a fogyasztassal? Tudom, a fotelbol konnyu autot tervezni, de azert gondolkodj el ezen.

Rocko- 2012.05.16. 22:34:53

@papa33: "Az új Focus 1,0 turbósra a gyár 250 ezret ad meg."
MINIMÁLIS élettartamnak.

NperA 2012.05.16. 22:42:55

Beszélek cimborámmal, hogy nem kell aggódnia. Ha a nyomaték öl, akkor ő a Honda Civic Type-R típusú gépkocsijával teljes biztonságban van :-)

Oktato 2012.05.16. 22:50:25

Olvasom a kommenteket és mindig ugyan az a sztereotípia...
Higgyétek el a tervezőmérnök biztosan érti a dolgát! Ha nem hiszed, mi a f@sznak veszel autót, építs magadnak!
Turbó: a 4-es golf 1,9-es TDi /teljesítménytől függetlenül/ motortesztje a gyárban kb.:nem írom az elejét, de próbakabin,nyolcgörgő, utolsó dinamikus feladat a számítógépnek "rakd 3-asfokozatba és padlógáz, letiltásig. tartsd a köv. utasításig!" Ez durván 108 km/ó-s tempót jelentett, légellenállás nélkül. Kb. 1,5 percig állítgatott valamit a gép, majd jött a parancs állj meg és hagyd el a kabint, nyomj entert. Mivel szorított az idő, durván 40 sec. múlva nyomtad az entert, mire a kompjúter leállította a motort, kajakra nulla fordulatra. A turbó meg cseresznyepirosan izzot-aki tud kovácsolni, megmondja mekkora hőmérsékleten- és százötvenezer fordulat/percről hörgött le a turbó... A kurv@ germánok már a gyárban ki akarták nyírni a turbót, hogy újat vegyél, nem?! :-)
A feltöltős motor kb. 1750f./perc-től kezd feltölteni, nem? Ha jól érzem az ellentmondást, akkor az kb. alapjárati ford.×2...tehát nem alacsony fordulat/ez egy relatív fogalom/.

De lehet, hogy én vagyok a hülye - mivel nincs gépészmérnöki diplomám - de az én CRDi-mnek az olajcsere periódus vége előtt kb. 4000 km-vel növekszik a fogyasztása kb 1,5 l/100km. Majd olajcsere, fultank, nullázás és 10000km-t újra 5,4 l/100km-rel teszem meg.

Ja, valaki kérdezte fentebb, a villanyautóban villannyal fűtünk!!!

Béke...

antika13 2012.05.18. 09:40:02

@Rocko-: Ez valóban komoly érv.
Az összes rokko pedig bunkó!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

We make the world a better place 2012.05.18. 09:41:02

@montecavallo: Írtam én, hogy a kis motor mozdítja meg az autót? Az csak egyenletes kis sebességen, sík úton optimális.
Neked felesleges lenne használnod. Meg tudod fizetni az üzemanyagot. :-)

antika13 2012.05.18. 09:41:42

@novothauto: Azért három sorban beszúrhatná, hogy hidegen ne pörgesd te barom.

antika13 2012.05.18. 09:43:30

@Ciri: Mostanában kezdtél normális lenni, de folytathatjuk. Amilyen az adjonisten, olyan lesz a fogadisten.

Rocko- 2012.05.18. 10:29:03

@antika13: annyira komoly volt, mint a te érved.
idéznék Gogoltól, de inkább nem.

Ciri 2012.05.18. 16:48:42

@antika13:
"de folytathatjuk."

He? Tán' szerelmes vagy?

antika13 2012.05.19. 14:06:05

@Rocko-: csak nyugodtan, még a guglit is használhatod. Remélem úgy sikerül.

antika13 2012.05.19. 14:07:25

@Ciri: Annyira, de annyira, hogy legalább két LYukat szeretnék betömni rajtad!:)

tükörfúró 2012.05.20. 14:33:26

@Oktato: A tervezőmérnök igy általában pont annyira "érti a dolgát" mint a pék amikor benne van a csikk a tésztában, vagy a "borász" amikor a 640ft-os bor készül, cukorból és cefréből.

Ma a szakértelem másodlagos, mindent a profit-növekedés-verseny határoz meg.
Egy közepesnél nagyobb cégnél az emberek jó fele nem csinál gyakorlatilag a cég működésével vagy a termeléssel összefüggően semmit, stb,stb.

Btw régebben is voltak motorok, ahol a felső kenés enyhénszólva kissé félresikerült, pl a bmw legendás V12esébe (M70) minden erénye ellenrée nem kevesen építettek utólagos olajcsövet, a vezértengelyek hátsó csapágyainak kenését javítandó.

Csak ugye az még a kőkor,egy szimplánszelepelt, bár mér hidrós szelepemelős, de nem változó vezérlésű motor, a 60as évekből (!) "ittmaradt" M30 "megduplázása".

Ma a szimulációk, márőpadok, korszerű anyagok, stb világában, a nem 2millio km-re akárhogyan használva méredtezett autók és motorok egyetlen oka a költség és a profit.
Aljas módon az a profit is, ami befolyik az amortizácioval, a rejtett (ezért sokak szerint nem is létező) tervezett avulással is.

Hisz tuloldalt a lét egyfolytában uj kocsik motorok és stb fejlesztésére költik, annak vissza kell jönni, ha 20évet kitartana a kocsi (régen is kitartott ennyit, ma ez akár 40-50 is lehetne) kijaf@sz venne folyton ujat?

Jo, pár sznob, de hamar telitődne a piac, nagyon olcsóvá válna a kocsi, a gyárak meg csak lesnének, mint az USA autóipar a 90es években..

A mérnök ebben aj átékban csak egy utcaseprő, egy nulla alkalmazot taki örül, hogy jó fizetése és munkája van, azt és ugy tervez, amit neki parancsolnak, ha még 340g anyagot le kell faragni, akkor lefaragja, ha azt mutatja a szimulácio, hogy a blokk normális gyári olajjal, előirt szervizekkel, nomrál éghajlaton, garászba ntartva(!!) talán elmegy 300ezret amig katasztrofálisan elkopik, de garanciában minden 100bol 3 szétrobban egy éven belül...? Akkor ezt adja gyártásba, igyjárás.

Ez a valóságban 2x megtekerve, kitudjahogy szervizelve 150ezret sem mutat a magyar parasztnak, mikor ocskavassá esik széjjel.

Ez ma már pont olyan játék (egy gyár és egy mérnök nem fogja beismerni az egészet) mint a kurvázás. Alapvetőek a szereplők ezer éve, ügyfél, kurva, strici, alapvető a történet kit mi mozgat és hogyan, de senki nem fogja arccal névvel beismerni a semmit, sőt nyilvánosan körömszakadtáig tagadni fog.

Rocko- 2012.05.20. 15:05:16

@tükörfúró: "Btw régebben is voltak motorok, ahol a felső kenés enyhénszólva kissé félresikerült, pl a bmw legendás V12esébe (M70) minden erénye ellenrée nem kevesen építettek utólagos olajcsövet, a vezértengelyek hátsó csapágyainak kenését javítandó."
utólag könnyű okosnak lenni. tartja a mondás.

"Aljas módon az a profit is, ami befolyik az amortizácioval, a rejtett (ezért sokak szerint nem is létező) tervezett avulással is."
noja, mert az emberek rohannak állandóan elromoló autót venni.
elmondanád, miért érdeke egy (autó)gyárnak elüldözni a saját ügyfelét?

NperA 2012.05.20. 15:34:56

@tükörfúró:

"A mérnök ebben aj átékban csak egy utcaseprő, egy nulla alkalmazot taki örül, hogy jó fizetése és munkája van, azt és ugy tervez, amit neki parancsolnak, ha még 340g anyagot le kell faragni, akkor lefaragja, ha azt mutatja a szimulácio, hogy a blokk normális gyári olajjal, előirt szervizekkel, nomrál éghajlaton, garászba ntartva(!!) talán elmegy 300ezret amig katasztrofálisan elkopik, de garanciában minden 100bol 3 szétrobban egy éven belül...? Akkor ezt adja gyártásba, igyjárás. "

Melyik autógyár ez? Mert akkor oda nem megyek dolgozni és autót sem veszek tőlük.

Rocko- 2012.05.20. 16:43:11

@NperA: semmilyen.
nem tudja ezt igazolni.

NperA 2012.05.20. 19:38:12

@Rocko-:

Gondoltam. Az utcaseprő mérnök meg a többi okosság kicsit furcsa képet festett... :-)

2012.05.26. 12:54:37

hasznos cikk, mutattam is faternak, h a benzines 1.4es fabia-t kormolja ki, ne csak rövidtávon használja, alacsony fordulaton (fetisiszta az öreg)

Autós cikk, de a motorokra hatványozottan igaz!Nekem egy literes V2-őm van, 3000-ig ráng, 3500tól éled, 4000től már húz, 6000től állatul vibrál:) és 9000-en van a csúcs.11-nél szabályoz le.

Melegíteni szoktam elindulás előtt, télen 30C-ig, nyáron 50ig.S csak városi araszoláskor ejtem vissza a fordulat 3000 alá, mert muszáj:)...

Viszont 6000 felett felváltok többnyire.S így 4-7000 közt használom, a cikk szerint rosszul?

mikkamaka 2013.01.28. 22:01:42

Kicsit megkésve olvasom a sok hozzászólást.

Egy olajszivattyú nem csinál nyomást!!! A nyomás a rendszerbe táplált, és az onnan eltávozó olaj egyensúja adja.
Végy kér 20 m-es slagot. Egy fél és egy egy colosat. Kösd rá akerti csapra. A colos slagon spriccelni fog a víz, míg a félcoloson alig pisil. Nagy az áramlási vesztesége. Ugyanez a helyzet ha adott keresztmetszetű résen eltérő sűrűségű folyadékot préselünk keresztül. A túl sűrű olajnak van nyomása a megkerülő szelepnél, de mire a járatokon eljut a főtengelyig, már alig. A túl híg pedig egyszerűen "kifolyik". A szivattyú nem tud annyit szállítani, mint amennyi elfolyik.
A legjobb olaj, az a leghígabb, amivel még megvan az előírt olajnyomás. (Az én autómban az előírás 2.6 bar 2000-es fordulaton. Jelenleg 0W30 van benne.)
A mérnök gondol a városi forgalomra, és ésszel való gyorsításnál a nyomaték töredékét használjuk, így a meglévő olajnyomás elegendő. (meleg olajnál).
Ha valaki "elmeroggyant" és hideg motornál tapossa neki, esetleg 1200-as fordulatról padlógázzal gyorsít, hát akkor az kinyírja a gépet. Ha már nyomni kell neki, akkor üzemmeleg állapotban, és magasabb fordulaton.
Egy-két szóval kiegészítve tehát: Ész nélhül a nyomaték öl nem a fordulat.
Remélem senkit nem sértettem meg! :-)

johannes7 2013.03.05. 17:34:16

Azért van itt egy-két ellentmondás.
Ha hidegen hajtom az autót,mondjuk úgy,károsodik,ez tény.
Ha viszont hidegen nem hajtom hanem hamar felkapcsolok,hogy legyen ideje bemelegedni akkor meg megölöm a nyomatékkal ?
Ha viszont alapjáraton járatom míg kicsit felmelegszik,az sem jó egyesek szerint mert javasolt,hogy egyből induljunk el.
Tehát semmi sem jó :-) ...de tök mindegy,ha a lábad alatt elmegy egy autó(jó autó) 500.000-et akkor jól csináltad ;-)

Rocko- 2013.03.05. 18:36:56

@johannes7: hajtsd a kocsit a motor fordulatszám-tartományának közepén.

stone pit(er) 2013.04.12. 09:47:03

Ez a fejtegetés nagyon jól hangzik. Mégis, van itt néhány valós körülmény amit érdemes lenne megmagyarázni. Valóban az egyenletes, kis terheléses, alacsony fordulat árt a motornak? Vagy az erről a fordulatról való hirtelen, teljes gázzal történő kigyorsítás?
A körülmények a következők:
- A dízelmotorok, midig is alacsony fordulaton nagy nyomatékot biztosítottak. Még turbó nélkül is.
- A turbódízel erőforrások több mint harminc éve elterjedtek a személyautók között is.
- A régebbi közvetett és az újabb közvetlen befecskendezéses dízelmotorok között nem a nyomaték karakterisztika jellegében van a különbség. Viszonylag alacsony fordulaton használják őket. A különbség az, hogy a forgalom ritmusa és a rendelkezésre álló erő miatt az új motorokkal sokkal hevesebben tudnak kigyorsítani az alacsony fordulatról.
- Például, mi a helyzet a városi tömegközlekedés járműveivel? Annyi alapjárat közeli működés, majd onnan történő kigyorsítás hatására, mi az élettartama egy motornak?

stone pit(er) 2013.04.12. 09:55:19

Mindenféle komoly szakértelem nélkül is azt mondom, mikkamaka tűnik pontosabb magyarázatnak.
"Ész nélküli nyomaték öl nem a fordulat."
A kalapos öregúr, nem öli meg a modern turbós motorokat sem, mint ahogy a régi TD autóját sem.
Az sem számít ha benzines.

nézek 2013.06.05. 22:43:49

na, most jól nézek ki... dobhatom ki az 1.5 szuzukimat...
gondoltam, ha a gyárnak megfelel, nekem is jó lesz a SUSTINA 0w20..eddig, a 90ezer kilométerig jó is volt, de most, hogy olvastam a cikket..

hogy bajaim sokasodjanak, ráadásul itt van az a szar automata váltó...a városban(Bp-en ment vagy 80ezret)ötvennél nem hajlandó 1200-1500 - nál többet pörögni...de gyorsításkor is csak 2000...

na jó, füllentettem, mert talán ha hetente, de inkább havonta előfordul, hogy tiltásig kell nyomni a pedált, mert fel kell venni a tempót...

szóval, most itt állok talpig bánatban, hogy akkor annyi a motornak?..mert még működik a mocsok, sőt az olaj a 7000-es cserénél szebb, mint némelyik márka új olaja...a franc egye meg, ráadásul még nem is fogy a periódus alatt... és ez így megy nyolc éve..borzasztó..

jónapot kívánok.

Rádi Csaba 2019.11.28. 06:51:59

Csak azt nem értem mitől lesz olyan bődületes nyomatékom alacsony fordulaton? Hiszen az adott fordulatszámhoz adott nyomaték tartozik.
süti beállítások módosítása