HTML

TComment

A Totalcar kommentblogja, nem csak trolloknak.

Friss topikok

Belsőség

Nincs megjeleníthető elem

Jajj, de csúnya!

Nincs megjeleníthető elem

Racingdream

Nincs megjeleníthető elem

Rallyedream

Nincs megjeleníthető elem

Reklámarchivum blog

Nincs megjeleníthető elem

Robogóblog

Nincs megjeleníthető elem

A sebesség oltára

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

02 (1) 03 (1) 05 (1) 07 (1) 08 (1) 10 (1) 10.rész (1) 100 (1) 11 (1) 111 (1) 117 (1) 12 (1) 120 (1) 121 (1) 127 (1) 1275 (1) 128 (2) 13 (1) 133 (1) 139 (1) 14 (1) 154 (1) 16 (1) 17 (1) 19 (1) 2011 (2) 2012 (10) 2013 (9) 208 (1) 22 (1) 23 (1) 24 (1) 26 (1) 27 (1) 3 (1) 3008 (1) 300 ehuf (1) 301 (2) 302 (1) 308 (1) 31 (1) 32 (1) 320d (2) 320i (1) 33 (1) 34 (1) 35 (1) 36 (1) 38 (1) 39 (1) 4 (1) 41 (1) 42 (1) 44 (1) 45 (1) 47 48 (1) 4runner (1) 4x4 (2) 50 (1) 508 (3) 51 (1) 58 (1) 7-es (1) 71 (1) 75 (1) 76 (1) 77 (1) 79 adás (1) 7 rész (1) 80 (1) 81 (1) 850 (1) 87 (1) 88 (1) 911 (3) 93 (1) 94 (1) 97 (1) 99 (1) a3 (2) a6 (3) a8 (1) abroncs (1) accord (1) adac (1) adás (4) adás-vétel (1) adás-vételi (1) adatbázis (1) adó (3) adócsaló (1) alfa (1) alfa romeo (1) alkatrészek (1) alkohol (1) állam (1) allroad (1) amarok (1) amerika (2) ampera (2) amts (1) anglia 2014 (1) angry (1) árak (1) árverezés (1) assur (2) aston (1) astra (4) ásványi (1) átírás (3) átjelentkezés (1) átverés (2) Audi (1) audi (14) autó (1) auto2 (1) autóbérlés (1) autódiagnosztika (1) autók (1) autóklub (2) autópálya (4) autópiac (1) autósiskola (2) autóvásárlás (2) autózás (2) Avant (1) avensis (1) aygo (1) az év autója (1) b125 (1) bajor porn (1) baleset (5) balesetmegelőzés (1) balesetveszély (1) bank (2) becsületsértés (1) bedőlt (1) beetle (1) behozatal (1) bejárás (1) belváros (1) bemutatás (1) benzin (6) benzinkút (1) bfr (1) bicikli (5) biciklis (1) bioetanol (1) birds (1) bíró márk (2) bírság (5) bírságok (1) biturbo (2) biznisz (1) bizományi (1) biztosítás (4) bkk (2) bkv (3) black cell (1) blog (1) blues brothers (1) bme (1) bmw (18) bogár (1) böp (1) bőr (1) boss (1) botrány (2) boxter (1) bringa (1) bruno (1) budapest (9) bullitt (1) bullshit (1) büntetés (3) bürokrárcia (1) busz (1) buzikék (1) camaro (1) can (1) capri (1) car of the year (1) cayenne (1) céda (1) ceed (2) check engine (1) chevrolet (3) cigánykerék (1) cigi (1) Címkék (1) citadella (1) citigo (1) Citroen (1) civic (1) co2 (1) comment (1) connect (1) cooper (1) corsa (1) corvette (1) coty (3) cougar (4) country (1) credo (1) critical mass (1) csalás (5) csaló (1) csapatás (1) csapda (1) csekk (3) csere (2) cserhalmi (1) csikós (2) csikós zsolt (2) csökkentés (1) csúnya (1) cx5 (1) dacia (3) daewoo (2) Daihatsu (1) deauville (1) debrecen (1) demó (1) detomaso (1) de tomaso (1) diagnosztika (4) díj (1) dízel (7) dögkeselyű (1) dokker (1) dokkolás (1) dömsödi (1) dömsödi gábor (1) drága (1) ducati (1) dudálás (1) dugattyú (1) dugó (2) dupla (1) dzsudzsák (1) e85 (1) ecoboost (1) econell (1) égésétér (1) égéstér (118) egester (5) Égéstér (5) égéstér78 (1) égő (1) eladás (2) elantra (1) elkúrtuk (1) ellenőrzés (1) első (2) első autó (1) eredetvizsga (1) esküvő (1) esztergom (1) eu (2) év autója (2) extra (2) ez kellett (1) f1 (1) fabia (1) facelift (1) fagyálló (1) fail (1) famin (1) fejegység (1) feljelentés (1) felkészítés (1) fellebezés (1) felni (2) félretankolás (1) fényszóró (1) ferenciek tere (1) férgek (1) ferrari (1) festés (1) fesztivál (1) fiat (5) fidesz (1) fiesta (2) figyelem (1) fluence (2) focus (4) fogyasztás (3) ford (16) fordulatszám (1) forgalom (1) forma-1 (1) forma 1 (2) formula (1) fotelfizikus (1) frankfurt (1) frt (1) fűtés (1) fx45 (1) gáz (1) gázolás (1) generátor (1) genf (1) geochallenge (1) ghosn (1) GLT (1) golf (4) golfos (1) gran coupé (1) gs (1) gt (1) gt86 (2) gtc (2) gts (1) gumi (1) gyalogos (5) gyarapodás (1) gyászhír (1) gyorshajtás (3) gyúrás (1) h4 (1) hajtókar (1) halott (1) hamis (2) hang (1) hangszóró (1) hangyász (1) háromkilós autó (1) használt (1) használtautó (5) hasznaltautó (1) használtteszt (1) hátsókerékhajtás (1) ház (1) hazugság (1) helló (1) heves (1) hho (2) hibák (1) hidegindítás (1) hidrogén (1) hifi (1) hirota (1) hitel (4) hitelkárosult (1) hóhelyzet (1) honda (3) horgász (1) hülye (1) hurok (1) hybrid (3) hyumdai (1) hyundai (5) i30 (1) i40 (3) ibiza (1) ideiglenes (1) igo (1) illegal (1) illeték (2) ilyen volt (1) importőr (1) india (2) induktív (1) infiniti (1) ingyen (1) insignia (3) isuzu (1) ittas (1) izé (1) izomauto (1) jaguar (1) japán (4) japánautó (2) japanese (1) javítás (2) jeep (1) jimny (1) jobbik (1) jogosítvány (1) jogszabály (1) jogtalan (1) jövő (1) jubileum (1) juke (1) juke-r (1) ka (1) kabrió (1) kamera (2) kamion (3) kamuvétel (1) kangoo (1) karbantartás (2) kárfelmérés (1) karosszéria (1) karotta (5) kathi béla (1) kátyú (4) kávé (1) kekkh (1) kérdezz felelek (1) kéregető (1) kerékpár (4) kerékpáros (1) kerékpározás (1) kerékpártartó (1) kerékpárút (1) keresés (1) kereskedő (2) kereszteződés (1) késés (1) kesjár csaba (1) kgfb (1) kia (2) kidob (1) kigurulás (1) kilenc (1) kilométeróra (1) kilométeróra-állás (1) kína (5) kínai (1) kisautó (1) kőbájker (2) ködölés (1) koenigsegg (1) koldus (1) költség (1) kombi (1) komment (2) kommentelő (1) kommentposzt (1) korando (1) korupció (1) kötelező (2) középső ujj (1) közlekedés (5) közlekedési (1) közterület (1) közvetlen befecskendezés (1) kresz (3) kretén (1) kukásautó (1) külföldi (1) kupa (1) la (2) lada (4) lámpa (2) lancia (1) laplander (1) launch (1) lebukás (1) legenda (1) legendák (1) legolvasottabb (1) legszebb (1) leno (1) leterelés (1) letol (1) levorg (1) lexus (3) lézerblokkoló (1) licit (1) linea (1) lodgy (2) logan (1) long beach (1) lop (1) lopás (3) los angeles (1) lotus (2) ls (1) luxus (1) m550d (1) m7 (1) maffia (1) magasember (1) magyar (3) mahindra (1) mak (1) malibu (1) margit utca (1) márk (1) márkaszerviz (1) matrica (2) matt (1) mazda (7) Mazda (1) megalázás (1) megane (1) megatököm (1) megunt (1) mercedes (4) méret (1) michelisz (2) micra (1) mini (4) miss sixty (1) mitsubishi (2) Mitsubishi (1) mkii (1) mobileye (1) mondeo (3) morgan (1) mosógép (1) motor (2) motordiagnosztika (1) motordoki (1) motorfék (1) motorolaj (2) motoros (1) motorozás (2) mozgáskorlátozott (1) mozgássérült (1) murano (1) mustang (2) műszaki (1) műszaki vizsga (2) násznép (1) nav (2) navigáció (3) neper (1) nepper (11) nepperűző (1) név (1) ngm (1) nismo (1) nissan (10) nkh (3) nng (1) nostalgiccar (1) nosztalgia (1) novoth (2) novoth tibi (1) novoth tibor (2) nsu (1) nyárigumi teszt (1) nyomaték (1) obb (1) obd (1) octavia (2) okmányiroda (3) okos (1) oktatás (1) olaj (2) olajcsere (1) olajnyomás (1) olcsó (2) oldtimer (1) Omega (1) omm (1) öngyilkos (1) önvezérlő (1) opc (1) opel (14) Opel (1) óratekerés (2) öreg (1) összehasonlító (1) outlander (1) ozora (1) p-rendszám (1) pályanap (3) panamera (1) panda (2) pandúr (1) pánik (1) pára (1) párátlanítás (1) parkolás (7) pba (1) perkupa (1) peugeot (10) phaeton (1) pickup (1) piros (1) plakát (1) plug-in (1) podcast (36) politikus (1) pontiac (1) porsche (7) prémium (1) prince (1) prius (4) próba (1) p rendszám (1) q3 (1) q5 (1) qashqai (1) qoros (1) quattro (1) r8 (1) rabló (1) rádió (1) rágalmazás (1) rakpart (1) rali (3) rally (1) range (1) ranger (1) red bull (1) régen (1) regisztráció (1) reklám (2) reklamáció (1) remake (1) renault (7) rendészek (1) rendőr (3) rendőrség (11) rendszám (8) rendszámkamu (1) rendszámtábla (1) repülők (1) részeg (2) részegek (1) ro80 (1) robogó (3) rollsroyce (1) róma (1) román (1) románia (1) romok (1) roncs (2) roncsok (1) ronda (1) rózsadomb (1) rs (1) RS4 (1) rs6 (1) rxh (2) s3 (1) s6 (1) s7 (1) s8 (1) s80 (1) saját (1) sajtóutak (1) samara (1) scenic (1) seat (2) sebességkorlázozás (1) sértés (1) sérült (1) sharan (1) shiro (1) shitgun (1) skoda (4) skyactive (1) smart (1) sofőrszolgálat (1) sos (1) Space (1) spacestar (1) spam (1) spórolás (1) sport (3) ssanngyong (1) st (1) steve mcqueen (1) student (1) subaru (3) sunny (1) suv (4) suzuki (7) svájc (1) sw (1) swift (5) szabálysértés (1) szállítási sérülések (1) szar (1) szemetelés (1) szenteste (1) szerelés (2) szerszám (1) szerviz (2) szervizkonyv (1) szerződés (1) szilveszter (1) szintetikus (1) szíria (1) szívócső (1) szlovák (2) szonda (1) szöveges (1) szövet (1) tábla (1) találkozó (2) talán (1) tannis (1) tannistest (1) tartós (1) taxi (2) TC-vel árkon-bokron át (1) tclotta (1) tcomment (1) tctv (1) tc flotta (1) td4 (1) tdci (1) techday (1) tehén (1) tek (2) TEK (1) tekerés (2) telefon (1) téli (1) terep (1) területi (1) tesla (1) teszt (3) thema (1) tiguan (1) tiz (1) tolvaj (1) top10 (1) törés (1) törésteszt (1) törvény (1) törvénybetartás (1) totalcar (20) totálkár (1) totem (1) tourer (1) toyota (11) toyotafest (1) toyota 2000 GT (1) trackday (3) traffic (1) traffipax (2) transit (1) troll (1) trükk (1) tsi (2) tudatlan vásárló de okos (1) túlkapás (1) tunexcom (1) tuning (2) turbó (3) tűzoltóság (1) twingo (1) ubul (1) ügyintézés (1) ügyvéd (1) újautó (2) unalmas (1) uno (1) up! (2) usa (1) út (1) útdíj (3) útlezárás (1) útszéli (1) üzemanyag (1) üzlet (1) v10 (1) v6 (1) v60 (1) v70 (1) v8 (1) vag (1) vagyonszerzés (3) vak (1) vakteszt (2) választás (1) vallomások (1) Váltók (1) vámkezelés (1) varga cigány (1) város (1) vásárlás (2) vásárló (1) verseny (2) versenyzés (1) veszély (1) vétel (2) veterán (1) vfr (1) videóteszt (1) villanyautó (1) vino (1) virago (1) visszahívás (2) visszavett (2) víz (1) vizsga (1) vizsgabiztos (2) vizsgadíj (1) volkswage (1) volkswagen (13) volvo (4) Volvo (1) vonulás (1) vredestein (1) vw (9) Wagon (1) wayteq (1) williams (1) winkler (2) wrx (1) wtcc (1) x-trail (1) x3 (1) x6 (1) xdrive (2) xedos (1) xenon (1) youngtimer (2) zafira (2) zebra (1) zöld (2) zsiguli (1) Címkefelhő

Igazodjunk a hülyékhez?

2013.08.28. 07:27 Tcomment

Címkék: tábla szöveges közlekedési

Ha nem ismerjük a szabályokat, jelek helyett használjunk szöveget? Legyen Magyarország Amerika?

Kapcsolódó cikkünk kommentposztja.

181 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tcomment.blog.hu/api/trackback/id/tr615481476

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

halaloszto 2013.08.28. 07:49:52

Kezdhetnenk ott, hogy nem multszazadi nyelven irjuk a kreszt, es pl a "megallni tilos" helyett kitalalunk annak a tablanak valami olyan nevet, aminek van is koze ahhoz amit jelent.

Amugy a szuper buszos tablat a soforok 80%-a ugy fogja ertelmezni, hogy az ott egy kivetel, es ott lehet, nem pedig ugy hogy ez egy altalanos szabaly. Hiszen csak ott van kiteve.

Vajk

PLaci77 2013.08.28. 07:52:17

Az volt a hülye aki ezt a táblát kitalálta. Magyarországon erre a problémára már létezik minden jogosítvánnyal rendelkező számára ismert megoldás. Egy jobbra mutató zöld nyíl lámpát kellet volna felrakni, ami a busz lámpával egyszerre világít.
A tábla hátránya, hogy egy van belőle az országban, így aki először jár arra, annak fel kell fogni hogy mi is van rajta, addig meg ledudálják az embert. Ha pedig külföldi találkozik a táblával, akkor ki fogja várni a zöldet.

fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2013.08.28. 07:54:33

@PLaci77: sajnos a jobbra nyilas zöld lámpát sem mindenki tudja értelmezni.

más országokban pedig a pirosnál fixen lehet jobbra kanyarodni, csak elsőbbséget kell adni

PLaci77 2013.08.28. 07:56:22

@fghjk: Azért az autósok nagy százaléka tudja mit jelent a jobbra mutató zöld nyíl. Aki meg nem, az a táblát még annyira sem fogja érteni.

Yogi 2013.08.28. 07:59:13

A tábláknak az a lényege (túlnyomó részt), hogy mindenki értse, legyen az külföldi, vagy olvasási nehézséggel küszködő sofőr. Ezért is nemzetközi a KRESZ. A fenti kereszteződésben egyébként korábban volt egy kiegészítő lámpa a jobbra kanyarodóknak is, amely egyszerre adott szabad jelzést a "busz" kiegészítő lámpával, de később levették, nem tudom milyen megfontolásból. Ilyen esetekben javasolnám, (ahogy Ukrajnában is van) hogy egy állandó kis zöld színű, nyíl alakú kiegészítő táblával jelezzék, hogy a jobbra kanyarodás akkor is megengedett, amikor az egyenesen haladás tilos.

Gomulka Béla 2013.08.28. 08:03:21

Folyadékkristályos magyarázó táblák kellenének, amik kicsi rajzfilmmel mesélnék el, hogy mit is kell csinálni. A dugók azonnal megszu"nnének, és mindenki jól járna. Tu"ntetések idejére pedig ki lehetne bérelni o"ket, kvázi transzparensnek. Ha pedig mégis kialakulna egy dugó, csak be kéne tenni az Indul a bakterházat, azt akár századszorra is megnézné az ember. (Nem kell rólam elnevezni.)

Rémbódess 2013.08.28. 08:03:36

Én sem tudnám felidézni a kresz ide vonatkozó szabályát, de a józan paraszti ész segít:

- A buszsáv általában a jobb szélső (ahol nem az, ott értelmetlen is arra gondolni, hogy lehet-e belőle jobbra kanyarodni)
- Jobbra kanyarodáshoz történő besoroláshoz a buszsáv igénybe vehető. Ez benn van a kreszben
- Ha a "busz" feliratú kiegészítő lámpa világít, akkor a buszsávban tartózkodók indulhatnak. Ha te nem vagy busz, akkor te is. Nem kell félni, keresztben ilyenkor már nem jöhetnek.
- Ha amúgy semmi más nem tiltja a jobbra kanyarodást és a buszsávban lévők (tehát a jobbra kanyarodás miatt ott jogosan tartózkodók is) indulhatnak a lámpa jelzésére, akkor indulj és kanyarodj jobbra.

Szerintem ezekből az egyszerű tényekből levezethető a szabály...

okostojgli (törölt) 2013.08.28. 08:05:10

@PLaci77: "Egy jobbra mutató zöld nyíl lámpát kellet volna felrakni"

Nem.
abban az esetben kizárólag jobbra lenne szabad továbbhaladni, egyenes nem.

okostojgli (törölt) 2013.08.28. 08:07:33

" 'BUSZ' jelzésre a jobbra kanyarodás megengedett!"

Tehát az egyenes haladás nem.

Remek.

Balthazor Hellman 2013.08.28. 08:12:58

Nos amikor a tulok sofőr (sötét prémiummárka)a buszsávban előzve balra indexeléssel egybekötve igyekszik befurakodni az egyenesen menő sor elé/közé, azt milyen táblával lehet legalizálni? Mert akkor a buszos se megy sehova...

PLaci77 2013.08.28. 08:16:00

@okostojgli: Úgy gondoltam, hogy a kerek zöld mellé, kell a jobbra mutató zöld nyilat felrakni.

Balthazor Hellman 2013.08.28. 08:16:41

@okostojgli: Mégis mit keresne egy szgk, tgk a buszsávban azzal a szándékkal, hogy egyenesen hajtson tovább?

Ez ugye szabálytalan... nemde?

Ha megengednék az egyenes irányban továbbhaladást, ki állna meg a piros jelzésnél az eggyel beljebb lévő sávban?

2013.08.28. 08:18:40

@halaloszto: Jobb is, ha így értelmezik, hiszen akkor még az sem baj, ha nem jegyzik meg. :-)

Egyébként mindenben egyetértek a "költővel", kivéve abban, hogy ez egy filléres tétel volna. Milliárdokba kerülne, ha mindenhova tennének, ahova kell, az átépítések / forgalmi rend változások / elrohadás / lopás miatti pótlás pedig folyamatosan további pénzbe kerülne. Szerintem így is megérné, de politikai kampányba ne így kezdjünk vele, mert kiröhögnek.

2013.08.28. 08:21:13

@PLaci77: Vagy ismeri a KRESZ-t, és gond nélkül jobbra kanyarodik. A meglátásod amúgy jó, csak ugye a zöld nyilas lámpa egyrészt felesleges, mert logikusan végiggondolva a buszos lámpával tényleg kanyarodhatsz jobbra, másrészt meg (ahogy az előbb is írtam) a politikusok logikája idáig nem terjed, a legfőbb érv náluk az, hogy a tábla olcsóbb, mint még egy kiegészítő lámpa.

KoGa 2013.08.28. 08:21:15

Szerintem azt az alap problemat kellene megszuntetni, hogy a Busz lampa jelzese nem egyertelmu. Az emberek (megkockaztatom:.tobbsege) nem tudja hogy nem csak a busznak enged szabad utat, erthetoen: nem zold, ra van irva, hogy Busz, es meg ritka is. (Most ne csak Bp-re gondoljunk.) En Magyarorszagon kivul mashol nem is lattam meg. Ergo: vesszen a Busz lampa.

A szoveges tablakkal nekem is az a bajom: nem mindenki beszel magyarul. Raadasul egy ilyen tablat joval tovabb tart ertelmezni.

killerkaller 2013.08.28. 08:21:23

@okostojgli: ".....jobbra kanyarodás IS megengedett"

Talán így egyértelműbb:)

irjlevelet 2013.08.28. 08:22:52

"Szerintem ezekből az egyszerű tényekből levezethető a szabály..."

Ez intelligenciát feltételez. A cikknek pont ez a lényege... :)

alma11 2013.08.28. 08:23:05

- Jobban képzett, akár külföldről hozott út- és forgalomtervezőket kellene alkalmazni, hogy ne az legyen a cél, hogy minél lassabban és minél veszélyesebben lehessen haladni. (Beláthatatlan helyen, villamosvonalon áthúzott sáv, demszkypogácsa, lassító járdasziget és úgy általában minden, ami száraz, hómentes, takarított/festett útra és kormányrángatásra apellál)

- Indokolt helyekre (és pl. időkorlátozással) kellene kitenni a sebességkorlátozó táblákat, hogy bárki is komolyan vegye őket (bár ez kapcsolódik az előző ponthoz)

- Minél egyszerűbb KRESZt kell alkotni, ezzel is fokozva a biztonságot, nemzetköziséget, egyértelműséget, mutyimentességet
(Észrevette valaki, hogy egyre gyakrabban van kreszmódosítás?)

- Az előző pont más dolgok szabályozására is áll, de rájöttem, hogy Magyarországon bilibe lóg a kezem.

Ja és a cikkben említett esetben a zöld kiegészítőlámpa célt ért volna. Így csak unaloműző viccnek jó.

Dr. Kix 2013.08.28. 08:25:50

Én csak arra tudok gondolni, hogy uborkaszezon van, ha ilyen hülye cikkeket _kell_ írni.

Áldásnak tartom pl. hogy Horvátország/Görögország útjain sok minden ki van írva angolul.

Ezt a "mindent csak magyarul írunk ki" dolgot én mélyen temetném, bármennyire szeretnénk, a magyar nem világnyelv.

Amúgy pedig @PLaci77: +1, jobbra zöld nyíl lámpát kellett volna ide tenni, nem táblát. 1000x érthetőbb, lett volna.

rocksarkany 2013.08.28. 08:26:31

Én az egyenrangút tábláznám. Nem jó ilyen kereszteződésekben lassítani és a jobbra/balra/előre nézelődés helyett azt vizslatni, hogy van-e a jobbról érkezőnek tábla vagy nincs. Aztán persze meggyőződni még arról, hogy akkor most ki jön honnan és kinek mit kell adni...

velizar 2013.08.28. 08:27:14

ha már szidjuk a jenkiket, azért ne egy olyan táblával illusztráljuk, amit itthon is szöveggel írnának ki. vagy van a "vigyázz! mérgeskígyók!"ra külön kresz-tábla?

velizar 2013.08.28. 08:28:37

@rocksarkany: arra van tábla (talpon álló piros keretes macisajban keresztbe tett iksz), csak messze nincs kirakva mindenhová, ahová kellene.

gigabursch 2013.08.28. 08:33:33

Szerintem jó ötlet.

Sokat segítene még a piros/töld visszaszámláló általános elterjedése, vagy a zöld villogása

ZYLO 2013.08.28. 08:33:48

Jellemző a közlekedők/olvasók toleranciaszintjére, hogy a szavazásban a "Vegyék el az összes értelmi fogyatékos jogosítványát" vezet.

Ahol én vagy te mindennap járunk, ott lehet, hogy egy vidéki/külföldi vezető életében először próbálja kitalálni, melyik sávból hová lehet/kell fordulnia. Persze, tudom, tanulja meg a Kreszt. Biztassátok a dudával, az mindig segít. :(

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.08.28. 08:46:20

@velizar: nyilván tudja hogy van, de nincs kitéve. és mivel nincs kitéve az emberek 85%-ának eszébe sem jut, hogy az az. emiatt heti szinten lennének konfliktusaim, ha nem állnék meg a kereszteződés végén, és adnék elsőbbséget annak ellenére, hogy én vagyok jobbról.

ki is mehetnék elé, össze is törethetném a kocsit, és biztosítózhatnék, javíttathatnék, de erre nekem nincs időm.

így a jobbkezeseket vagy mindenhol kitábláznám X-el, vagy mindegyik sarkára kitenném a macisajtot, vagy megszüntetném az egyenrangúságot.

killerkaller 2013.08.28. 08:46:36

@velizar: Van ilyen veszélyt jelző tábla: állatok. A piktogramtól függően háziállatok, vagy vadon élő állatok.
Kiegészítő jellel, vagy szöveggel nyomatékosítani lehet a veszély jellegét, esetünkben a mérgeskígyót. Bár ez magyarországon nem igazán jellemző.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.08.28. 08:49:39

a szöveggel meg nem értek egyet. nehogymár alapfokú magyar nyelvvizsgával lehessen csak normálisan közlekedni. külföldön is kurvára utálom a megállni tilos alatt a 6 soros kiegészítő táblát, amin nem tól-ig időpontok vannak, hanem szöveg.

ez német, és angol nyelvterületen még nem lenne probléma, de volt már olyan hogy úti szótárral bogarásztam ki hogy mi a faszt akarnak a szlovének/horvátok/szlovákok, és hogy ha visszamegyek 5 óra múlva akkor még ott lesz a kocsim, vagy elviszik lopóautóval.

mt-03 2013.08.28. 08:50:54

azt a tablat azert tettek oda mert aki abba a savba beall az igazabol masfele nem is mehetne tekintve hogy az egy busz sav ami lemegy az alagutig. abban a savban csak az mehet aki jobbra kanyarodik. egyenesen nem, hisz tovabbra is buszsav, majd az alagut elott megint van egy lehetoseg jobbra kanyarodni, de ez nem azt jelenti hogy vegig le is mehet rajta. ja hogy ez sokakat nem erdekel es meg fel is tartjak a szabalyosan haladokat? neha szokott ket fakabat alldigalni, olyankor rend van, de mostansag ujra elmaradoznak aztan megy a keresztezodesbe beallas meg dudalas, no meg a sok "elelmes" eloreslisszolasa....

kockablogger 2013.08.28. 08:51:30

@Gomulka Béla: Vöhhöhh :)
Azért a legendás érdi, már betoncsöcsökkel teleaggatott 3 sávos körforgalomban megnézném a belső sávban, vészvillogóval a tábla alatt álló, képregényt olvasó júzert, aki a teszkóba menne, de túl sok a sáv. Csendben megjegyzem, engem majdnem letarolt a nagypapa fehér swifttel, amikor átrombolt a három sávon, mert BALRA akart kanyarodni, ahogy beért a régihetesről és "Minek mennyek mán akkora kört, há' csak ide gyönnék a stoppsopphó' a lakóparkba!". Szóval van itt humor kéremszépen.

mikolas 2013.08.28. 08:51:51

Megállni tilos tábla alatti kiegészítő tábla, X méter. Ilyen esetekben is jó lenne egy sárga vonalat felfesteni (legolcsóbb megoldás), netán kitenni X méter után egy tiltást feloldó táblát, mint pl. Bécsben. Így elkerülhetők az olyan viták, hogy X méter - 1 cm-en belül volt a kocsi és kapja-e a kerékbilincset vagy sem.

qwertzu 2013.08.28. 08:54:50

@PLaci77: Ha rögtön a második kommentben szerepel a jó megoldás, akkor hogy lesz ebből sok komment?

@ZYLO: Igen ez jellemző az emberekre. Ismerős terepen könnyen boldogul, de ha ő kerülne ismeretlen helyre, akkor hirtelen nem lenne annyira nagy kresz zseni.

mt-03 2013.08.28. 08:55:05

@okostojgli: pontosan, csak ugye itt a sok tusko eloremegy a buszsavban a szabalyosan varakozok mellett. ezert is ertelmetlen ez a tabla. aki buszsavban haladhat az ezt jelzest nagyon jol ismeri (bkv,taxik,motorosok) nekik nem kell magyarazat, mindenki mas aki ebben a savban all, az legalisan nem haladhat egyenesen csak jobbra kanyarodva igy, nekik ezert kene ismerniuk...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.08.28. 08:55:21

@killerkaller: azért nem ugyanaz. a mérgeskígyó, és a szarvascsorda között azért van különbség.

a mérgeskígyó tábla nem azért van hogy vigyázz nehogy elüss egy eléd szökkenő 250 kilós mérgeskígyót, hanem azért hogyha kiszállsz hugyozni/kereket cserélni akkor légy résen, mert ha megmar akkor meg fogsz dögleni.

velizar 2013.08.28. 08:56:53

@Hurrá Torpedó: persze, igaz. alieneknél kedvencem sógoréknak a hírhedt 100as korlátozó táblájuk az IG-L kiegészítő felirattal. igazi túristacsapda.

Peetee 2013.08.28. 08:57:36

Az USA más helyzet, ott 1 világnyelv a hivatalos, és egy orbitálisan nagy ország.

Egy kicsi ország Európában ezt nem tudja megtenni, se nem vagyunk világnyelv, se nem lehetséges a külföldi sofőrtől elvárni, hogy beszélje a nyelvet.
Akkor bevezetik a Szlovákok is, aztán a Csehek, és szépen sorban fél Európa, ez olyan lenne, mintha az USA minden tagállamában más nyelven lennének feliratozva a táblák.

Szerintem ez nem élhető nagy általánosságban, a belvárosban meggyorsítani a forgalmat - mint a példában szereplő tábla - jók, de általánosságban nem megoldható szerintem; rontana a helyzeten.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.08.28. 08:59:49

@velizar: mondjuk ugyanígy igaz a munkanapokon 8-18-ig nálunk is a parkolóknál. aztán szegény turista meg honnan a pékből tudja hogy aug 19 hétfő szombatnak számít, aug 20 kedd vasárnapnak, és aug 24 szombat meg hétfőnek???

Grgabácsi 2013.08.28. 09:00:11

@KoGa: Amikor a jelzőlámpa kifejezetten a buszra vonatkozik, akkor tőlünk nyugatabbra olyan jelzőlámpát tesznek, mint amilyen a villamosnak is van. Ez a megoldás mellesleg nálunk sem ismeretlen, továbbá ez a pöttyös jelző mellesleg némi logikával úrvezetők is tudják értelmezni.

szálka 2013.08.28. 09:00:22

A KRESZ egyértelműen kimondja, hogy busz kiegészítő lámpánál mi a teendő. nem csak buszoknak. ezt ugyanúgy meg kellett volna tanulni, mint a megállni tilost, bármilyen kategóriában. én is félreérthetőnek tartom a kiegészítő táblát, mert olyan, mintha kivételes kereszteződés lenne. Szerintem pont azért jó a táblás, szimbólumos rendszer mert, mint az utolsó bekezdésben is szó esik róla, európában akár néhány száz kilométerenként más nyelvet beszélnek. én nem tudom elfogadni azt érvként, hogy régen tanultam és elfelejtettem. bocsánat...

Grgabácsi 2013.08.28. 09:03:46

@Peetee: Így is éppen elég nagy katyvasz van már a kiegészítő "Kivéve akármi" táblákkal. Egy külföldi valószínűleg nem fogja tudni értelmezni, hogy mi az a "Kivéve BKV", vagy a cseh megfelelőjét, hogy "Opis MHD". (Mestska Hromadni Doprava, vagy mi)

rekspeiler 2013.08.28. 09:07:07

Az új 3-sávos M0-nál is van "magyarázat" a kivetítőkön, hogy tarts jobbra, de ugyan úgy lesz@rják.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.08.28. 09:07:34

"Vegyék el az összes értelmi fogyatékos jogosítványát"

Na az ilyenre is a tipikusan agresszív, türelmetlen barmok szavaznak akik szétcseszik a közlekedést. Gondolom a keréknyomást, az indexet és a világítást is ellenőrzik minden elindulás előtt, mert hogy az is kötelező lenne, ha csak nem "fogyatékos" az illető.

Merthogy ítélkezni könnyű, főleg általánosítani.

Nem baj ha kint van egy magyarázó tábla csak maradjon kint a normál kresz tábla is, könnyen, olcsón, gyorsan lehet biztonságosabbá tenni a közlekedést.

rekspeiler 2013.08.28. 09:08:12

@mikolas: Lechner Ödön fasoron is megcsinálták ezt.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.08.28. 09:10:33

bocs, kérdeznék egy magyarázót:

ha csak a busz tábla virít akkor:
-az autós kanyarodhat jobbra (ezt írja a szöveg is, ez oké)
-de a busz mehet egyenesen is?

ha mindenki csak jobbra mehet, akkor miért nem jó a zöld jobbra nyíl? valaki mondja már meg, hogy miért van akkor ebben az esetben ugyanarra a funkcióra kétféle jelzőeszköz? teljesen felesleges.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.08.28. 09:15:01

@Grgabácsi: lényegtelen hogy érted e mi van odaírva. tudod e 100%-hogy mi a pék az hogy Opis MHD?
-ha nem, akkor inkább ott mész ahova nincs kiírva, és abból nem lehet baj.
-ha igen, akkor meg úgyis ott mész ahol nincs kiírva, tehát nem lesz baj :)

esetünkben is egy külföldi azt fogja csinálni, hogy ott fog állni a zöldig, mert azzal nem okoz problémát, biztos ami biztos. tehát a jelzőlámpa nem magától értetődő, tehát rossz.

mikolas 2013.08.28. 09:15:09

@Hurrá Torpedó: Lehet, hogy kísérleti jelleggel tették ki, hátha többen "megtanulják" vagy újra emlékeznek rá, hogy a busz feliratra nem csak a busz, hanem aki - szabályosan - a buszsávban van, az is elindulhat.

Volt régebben egy cikk, hogy a Megyeri hídra vezető körforgónál raktak ki egy magyarázó táblát, amin a cipzár elvet próbálják "magyarázni". Kíváncsi lennék, hogy azzal kapcsolatban mi a tapasztalat, ért-e valamit.

qwertzu 2013.08.28. 09:20:58

@szálka: Elméletileg. A gyakorlatban meg pont tegnap volt hír, hogy valakit megbüntettek egy épület falára kirakott megállni tilos tábla miatt. Tehát még a büntetést kiszabó személyeknek sincs igazából fingjuk a kreszről.
Ráadásként sikerült valamelyik kereskedelmi híradójában olyat nyilatkozni, hogy az állampolgár nem döntheti el melyik tábla a szabályos.

Ha szeretnéd avatart a hozzászólásaid mellé 2013.08.28. 09:23:11

na már megin megy a hülye amerikaizás közben meg bilibe lóg a kezünk :D

madbalee 2013.08.28. 09:29:11

@halaloszto: A megallni tilossal mi a gond?

Mondeoman 2013.08.28. 09:39:17

@Dr. Kix: "Ezt a "mindent csak magyarul írunk ki" dolgot én mélyen temetném, bármennyire szeretnénk, a magyar nem világnyelv." - a magyaroknak mintegy 25%-a beszél idegen nyelvet. Kiírhatod te angolul/németül/óhollandul a mondókádat, de a sofőrök 3/4-e nem érti meg. (Bár lehet, hogy magyarul sem.)

Szerény véleményem szerint a KRESZ-oktatást kellene megreformálni, de nagyon sürgősen. Nem kellene súlyos órákat arra elpazarolni olyan hülyeségekre, amik gyakorlatban soha nem fordulnak elő, lásd "Kinek van elsőbbsége a körforgalomban, ha jobb oldalról troli, szemből villamos jön, a villamos balra kanyarodik másik nevű útra, a troli szintén balra, de ugyanarra a nevű útra, a villamos vezetője 46 éves, a troli vezetője pedig sárga zoknit visel?" Emberek, írtsuk ki ezt a sok 40 éves, életszerűtlen hülyeséget, ma már Bp-n tudtommal mindenhol lámpa irányítja a villamost... Az erre elpocsékolt időben pl. jobban bele lehetne verni a tanulók fejébe az életszerű, reális élethelyzeteket, pl. az olyanokat, amit a cikk említ. És akkor nem lenne szükség táblára, mert mindenki (?) tudná, hogy mit lehet/kell csinálni, amikor kigyullad a BUSZ felirat.

pedaz 2013.08.28. 09:41:33

@rocksarkany: Kicsit drága mutatvány lenne ahhoz képest, hogy csak jellemzően alacsony forgalmú lakóövezetekben egyszerűsítené a közlekedést.

halaloszto 2013.08.28. 09:42:07

@szálka: a kresz csak addig egyertelmu, amig hozzateszed a jozaneszet. pl az ominozus busz lamparol az van banne, hogy ha vilagit, akkor a piros ellenere lehet menni. egy szo sincs rola, hogy merre. Betu szerint nezve a busz lampanal siman kanyarodhatnek balra...

Vajk

halaloszto 2013.08.28. 09:44:06

@madbalee: az, hogy a mezei ember az autoval ketto dolgot szokott csinalni: megall egy pillanatra, vagy parkol. ehhez kepest a kreszben van ket fogalom, a megallas es a varakozas. Neked megy a parositas?

Kosse ossze vonallal az ugyanazt jelentoket:

megall utast kitenni parkol
megall varakozik

Vajk

qwertzu 2013.08.28. 09:45:03

@halaloszto: Nem. Ha balra kanyarodnál, akkor megszegnéd azt a szabályt, hogy csak jobbra kanyarodáskor használhatod a buszsávot.

flamer 2013.08.28. 09:45:30

A hülye sofőrök problémáját az automata autók fogják megoldani. A Nissan azt mondja, hét éven belül árulni fognak ilyeneket: www.reuters.com/article/2013/08/27/us-autos-nissan-autonomous-idUSBRE97Q0VI20130827

sarocker 2013.08.28. 09:45:51

A körforgalmat nem is tudom, hogyan nem lehet jól értelmezni (pedig sokan nem tudják). A behajtáson kívül (nem kell irányjelzőt használni) semmilyen olyan szabály nem vonatkozik rá, ami ne lenne érvényes bármilyen más, nem körforgalmú úton.

Az ok az lehet, hogy ha az ember meglátja, hogy körforgalom, akkor átkapcsol az agya, és azt gondolja, hogy egy különleges, máshol nem létező forgalmi helyzetbe kerül a körforgalomban. Pedig nem. Függetlenül a sávok számától.

- Behajtásnál ott a macisajt. Eltéveszthetetlen.
- Kihajtásnál tulajdonképp kereszteződés, irányjelző kell.
- Ha többsávos, akkor ugyanúgy csak a külső sávból hagyhatod el a körforgalmú utat, mint bármilyen más párhuzamos közlekedésre alkalmas útról történő jobbra kanyarodás esetén.

Annyira egyszerű...

qwertzu 2013.08.28. 09:53:58

"hogy a mezei ember az autoval ketto dolgot szokott csinalni: megall egy pillanatra, vagy parkol."

De ettől a megállni tilos még teljesen egyértelmű. Azon egy másodpercig se kell gondolkodni.

És a megállni tilosnál meggállni tilos, a várakozni tilosnál meg parkolni tilos bőven elég a legtöbb embernek. Az olyan apróságokat, hogy rokkantparkolóban várhatsz utasra, ha a kocsiban ülsz, azt csak annak feltétlenül szükséges tudnia, aki a büntetéseket osztja.

qwertzu 2013.08.28. 09:57:37

Ez @qwertzu: erre @halaloszto: volt válasz.

@sarocker: Meg még pár szabály. Például tilos megállni. Tehát ha valaki jobbra indexel, akkor feltételezheted, hogy jobbra fog fordulni, ellentétben normál kereszteződésekkel, ahol esetleg megállási szándékot jelez.

guszti 2013.08.28. 09:58:27

Amerika messze van, de az egész angolszász kultúra sokkal verbálisabb, exit, walk/dont walk, look left/right, mind the gap, stb. de még a macisajtba is beírják hogy give way (az íreknél yield). Nálunk a stoptábla kivételével az analfabéta-kompatibilis jelrendszer terjedt el, ugyanakkor a környező országokban járva is lépten-nyomon belefutunk kiegészítő-magyarázó szöveges jelzésekbe, amit értelmes emberként elég hamar megtanulunk. Aki nyaralt mostanában horvát tengerparton, biztosan látott már a kanyar háromszög alatt "serpentini" vagy valami ilyesmi feliratot, és mivel konzekvensen van kirakva, a második után érti is hogy ez azt jelenti, 180 fokos lesz az a bizonyos kanyar. Szláv országokban az aszfaltra írják hogy sola meg gyetyi, azt is értjük, sőt, valahogy még azt is sikerül kibogarászni, kell-e fizetni a parkolásért az adott helyen és időszakban.

Szóval a kiegészítő-magyarázó tábla akkor jó, ha némi egészséges józan ésszel egy külföldi is levágja az értelmét. Függetlenül attól mennyire verbálisan vagy nem-verbálisan van megfogalmazva.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.08.28. 10:02:24

Full mindegy, milyen szabályok és táblák vannak.
Ugyanis nem az a baj, hogy nem tudják az emberek a szabályokat (illetve az is), hanem hogy azokat nem vasalják be rajtuk.

Kolleganőt nemrég megbüntette egy rendőr, mert záróvonalon át, balra kanyarodni tilosnál kiment balra. Tudja, hogy nem szabad, néha mégis megy arra. Évente mondjuk egyszer látja rendőr.
Persze, hogy szarnak rá.

A magyar jogalkotásból, jogalkalmazásból legfőképpen a következetesség hiányzik, és sem új táblák, sem az egekbe emelt büntetések nem segítenek, mert minimális az esélye, hogy elkapnak. Akkor meg minek tanuld meg a KRESZ-t?

halaloszto 2013.08.28. 10:04:37

@qwertzu: es ha egyenesen megyek akkor is. viszont a busznak szabad a busz lampanal balra kanyarodni a jobbszelsobol, persze nem mindenutt, de a buszos azt ugyis tudja.

es megint a jozan esz: mi van ha kisoroltam, de rajovok hogy a kovetkezo utca az enyem? muszaly lekanyarodjak? vagy soroljak vissza a zoldnel indulok koze, par ciklusra feltartva a buszsavot? vagy menjek el egyenesen a busz lampara?

Vajk

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.08.28. 10:05:47

@Mondeoman: +1
Emléxem, nekünk annó vagy 20 éve a kreszkönyvben volt egy olyan magyarázó ábra, hogy a villamossín kikerüli az útfelbontást...Az állatkertjei...Nem röhögött rajta csak egy fél nemzedék... :D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.08.28. 10:06:14

Mondjuk a körforgalommal nincs gondom, a turbót már kevésbé szeretem, de a nyakló nélküli alkalmazása szerintem sem jó.
Itt Pécsett is elkezdtek mindenhova körforgót csinálni, dugó meg ugyanúgy van, mint amikor nem körforgalmak voltak.
A főbb utakon meg elég fasza zöldhullám volt, amíg a lámpás műsor ment.

halaloszto 2013.08.28. 10:06:24

@sarocker: latod, pont ez a problema vele. hogy azt az utolso pici szabalyt, hogy a tobbsavos korforgalomban a kulso savbol kotelezo az elso kijaraton kimenni, azt kihagytak a magyar kreszbol. hiszen felesleges, megfelelo zarovonal festesevel megoldhato. aztan azt a vonalat nem festik fel, a sok majom meg korbeautozik a kulso iven mert az az egyszeru, es semmi ertelme hogy tobbsavos.

Vajk

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.08.28. 10:08:47

@halaloszto: A megállás az csak néhány percig érvényes, ha ott marad a sofőr.Az ennél többi az várakozás.Hogy pontosan mennyi is az a "néhány" perc azt nem tudom, látszik is hogy értelmi fogyatékos vagyok, megyek is leadni a jogsimat... :D

Dr. Kix 2013.08.28. 10:09:00

@Mondeoman: Bár nem írtam, de a példáim (Görögo./Horváto.) alapján úgy értettem, hogy KÉTNYELVŰ tájékoztatás kellene oda, ahol nincs más megoldás, csak a felirat. Máshol működik jól, nem szégyen tanulni a jobbtól.

Bause 2013.08.28. 10:11:19

A buszsáv jelölése Norvégiában számomra elég érdekesnek tűnik. Az első, hogy útburkolati jelekkel nem nagyon jelölik. Jobb esetben van egy traverz az út felett ami jelzi, hogy ez a sáv bizony busz és taxi sáv innetől, rosszab esetben ez a tábla csak az út szélén van alatta kiegészítő táblával, miszerint "Gjelder høyre felt", azaz a jobb sávra érvényes. Nem külföldi barát.
A másik, hogy kereszteződések van egy feloldó tábla, de általában normál esetekben (amikor a sáv folytatódik, de megint csak buszsáv) kint van egy kötelező jobbra haladási tábla a sarkon kiegészítő táblával: "Gjelder ikke buss og taxi". Ez persze azt jelenti, hogy kivéve busz és taxi. Meg lehet szokni, de vannak helyek, ahol nem konzekvens a dolog.

Mondeoman 2013.08.28. 10:11:43

Ja, oké, így már értem. Bár akkor sem gondolom, hogy ez lenne a megoldás...

Rocko- 2013.08.28. 10:14:16

a buszsávból jobbra kanyarodás jó dolog, láttam én máshol is ilyet. de logikus: ne kelljen már a busznak arra várnia, hogy előtte jobbra kanyarodjanak, így pont elveszti az előnyét, amit a buszsávban szerzett.

rákötve az amerikai módira: én átvenném azt is, hogy pirosnál is jobbra szabad kanyarodni, ha az elsőbbséget megadtuk. így kisebb lesz a dugó.

viszont nem hiszem, hogy mindent át kell venni, a piktogrammos szerepe nem csak az, hogy egységes a rendszer (azaz, hogy a külföldi is értse), hanem hogy könnyebben megérthető, a képi információt hamarabb lehet feldolgozni, annak ellenére, hogy azt értelmezni is kell.
szóval ilyen szempontból én inkább ezt preferálom.

ellenben! elég sok magyarázó, kiegészítő tábla tűnt el az idők folyamán, amik segítik a közlekedést, ezeket azért jó lenne pótolni.

pimpike_ 2013.08.28. 10:14:52

Lassan kezdődik az iskola és a rend éber mérői elkezdtek rászállni a _GYEREKEK_ táblás szakaszokra!
Hétfő óta minden reggel a Bp. 19.ker Ady Endre út - Toldy u. kereszteződés utáni szakaszon mérnek.
Tapasztalatom alapján, rajtam kívül csak a Csigavér autósiskolások lassítanak le 30-ra.
Az ok abban a (szándékos?) megtévesztésben keresendő, hogy ott a gyerekek tábla után kb. 30m -re van egy sebesség mérő ami ugye 50 felett pirosan jelez, 49-nél meg már azt jelzi "fasza gyerek vagy" .
Ja... egy 30 ezres csekkre.

Mellesleg a TC kicsit rugózhatna ezen a csodálatos jogalkotói cselekedeten, amikor is egy figyelmeztető táblából hirtelen tiltó tábla lett.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.08.28. 10:18:56

@pimpike_: mér a háromszögben ha gyerekek rohannak akkor ott 30-ra kell lassítani?

hol van ez a kreszben? valami új verziós cucc? van erre online link?

GG81 2013.08.28. 10:23:24

Elvenni, kettétörni vagy a régieket felgyújtani!
Aztán születnek az ilyen "beszélgetések" kerekagy.blog.hu/2013/07/02/az_oktato_telefonalt_a_tanulovezeto_leszoritotta_a_bringast

VAGY táblát minden járműre is, hogy nem közlekedünk a holtterében!

qwertzu 2013.08.28. 10:23:24

@Hurrá Torpedó: kresz
(6)201 A 16. § (1) bekezdés q) pontjában meghatározott jelzőtábla (84. ábra) alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtáblán megjelölt távolságon belül - ha a közúti jelzésekből más nem következik - legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni.

Beiktatta: 129/2013. (IV. 30.) Korm. rendelet 3. §. Hatályos: 2013. V. 1-től.

redriot77 2013.08.28. 10:23:44

@rocksarkany: +1.
Elég abszurd hogy ilyenkor azt kell figyelni hogy van-e a másik közlekedőre vonatkozó tábla. Különösen jó ez bizonyos kertvárosi részeken: biztos mindenkivel megtörtént már párszor hogy mire kiszúrta a fák között megbúvó macisajtot a merőleges utcában addigra szinte már állóra fékezte az autót.

killerkaller 2013.08.28. 10:25:18

@Hurrá Torpedó: Igen, ebben egyetértek.

Arra próbáltam velizar kérdése alapján rávilágítani, hogy az állatok megjelenése okozta veszélyt lehet KRESZ táblával jelölni.

Más a helyzet, amikor piros lámpánál álldogálva több idő van elolvasni, értelmezni a szöveget. Ha tempósan megyek, elsősorban a KRESZ jelzésekre vagyok
"kihegyezve", nem mindenféle önállóan kirakott szövegre. Gondolok az utak mellé kirakott, nem a közlekedésre vonatkozó tájékoztató táblák, reklámfeliratok tömegére.

GG81 2013.08.28. 10:25:18

@Rocko-: "rákötve az amerikai módira: én átvenném azt is, hogy pirosnál is jobbra szabad kanyarodni"
ez nem mellesleg lengyel és keletnémet módi is! (ahol tábla engedi minden járműre vonatkozóan)
:-)

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.08.28. 10:28:27

@qwertzu: oké. ha nincs kieg tábla méterrel, akkor nem kell 30-cal menni, ha van akkor annyi méteren keresztül 30-cal kell menni.

az is érdekes még hogy a gyerekszállítós buszt csak abban az esetben nem lehet kikerülni, ha vészvillogózik, ha nem akkor lehet:
(6)168 „Gyermekszállítás” (160/a. ábra): a gyermekeket szállító autóbusz vagy az iskolabusz elején és hátulján elhelyezett legalább 40x40 cm méretű fényt kibocsátó vagy megvilágított tábla az álló jármű környezetében gyermekek közlekedésére figyelmeztet. Az így megjelölt
a) úttesten álló autóbuszt - a gyermekek be- és kiszállásának az autóbusz mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével jelzett időtartamában - kikerülni, és
b) autóbusz mellett - a párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úttesten - elhaladni
tilos.

sarocker 2013.08.28. 10:34:33

@halaloszto: Én ezt nem tartom akkora problémának, mint te. Sőt egyáltalán nem tartom problémának. Az az emberek hülyesége, hogy akkor is a külső sávon marad, ha a harmadik kijáraton megy ki. Megjegyzem, ha két kijárattal odébb megyek ki, én sem sorolok a belső sávba, mert simán lehet, hogy kell tennem egy kört, mert nem engednek ki a külsőbe a kihajtáshoz. Tipikus példa a budaörsi Auchan melletti példány, ahol ha Budaörs felől mennék az autópálya felé, simán nem tudnék kisorolni az Auchan parkolójából jövők miatt, hiszen nekik nincs elsőbbségadási kötelezettségük velem szemben, mert másik forgalmi sávban haladok. De ha ugyanebben a helyzetben a Baumaxhoz kanyarodnék be, akkor bemennék a belsőbe, mert van időm és lehetőségem kisorolni a kihajtáshoz.

qwertzu 2013.08.28. 10:35:05

@Hurrá Torpedó: " ha nincs kieg tábla méterrel, akkor nem kell 30-cal menni,"

Már csak az a kérdés, hogy aki trafizik az tudja-e, illetve ha igen, akkor érdekli-e?

sarocker 2013.08.28. 10:38:13

@halaloszto: Ugyanakkor, ha felfestenék az általad hiányolt záróvonalat, vegy beiktatnák a KRESZ-be a kötelező kihajtást, akkor azzal azt érnék el, hogy kvázi egysávosra szűkülne a körforgalom. Ezt meg a forgalmasabb csomópontokban azért meg szokták oldani külön jobbra kanyarodó, a körforgalmat elkerülő mellékúttal. Ez sokkal frappánsabb.

sarocker 2013.08.28. 10:40:27

@qwertzu: Simán lehet, hogy meg fog állni, mert a kijáratot zebra keresztezi. Hányszor mentek már így bele mások seggébe...

qwertzu 2013.08.28. 10:42:34

@sarocker: De nem mehet tovább, és állhat meg később. Normál kereszteződésben megállhat a kereszteződés után.

redriot77 2013.08.28. 10:43:17

OFF
@flamer: nem hiszek az automata autókban. A számítógépek többsége azért le szokott fagyni néha, GPS-eknél sem ritka hogy hülye helyre navigálja az embert pl. egy bonyolultabb autópálya csomópontnál.
Vagy mit történne akkor ha az "okosautó" utolér egy bringást. Van az autón radar/kamera, észreveszi a bringást, megelőzi, OK. De felismerné pl. azt hogy a kerékpáros a karjával jelzi a balra kanyarodási szándékát?
Vagy megáll a kocsi automatikusan a zebránál. Öregember ráérősen integet neked hogy menjél. Rálépsz a gázra- kocsi áll tovább -> gyalogos a zebránál!
Szóval lennének vicces helyzetek, ha ki is jön 2020-ra az automata autó, bukta lesz belőle. Ki fizet plusz pénzt azért hogy utána fosson hogy mikor csinál hülyeséget a számítógép?
ON

sarocker 2013.08.28. 10:48:25

@qwertzu: Ez esetben a kereszteződés előtt nem teheti ki az irányjelzőt, mert megtévesztő, és az is tilos. Csak a kereszteződés után.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.08.28. 10:50:15

@redriot77: " A számítógépek többsége azért le szokott fagyni néha"
Ne keverjük a konzumer cuccokat, amik csak arra jók, hogy megvedd, aztán hamar eldobd, azokkal, amik tényleg össze vannak rakva... :)

Én inkább arra lennék kíváncsi, hogy eladják a masinát itthon, aztán az idiótán, ellentmondóan táblázott helyeken mi van :D
Meg a KRESZ változásokkal mi van.

Grgabácsi 2013.08.28. 10:51:58

@Mondeoman: "Nem kellene súlyos órákat arra elpazarolni olyan hülyeségekre, amik gyakorlatban soha nem fordulnak elő, lásd "Kinek van elsőbbsége a körforgalomban, ha jobb oldalról troli, szemből villamos jön, a villamos balra kanyarodik másik nevű útra, a troli szintén balra, de ugyanarra a nevű útra, a villamos vezetője 46 éves, a troli vezetője pedig sárga zoknit visel?" Emberek, írtsuk ki ezt a sok 40 éves, életszerűtlen hülyeséget, ma már Bp-n tudtommal mindenhol lámpa irányítja a villamost... "

Egyrészt sem Budapesten, de Magyarországon nem irányítja mindenhol lámpa a villamost. Sőt, csak Budapesten többtucatnyi olyan helyet tudok mondani, ahol táblák és közlekedési szabályok szabályozzák a forgalmat és villamos is van.
Másrészt azon túl hogy a példád túl van sarkítva, nagyon is életszerű. A kresznek ugyanis nem Budapestre vagy egy útvonalra kell alkalmazhatónak lennie, hanem bármilyen helyzetre.

"Az erre elpocsékolt időben pl. jobban bele lehetne verni a tanulók fejébe az életszerű, reális élethelyzeteket, pl. az olyanokat, amit a cikk említ."

Ha nem működik egy jelzőlámpa - ami egy nagyon is reális helyzet - pont az általad kifigurázott helyzetek kerülnek elő, és olyankor bizony az úrvezetők többsége izzad is, mint szűzlány a nászéjszakán.

pimpike_ 2013.08.28. 10:52:30

@Hurrá Torpedó: hogyne lenne.
www.archive.police.hu/nyitooldal/cikkek/ORF_20130502_19.html

Még valami, az orfk álláspontja szerint ha nincs kieg. tábla akkor az általános szabályok szerint hatályos a tábla.
(Tehát a következő útkereszteződés oldja fel a tiltást)

sarocker 2013.08.28. 10:53:36

Egyébként a körforgalomhoz hasonlóan érdekes jelenség, ha az autós olyan útburkolati jellel találkozik, hogy sárgán haránt csíkok vannak előtte. Pedig annyira egyértelmű ennek is a leírása. Megállás nélkül minimum 5km/h-val át kell rajta haladni. Ha forgalmi okokből nem lehet rajta megállás nélkül áthaladni, _ELŐTTE_ meg kell állni. Na ezt sem veszi senki figyelembe. Sem a Komjádinál, sem a Vámház körűton, sem a Fehérvári/Hengermalom kereszteződésénél, sem sehol...

Macskond 2013.08.28. 10:56:56

VII. ker. Rákóczi út - Szövetség u. sarok. Ott szépen kint van a jobbra zöld nyil és busz jelzés is. NEM egyszerre szokott jelezni. Nem is indulnak el az autok csak a zöld nyilra, mert ugye a busz a busznak szól. Nem mellékesen a buszsávból a "nem-busz" ne is akarjon egyenesen menni, mert az szabálytalan. A szöveges tábla helyett a jobbra zöld nyil elég lenne az egyértelműsítéshez. Világíthat egyszerre is. És akkor a busz mehet egyenesen az autos meg jobbra.
Mindenki örül. Mi ezzel a baj?

AIR 2013.08.28. 11:01:47

Itt alapvetoen rossz az a felfogas, hogy megerti-e a kulfoldi a magyar szoveget vagy sem. Amennyire en ertem a cikket, itt inkabb arrol lenne szo, hogy homalyosabb esetek megoldasat elultessek a koztudatban egy felirattal. Az ember ketszer jarna arra, utana tudna. En tamogatnam, es ehhez nem kell semmifele angol kiiras.

Mas: ugy imadom a sok alszent hozzaszolast a kozuti toleranciaval kapcsolatban... Akik szellemi fogyatekosok, azok nem azok, akik jaratlan uton ovatosan vezetnek... Mindannyian tudjuk, hogy a 90 helyett 70-nel meno, fek-gaz-fek-gaz uzemmodban halado, szabalyokat nem ismero, jellemzoen idosebb, leepult roncsokrol van itt szo. Kulondij annak, akit a legjobban gyulolok, aki fizikailag nem tud / nem akar indexelni korforgalombol kihajtva, vagy csak nem ismeri a szabalyt, vagy cigany...

Creative destruction · http://t7.hu/0v1l-1984 2013.08.28. 11:03:16

Bárki kaphat jogosítványt, tehát a leggyengébbekhez kell igazítani a szabályokat. Végtelen egyszerű szabályok kellenek, mint az USA-ban. Egyébként csak az egyszerű szabályokat képes az ember reflexszerűen alkalmazni.

qwertzu 2013.08.28. 11:04:25

@pimpike_: Miért éreztem, hogy a rendőrség direkt rosszul értelmezi a szabályt? :) @qwertzu:

@sarocker: Ez nem szerepel a kreszben. A megállást irányjelzővel jelezni kell, és ha ezt valaki tévesen úgy értelmezi, hogy kanyarodni akar...

Nyilván megtévesztő, de ha nem adtál elsőbbséget, azt nem lehet kimagyarázni azzal, hogy indexelt a másik jármű.

Kakimaki0123456789 2013.08.28. 11:07:56

@Állítsátok meg Arturo Uit!: Egyebkent ezzel egyetertek.
Olyan szabalyok kellenek amit egy munkabol, gyerekekkel, bevasarlas utan hazafele igyekvo anyuka is be tud tartani (elnezest az erintettektol, nem a tudasukat vonom ketsegbe hanem a stressz-szintjuket kivanom illusztralni) "azokon a napokon", este, esoben.

A 78. paragrafus 6 bekezdes f) pontjaban talalhato kivetelekre epulo szabalyokat kikazni kell. Megallas? Ahol tilos ott az ut szele sarga, ahol megallhatsz max 5 percre ot szaggatott sarga. _MINDENHOL_, a zebran is, a zebra elott is.

Ja ebben az orszagban ahol sokszor az osszes utburkolati jel lekopott mar, a dupla zarovonal is, ez nem megoldhato? Na akkor miert fizetem be az adomat???

Rocko- 2013.08.28. 11:08:59

@GG81: ohh, ezt nem tudtam, köszi!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.08.28. 11:09:18

@pimpike_: Másik ilyen kedvencem a Pécs-Komlói úti bevezetőn. Mész, 60-as tábla, a világítós sebességmérő meg hisztizik, hogy LASSíTS!
Mert a telepítőknek nem szólt senki, hogy 60-nál jelezzen... :D

fishermansfriend 2013.08.28. 11:11:14

nemá', hogy egy fehér busz lámpa, meg egy magyar nyelvű magyarázó tábla sokkal jobb, mint egy jobbra zöld nyilas lámpa. Agyam eldobom bmeg.

sarocker 2013.08.28. 11:16:06

@qwertzu: 29. § (2): "irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet".

flamer 2013.08.28. 11:16:24

@redriot77: A tapasztalat azt mutatja, hogy bármennyi gond is van a számítógépekkel, nagyságrendekkel megbízhatóbbak, mint az emberek. Amiket meg mondasz, azok meg olyan esetek, amik teljesen alap dolgok, ezekre fel kell készíteni az autót, ennyit.

Egyébként meg az otthoni Windows95-öd (modern Windows igazan fagy le) meg egy embedded redundáns vezérlő nem pont ugyanazt a megbízhatóságot produkálja.

Judy Epokit 2013.08.28. 11:16:49

Amit az amcsiktól szívesen látnék a magyar utakon azok a sárga felfestések. A fehér addig jó amíg nem kap egy kis koszt vagy el nem kezd kopni.

Pl. A Dózs-Kerepesi sarkán a kútnál állandóan belém akarnak jönni a belsőből mert nem látszik a sáv. Annak ellenére sem, hogy nemrégiben újra festették.

prunoki 2013.08.28. 11:18:57

Jó ötlet.

Nem kell más nyelven kiírni, csak a hivataloson.

Grgabácsi 2013.08.28. 11:23:05

@flamer: Alapvetően igazságod van abban, hogy a számítógépek nagyságrendekkel megbízhatóbbak, mint az emberek. De a közúti közlekedés komplexitását szerintem még hosszú évtizedekig nem fogják tudni kezelni.
Működnek már szinte évtizedek óta teljesen automatizált járművek, mégpedig a metrók, de ott egyrészt abszolút zárt a pálya, másrészt gyakorlatilag semmi zavaró hatás nincs. De általában a kötöttpályás közlekedésben helyenként elég magas fokú az automatizáltség és a tendencia az, hogy egyre kevesebbet kell csinálnia az elöl ülő gépésznek - szinte csak azért ül lassan ott, hogy ha nagy gáz van, rátenyereljen a nagy piros gombra.

qwertzu 2013.08.28. 11:23:49

@sarocker: Mi lenne, ha nem idézgetnénk szövegkörnyezet nélkül fél tagmondatokat, amik egészen másra vonatkoznak?

Te meg ne előzzél sehol mert:
42. § (3) "...előzni tilos"..."

sarocker 2013.08.28. 11:29:22

@qwertzu: Szóval a te olvasatodban kizárólag kanyarodó főutvonal esetén tilos a megtévesztő irányjelzés? Az én olvasatomban ez az idézet pontosan ugyanazt jelenti a szövegkörnyezetben és abból kiragadva is. A te idézeteddel ellentétben.

boszorkányság 2013.08.28. 11:39:30

@Yogi:
A BUSZ jelzőlámpa azt jelzi, hogy a busz sávban közlekedők részére a továbbhaladás a táblával meghatározott irányba/irányokba engedélyezett (világít) illetve az ott haladó megállásra kötelezett(nem világít). Ennyi az egész...
Baleset esetén is csak a jogszabályban előírtak számítanak a felelősség eldöntésében. Az ehhez hasonló feliratok nem jogerősek.

Az oka a BKK-nál keresendő: oda sikerült beterelni néhány (ön)tudatlant. Jellemző, hogy az elsőszámú vezetőjüknek nincs jogosítványa...
Ők produkálják azokat a táblákap, feliratokat melyek csakis a magyarul értőknek szólnak: például a Hegyalja úton magyarul van kiírva, hogy az Erzsébet híd pesti oldalán munka folyik...soroljon jobbra (előtte kilométerekkel)
Ők gondolják, hogy rájuk nem vonatkoznak szabályok, bármit megtehetnek bárhol a jogszabályok ellen.
talán egy érdekes bírói ítélet a Délmagyarországból: a megállni tilos tábla kihelyezése, kiegészítő táblája nem szerepel a jogszabályban és így érvénytelennek nyilvánította a bíróság. Vissza kellett a büntetést fizetnie a rendőrségnek.
www.delmagyar.hu/szeged_hirek/ujabb_szegedi_autos_kapta_vissza_a_kiszabott_birsagot/2347079/

szálka 2013.08.28. 11:39:34

@qwertzu:
láttam a riportot szerintem részleteket ragadtál ki belőle vagy félreértetted. a táblát nem jogtalanul helyezték ki csak szabálytalanul, de a táblát kihelyező és a büntetést kiszabó, két különböző hatóság. a jogász pedig azt mondta, hogy érdemes betartani még az értelmetlennek tűnő kresz táblákat is mert elég kicsi a valószínűsége, hogy nem szabályos és akkor sokkal nagyobb baja lehet belőle. legalábbis én így értettem. ráadásul megvan erre is a megfelelő hely ahol telefonon lehet jelenteni az ilyen esetleges anomáliákat és rögtön kapsz tájékoztatást, hogy az ott akkor rendben van vagy nincs :)@halaloszto:
ugye most csak viccelsz? ahol lámpa van ott tábla is van, vagy felfestés. kötelező haladási iránnyal. de mindenképpen van egy egyértelmű forgalmi helyzet. lehet mindent félremagyarázni csak nincs értelme.
egyébként itt a bekezdés "(6) Ha az (1) bekezdés a) pontjában említett fényjelzõ készülék mellett elhelyezett kiegészítõ lámpa „BUSZ” feliratú fehér fényjelzést ad - a fényjelzõ készülék más fényjelzésétõl függetlenül -, az autóbusz-forgalmi sávban közlekedõknek tovább szabad haladni." ergo ha abban a sávban állsz mert arra kellett besorolnod, vagy motorral vagy, esetleg más olyan járművel ami szabályosan közlekedhet a buszsávban (pl taxi) akkor arra mehetsz amerre a sáv enged... szerintem

30-06 2013.08.28. 11:42:57

Egy nyomon haladó járművet záróvonalnál nem lehet előzni, mert lassú jármű valamint egy nyomon haladó jármű esetében nincs előzés, hanem kerülés van. A kerülés záróvonal esetén nem tiltott.

30-06 2013.08.28. 11:44:24

Egy nyomon haladó járművet záróvonalnál nem lehet előzni, mert lassú jármű valamint egy nyomon haladó jármű esetében nincs előzés, hanem kerülés van. A kerülés záróvonal esetén nem tiltott.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.08.28. 11:46:02

@boszorkányság: "Ők gondolják, hogy rájuk nem vonatkoznak szabályok, bármit megtehetnek bárhol a jogszabályok ellen."

Szerintem fogalmuk sincs róla, hogy valamit nem jól csinálnak...

halaloszto 2013.08.28. 11:52:41

@geegee.: jaja. ha ottmaradok a kocsiban es varok, az a megallas, ha otthagyom a kocsit az a varakozas?

Vajk

boszorkányság 2013.08.28. 11:57:36

@ColT: Aki a sávok felfestését értelmezi mostanság szabadon a BKK-nál annak a legmagasabb szakmai gyakorlata a Fidelitás kerületi vezetői funkciója volt... azt mondta, hogy őt nem érdekli a szabályzat.
Ehhez nincs mit hozzáfűzni, legfeljebb egy baleset után kell perbevonni felelősként. Akkor talán észhez tér, vagy rohan a pártfőtitkárához, hogy segítség, bántanak!!

Szóval a KRESZ-ben is pártakarat van már, idáig süllyedtünk :(

Erről jut eszembe: OV is beleszólt már az iskolák előtti sebességkorlátozással, személyes útmutatást adott a vezető! De sehol nem látom még az ott előírt távolságjelző kiegészítő táblát. A nélkül pedig nincs 30-as sebességkorlátozás. Az iskolakezdés pedig itt van néhány napra.

halaloszto 2013.08.28. 11:58:39

@sarocker: akkor legalabb erted. ha kotelezo lenne az elson kimenni, mint azokban az orszagokban ahol regota vannak ilyenek, akkor nem felnel attol hogy nem tudsz kisorolni. hiszen minden kijarat utan ki tudsz sorolni, a kulsoben nem jon egyenesen tovabb senki. es akkor Te is hasznalnad a belso savot ha a masodikon mesz ki akkor is, es lenne ertelme hogy van belso sav.

Vajk

halaloszto 2013.08.28. 12:00:03

@sarocker: miert szukulne egysavosra? lenne egy sav azoknak akik az elson mennek ki, meg egy masik a tobbieknek. eppen hogy most egysavos, mert senki nem mer bemenni a belsobe.

Vajk

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2013.08.28. 12:00:03

@ZYLO: Aki nem ismeri a helyet az nem "fogyatékos" és még a KRESZ-t is tudja, te akarod összemosni a két kategóriát. Pedig aki a KRESZt nem hajlandó megismerni, tudását frissen tartani az emiatt rendszeresen okozhat veszélyhelyzetet. Lustaságból. Annak tényleg nem kell vezetnie. A helyismeret hiánya természetes, a KRESZ ismeret hiánya viszont egyéni döntés (nem akarom megtanulni) kérdése.

Aki szerint neki úgy jár alanyi jogon a kényelmes és pontos autózás, hogy ezért nem kell a szabályokat se betartani, se megismernie, nem kell mások biztonságával törődnie, stb. az nem csak tájékozatlan, hanem szándékosan közveszélyes is.

Nomante 2.0 2013.08.28. 12:00:51

Miért nem lehet a "BUSZ" felirat helyet egy sima retkes "jobbra" zöld nyilat odarakni?.

qwertzu 2013.08.28. 12:07:47

@sarocker: "Szóval a te olvasatodban kizárólag kanyarodó főutvonal esetén tilos a megtévesztő irányjelzés?"

Természetesen nem külön értelmezzük a tagmondatokat egy mondatban, logikai összefüggés van köztük. Így bármire lehet példát meg ellenpéldát találni, ha elkezdünk szövegkörnyezet nélkül tagmondatokat értelmezni.

@szálka: "a táblát nem jogtalanul helyezték ki"
Persze, én is kirakhatok táblákat a házam falára.

Az értelmetlennek tűnő táblákat nem érdemes, hanem kötelező betartani, de ami a kresz szerint nem tábla, azt had ne vegyem már figyelembe.

madbalee 2013.08.28. 12:28:09

@HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA: Hat igen a hetek szamozasa sem egyforma mindenhol. Van ahol azt a hetet veszik 1. hetnek amelyiken van jan 1. es van ahol meg azt ahol elöször van meg a teljese het. Ez nem egyszer felreerteshez is tud vezetni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.08.28. 12:29:31

@boszorkányság: De akkor legalább az érvényesülne rendesen, ami a párt akar :D Ne az legyen, ami most, hogy néha 1-1 madarat elkapnak, a többi meg szabálytalankodik mindenfele...

n53 (törölt) 2013.08.28. 12:36:21

@Grgabácsi: "De a közúti közlekedés komplexitását szerintem még hosszú évtizedekig nem fogják tudni kezelni."

Mar most is tudjak:
www.continental-corporation.com/www/presseportal_com_de/themen/pressemitteilungen/3_automotive_group/chassis_safety/press_releases/pr_2012_03_23_automated_driving_de.html
2016 korul mennek szeriaba az elso, reszben automatizalt rendszerek.

qwertzu 2013.08.28. 12:45:36

@n53: Azért pár évvel ezelőtt elég emlékezetes volt, amikor egy automata ráfutásgátló besült egy bemutatón.

Amit nehezen tudok elképzelni, hogy mit tudnak kezdeni, egy csak szabálytalanul megoldható helyzettel.

@30-06: "A kerülés záróvonal esetén nem tiltott."
Amíg nem léped át a záróvonalat. :)

kaponyanyi 2013.08.28. 12:49:43

Hát ez már Amerika! Rövidesen a visszapillantó tükörben is kötelező lesz a felirat, hogy nem eredeti képet mutat.

n53 (törölt) 2013.08.28. 12:54:27

@qwertzu: Azt a bemutatot egy fembol keszult hangarban tartottak - harmat talalhatsz, milyen hatassal volt a radarra.
Nem csak az autos bulvarsajtot kene olvasni.

flamer 2013.08.28. 12:58:53

@Grgabácsi: "De a közúti közlekedés komplexitását szerintem még hosszú évtizedekig nem fogják tudni kezelni."

Már ma egész jól kezelik:
en.wikipedia.org/wiki/Google_driverless_car#Road_testing

n53 (törölt) 2013.08.28. 13:20:59

@qwertzu: Ez megint egy masik eset, ahol egy allo babuba hajtottak bele, ami nem igazan tudja szimulalni egy gyalogos mozgasat.

Neked tenyleg nem tunt fel, hogy ezek a rendszerek azota szeriaba mentek, es nincs tele az ujsag az altaluk okozott balesetekkel es az ebbol eredo karteritesi perekkel?

Terry Wrist 2013.08.28. 13:24:19

@Nomante 2.0: mert a "BUSZ" tablanal mehetnek a motorosok/taxisok/buszok/rendorok/mindenki mas, aki kozlekedhet a buszsavban, egyenesen is.

halaloszto 2013.08.28. 13:30:22

@Nomante 2.0: mert akkor a busz nem mehetne egyenesen tovabb

jk88 2013.08.28. 13:33:38

A KRESZ táblák pont azért állnak egyszerűsített ábrákból, hogy ha valaki már megtanulta őket, akkor egy pillantás is elég, hogy tudja, mi a helyzet. Sokszor nincs arra idő, hogy az ember nekiálljon egy fél újságcikknyi táblát elolvasni.

qwertzu 2013.08.28. 13:47:54

@n53: Nem tudom milyen videót nézel, de amit belinkeltem, ott egy álló teherautónak megy neki. Amúgy én csont nélkül elhiszem, hogy automata tud vezetni a német autópályákon, meg tökéletes amerikai kisvárosokban, meg jobban parkol mint én, de azt azért nagyon megnézném, hogy szabályosan nem megoldható szituációkkal mit tud kezdeni.

Palex 2013.08.28. 14:03:03

Sajnos legalább 2x annyi embernek van jogsija, mint kéne, ezt szerintem mindenki tapasztalhatja, aki az országban közlekedik.

A BUSZ lámpa a BUSZ SÁVRA vonatkozik, és nem a buszra. Ezt anno elmondták, leírták a KRESZ vizsga előtt.

Ennyi.
Pont.

n53 (törölt) 2013.08.28. 14:03:34

@qwertzu: Mobilrol leginkabb semmilyet. Ha a teherautos Volvo-videora gondolsz, ott a tapfeszultseg esese miatt kikapcsolt a rendszer. A problema az aramellatassal volt, amit javitottak azota.
Meg egyszer: nyugodtan keress olyan eseteket, ahol ADAS okozott embernek serulest.

király2644 2013.08.28. 14:03:53

@Hurrá Torpedó: azért nincs zöld nyíl mert ha jobbra kanyarodsz, rögtön zebra jön, amelyen zöld van a gyalogosoknak ebben a fázisban. Nekem valami okos megmagyarázta egyszer, hogy ilyenkor nem lehet zöld nyílt kitenni. Bár nem vezetek, szóval a KRESZ-t sem vágom annyira, de lehet amúgy ez hülyeség.

Amúgy anno még amikor először csinálták meg itt a BUSZ sávot, sokáig zöld nyíl volt (kb 2 éve szerelték le a zöld nyilat), szóval nem tudom miért kellett levenni, és akkor is zebra volt jobbra, rajta zöld ebben az időben a gyalogosoknak.....amúgy meg van sárga villogó is a zebránál ebben a fázisban....

Viszont mielőtt nem tették ki a táblát, a buszok rendszeresen benn ragadtak, nem tudtak átmenni a BUSZ jelzés alatt, max csak akkor, ha a sofőr kicsit türelmetlenebb volt, és agresszíven rádudált az autósokra, bár volt olyan, aki még így sem fogta fel...

Ja és vicces, mert eredetileg ez a tábla nem a lámpánál volt, hanem kb 20 m előtte egy oszlopon, majd kb 2 hét után rájöttek, hogy így senki nem tudja elolvasni, és áttették a mostani helyére.

És pozitív lett az eredmény, van aki megáll, de felnéz, elolvassa a táblát, és akkor rájön hogy mehet jobbra, és a buszok sem ragadnak be a keresztezés előtt, szóval a végeredmény abszolút pozitív.

király2644 2013.08.28. 14:07:39

És még annyi, hogy azért van odaírva, hogy jobbra, mert egyenesen folytatódik a BUSZ sáv, és elvileg nem mehet senki sem egyenesen, akinek nincs jogosultsága. Így aki ebben a sávban van, az vagy lekanyarodik jobbra, vagy egyenesem megy, de csak ha van jogosultsága. És egyenesen már nem megy senki sem akinek nincs jogosultsága, mivel 1 éve ott a busz sáv figyelő kamera a túloldalon, ami belátja az egész kereszteződést is....

A sellok hova alljanak? 2013.08.28. 14:10:33

Magyarazo, oktato tabla, "csatold be az ovet!" oriasplakat: jo.
Rizsa kresztabla HELYETT: hulyeseg. Plane ott, ahol parszaz kilometerenkent mas-mas a nyelv.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.08.28. 14:20:35

@jk88: Ja! Hát olvasni tudni kell :D Akik a feliratos filmet nem tudják olvasni, azok ezt se :D

a távoli rokon 2013.08.28. 14:21:00

ugyan már.
teljes körű kátyúzás után az alapvető útburkolati jeleket pótolják ott, ahol szanaszét van kopva, aztán felőlem jöhet a többi extra...

Elijah_Baley 2013.08.28. 14:32:31

szüntessék meg a táblákat a fenébe oszt győzzön az erősebb!

szita szita péntek 2013.08.28. 14:49:23

Szerintem meg csökkenteni kellene a sofőröket célzó üzenetek, útmutatások számát - nevezzetek lámának, ha úgy tetszik, de nekem pld. az információdömping már a mennyisége miatt is zavaró.
Első lépésben az utak mellől el lehetne takarítani az összes, a legkisebb mértékig is közlekedési táblára "hajazó" táblát, legyen az akármilyen infó, vagy reklám tábla. Személyes kedvencem az E-Magyarország tábla.
www.muraratkahonlap.extra.hu/kihop/galeria/emagyarorszagpont/emop_tabla.jpg
Most komolyan... mi a francért kell ezt kresz tábla desing-al megjeleníteni?
Második lépésben azoktól a tábláktól szabadulnék meg amelyek ugyan nem hasonlítanak a kresz táblákra, de kb ugyan ott vannak elhelyezve. Mit tudom én - ha már mindenképp reklámozni kell, hát legyen az a tábla legalább 3 méter magasan.
A harmadik lépés (egy igazi álom), hogy viszonylagos rendszerességgel (mittomén 3 vagy 5 évente) minden kihelyezett kresz tábla szükségességét gondolják újra - és amennyiben az fölösleges távolítsák azt el.

GG81 2013.08.28. 15:09:40

@Rocko-: pontosítok. keletnémetben kis fekete tábla zöld nyíllal. lengyelben nyilaszöld kieg.lámpa, csak teljesen más fényalakkal (és talán villog is, néhány éve voltam arrafelé)

Tippszmix 2013.08.28. 15:34:50

Basszus! Én meg azt hittem, hogy Ausfahrt az egy kurva nagy város!

vancello · http://vancello.hu 2013.08.28. 16:37:31

Ez a feliratos tábla-dolog egy orbitális baromság.

akos696 · www.focusauto.hu 2013.08.28. 16:44:10

Én egy dolgot biztosan megszüntetnék: A jobb kéz szabályt. Én ilyen környéken lakom és naponta látok olyan vadbarmot, aki keresztülvágtat a keresztutcákon lassítás nélkül. Egy másik meg az erre merőlegeseken repeszt át lassítás nélkül. A gond akkor van, ha a két barom találkozik. Ez felénk gyakori eset. Itt pl jobb lenne egy minden oldalról Stop tábla, majd az megy tovább, aki előbb érkezett. Ez is az amcsiknál egy remekül működő dolog. A másik meg, hogy a piros lámpánál jobbra el lehet fordulni körülnézés után.

jk88 2013.08.28. 16:50:02

@ColT: Úgy értettem, hogy aki nem tudja a KRESZ szabályait fejből, és út szélén akarja tábláról megtanulni, az ne vezessen autót (max. áramot...).

uarempty 2013.08.28. 16:58:11

@mikolas: a magyar "cipzár elv" az lett, hogy egyszerre 3-an rántják rád a kormányt már 1 kocsinyi helyre, amit hagysz az elfogyó sávból áttérő 1 autónak...nyilván, van olyan, aki tudja, hogy működik, de az egyszerű parasztnak, ez magas.

Önjáró Talajgyalu 2013.08.28. 17:09:12

Én jártam Amerikában. Vezettem is, bár nem sokat. Ne akarjatok olyan rendszert...

Én nem tudom ki írta ezt a kisregényt erre a táblára, de megkockáztatom, hogy ez nem egy létező közlekedési tábla, mert ugyan kiegészítő tábla, de az ilyesmi nem írja felül a közlekedési lámpát, tudtommal. A helyes megoldás (ahogy a második hozzászólás írja) egy jobbra zöld nyil kiegészítő lámpa.

Aki azt képtelen értelmezni, az adja vissza a jogsiját és ne vezessen mert Ön és közveszélyes. Az nem megoldás, hogy minden sarokra kitáblázzuk a komplett KRESZ-t az idiótáknak. Amerikában sem ez van, még akkor is, ha innen nézve úgy tűnik.

kék madár 2013.08.28. 19:01:11

gratulalok a hulye Amerikaizasodhoz. Enelkul biztos nem ment volna. Csak magadat egeted vele.

kék madár 2013.08.28. 19:02:07

egyebkent meglepodnel hany tablat talalsz jellel, szimbolummal Amerikaban.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 19:32:09

érdekes felvetés. én aszondom, hogy minden nagyobb KRESZ változtatásnál (mondjuk ha minimum a 20%-ában változás áll be) le kéne vizsgáztatni a népet újból. vagy legalábbis ösztönözni, hogy frissítsék a tudásukat. mert az jó gumiduma, hogy a szabály nem mentesít annak betartás alól, de ha a cél az ismeretbővítés, akkor nem leég csak leszólni a butábbakat, hanem ösztönözni kell! annó volt a "KRESZ 79" matrica, amit asszem azok kaptak, akik elmentek egy továbbképzőre (remélem nem mondok hülyeséget). valami ilyesmi lenne talán most is időszerű. mondjuk, hogy ha leteszed a friss KRESZT és van kocsid, akkor egy évig olcsóbb lenne a köteleződ - ha meg nincs kocsid, akkor egy kiválasztott autóé.

CoIie 2013.08.28. 19:35:02

@Macskond: elvileg a T kereszteződésben sem szabad bennragadni, függetlenül attól, hogy sárgán csíkoznak-e vagy sem!

NperA 2013.08.28. 19:37:12

94-ben vizsgáztam, előtte az oktató a fejünkbe verte ezt is. Tábla nélkül is tudtuk, hogy buszsávból lehet indulni, ha a busz szabad jelzést kap.

Felhígult a popszakma... :-)

BX_TD 2013.08.28. 20:47:55

Nem állítom, hogy az előző több mint 150 hozzászólást mind figyelmesen elolvastam, de nem kicsit tartom aggasztónak, hogy az összes, amit elolvastam, úgy értelmezi a BUSZ "zöldet", hogy az elsősorban a busznak szól... Azon lovagolnak, hogy a busz mellett még ki mit tehet... stb... Nem tudom ezt honnan a búsból szedik egyesek, amikor az a jelzés értelemszerűen a (jogosan) BUSZSÁVBAN KÖZLEKEDŐ járművekre vonatkozik...
Persze nem lepődtem meg... naponta autózom... Ha nagyon sokan képtelenek a legalapvetőbb szabályok betartására a leghétköznapibb esetekben (egyirányú utca, körforgalom), akkor miért pont ez lenne világos...
Hozzáteszem, hogy engem ezen szabályok nem ismerete/leszarása nem a kreszben leírtak miatt zavar, hanem mert egyszerűen így lenne logikus akkor is, ha nem létezne KRESZ, és csak józan ésszel, a többiekre is gondolva/figyelve közlekednénk....

kaponyanyi 2013.08.28. 21:56:44

@városjáró:
"annó volt a "KRESZ 79" matrica, amit asszem azok kaptak, akik elmentek egy továbbképzőre"

Inkább KRESZ '75 lehetett az. Valóban országszerte tanfolyamokat rendeztek, önkéntes alapon.

cso zsi 2013.08.28. 22:08:09

@városjáró: @kaponyanyi: Majdnem jó.
'76 volt rajta.
És mennyi minden fent van a neten: indafoto.hu/ragnotti/image/812877-343d7995

Apám akkor tett vizsgát, én három évvel később. (és még azóta néhányszor, cégek házivizsgáin, kategóriamódosításkor...)

Atlasz 2013.08.28. 22:47:59

Az a pici lampa, amit a villamosoknak szoktak kitenni boven megfelelt volt erre a celra. Nem kell egyedi lampat gyartani es megsporoltak volna az egyedi magyarazo tabla gyartasanak a koltsegeit. Aki pedig nem erti meg, hogy ha mar a buszsavban van akkor ahoz kell igazodnia (esetleg vezeto letere nem a villamos jelzolampat) az nyugodtan faradjon be a legkozelebbi vizsgahelyre. Miert kell igy komplikalni az eletet?
A cel az volna, hogy minel egyszerubben, attekinthetobben es minel kevesebb kulonbozo jellel megoldani a forgalom iranyitasat, nem? A helyi ugyan megtanulja egy ido utan de meddig betuzi es ertelmezi majd az ilyeneket az, aki eloszor jar arra? (es meg nem is kulfoldi) Megall az ember esze!

kaponyanyi 2013.08.28. 22:53:44

@Atlasz: Ott Budán nehézfejű emberek élnek. Nem tudnak ennyi szabályt megjegyezni.

attila7575 2013.08.28. 23:04:33

Örömmel köszöntöttem az ilyen haladó szellemű magyarázó táblákat amikor Ausztriában voltam. Mivel nem értek németül, semmit sem értettem belőlük. Csak remélem, hogy nem kapok utólag büntetést valamiért.

Biztos örül majd a nálunk áthaladó külföldi is az ilyen kis tábláknak.
Már az a 10 százalék aki ért magyarul.

tlantos 2013.08.29. 05:21:17

Ugyanezt megoldhattak volna egy jobbra zolddel is. Azt legalabb mindenki erti.

mt-03 2013.08.29. 08:02:35

@tlantos: no es akkor a busz hogy megyen egyenesen (a masik savtol fuggetlenul)? itt ez a lampa jo, csak be kene tartani a kreszt, az allhat abba a savba aki jobbra kanyarodik es a buszlampanal indulnia is kene. ez azert nem atomfizika...

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.29. 08:09:43

@kaponyanyi: @cso zsi: Akkor szinte minden évben osztogattak ilyen matricát, mert én konkrétan emléxem '79-esre is :) (Kerestem, de nem találtam a neten...)

tlantos 2013.08.29. 08:36:13

@mt-03: az megvan, hogy a tampa tuloldalara fel lehet rakni a jobbra zoldet, es egyutt vilagithat a buszlampaval?

Ertem en, hogy tudni kell a kreszt, de akkor ugye a magyarazo tabla is felesleges.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.08.29. 09:42:16

@városjáró: a wartburgomon KRESZ 76 matrica volt ( kek matrica, negyzet alaku ) ugy tudom akkortol kellett eu vizsga, de nem biztos

Atlasz 2013.08.29. 10:39:35

@kaponyanyi: esetleg lehetseges, hogy valaki egesz jol keres azon, hogy telerakjak az egesz varost ehez hasonlo egyedi tablakkal...?

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.08.29. 13:29:45

@halaloszto: Igen, valahogy így.De ha meg mégsem, akkor valaki kijavít.

halaloszto 2013.08.29. 14:11:49

@geegee.: de akkor miert nem lehet a varast varasnak hivni? ennyi erovel akkor lehetne kulon kresz-magyar, amiben a piros a kek, a kek a narancs, a bal a fel, a lent a jobbra, es igy tovabb.

Vajk

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.08.29. 14:42:55

@halaloszto:

http://www.orig*.hu/jog/lakossagi/20120430-meddig-szabalyos-a-megallas-a-varakozas-es-a-jardan-parkolas.html

Na, hát így fogalmazták meg.A nyelvezetre panaszkodni a jogalkotónál lehet. :-)

Imbolygó Hollander 2013.08.29. 18:14:19

@velizar: "kedvencem sógoréknak a hírhedt 100as korlátozó táblájuk az IG-L kiegészítő felirattal. igazi túristacsapda."

Ebben mi a csapda? Van egy egyértelmű sebességkorlátozás, amit mindenkinek be kell tartani. Mellesleg odaírják, hogy amennyiben más elképzelésed van a dologról, még jobban megbüntetnek.

Imbolygó Hollander 2013.08.29. 18:21:10

@GG81: A "zöldtáblát" átvette a német kresz a keletiektől. Viszont stopptáblaként kell felfogni.

velizar 2013.08.29. 19:00:28

@Imbolygó Hollander:

www.wochenanzeiger-muenchen.de/images/2009/46/14197__xl.jpg

az mind oda van írva, amit látsz. még a velük többnyire egy nyelvet beszélő németek sem tudják, mi az.

Imbolygó Hollander 2013.08.30. 16:22:24

@velizar: Nekem is gugliznom kellett. A sebességkorlát viszont egyértelmű, a többi meg rizsa. Aki nem tartja be, ne sértődjön meg, ha megbüntetik.

wrstjnethn 2013.11.02. 10:16:20

Na akkor a tuti megoldás: A busz lámpa mellé ki kell rakni egy zöld jobbra kanyarodó nyilat, ami a busz jelzéssel együtt világít. Ennyi. Nem kell magyarázni, oktatni. leírni, csak két dróttal rákötni még egy izzót.

nitro1 2013.12.04. 22:05:53

@wrstjnethn: Mint már előzőleg is említették, van olyan kereszteződés, ahol így van megoldva, de olyan is, ahol a jobbra zöld nyíl és BUSZ jelzés NEM egyszerre gyullad ki. Na, ilyenkor mi van, ha jogosan vagyok a buszsávban? Egyenesen mehetek, de jobbra nem? És ha csak azért vagyok a buszsávban, mert jobbra akarok kanyarodni, mögöttem meg a busz, akkor kinek a nénikéjét???

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.12.04. 22:07:53

@nitro1: A BUSZ jelzés minden a buszsávban levőre vonatkozik. Azokra is egyébként, akik jogtalanul vannak ott.

nitro1 2013.12.04. 22:11:23

Nagyszerű. :-) De nem ez volt a kérdés.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.12.04. 23:54:55

@nitro1:

Akkor leírom másképp, mert már tudom, némely kereszteződésben miattad (is) kellett kiírni külön szöveggel:

Zöld nyíl - csak jobbra mehetsz

BUSZ lámpa - bármerre mehetsz. Jobbra is, egyenesen is.

nitro1 2013.12.05. 00:44:31

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: már csak egy kérdésem maradt: akkor minek az oszlopra a sima telezöld lámpa is, ami a BUSZ és a zöld nyíl jobbra között van középen? Főleg úgy, hogy a BUSZ gyullad ki hamarabb, és csak pár másodpercre rá a sima zöld. maps.google.hu/?ll=48.107709,20.786514&spn=0.001589,0.004128&t=m&z=19&layer=c&cbll=48.107593,20.786425&panoid=lB0wzQ0-N4dnR4uw4hj08w&cbp=12,266.25,,1,2.89
Másik szemszögből: maps.google.hu/?ll=48.107592,20.786425&spn=0.001589,0.004128&t=m&z=19&layer=c&cbll=48.107708,20.786513&panoid=tqJL-j2Dbub6EREjdVKOCg&cbp=12,214.67,,1,0.36 A kék Volvót ne nézd, mert épp jobbra kanyarodik a balra vagy egyenesen haladó sávból.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.12.05. 01:32:32

@nitro1:

A linkelt helyszínt nem ismerem, de a BUSZ jelző korábbi működésének sok helyen az az értelme, hogy az autóbusz be tudjon sorolni az út bal oldalára. Ilyen van pl a Szentendrei út Raktár utcai lámpánál.

maps.google.hu/?ll=47.545245,19.042725&spn=0.001369,0.002411&t=h&layer=c&cbll=47.545245,19.042725&panoid=pgwohTyAlZNPljh4wntUsg&cbp=12,15.98,,2,-2.63&z=19

Itt is meg van mindhárom jelző, bár itt nem telezöld van egyenesen, hanem nyil, de nézzük logikusan végig:

BUSZ jelző - Az autóbusz elmehet egyenesen, a következő lámpánál balra kanyarodik, ezért így segítik elő a busz besorolását.

JOBBRA NYIL
Amikor Jobbról jöhet a forgalom, de balról már nem, ezzel a fázissal le lehet üríteni a teret a busz előtt (Hisz ilyenkor csak jobbra szabad menni a busz nem mehet át) így a busz lesz az első, és a buszjelzésnél (mely a teljes zöld előtt jön) be tud sorolni balra.

Ha a jobbra kanyarodók a busz előtt állnának, akkor a busz már nem tudna besorolni (legalább is nem simán), mert a forgalommal együtt tudna csak indulni. Hiába a busz jelzés korábban jön, a jobbra kanyarodók elvinnék az idejét.

Ezen a helyszinen egyébként így az autóbusz a kanyarodósávból tud egyenesen tovább haladni.

maps.google.hu/?ll=47.544573,19.042548&spn=0.001369,0.002411&t=h&layer=c&cbll=47.544573,19.042548&panoid=ztlUS-3R2cOlueTZ8F7a3g&cbp=12,53.71,,2,0.73&z=19

nitro1 2013.12.05. 09:35:14

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Igen, a te példádon van értelme, de az enyémen nem nagyon látom, hogy mi lenne. A busz mindig egyenesen megy tovább, a kereszteződés túloldalán ott a megálló. Mivel ezen kívül csak egy olyan sáv van, ami nem buszsáv és egyenesen is mehet tovább, nem hiszem, hogy így akarják előnyhöz juttatni a buszt, mert a túloldalon is úgy folytatódik, hogy 1 sáv + buszsáv. Minek kellett akkor a BUSZ lámpa, miért nem elég a sima telezöld+jobbra nyíl?
süti beállítások módosítása