HTML

TComment

A Totalcar kommentblogja, nem csak trolloknak.

Friss topikok

Belsőség

Nincs megjeleníthető elem

Jajj, de csúnya!

Nincs megjeleníthető elem

Racingdream

Nincs megjeleníthető elem

Rallyedream

Nincs megjeleníthető elem

Reklámarchivum blog

Nincs megjeleníthető elem

Robogóblog

Nincs megjeleníthető elem

A sebesség oltára

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

02 (1) 03 (1) 05 (1) 07 (1) 08 (1) 10 (1) 10.rész (1) 100 (1) 11 (1) 111 (1) 117 (1) 12 (1) 120 (1) 121 (1) 127 (1) 1275 (1) 128 (2) 13 (1) 133 (1) 139 (1) 14 (1) 154 (1) 16 (1) 17 (1) 19 (1) 2011 (2) 2012 (10) 2013 (9) 208 (1) 22 (1) 23 (1) 24 (1) 26 (1) 27 (1) 3 (1) 3008 (1) 300 ehuf (1) 301 (2) 302 (1) 308 (1) 31 (1) 32 (1) 320d (2) 320i (1) 33 (1) 34 (1) 35 (1) 36 (1) 38 (1) 39 (1) 4 (1) 41 (1) 42 (1) 44 (1) 45 (1) 47 48 (1) 4runner (1) 4x4 (2) 50 (1) 508 (3) 51 (1) 58 (1) 7-es (1) 71 (1) 75 (1) 76 (1) 77 (1) 79 adás (1) 7 rész (1) 80 (1) 81 (1) 850 (1) 87 (1) 88 (1) 911 (3) 93 (1) 94 (1) 97 (1) 99 (1) a3 (2) a6 (3) a8 (1) abroncs (1) accord (1) adac (1) adás (4) adás-vétel (1) adás-vételi (1) adatbázis (1) adó (3) adócsaló (1) alfa (1) alfa romeo (1) alkatrészek (1) alkohol (1) állam (1) allroad (1) amarok (1) amerika (2) ampera (2) amts (1) anglia 2014 (1) angry (1) árak (1) árverezés (1) assur (2) aston (1) astra (4) ásványi (1) átírás (3) átjelentkezés (1) átverés (2) Audi (1) audi (14) autó (1) auto2 (1) autóbérlés (1) autódiagnosztika (1) autók (1) autóklub (2) autópálya (4) autópiac (1) autósiskola (2) autóvásárlás (2) autózás (2) Avant (1) avensis (1) aygo (1) az év autója (1) b125 (1) bajor porn (1) baleset (5) balesetmegelőzés (1) balesetveszély (1) bank (2) becsületsértés (1) bedőlt (1) beetle (1) behozatal (1) bejárás (1) belváros (1) bemutatás (1) benzin (6) benzinkút (1) bfr (1) bicikli (5) biciklis (1) bioetanol (1) birds (1) bíró márk (2) bírság (5) bírságok (1) biturbo (2) biznisz (1) bizományi (1) biztosítás (4) bkk (2) bkv (3) black cell (1) blog (1) blues brothers (1) bme (1) bmw (18) bogár (1) böp (1) bőr (1) boss (1) botrány (2) boxter (1) bringa (1) bruno (1) budapest (9) bullitt (1) bullshit (1) büntetés (3) bürokrárcia (1) busz (1) buzikék (1) camaro (1) can (1) capri (1) car of the year (1) cayenne (1) céda (1) ceed (2) check engine (1) chevrolet (3) cigánykerék (1) cigi (1) Címkék (1) citadella (1) citigo (1) Citroen (1) civic (1) co2 (1) comment (1) connect (1) cooper (1) corsa (1) corvette (1) coty (3) cougar (4) country (1) credo (1) critical mass (1) csalás (5) csaló (1) csapatás (1) csapda (1) csekk (3) csere (2) cserhalmi (1) csikós (2) csikós zsolt (2) csökkentés (1) csúnya (1) cx5 (1) dacia (3) daewoo (2) Daihatsu (1) deauville (1) debrecen (1) demó (1) detomaso (1) de tomaso (1) diagnosztika (4) díj (1) dízel (7) dögkeselyű (1) dokker (1) dokkolás (1) dömsödi (1) dömsödi gábor (1) drága (1) ducati (1) dudálás (1) dugattyú (1) dugó (2) dupla (1) dzsudzsák (1) e85 (1) ecoboost (1) econell (1) égésétér (1) égéstér (118) egester (5) Égéstér (5) égéstér78 (1) égő (1) eladás (2) elantra (1) elkúrtuk (1) ellenőrzés (1) első (2) első autó (1) eredetvizsga (1) esküvő (1) esztergom (1) eu (2) év autója (2) extra (2) ez kellett (1) f1 (1) fabia (1) facelift (1) fagyálló (1) fail (1) famin (1) fejegység (1) feljelentés (1) felkészítés (1) fellebezés (1) felni (2) félretankolás (1) fényszóró (1) ferenciek tere (1) férgek (1) ferrari (1) festés (1) fesztivál (1) fiat (5) fidesz (1) fiesta (2) figyelem (1) fluence (2) focus (4) fogyasztás (3) ford (16) fordulatszám (1) forgalom (1) forma-1 (1) forma 1 (2) formula (1) fotelfizikus (1) frankfurt (1) frt (1) fűtés (1) fx45 (1) gáz (1) gázolás (1) generátor (1) genf (1) geochallenge (1) ghosn (1) GLT (1) golf (4) golfos (1) gran coupé (1) gs (1) gt (1) gt86 (2) gtc (2) gts (1) gumi (1) gyalogos (5) gyarapodás (1) gyászhír (1) gyorshajtás (3) gyúrás (1) h4 (1) hajtókar (1) halott (1) hamis (2) hang (1) hangszóró (1) hangyász (1) háromkilós autó (1) használt (1) használtautó (5) hasznaltautó (1) használtteszt (1) hátsókerékhajtás (1) ház (1) hazugság (1) helló (1) heves (1) hho (2) hibák (1) hidegindítás (1) hidrogén (1) hifi (1) hirota (1) hitel (4) hitelkárosult (1) hóhelyzet (1) honda (3) horgász (1) hülye (1) hurok (1) hybrid (3) hyumdai (1) hyundai (5) i30 (1) i40 (3) ibiza (1) ideiglenes (1) igo (1) illegal (1) illeték (2) ilyen volt (1) importőr (1) india (2) induktív (1) infiniti (1) ingyen (1) insignia (3) isuzu (1) ittas (1) izé (1) izomauto (1) jaguar (1) japán (4) japánautó (2) japanese (1) javítás (2) jeep (1) jimny (1) jobbik (1) jogosítvány (1) jogszabály (1) jogtalan (1) jövő (1) jubileum (1) juke (1) juke-r (1) ka (1) kabrió (1) kamera (2) kamion (3) kamuvétel (1) kangoo (1) karbantartás (2) kárfelmérés (1) karosszéria (1) karotta (5) kathi béla (1) kátyú (4) kávé (1) kekkh (1) kérdezz felelek (1) kéregető (1) kerékpár (4) kerékpáros (1) kerékpározás (1) kerékpártartó (1) kerékpárút (1) keresés (1) kereskedő (2) kereszteződés (1) késés (1) kesjár csaba (1) kgfb (1) kia (2) kidob (1) kigurulás (1) kilenc (1) kilométeróra (1) kilométeróra-állás (1) kína (5) kínai (1) kisautó (1) kőbájker (2) ködölés (1) koenigsegg (1) koldus (1) költség (1) kombi (1) komment (2) kommentelő (1) kommentposzt (1) korando (1) korupció (1) kötelező (2) középső ujj (1) közlekedés (5) közlekedési (1) közterület (1) közvetlen befecskendezés (1) kresz (3) kretén (1) kukásautó (1) külföldi (1) kupa (1) la (2) lada (4) lámpa (2) lancia (1) laplander (1) launch (1) lebukás (1) legenda (1) legendák (1) legolvasottabb (1) legszebb (1) leno (1) leterelés (1) letol (1) levorg (1) lexus (3) lézerblokkoló (1) licit (1) linea (1) lodgy (2) logan (1) long beach (1) lop (1) lopás (3) los angeles (1) lotus (2) ls (1) luxus (1) m550d (1) m7 (1) maffia (1) magasember (1) magyar (3) mahindra (1) mak (1) malibu (1) margit utca (1) márk (1) márkaszerviz (1) matrica (2) matt (1) mazda (7) Mazda (1) megalázás (1) megane (1) megatököm (1) megunt (1) mercedes (4) méret (1) michelisz (2) micra (1) mini (4) miss sixty (1) Mitsubishi (1) mitsubishi (2) mkii (1) mobileye (1) mondeo (3) morgan (1) mosógép (1) motor (2) motordiagnosztika (1) motordoki (1) motorfék (1) motorolaj (2) motoros (1) motorozás (2) mozgáskorlátozott (1) mozgássérült (1) murano (1) mustang (2) műszaki (1) műszaki vizsga (2) násznép (1) nav (2) navigáció (3) neper (1) nepper (11) nepperűző (1) név (1) ngm (1) nismo (1) nissan (10) nkh (3) nng (1) nostalgiccar (1) nosztalgia (1) novoth (2) novoth tibi (1) novoth tibor (2) nsu (1) nyárigumi teszt (1) nyomaték (1) obb (1) obd (1) octavia (2) okmányiroda (3) okos (1) oktatás (1) olaj (2) olajcsere (1) olajnyomás (1) olcsó (2) oldtimer (1) Omega (1) omm (1) öngyilkos (1) önvezérlő (1) opc (1) opel (14) Opel (1) óratekerés (2) öreg (1) összehasonlító (1) outlander (1) ozora (1) p-rendszám (1) pályanap (3) panamera (1) panda (2) pandúr (1) pánik (1) pára (1) párátlanítás (1) parkolás (7) pba (1) perkupa (1) peugeot (10) phaeton (1) pickup (1) piros (1) plakát (1) plug-in (1) podcast (36) politikus (1) pontiac (1) porsche (7) prémium (1) prince (1) prius (4) próba (1) p rendszám (1) q3 (1) q5 (1) qashqai (1) qoros (1) quattro (1) r8 (1) rabló (1) rádió (1) rágalmazás (1) rakpart (1) rali (3) rally (1) range (1) ranger (1) red bull (1) régen (1) regisztráció (1) reklám (2) reklamáció (1) remake (1) renault (7) rendészek (1) rendőr (3) rendőrség (11) rendszám (8) rendszámkamu (1) rendszámtábla (1) repülők (1) részeg (2) részegek (1) ro80 (1) robogó (3) rollsroyce (1) róma (1) román (1) románia (1) romok (1) roncs (2) roncsok (1) ronda (1) rózsadomb (1) rs (1) RS4 (1) rs6 (1) rxh (2) s3 (1) s6 (1) s7 (1) s8 (1) s80 (1) saját (1) sajtóutak (1) samara (1) scenic (1) seat (2) sebességkorlázozás (1) sértés (1) sérült (1) sharan (1) shiro (1) shitgun (1) skoda (4) skyactive (1) smart (1) sofőrszolgálat (1) sos (1) Space (1) spacestar (1) spam (1) spórolás (1) sport (3) ssanngyong (1) st (1) steve mcqueen (1) student (1) subaru (3) sunny (1) suv (4) suzuki (7) svájc (1) sw (1) swift (5) szabálysértés (1) szállítási sérülések (1) szar (1) szemetelés (1) szenteste (1) szerelés (2) szerszám (1) szerviz (2) szervizkonyv (1) szerződés (1) szilveszter (1) szintetikus (1) szíria (1) szívócső (1) szlovák (2) szonda (1) szöveges (1) szövet (1) tábla (1) találkozó (2) talán (1) tannis (1) tannistest (1) tartós (1) taxi (2) TC-vel árkon-bokron át (1) tclotta (1) tcomment (1) tctv (1) tc flotta (1) td4 (1) tdci (1) techday (1) tehén (1) tek (2) TEK (1) tekerés (2) telefon (1) téli (1) terep (1) területi (1) tesla (1) teszt (3) thema (1) tiguan (1) tiz (1) tolvaj (1) top10 (1) törés (1) törésteszt (1) törvény (1) törvénybetartás (1) totalcar (20) totálkár (1) totem (1) tourer (1) toyota (11) toyotafest (1) toyota 2000 GT (1) trackday (3) traffic (1) traffipax (2) transit (1) troll (1) trükk (1) tsi (2) tudatlan vásárló de okos (1) túlkapás (1) tunexcom (1) tuning (2) turbó (3) tűzoltóság (1) twingo (1) ubul (1) ügyintézés (1) ügyvéd (1) újautó (2) unalmas (1) uno (1) up! (2) usa (1) út (1) útdíj (3) útlezárás (1) útszéli (1) üzemanyag (1) üzlet (1) v10 (1) v6 (1) v60 (1) v70 (1) v8 (1) vag (1) vagyonszerzés (3) vak (1) vakteszt (2) választás (1) vallomások (1) Váltók (1) vámkezelés (1) varga cigány (1) város (1) vásárlás (2) vásárló (1) verseny (2) versenyzés (1) veszély (1) vétel (2) veterán (1) vfr (1) videóteszt (1) villanyautó (1) vino (1) virago (1) visszahívás (2) visszavett (2) víz (1) vizsga (1) vizsgabiztos (2) vizsgadíj (1) volkswage (1) volkswagen (13) Volvo (1) volvo (4) vonulás (1) vredestein (1) vw (9) Wagon (1) wayteq (1) williams (1) winkler (2) wrx (1) wtcc (1) x-trail (1) x3 (1) x6 (1) xdrive (2) xedos (1) xenon (1) youngtimer (2) zafira (2) zebra (1) zöld (2) zsiguli (1) Címkefelhő

Miért öletitek meg magatokat, biciklisek?

2014.06.10. 06:13 Tcomment

Címkék: baleset kerékpár bicikli

Amikor ott fekszel vérző fejjel a langyos aszfalton, és érted jön vijjogva a mentő, rohadtul mindegy, kinek volt igaza.

Kapcsolódó cikkünk kommentposztja.

369 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tcomment.blog.hu/api/trackback/id/tr56291144

Bárki lehetek 2014.06.10. 14:21:11

@Mészáros Laci:

Akkor nem jó a bringa beállítása. Trekking kerékpárral a 25-30 km/h-a kényelmes. Akár a budapesti utakon is. Igaz elöl telszkópos és rugós ülése.

2014.06.10. 14:22:32

@United Steaks:
Urban legend
Nincsenek 30-cal a zebrára takarásból kirongyoló bringások. Nincs több, mint a macisajtot nem ismerő autósból. Én tavasztól őszig sokkal több "száguldó" gördeszkással és görkorissal találkozom zebrán, mint bringással.
Különben nonszensz, hogy a kitámasztóssal vagy 3 kerekűvel a zebrán áttekerőnek nincs elsőbbsége, az őt kísérő gyalogos szülőnek pedig van.

A csúcs, hogy magát szívesen "kresz doktornak" hívató fickó szerint nincs olyan bringaút-közút kereszteződés, ahol bringásnak elsőbbsége lenne. Sőt, szerinte ahol macisajtot tesznek ki ilyen keresztezésekben az autósaknak, az hibás táblázás (mivel az nem lehet, hogy bringásnak elsőbbsége legyen). Meg se lepődőm, amikor azt javasolja rendszeresen, hogy a kerékpáros a járdán tekerjen, mert a KÖZúton veszélyben van, és akadályozza az autósokat.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.10. 14:23:21

@Mészáros Laci: Akkor is a HÉV-ig tekerek. 2013 szezon kezdete óta 1,5 hét volt a leghosszabb egyebfüggő idő, amikor nem bringával jártam. A tél enyhe volt és városon belül simán belefért 10 km is télen. Amikor szórakozni megyek, kb. akkor nem járok bringával, de az ugyebár a napi átlagközeledésen felül van. Ha nem iszok, néha még akkor is bringával megyek. Olcsóbb, mint a taxi.

Mészáros Laci 2014.06.10. 14:23:43

@borzash:

"egy rendes sofőr egy rendes biciklista mellett simán elslisszol a sávon belül"

valamelyik USA tagállamban hoztak két szabályt.

1. biciklis kikerülésekor 90 centinél kisebb oldaltávolság közúti veszélyeztetésnek számít és büntetik.

2. biciklis kikerülésekor a záróvonalat a szükséges mértékben át szabad lépni hogy biztosítsa a 90 centi oldaltávolságot (ha nincs más akadálya, pl szembejövő)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.10. 14:24:22

@röhögő: Ki mondta, hogy felmetni. A balfasz általánosításod az, ami kibaszottul irriáló.

Mészáros Laci 2014.06.10. 14:26:20

@röhögő:

"Te! Láttál biciklit? Nekem elől hátul van teleszkópom."

neked van. sokaknak nincs (95%-nak).

@Bárki lehetek:

a jó teleszkópos villa ritka és drága. az alibi (teszkó gazdaságos) teleszkóp nem ér semmit.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2014.06.10. 14:26:45

@Mészáros Laci: mindkettő okos húzás, de sajnos a Lánchídra nem alkalmazható a sávátlépős, mert jönnek szembe :)

a 90 cm az jó kényelmes táv.

Mészáros Laci 2014.06.10. 14:28:27

@molnibalage:

a hideg sem jó (főleg a térdízületeknek - az izommunka melegít ugyan, de a térdnél nincs izom), nagy melegben és esőben is rontja a "megtérülést" az átöltözés, fürdés.

zeddez 2014.06.10. 14:29:19

@Mészáros Laci: nem, de van neki szülője, hogy ő vigyázzon rá, és pont nem az autós dolga lenne a balf@sz belesz@rok a világba is szülő helyett

tailor13 2014.06.10. 14:29:25

@Mészáros Laci: A gyalogos inkább 2-5 km/h.

A bringás meg lehet gyorsabb, én a 35-622-es gumikkal is lemegyek 15-tel a járdaszegélyről, montival meg 25-30cal is. A bringás ne menjen a zebrán, csak ha tolja, ennyi. Én is tolom, ha azt szeretném, hogy átengedjenek. Más kérdés, hogy nem szokták észrevenni... A budaörsi virágpiac mellett dobtam már be a bringát a zebrára, hogy laza 3 perc várakozás után végre átengedjen valamelyik faxfej...

Igen, most lehet savazni. Gyalogosként sem vagyok hajlandó 3 percet várni egy zebránál, ahol nincs lámpa, és az első odaérő autósnak, aki féktávon kívül lát meg, meg kellene állnia.

És igen, ha egy autó jön, messziről integetek neki, hogy menjen tovább, nem a 10 másodperc fog fájni, hogy mögötte megyek át, ha nem jön utána senki.

Ha autóval megyek, figyelek a gyalogosokra, és megállok a zebránál, nem egyszer dudáltak meg emmiatt, meg kívántak szép napot kedvenc világrahozómnak... Szerencsére vannak még néhányan, akik használják a fejüket, és ha más autó nem jön, szintén jelzik, hogy menjek tovább, mert nekik is belefér az életükbe az a 4 másodperc, míg elmegyek...

Mészáros Laci 2014.06.10. 14:29:28

@borzash:

pont a lánchídon nem segít, de nekem nagyon tetszett az, hogy a két szabályt EGYSZERRE hozták. a gondolkodás csírája.

Mészáros Laci 2014.06.10. 14:31:48

@tailor13:

igen, körülbelül ezek a felnőtt személyiség jellemzői, és bár tudom, hogy a kommentelők nem reprezentatív minta, azért örömmel látom, hogy van ilyen is :)

Mészáros Laci 2014.06.10. 14:33:15

@zeddez:

"pont nem az autós dolga lenne"

én nem vehetem el a jogosítványodat ezért, de vigyázz a következő kreszvizsgádnál.

tailor13 2014.06.10. 14:34:09

@Mészáros Laci: Köszönöm. Azt hiszem, a kommentelők nagy részénél fiatalabb vagyok pedig...

Az autóm meg ha nem is öregebb, de velük egykorú :D (a motoromról meg a bringámról nem is beszélve :D )

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.10. 14:38:23

@Mészáros Laci: Még ezzel is gyorsabb a bringa + a napi mozgásmennyiséget is növeli.

Mikor feladatam a tömegközlekedést, akkor 4 hónap alatt fogyhattam vagy 7-8 kilót, mert napi 2x18 km csak a meló oda vissza, de volt, hogy emelett még volt röplada meg máshova is tekerés. Régen az utazás után tekertem és nem ennyit. Bringával az átöltözéssel oda-vissza kb. annyi idő, mint séta + tömegközelekdés. Egyszerűen nem konkurencia a tömegközeledés, csak kemény télen, nagy távolság és szar idő esetén.

Benyoo95 2014.06.10. 14:41:26

Friss élményekkel érkezem:
Kimentem a város (~6000fő, hívjuk mondjuk városnak) szélén lévő pizzériába, rendelni egy pizzát. Ez összesen egy 4km-es utat jelentett volna, első, balga hitem szerint probléma nélküli is lehet egy ekkora táv. Ezen a 4km-en egy öngyilkosjelölt kerékpározót, 2 öngyilkosjelölt kerékpártolót, egy öngyilkosjelölt villanybiciklist és egy öngyilkosjelölt gyalogost számoltam össze. MIÉRT? nem lehet úgy közlekedni, hogy mást ne sodorjon vele veszélyhelyzetbe? Olyan érdekes, hogy régebben fék nélkül (BMX-el, igen) meg tudtam oldani az olyan jellegű közlekedést, aminek nem lett következménye néhány frontális ütközés senki részéről... Vagy személyes preferencia alapján épül fel az emberekben a kamikaze-faktor?

randomuser1 2014.06.10. 14:44:33

@Benyoo95: telefon arrafele még nincs felfedezve?

Jozeph Pelikahn 2014.06.10. 14:47:18

Pár év és a természetes szelekció útján elfogynak a túl merész biciklisek. Ez a természet rendje.

recommented 2014.06.10. 14:47:18

Nem tudom, volt-e már róla szó, de az utakon nem autósok, biciklisek, gyalogosok vannak, hanem közlekedő emberek. Különböző KRESZ-ismeretekkel, különböző habitussal.

Jómagam szintén igyekszem közlekedni, autóval, gyalog, biciklivel is, sőt, hogy még több összehasonlítási alapom legyen, éltem olyan országban is, ahol a kerékpározásnak sokkal komolyabb kultúrája van, mint Magyarországon.

A gond, hogy a közlekedő emberek sokszor a legminimálisabb közlekedési ismeretekkel sem rendelkeznek. Nemcsak a KRESZ-re gondolok, bár az az alapja mindennek, hanem egyszerűen arra, hogy mik azok a helyzetek, amelyekben figyelni kell, vagy amelyeket el kell kerülni. Autósként legalább egy minimális szűrőn át kell menni, hiszen van KRESZ-vizsga, egészségügyi vizsga, forgalmi vizsga, ezt nem olyan egyszerű elbliccelni. Gyalogosként és biciklisként viszont úgy is közlekedhetsz, hogy fogalmad sincs a közlekedésről, és ez sajnos sokszor látszik is.

Évente sok 10000 km-t autózom, sokat biciklizem, és nem esem kétségbe, ha gyalog kell mennem valahova néhány kilométert, tömegközlekedést gyakorlatilag nem használok. A tapasztalataim vegyesek, és, bár nem szeretem az általánosításokat, él bennem egy kép a közlekedő felekről.

Az autósok nagy része egészen jó partner a közlekedésben, persze 100 közül mindig van egy agresszív hülye vagy egy fogalmatlan hétvégi sofőr, de messze nem olyan rossz a helyzet, mint amilyennek tűnik. A többségük nagyjából betartja a közlekedési szabályokat, és igyekszik segíteni a közlekedést.

A gyalogosoknál sokkal rosszabb a helyzet, egy részüknek fogalma sincs arról, hol van elsőbbsége, hol nincs, mivel téveszti meg a többi közlekedő felet stb. Viszont egy gyalogosra könnyebb felkészülni, mert általában lassan halad, nem az úton megy, és az ő hibáik nagy része előre kalkulálható, amivel egy normális sofőr számol is.

A biciklisek viszont kiemelten rossz helyzetben vannak, mert sokszor az úton közlekednek a többi jármű között, és nagy sebességgel manővereznek, de nagy a sebességkülönbség is az autók javára, és az útra lépésük is nehezen követhető. Pl. ha egy gyalogos lép az útra 5 km/h-s sebességgel, azt valószínűleg tudom kezelni, mert kiszámíthatóan nem lesz sokkal lassabb vagy gyorsabb, belelépek a fékbe, kikerülöm. De ha egy biciklis hajt ki elém úgy, hogy nincs elsőbbsége, és van egy 25-30-as tempója, azzal nem nagyon tudok mit kezdeni. És ilyen naponta történik meg, nem nehéz belátni, hogy örökké senkinek nem lesz szerencséje. Biciklisként felesleges hülyeségnek tartok egy csomó dolgot, amik nem kellenek, ha figyelsz, de bizonyos szabályokat egyszerűen muszáj betartani. A legfontosabb, hogy látszani kell. Aki rossz látási viszonyok között nincs rendesen kivilágítva és nincs valamilyen fényvisszaverő felülete, az az életét kockáztatja. Ugyanígy az is, aki az úton közlekedve gyakorlatilag nem figyeli se a táblákat, se a lámpákat. Ha zöldet kapok, és kikanyarodik elém egy autós, akkor legfeljebb belenyomok a fékbe, és mivel gyors a tempója, ez valószínűleg elég, de legfeljebb összemegyünk, és baja várhatóan egyikünknek se lesz. Ha viszont megtolok egy biciklist, akkor ő szinte biztosan meg fog sérülni. Kerékpárral közlekedve lenne a legfontosabb betartani a szabályokat és kerülni a veszélyes helyzeteket, de sajnos azt tapasztalom, hogy a kerékpárosok a legkevésbé szabálykövetők. Ha csak tizedennyi autós nem figyelne a szabályokra, akkor lehetetlen lenne közlekedni a folyamatos balesetek miatt. Ami még szomorúbb, hogy a kerékpárosok közül nagyon sokan a "gyengébbekre" a gyalogosokra se figyelnek, pedig egy kerékpáros-gyalogos ütközés is okozhat súlyos balesetet.

A legfontosabb az lenne, hogy kölcsönösen tiszteljük egymást, vigyázzunk egymásra, és próbáljuk betartani a legalapvetőbb közlekedési szabályokat. A gond, hogy sokan tisztában sincsenek a szabályokkal, így betartani sem tudják azokat, a tisztelet pedig sok közlekedő társunkból egyáltalán hiányzik.

Ja, és a végén a csattanó: 30+ éve biciklizem, 20 éve vezetek autót. Autósként soha nem voltam részese balesetnek. Volt (nagyon kevésszer, egy kezemen meg tudom számolni), hogy figyelmetlen voltam, és a másik fél figyelt, ezért nem lett baj, volt (ez többször), hogy én figyeltem, ezért kerültük el a balesetet. Biciklivel viszont volt balesetem, autóval ütköztem, én voltam a hibás, szerencsére nem lett nagyobb bajom. Nem ugráltam, elismertem, tanultam belőle. Ha mindenki így tenne, akkor jóval kevesebb csattanás lenne. Viszont közlekedve (akár gyalogosként, akár biciklisként, akár autósként) jó néhányszor láttam olyan esetet, amikor a kerékpáros hibázott, és utána habzó szájjal üvöltözött a gyalogossal vagy autóssal, rugdosta a kocsiját, láthatóan úgy, hogy fogalma sem volt a szabályokról. Ez az, amit nem kellene. Empátia és egy kis szabályismeret kell. És egy kis józan ész, hogy a saját életemet kockáztatom, mert nincs körülöttem 1000 kiló vas. Néha nagyon hiányzik...

Mészáros Laci 2014.06.10. 14:48:36

@tailor13:

...ez nem feltétlenül életkori sajátosság, jó esetben 20-25 éves korára megérik az ember ennyire.

Nagyjából úgy néz ki az egészséges személyiségfejlődés, hogy 2-3 éves korig a jutalmazás-bünetés dominálja a mit szabad és mit nem döntéseket (büntetés az is, ha nekimegyek a falnak, és az fáj).

Óvodás kor táján érik meg a legtöbb gyerek arra, hogy nem rontjuk el a másik homokvárát: nem azért, mert az óvónéni leszid, hanem azért, mert elvárjuk, hogy ő se rontsa el az enyémet.

A kamaszkor kezdetén alakulnak ki a gyerekek összetartó csoportjai (leginkább iskolai osztályokban), ahol a csoportnormák felülírják a közvetlen egyéni érdeket. Akkor sem nyomom fel Gézát az osztályfőnöknél, ha egyest kapok miatta - mert Géza a csapat tagja. Benyeljük a büntetést, utána a csapat elégtételt vesz.

A felnőttkor kezdete az a szint, amikor azért tartom be az együttélés normáit, mert tudom, hogy a társadalom hatékony működése az én személyes jólétem feltétele. Nem kell, hogy személyesen ismerjem, akit átengedek a zebrán, vagy akit a véremmel gyógyítanak majd.

Mészáros Laci 2014.06.10. 14:50:31

@Jozeph Pelikahn:

...és az ilyen szemléletű autósok is, mert ez meg a törvények rendje.

Füle S. 2014.06.10. 14:51:13

@Pic: Ha te a feléért is vállalsz kerékpárutat építeni, légy szíves, hívjál fel a 3O3O31335 mobilomon. Van számodra 5-6 km bringaút ajánlatkérésem.

Ugye nem csak egy szájhős hülyegyerek vagy, hanem tényleg építesz a feléért nekünk bringautakat?

Benyoo95 2014.06.10. 14:51:35

@Emmanuel Goldstein:
Hahahaha, ennyire azért nem vagyunk köbaltások! :D 3x hívtam a számot, csak egy emberre egy komplett strandnyi rendelés+a telefon kezelése szuperhősi skilleket igényel :)

Mészáros Laci 2014.06.10. 14:53:49

@molnibalage:

Nekem kb 25 kilométer a táv (és ugyanennyi vissza). Ha kombinálom a hévvel, akkor 18 km-t zötykölődöm, 60 perc körül van a menetidő és nem kell fürödni; ha végig tekerek, akkor 70 perc körül, és fürödni kell a munka előtt. de a mozgás tényleg jólesik :) Bicikli nélkül, közösségi közlekedéssel kb 90 perc.

Sequoyah 2014.06.10. 14:54:45

Pár hete mentem át az alagúton a lánchíd felé. A körforgalomba próbáltam bemenni, ami azt jelenti, hogy koncentrálok, hogy mikor van rövidke lyuk az autók között és a gyalogosok között egyszerre, hogy beférjek. Ez így önmagában is nehéz nagyobb forgalomban, mivel mindkét faj folyamatosan jön.

Épp amikor indulnék, két biciklista előz meg egyszerre, egy jobbról egy balról. Együtt voltak egyébként.

Oké, én megpróbálok 4 felé figyelni, de ha hibázok, akkor az a ti életetekbe/épségetekbe fog kerülni, szóval az életösztön azt kéne, hogy diktálja, segítsetek nekem. És minél több felé kell figyelnem, annál nagyobb valószínűséggel hibázok.

Az autós általában szabályos, a gyalogosra pedig én figyelek, de egy olyan entitás, aki az autósok és gyalogosok rossz oldalait egyesíti, ráadásul a legtörékenyebb, nem engedhető meg.

Benyoo95 2014.06.10. 14:56:28

@Mészáros Laci: Kihagytad az utolsó kategóriát, az időset. Közlekedési szabályt magának ír(na) hőbörgéssel, mutogatással, jószerencsével.
A motorod hangos neki, az autód gyors, és mindezt elmondja a Nagymamádnak.
BORZASZTÓ :D

Mészáros Laci 2014.06.10. 14:59:46

@Pic:

én építettem utat. 80 méter hosszan, 3 méter szélességben, rendes zúzottkő és CKT alappal (megelőlegezve a feltételezést, hogy ha egyszer elkészül, mixerkocsik is fognak arra járni), egyik oldalon kiemelt szegéllyel, másik oldalon K szegéllyel, a burkolat a legolcsóbb hullámkő, amit néhány szomszéddal összefogva saját kezünkel raktunk le. A 80 méteres szakasz így (anyagok és útalap készítése számlára, a hullámkő lerakás ingyen) került kb 2 millióba, vagyis méterenként 25 ezerbe. Kilenc évvel ezelőtt (bár az építőanyagoknak nem volt jelentős inflációja az elmúlt években). A mixerkocsik ellenére az út jól bírja a terhelést.

GabikA 2014.06.10. 15:01:39

@Swind: Gyerekutanfuto: biztonsagosabb, mint a sima gyerekules (bukokeret), en evekig hordtam abban a ket gyereket oviba (videki nagyvaros), amig ki nem nottek.

Bicajuton + kevesbe forgalmas kozuton. (Nem baj, ha kerulni kellett.)

Meglepo modon az autosok is joval ovatosabbak voltak, mikor ezzel mentem, mint amugy...

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2014.06.10. 15:01:41

@Mészáros Laci: ütheted egész nap a billentyűt, vitatkozhatsz mindenkivel, de ha már rengeteg embernek feltűnt, h a biciklisek japán kamikaze módjára vetődnek be a tsuisozó pesti autók közé, akkor abban lehet vmi igazság...

jo.munkasember 2014.06.10. 15:02:09

Az 5. langyos aszfaltnal nem birtam tovabb...

KreativDepo 2014.06.10. 15:03:54

Mi 2 hete egy nyugdíjas bácsit ütöttünk el. a Nyugdíjasok közlekedéséről is kéne egy cikk, szívesen mesélek, hogy mik az észrevételeim. Sajnos van tapasztalatom :(

Benyoo95 2014.06.10. 15:06:01

@KreativDepo: +1
@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: Igen, az az igazság, hogy a japán kultúra világuralomra tör. :P

Mészáros Laci 2014.06.10. 15:08:23

@Benyoo95:

amit írtam, az a normális. sajnos BÁRMELYIK szakaszban megrekedhet valaki úgy, hogy közben papíron felnőtt.

autós példákon keresztül:
1. csoport (csak a büntetés szorítja a normák betartására): lézerblokkolót szerel az autójára így nyugodtan száguldozhat. kancelláriaminiszteri szintig is emelkedhet. az árpád híd budai felhajtójánál a buszsávban száguld végig.

2. csoport (nem zavarjuk egymás köreit): minden szabályt betart, de érvényt szerez a jogainak: az árpád híd budai felhajtójánál be nem enged maga elé senkit.

3. csoport (bandaerkölcs): ez az a suzukis, aki az árpád híd budai felhajtójánál beengedi maga elé a másik suzukist. mást nem.

4. csoport (társadalmi normák): az árpád híd budai felhajtójánál a "zipzár" szabályt követi, mivel minden résztvevő számára ez adja az optimális átlagsebességet.

aki megöregszik, ugyanezt képviseli öregen is, csak már rosszul lát, rosszul hall közben és nehezen viseli, hogy a teste nem engedelmeskedik.

Mészáros Laci 2014.06.10. 15:09:56

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg:

"a biciklisek"

itt a hiba az írásodban.

I_Isti 2014.06.10. 15:10:04

@KreativDepo: hát, mondjuk én még olyan nyugdíjasnak látszó biciklistát nem láttam, aki balra nézett volna, mielőtt kitekert volna elém jobbról, alsóbbrendű útról, amin még tábla is van, hogy elsőbbségadás kötelező...

2014.06.10. 15:15:03

@I_Isti: Mert az ilyen nem éri meg a nyugdíjkorhatárt :)

Hát ezért nem tartják be a kerekezők a szabályokat :)

mike_18 (törölt) 2014.06.10. 15:19:50

Először írtam 2500 karaktert.

De töröltem.

Inkább csak annyit írok, hogy ennek a cikknek semmi értelme, maximum a kommentszám növelése.

Ciri 2014.06.10. 15:24:58

@Shadowbull:

"menj el kicsit nyugatabbra, minden sarkon latsz ilyen gyerekutanfutot. Van amelyikben ket gyerek is van. "

Ebből is látszik, hogy felelőtlen emberek nyugatabbra is élnek.

"Nagyon praktikus"

Nem praktikus, egyszerűen életveszélyes.

Pic 2014.06.10. 15:26:20

@Mészáros Laci:

Tesco teleszkópos villa?

Az biztos olyan mint az Auchan-os elöl-hátul tárcsafékes kerékpár 20 ezerért.

Kollégám megvette anno pedig mondta neki hogy NE!!

Hát ha egyik módon rakta fel akkor nem fogott, ha a másik irányba rakta fel megfordítva, akkor fogott a fék, de ahogy ráfogott a fékpofa a tárcsára, az letekeredett a kerékről....

Gknight_007 2014.06.10. 15:29:24

Kerékpárral közlekedek nap mint nap munkába. Autóval gyűlölök a városban közlekedni, a tömegközlekedés pedig, lassabb, koszosabb, és vicces módon egészségtelenebb is. Mióta nem tömegközlekedek, a járványok 90%-a elkerül....
A két év alatt a következőket tapasztaltam.
Télen sokkal jobban szeretek bringázni, mint nyáron. Most nagyon sok rutintalan, a közlekedésre is teljesen alkalmatlan bringán ücsörgő idióta van az utakon. Nem lehet elvitatni, engem is idegesítenek. Nagyon hasznos volna, ha felfognánk végre, hogy a kerékpározás tömegjelenség lett, muszáj keretek közé foglalni. Valahogy úgy képzelem mint az autók elterjedését, amíg csak pár pöfögött a lovaskocsik között, nem érdekelt senkit, de amint sokan lettek, kellett a kresz. Ugyanez van bringás fronton is, ugyan a kresz vonatozik ránk is, ismerni max az ismeri akinek autós jogosítványa is van, és számonkérhetőség nélkül
azok java is leszarja.Egy bringás jogsi, és valami azonosító nem volna ökörség. DE azt is le kell fektetni egyben, hogy a bringás hol mehet, és itt az autós KÖTELES szó nélkül eltűrni. Állítom én azért vagyok még életben, mert azt az egyszerű szabályt tartom, hogy mindenkinek elsőbbsége van, aki nagyobb nálam. Jött már velem szemben taxi a bringaúton, mentő, rendőr figyelmeztető jelzés nélkül kerülte az álló sort (Csepeli gyorsforgalmi-Soroksári kereszteződésben rendszeres). Az autók ha járdára állnak, előszeretettel használják a kerékpárfelhajtókat, az az ő kereküket is jobban kíméli. Kereszteződéseknél ahol a bringaút párhuzamosan fut az úttesttel, a kanyarodó autókból, tízből egy, ha megadja az elsőbbséget, parkoló autó amikor elindul, egy buszt még talán észrevesz, a bringást csak elvétve... soroljam?
Most mondhatnám a cikkre hajazóan, hogy autósok miért akartok megölni? Ellenben inkább azt javasolnám a TC szerkesztőségének, hogy az ilyen cikkek helyett arra koncentráljatok, hogyan lehetne ezt megoldani. Talán a Ti olvasottságotokkal összehozható lenne egy olyan fórum, ami értelmes javaslatok kiérlelésére alkalmas, ami azután beadható a megfelelő hivatalnak is.
Amíg csak az autós fájdalmát kiáltjátok a világba, hogy sok hülye ellepte a kedvenc utatokat, a megoldást nem szolgáljátok. Megjegyzem, autóban ülve ugyanúgy érzem, hogy sok hülye van a forgalomban, pont mint bringán. Ők nem zavarnak?

Pic 2014.06.10. 15:31:49

@Füle S.: Nem vagyok szájhős, de sajnos útépítő sem.

Régi mhelyemen mi távközlési alépítményeket építettünk bele útba, járdába, így van némi rálátásom a költségekre, ezért sokallottam a picit 30 misit.

Nekünk teljes szélességű (3m) járda helyreállítás került 8-10 millába kilóméterenként (tervezés, engedélyek, aszfalt felszed, beton feltör, 0,6m szélességű árok kiásás, visszatemetés, visszabetonozás, járda teljes szélességben újra kiöntése, mivel csak úgy a szép).

Ez volt 8-10. Ha viacolor, akkor 12 misi. Igaz nekünk nem kellett közművet kiváltani. Az ugye nagyon drága. ezért maradt pl Nyíregyházán anno közröhejre a bicikliút közepén a villanyoszlop....

GG81 2014.06.10. 15:31:52

@kasza003: próbálj meg autóval a Dózsa Györgyről jobbra kisívben a Vágány utcára kanyarodni, meglátod nem urban legend.

zebra van, gyalogos elsőbbség... gyalogos fényjelzőlámpa... bringagyalog is jön párhuzamosan a Hősök felől, de a zebránál VÉGE! mégis a sok istenbarma úgy ugrat le a járdán keresztül, míg az autósok nem győzik őket nem elütni, nekik ugyanis nem nem kéne ezeknek a szervdonoroknak elsőbbséget adni, főleg úgy, hogy gyalogot nem látva, tekergethetik a fejüket... hisz a sétáló embert szemből érkezve is észrevenni... meg a jobbrakanyarodás előtt is egy jobbra pillantással... viszont a bringás a vasúti felüljáró sötétjéből száguld a jobb váll irányából, takar a B (és C) oszlop, a kanyarodást megkezdve pedig már a tükörből sem látni, tökéletes holttér helyzet... hajrá öngyilkos jelöltek vagy inkább leszállni és áttolni, rögtön elsőbbségetek is lesz!

fifibá55 2014.06.10. 15:32:48

Az fogja csillapítani a mostani tragikus helyzetet, ha kerékpáros/motoros rendőröket uszítanak a szabálysértő kerékpárosokra, és azok könyörtelenül elkezdik nyomni a 10 és 30 ezer forintos büntetéseket. Ez - tekintettel a kirívó szabálysértések nagy és egyre növekvő számára - egész tisztességtes bevételt jelentene az államkasszába az elején, és csökkentené a mostani anarchiát.

"a szabályok nem férnek bele a szabad kerékpározás elveibe" - írta az egyik kommentelő. Fordítva: a szabad kerékpározás elvei nem férnek össze a szabályozott közlekedéssel. Aki szabadon akar kerékpározni, fáradjon az Alföldre vagy valahova, ahol senki se fogja zavarni.

Lilibeth 2014.06.10. 15:41:53

Pont a Clark Ádám téri körforgalom biciklis szempontból életveszélyes. A Fő utcából jövet csúcsidőben feltorlódik a kocsisor. A buszsáv, amit a biciklisek is használhatnak beletorkollik a belső sávba még a körforgalom előtt. Többször előfordult, hogy amíg a körforgalomnál vártam a balról jövő autósokat, jobbról előzött biciklis. Itt nincs piros lámpa, életveszélyes ha egy biciklis jobbról előz - az autós csak balra figyel, jobbról elvileg nem jöhetne semmi, nem néz a jobboldali tükörbe, ezért amikor elindul és éppen akkor előz jobbról a biciklis, simán elütheti az autós, főleg ha a sáv külső felén marad, mert az első kijáratnál az Alagút felé elhagyná a körforgalmat. Én személy szerint azt a közlekedési szakembert is jól leteremteném, akinek a javaslatára engedélyezték, hogy azon a szakaszon a buszsávban is mehessen biciklis.

2014.06.10. 15:47:49

@GG81: Igen az ott nem semmi. Az a magyar bringautak eszenciája: járdán vezetve, odacsábítva a bringásokat az útról, és úgy van vége, ahogy a legtöbbnek: innen oldd meg, ahogy tudod. Ráadásul ott az út se sokkal biztonságosabb, annyira rossz (volt, amikor arra jártam) a széle.
Olyan az ott, mintha elfelejtenék kitenni az autóknak a zsákutca jelzést, vagy csak sunyin rávezetnék a forgalmat az ótópályára, de forgalommal szemben.

Ott a járda széléig bringaút van, és a vasúti felüljáró alól jövőt tényleg nem látni az autóból. Sokkal biztonságosabb lenne, ha a jobbra kanyarodóknak külön lámpája lenne, piros zebránál. A gyakorlott bringás viszont rá tud készülni az átkelésre, ha figyel az ütemre: van pár másodperc, amikor a zebra zöld, a jobbra kanyarodás még piros. Sajnos aki gyakran arra jár ótóval, az is tudja ezt, és sokan nem állnak meg a pirosnál, hanem kanyarodnak egyből.

Ha ésszel jelölnék ki a bringautakat, akkor az ilyeneket kellene elkerülni.

Deszkás 2014.06.10. 15:49:52

@Pic: Nem az a lényeg, hányan vannak a zebrán, hanem az autós nem számít biciklis sebességgel közlekedőre a zebrán, így nagy az esélye a balesetnek.

2014.06.10. 15:52:21

@GG81:
Viszont az a hely arra is példa, hogy csak akkor kap gyalogos elsőbbséget, ha kikényszeríti. Magától (csak mert az a szabály) autós ott alig ad elsőbbséget gyalogosnak, tolós bringásnak. Egyetlen bringás konfliktusom is ott volt: bmw nagyarcnak nem teccet, hogy kikényszerítettem az elsőbbségemet.

Közlekedőedény 2014.06.10. 15:55:08

@Gknight_007: egyetértek. Minél melegebb van, annál több a fogalmatlan barom. Leginkább fiatalok, de azért az 50 feletti korosztályban is akadnak értelmi csúcsok. És kiemelten Budapesten, sőt, még azon belül is a belvárosban. Februárban, márciusban meg olyan kellemesen üres minden :)

Mészáros Laci 2014.06.10. 15:56:40

@Deszkás:

a biciklisek nem tekernek eszeveszettül a zebrán, mert nem lehet. 10-12 körül. bónusz track: van, ahol a gyalogzebra mellett biciklis-zebrát is felfestettek, ott nem kell leszállni.

2014.06.10. 15:59:47

@Közlekedőedény:
Viszont hamarosan mégis indul a BUBI.
Na, majd visszasírják az ótósok azokat a régi szép időket, amikor csak a saját bringásokra kellett vigyázni :)
És az a sok BUBIs mind a belvárosra ront rá.

Közlekedőedény 2014.06.10. 16:01:25

@fifibá55: "a szabályok nem férnek bele a szabad kerékpározás elveibe" ezen azt értette a beküldő, hogy a "fiatalság, nekem mindent szabad, trendi vagyok, ribancnapszemüvegben és fülhallgatóval tekerek, telefonálok, csacsogok, kacsázok, minden lóf*szt csinálok csak a közlekedésre nem figyelek, mert én vagyok a világ királya/királynője" hozzáállással bírnak sokan. Túl sok az egoista kis majom, akiknek kötelességeik nincsenek (szabályok betartása, figyelni), jogaik viszont mindenhez (szabálytalankodni, ha jólesik neki, lecsengetni a gyalogost a járdáról, össze-vissza kacsázni, ha ahhoz van kedve a teljes utat elzárni előled stb.).

Én az ilyen majmok miatt szeretek jobban úton tekerni, mert az autósok ennél sokkal kulturáltabbak. Persze tudom, hogy vannak, akiket idegesítek és ott is vannak "klasszikus gyökér viselkedésminták"...

2014.06.10. 16:01:55

@Mészáros Laci: Sőt van nem kevés olyan is, ahol rávezetik a zebrára a járdából lecsíkozott bringautat, a bringaút vége tábla nélkül.
Na, az nem semmi, ott találja ki az ótós, kinek van elsőbbsége.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.06.10. 16:02:48

A cikk nagyjából jó, a motivációjával teljes mértékben egyetértek.

Három megjegyzésem van.

1: Várom a folytatást is, "Autósok, miért csukatjátok magatokat börtönbe egy elgázolt biciklis miatt?" címmel az ellenoldali jelenségekről. Jelige: "Te túlélted, mert megvédett a kasztni, de ez vigasztal majd éveken át a celládban?"

2: "Városban biciklizni baromi veszélyes, nem kell tetézni."

Nem, ez nem igaz. aki normálisan biciklizik, annak nem "baromi" veszélyes. A cikk által leírt jelenségek nem a normális biciklizés témakörébe tartozik. Motoros és autós hülyék is vannak, akik köz- és önveszélyesek, de attól még nem mondjuk azt, hogy autózni vagy motorozni általában "baromi" veszélyes lenne. Van egy alapszintű veszélyessége minden közlekedési eszköznek, aminek tudatában kell lenni, de a bicaj - ha ésszel csinálják - nem veszélyesebb, mint az autó, a motor vagy akár a gyaloglás.

3: "Az alagútban meg soha nincs a járdán kettőnél több gyalogos. Ott is szabad menni, megengedi a KRESZ."

Ezt meglepetten hallom.

Közlekedőedény 2014.06.10. 16:04:03

@kasza003: ne is mondd. Azon agyalok, hogyan tudnám őket úgy elkerülni, de egyelőre nem látom a megoldást...

szűkebb pátriárka 2014.06.10. 16:04:34

Valaki fent meg merte jegyezni, hogy nem érti, a Balaton környékén miért nem használja sok kerékpáros a bicikliutat. Erre a bringás reakció kb. az volt, hogy derogál nekik a bicikliúton menni, mert akkor az ott közlekedő többi biciklist előzgetni kell. (Szintén reakció volt, hogy rossz minőségű a bicikliút. Nos: semmivel sem szarabb, mint a 71-es út, sőt).

Ez baromi jó, csak nem értem, hogy miért jobb kockáztatni az életüket 90-110-el rohangászó autósok között?
Arról nem is beszélve, hogy ha van párhuzamosan kerékpárút, akkor az ember autóval közlekedve baromira nem számít arra, hogy pl. egy beláthatatlan kanyarban felbukkan egy kerékpáros.

otapi 2014.06.10. 16:06:30

@fifibá55: Ma reggel hűsölt két rendőr a gyáli úti gyalog-aluljáróban, egy bringás srácot meg is fogtak, miért teker ott lenn...

GG81 2014.06.10. 16:07:50

@kasza003: a jobbra kanyarodó autósnak szerencsére hosszított a zöld ciklus... amikor a zebrán tilos/pirosra vált, kis türelemmel tehát zöldön lehet még sok autónak jobbra kanyarodni... ehhez persze az kell, hogy ezt a zebrán átkelni szándékozók is érzékeljék. :-/

ErEr 2014.06.10. 16:12:19

Amíg nem kezdi el a rendőrség nagyon komolyan büntetni és betartatni a szabályokat a belvárosban biciklisekkel szemben addig egyre több lesz az ilyen. Kiváncsi lennék egy statisztikára hogy emelkedik évről évre a biciklis balesetek száma Budapesten és M.o.-on! Muszáj lenne hogy kialakuljon ennek egy nagyon komoly kultúrája azon kívül, hogy menjünk, tekerjünk mert menő (ezt nyomja a média is orrba-szájba). Túl sok olyan storyt tudok én is mesélni mikor a biciklis hülye volt, gyalogost sodort el, piros(ak)on ment át, kocsinak esett sőt rosszabb. Ésszel, óvatosabban lehet biciklizni, de be kell tartatni a szabályokat. Mindenkinek sisak, ahol meg veszélyes, tolod, vagy büntetést kapsz. Pont mint az autósok.

inf3rno 2014.06.10. 16:12:35

@KreativDepo: Kb 5 perce lazán kivágott elém is egy bácsi a csepelén bármi féle fékezés vagy körülnézés nélkül. Aztán hátranézett, konstatálta, hogy 50-el jövök mögötte, és egy hirtelen mozdulattal a híd(acska) közepén átvágott a szembe sávba, majd 5 centire a szembe jövő autó szélétől valahogy lemenekült a híd végén... Én persze fékeztem, hogy szerencsétlen szembejövő ki tudja kerülni ezt az Isten barmát. Nálam ez mindennapos, már meg sem lepődöm rajta, sőt direkt arra figyelek minden kereszteződésnél, hogy mikor vetődnek elém ilyenek vegyesen kocsival, biciklivel, motorral, traktorral, kombánnyal, tankkal... ;-)

2014.06.10. 16:12:42

@szűkebb pátriárka:
Az autópályán ne számítson az autós bringásra (bár tekert már öreg gázpalackkal az M7-es előző sávja mellett, szemben a forgalommal).

A 71-esen még akár szabályosan is tekerhetnek sokan, és az ótóból nem tudod megállapítani, hogy akit látsz, volt-e rá engedélye.

Sok úton haladva nem is tudhatod, hogy esetleg van mellette kerékpárút, mert nem közvetlenül mellette van, tábla meg nem igazít útba. Nem kevés ilyen hely van az országban. Sőt lehet közvetlenül mellette, de táblázva nincs, és járdának nézhető.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2014.06.10. 16:12:47

@Mészáros Laci: mi a baj a biciklisekkel? ütöttem már el 18 éves szőke kislányt is (igazából ő ütött el engem, mert az első kerekemnek hajtva szánkázott végig az egész kocsi oldalán), nem tudom mit gondolt olyan sebesség mellett, mert ha én nem fogom meg az autóval, akkor berepül az 5 méteres árokba. az "edzeni megyek" biciklisek meg menjenek ki a kakucsra, vagy országútra. hétvégén Duna mellett bicikliztem barátaimmal egy ösvényen, régi, tróger 28-as csepelekkel, 1,5 méteres szederbokrok meg csalán között. jön szemben 2 "edző", egyenes szakaszon, és nekünk kellett leugrani a bicikliről a susnyásba, hogy neki meglegyen a körideje, vagy nem tudom mije. utánakiabltam, de vagy nem volt mersze leszállni, és öklözni egyet, vagy féltette a köridejét. hát menjen már a tudod hova az ilyen bunkó. előre nem figyel, amikor edz, akkor oldalra, vagy hátra, hogy nézne? ti láttatok már sportoló biciklist hátrafelé nézni? de persze az autósoktól elvárják, h állandóan nézzék a tükröt, mert jön, jön, jön a vizipók!

SaveTheTrees 2014.06.10. 16:15:09

Én azt utálom pesten, hogy mindenki kijön elém ha bringával, vagy motorral megyek...

Egyetlen nap termése:

www.youtube.com/watch?v=Wl7z2FKV1Gw

Kedvenc a kis A mercis, rám se nézett, ha átmegyek előtte kihasználva az elsőbbségem, akkor a motorháztetőn végzem. Nem is látta hogy ott vagyok :)

Benyoo95 2014.06.10. 16:16:28

@Mészáros Laci:
Nem vagyok pesti (és nem is jártam még a városban egy normálisat) de értem, hogy mire gondolsz.
Ott a gond, hogy az itteni idősek a megromlott képességeik mellé rendelkeznek hatalmas öntudattal, és egy rejtélyes hallucinációval, ami szerint KRAZként látják a ruszkibiciklit, és ezt ki is szeretnék használni.

fifibá55 2014.06.10. 16:17:41

@otapi: De csak szorgalmi feladatként, a hűsölés, mint fő tevékenység mellett, gondolom.

kverti 2014.06.10. 16:20:36

Városi biciklihasználat esetén rendszám, kresz vizsga, (ahogy némelyik bicikli kinéz még forgalmi is), aztán lehet őket is büntetni.

fifibá55 2014.06.10. 16:22:33

@ErEr: És azért, mert különösen a magyar embert csak a pénztárcáján keresztül lehet jobb belátásra bírni/kényszeríteni. Szerintem 1-2 büntetés után sokan komolyan nekilátnának a szabályok megismerésének, és máris mindenki nyerne.
Megismételve, hogy nincsenek jó és rossz közlekedési csoportok ("autós", "biciklis", gyalogos") csak normális meg hülye emberek vannak, utóbbiak ált. az élet minden területén azok.

randomuser1 2014.06.10. 16:22:49

@kverti: még a robin sincs, akkor hogy jön a képbe a bicigli?

otapi 2014.06.10. 16:23:39

@ErEr: Bocs, de csak olyan statisztikával tudok szolgálni, ahol csökkent a halálos balesetek száma - miközben a biciklisek száma nőtt:
"A kerékpárosok által okozott baleseteken belül a halálos balesetek száma az utóbbi 5 évben csökkent, de a súlyos és a könnyű sérüléses eseményeké nőtt. A KSH adatai szerint 2013-ban 15 691 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, melyből 2003 balesetet okoztak kerékpárosok (12,76%). Emellett 2018 kerékpáros volt még részese közúti balesetnek. Az 591 meghalt személy közül – az előzetes adatok alapján – 82 kerékpáros volt (a meghalt személyeken belüli aránya: 13,87%, mely nagyságrendileg megegyezik a korábbi évek arányával). "
police.hu/hirek-es-informaciok/baleset-megelozes/aktualis/kerekparosok-vedelmeben

Közlekedőedény 2014.06.10. 16:23:50

@SaveTheTrees: erre járok én is, szép gyűjtés. Mondjuk egy nap alatt ritka, hogy a teljes 60km-es távomon találkozok ennyi hülyével, de az időjárás meg tudja tenni a hatását. A négy közül engem legjobban a pickupos-típus zavar, elmegy mellettem és egyből húzza rám a kormányt. Az ilyenek miatt ott be szoktam menni az út közepére, és akkor nem tud megelőzni a kanyarban vagy közvetlenül előtte. Minősített eset, amikor elmegy mellettem és egyből kanyarodik jobbra. Sok köcsögségen át tudok lendülni, de azért az viszi a pálmát.

otapi 2014.06.10. 16:25:20

@kverti: Az olyanokat is kellene büntetni, akik záróvonalt átlépve előznek.

Mercel 2014.06.10. 16:28:01

Hello!

Napközben autózom reggel, délután bringázom - délután próbálok nem pont olyan idióta lenni mint akiktől napközben agyf..szt kaptam, úgyhogy szinte teljesen egyetértek a cikkel.

Főleg azzal a résszel, hogyha bringásként elcsapnak ami a létező legjobb esetben jár sima horzsolásokkal pár napig fájó sérülésekkel de inkább brutális törésekkel, ne adj isten maradandó sérülésekkel (A koporsó, tolószék verziót meg pláne hagyjuk..) akkor tényleg kurvára mindegy, hogy kinek volt igaza és ki hibázott.

Az másik kérdés, hogy teljesen szabályosan bringázni a városban főleg csúcsidőben szinte lehetetlen, főleg ha az ember meg van áldva egy olyan útvonallal amiben nincsenek alternatívák a kerülésre, vagy a környék még nyomokban sem tartalmaz bringautat.

De a piroson teljes sebességgel áttekerő bringásokat bringásként és autósként is nagyon nagyon rühellem..
Az összes többit meg lehet oldani odafigyeléssel és kölcsönös toleranciával.
Amúgy a közlekedésben benne van a hibalehetőség, és felesleges üvöltve elégtételt venni a vélt igazságért, nekem is volt már olyan amikor nem figyeltem (mondjuk autóval) és csak a másikon múlt, hogy elkerültük a csattot, elnézést kértem és mentünk tovább. Meg volt már fordítva is, és nem akartam a vérét venni az illetőnek mert látszott, hogy véletlen volt a baromsága..

Úgyhogy csak nyugi, felesleges dühöngeni a hülye bringásnak és a barom autósnak is megvan a maga esete, felesleges terminátorkodni.

randomuser1 2014.06.10. 16:28:11

@SaveTheTrees: azé sztem te se fox sokáig élni ilyen mentalitással...

inf3rno 2014.06.10. 16:28:42

@promontor: A kresz szerint a járdán lehet 10-el menni, ha az úttest a biciklis közlekedésre alkalmatlan.

wagadogu 2014.06.10. 16:29:43

@van_itt_valaki?: ez biztos nekem jött? szerintem félrement.

te ezt írtad:
Egy kolléga leírta már: "Budapest közúthálózata az autós közlekedés kiszolgálására épült (nem mellesleg ők is tartják fenn)" A zárójeles részre kéne igazán figyelni...

én ezt írtam:

így van, sok a fogalmatlan bringás, de

1. álló kocsisort csak jobbról kerülhet bringás, a szerző szerint ott ő nem számít rá; persze tudom, hogy haladó sor mellett is néhány balfék besurran a holttérbe

2. se az alagútban, se a Lánchídon nem kerékpározhat a járdán, csak az úttesten (kivéve, ha pl. jégbordás, vagy fel van túrva); még akkor is így van, ha derogál a lassítanod egy bringás miatt 20-ra a belvárosban, ahol max 20 az átlagsebesség. és az álló kocsisor miatt 0-ra is derogál? (és akkor is írsz egy olyan cikket, hogy tudod, hogy szabad az úttesten menni autóval, de mi lenne, ha mindenki más más útvonalat választana és akkor te haladhatnál?)

3. úgy tűnik, a szerző se egy kreszhuszár, csak sajnos azt hiszi magáról.

4. városban nem veszélyes biciklizni, de veszélyessé lehet tenni. pl. azzal a hozzáállással, hogy "enyém a sáv"

inf3rno 2014.06.10. 16:33:55

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: Igazából nyomni kell neki, akkor nem kell figyelni a tükröt, mert nincs aki megelőzzön (kivéve egy motoros 200-al). Én a síeléssel is így vagyok, amíg gyorsabb vagyok, mint az átlag, addig egyik balfasz kezdő sem jön belém... :D

Swind 2014.06.10. 16:34:36

@GabikA: Közúton is gyerekutánfutóval? az istenek meg a jószerencsének hála a gyerekeid megúszták a felelőtlen viselkedésedet, attól még nem bizonyíték arra, hogy ne lenne ez halálosan veszélyes.
Gondolom soha nem gondoltál arra, hogy azon a kisforgalmú közúton egy autósnak csak picit kopottabb a fékje, vagy későn veszi észte a földhöz simuló guruló szatyrot, és a löhárító bebólint a pici gyereked fejecskéjébe? Gyerekutánfutó bicikli után, közúton??

szűkebb pátriárka 2014.06.10. 16:35:08

@otapi: én nem szoktam annyival menni, de nagyon sokan igen. Sőt.

@kasza003: na de a Balatonnál sok helyen pont párhuzamosan fut az úttal a kerékpárút, tehát pontosan tudható, hogy hol van.

A "személyes kedvencem" egyébként a Veszprém és a Balaton közötti szakasz (meg nem mondom hányas számú út), ahol részben párhuzamosan a főúttal, részben egy erdős területen keresztül mehetnek a bringások. Mégis rendre találkozom velük a főúton. Külön öröm, amikor a szűk, kanyargós részen bukkannak fel. Ami szerintem az orosz rulett kategória, de hát ők tudják.

Reggie 2014.06.10. 16:36:51

@SaveTheTrees: Az utolso jelenetben nincsen semmi kivetnivalo. Az elsobseged megadta, az mas kerdes, hogy te nem voltal hajlando lassitani. Ha kicsit lassitasz siman elfersz mogotte.

kverti 2014.06.10. 16:38:27

@otapi: Azok most is büntethetőek.

randomuser1 2014.06.10. 16:38:42

@Reggie: legyünk őszinték, az összes szituba úgy került bele, h teker mint a vak kismókus :)

fifibá55 2014.06.10. 16:40:04

@inf3rno: Így igaz; de nem is ez a probléma, hanem hogy túl sok a barom, aki épp kerékpáron hülye, és a többieknek köszönheti, hogy él és egészséges. Emellett nagyon sokan vannak - a nagy többség -, akik kerekeznek, de nem kirívóan, így nem is tűnnek fel és nem is kerülnek a médiába.

otapi 2014.06.10. 16:40:48

@Swind: Szóval az autós a balf*sz, de azért ő a felelőtlen? Ha egy szent autós zebrán üt el egy gyereket mert éppen "csak picit kopottabb a fékje, vagy későn veszi észre a földhöz simuló guruló szatyrot", nyilván akkor is a gyerek szülője a felelőtlen, miért engedi utcára a gyereket.
Megjegyzem, egy utánfutó kb. egy méter széles, egy méter magas + zászló ami másfél méter magasan van. Ha ezt nem veszi észre a tisztelt autós, akkor a te gyereked sem fogja amikor lelép a járdáról.

Reggie 2014.06.10. 16:41:07

@Emmanuel Goldstein: Az egy dolog. Ha hirtelen kell fekeznie vagy iranyt valtania a masik miatt, akkor valoban igaza van. De az utolso esetnel errol szo sincs. Sajnos a legtobb kerekparos azt hiszi, hogy az elsobbseg azt jelenti, hogy a jarmuvet folyamatosan, ugyan ugy vezetve haladhat, holott nem igy van.

otapi 2014.06.10. 16:43:50

@kverti: Jah, biciklisek is büntethetőek most is, rendszám nélkül.
De én nem csak feltételes módra gondoltam.

Swind 2014.06.10. 16:43:58

@otapi: Igen a gyerek szülője a felelőtlen, mert szükségtelen veszélynek teszi ki a gyereket ezzel. Balesetek történnek. Ráfutásos balesetek gyakran. Itt a komoly sérüléshez még igazi baleset sem kell csak a pici koccanás.
Megtörténik, aztán lehet ÉRVELNI.

ErEr 2014.06.10. 16:45:40

@otapi: nem a halálos, hanem úgy általánosságban a bicklis balesetek számának növekedése érdekelne, az is leginkább Budapesten belül. Azért ne menjünk el a végletekbe, elég a baleset - persze gondolom csak azokat "jelentik be", amikhez gondolom a rendőrőket és/vagy a mentőt is kihívják.

inf3rno 2014.06.10. 16:50:34

@szűkebb pátriárka: A Vp - Szabadi szakaszon jó a bringa út, bár van benne pár felesleges kanyar szopatásnak, illetve elég keskeny. Utána az erdei út tűrhető, ha a Szabadin belüli részt levágja az ember. Úgy gondolták, hogy az a fasza, ha minden egyes kereszteződésnél kispórolják az anyagot a bicikliútból, a bringások meg ugrassanak a padkán 10m-enként, mert hát az új kerék baromi olcsó... Vörösberény fele továbbmeni az úton tényleg nem egy életbiztosítás, bár tény, hogy sok időt meg lehet spórolni vele...

ErEr 2014.06.10. 16:52:41

Egyébként nekem a nagy kedvenceim a lobogó szoknyás szandis tinédzser kiscsajszik, akik pl. valamelyik hídon bringáznak épp át. Azt sem tudod mikor dől épp eléd (mert profin egyensúlyoz persze), vagy kapja be a lánc a szoknyáját, a szűk hídon pedig nem tudod (mered) megelőzni szívesen, és még sorolhatnám. Nem egyszer láttam, hogy képben sem volt hogy egy BKV buszt és mögötte egy komplett sávot feltartott.
Nekem mindig az jut eszembe a belvárosban a bicikliseket elnézve, hogy én a helyükben félnék. Aki napi szinten vezet a belvárosban szerintem mindenkinek több története van velük kapcsolatosan - és olyan hogy az autós félt tőlük, mikor akarnak épp "alájuk esni". Azt sem értem hogy miért gondolják hogy ez jó, vagy egészséges, 5 percen belül mindegyiket beteríti egy modern BKV busz olyan diesel füsttel amire az autóban is kikapcsolom a szellőztetőt hogy ne kerüljön bele... a nagy forgalomról és a dugókról nem is beszélve. Nem véletlen a maszk a profi kerékpáros futárokon...

takacsgabor 2014.06.10. 17:01:24

Gratulálok a cikkírónak. De komolyan. Proaktív, értelmes, felelősségteljes gondolkodó. Csak kár, hogy egy elképesztően ritka állatfajhoz tartozik ezzel, melyre a társadalom 95%-a értetlenséggel, kirekesztéssel, és hülyének nézéssel válaszol.

Ez a cikk még egy kedves, empatikus, aggódó írás lett a baleset okán. Én - a hasonló hírekre - már csak legyintek: természetes szelekció.

Gknight_007 2014.06.10. 17:05:07

Sokan emlegetitek a zebrán tolós szabályt. Én ezt tartom konkrét ökörségnek, mert ha megáll az autós, én meg áttolom a bringát, az legyen mondjuk 15 másodperc amíg átérek, ha tekerek 6. A szabályt valószínűleg azért hozták, hogy egyrészt a bringás ne száguldozzon a gyalogosok között, másrészt ne érkezzen az autós számára észrevehetetlenül a zebrára. Na akkor ezt kéne törvénybe foglalni, mert pl. a bringás átvezetésnél, meg elvben elsőbbsége van a kerékpárosnak. Tehát ha szép fehér csíkok vannak az útra felfestve, akkor nincs elsőbbség, ha két sárga, akkor van... Visszás helyzet, főleg, hogy a legtöbb ilyen felfestés nagyon el is kopott... Legyen egy gyakorlati példa említve, a Rákóczi híd budai hídfője leejtős, sok kerékpáros eléggé felgyorsul lefelé menet. Majd keresztezi az utat, ami elég forgalmas, a Rákócziról lejövő forgalom azon része ami balra kanyarodik pedig elsőbbséget kéne adjon neki. Bringásként mondom, hogy az autósok helyzete itt pokol, nagyon kevés esélye van hogy egy hülyét aki 40-el beesik a kereszteződésbe, észrevegyen. Egységes szabály kell, max 10-15km sebesség, és az úttestre hajtás előtt meg KELL győződni róla, hogy az autósok látnak. Persze ez egyből hozná, hogy a kedvenc autós típusom direkt nem nézne oda, de ezekkel nincs mit kezdeni, ez a fajta amikor gyalogosként a zebrára lépnék, csak felbőgeti a motort, és rálép a gázra...

mehemed 2014.06.10. 17:06:23

aki a nagyfaluban biciklire ül az egy idióta.

randomuser1 2014.06.10. 17:08:26

@mehemed: aki autóba, az meg igen nyugodt és ráérős emeber :)

fifibá55 2014.06.10. 17:23:02

@Gknight_007: Ha autózom, és gyalogost látok közeledni az átkelőhöz, lassítok, mert előnye van. Ha bringást látok közeledni, nem lassítok, mert a bicajon nincs elsőbbsége, és mire leszáll, hogy átmenjen, már rég elhaladtam előtte.

tavolirokon2 2014.06.10. 17:23:14

Meh, a hulyenbringazas nem csak elenyeszo kisebbseg hobbija, de onkorrigalo anomalia is.

veron3 2014.06.10. 17:27:07

Számomra a legijesztőbb az, amikor a biciklis kátyút kerül 25-30-as tempóval hátra sem nézve.

Az elmúlt héten ez kétszer is előfordult. Mindkétszer a szerencsén múlott, hogy az elrántott kormány nem okozott durva balesetet. Ez egy 50km/h-val haladó autósnak, aki ugye a sebességkülönbség miatt gyorsan közeledik a biciklisre, infarktusközeli élmény. Mert ha nincsen hova menekülni, akkor könnyű elcsípni a hátsó kereket még satufék esetén is :(

A rémálmom az, hogy egyszer egy ilyen biciklist csapok el. Múlt héten majdnem megtörtént, szerencse, hogy már elkezdtem a kikerülést, de másodperc törtrészén múlt.

varga.illes 2014.06.10. 17:32:00

Alapvetően igaza van az írónak a motívációban. Valóban mindegy, hogy kinek van igaza, ha egyszer valaki meghal, megsérül. De azt azért érdemes tudni, hogy az alagútban azért megy középen a kerékpáros a dugóban, mert a járdán tilos menni, az álló kocsisort pedig a KRESZ szabályai szerint balról kell előzni. Igen, ez életveszélyes. Jobb lenne jobb oldalt egy kerékpáros nyomvonal, amit a dugóba kerülő autós szabadon is hagy (azaz mielőtt megáll, középre húz).

Egy tény: a szeparált közlekedés nagyon veszélyes. Ahol azt hisszük, hogy csak mi vagyunk, nem kell figyelni másra, mert más máshol van. Ezzel szemben, ha gyalogos, autós, kerékpáros ugyanazt a felületet használja, akkor mindenki figyel mindenkire, mert bármi történhet bármikor. A Lánchíd és az Alagút ma azért veszélyes, mert az autósok és a kerékpárosok ezt még nem tanulták meg. Végig kell nézni: a sofőrök majd' fele fészbúkzik araszolás közben, a kerékpáros meg ezt előzi ...

A vége az, amit leírt a kolléga.

KreativDepo 2014.06.10. 17:38:07

Az a baj... hogy a biciklisek támadásnak veszik az egészet, pedig baromira nem az. Rémesen veszélyesek. Ők ránk, és saját magukra is. És hiába megyek 50-el szabályosan, ha a biciklis kacsázik és megbocsásson a kivétel (ilyet még NEM láttam) de MINDEN bringás átmegy a Piros lámpán ha éppen Ő azt biztosnak találja... NEM KÉNE! ÉLETVESZÉLYESEK!!!!

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.06.10. 17:40:10

@veron3: Lehet, hogy újra kellene gondolnod a követési távolságról és a biztonságos oldaltávolságról vallott nézeteidet.
süti beállítások módosítása